[N062] Verbreding naar 2x2 Tolplein-Westerscheldetunnel

Discussies over N-wegen en het overige onderliggend wegennet - ook voor wat betreft planvorming.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Re: N62: 2x2 Tolplein-Westerscheldetunnel

Bericht door sirdanilot » zo 29 aug 2010, 12:45

daviedoff schreef:zonder die betuttelende trajectcontrole in de tunnel zou ik zeker 120 rijden ;)
bij normaal (dus niet al te druk) verkeer is dat zeker mogelijk. en een beetje oplettend chauffeur ziet een voertuig in panne toch wel staan vanop een afstand hoop ik... maarja daar zit ergens wel het probleem denk ik, want onoplettende zondagsrijders zijn er natuurlijk ook nog...
aan het einde van de tunnel (aan de noordkant) zit ook nog een (flauwe) bocht, dus dat kan ook nog een probleem vormen met pechauto's.
Het probleem is gewoon, niet iedereen is een perfecte chauffeur, en de maximumsnelheid moet je daar tot op zekere hoogte (en daar gaat de overheid vaak de mist in!) ook op inrichten. En zelfs mensen die denken zo een goede chauffeur te zijn, zijn dat lang niet altijd...

Nu genoeg over 120 in de tunnel. Op de toeleidende wegen is dat een veel meer haalbare limiet.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 29 aug 2010, 13:31

sirdanilot schreef:Het probleem is gewoon, niet iedereen is een perfecte chauffeur, en de maximumsnelheid moet je daar tot op zekere hoogte (en daar gaat de overheid vaak de mist in!) ook op inrichten. En zelfs mensen die denken zo een goede chauffeur te zijn, zijn dat lang niet altijd...
Volkomen mee eens. :yes:

Honderd km/h in die tunnel is hard zat. Persoonlijk voel ik er niets voor de Vmax in de tunnel op te trekken naar 120 km/h. Daarbij doet het er niet toe of het wel of niet kan. Een weg kan wel een bepaalde ontwerpsnelheid hebben waardoor bijvoorbeeld 120 of 140 zou kunnen, maar de verkeersveiligheid is er meestal niet mee gebaat. Het gaat niet om wat voor een snelheid er op een weg mogelijk is, maar juist om de verkeersveiligheid. Niet iedereen is een goede chauffeur en heeft zijn voertuig onder alle omstandigheden onder controle.

Let wel: in het door ons zo vaak aangehaalde Duitsland als "goed voorbeeld", zou je er niet sneller dan 80 km/h mogen! Dat is namelijk de algemene Vmax in Duitse tunnels, waarvoor ook veel te zeggen is.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 29 aug 2010, 13:32

^^
Nee, ik vind niet dat je alles moet inrichten op de zwakste schakel.
Dan zit je straks met een landelijke snelheidslimiet van 60 op snelwegen, 30 bubeko en stapvoets bibeko :shutup:

120 is op dubbelbaanswegen geen enkel probleem. Vluchtstrook of overkapping spelen daarbij wat mij betreft geen rol, enkel een zeer zwaar horizontaal en/of verticaal alignement. Maar daarvan is geen sprake in de Westerscheldetunnel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 29 aug 2010, 13:46

Rene schreef:120 is op dubbelbaanswegen geen enkel probleem. Vluchtstrook of overkapping spelen daarbij wat mij betreft geen rol, enkel een zeer zwaar horizontaal en/of verticaal alignement. Maar daarvan is geen sprake in de Westerscheldetunnel.
Volgens mij is er wel sprake van een verticaal alignement in de WST: daar, waar de tunnel onder de diepe vaargeul door duikt. Dat is aan de Zeeuws-Vlaamse zijde, dacht ik. Maar dat terzijde.

120 op dubbelbaans wegen kan, mits de weg vluchtstroken heeft en geheel ongelijkvloers is. Daarbij doet het er niet toe of de weg een ASW status heeft of niet. Het kan ook een expressweg zijn. Zijn er geen vluchtstroken en/of ongelijkvloerse aansluitingen, dan is een lagere Vmax beter. Dat geldt ook voor tunnels.

In de WST zijn geen vluchtsroken, de tunnel is 6600 meter lang, het is er donker (afgezien van de normale verlichting uiteraard): allemaal zaken die, vind ik, een Vmax van 100 i.p.v. 120 km/h rechtvaardigen. En dat verschil van 20 km/h kan wel degelijk belangrijk zijn: onder normale droge omstandigheden, bedraagt de remweg bij 120 km/h circa 108 meter (totaal van reactietijd en remweg). Bij 100 km/h is dat 80 meter. Een verschil van 28 meter! Dat noem ik geen "peanuts".
Donateur Vereniging Wegenforum

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 29 aug 2010, 13:52

Bovendien lijkt die 100 km/h in tunnels een soort Europese standaardlimiet te worden. In heel veel landen mag je in tunnels maar 100 km/h.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 29 aug 2010, 14:10

Ja de voor Nederland steile hellingen spelen ook een rol, vrachtwagens halen dan soms de 80 niet. Dus dat is dan meer dan 40 kilometer verschil tussen de snelheidsduivel die er met 130 op de teller voorbijsjeest... :shutup:

grappig woord trouwens, voorbijsjezen :lol:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 29 aug 2010, 17:16

waldo79 schreef:Uitgekauwd of je nu wel of geen 120 km/h kunt rijden in de WST :shutup:
Ga ik er lekker nog even op door :rofl2:

In Zwitserland is er verschil in maximumsnelheid in tunnels met en zonder vluchtstrook. Die zonder vluchtstrook wordt beperkt tot 100 of zelfs 80 km-h. Overigens zijn er maar heel weinig snelwegtunnels met vluchtstrook...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 11 okt 2010, 23:35

De aarden wal oostelijk van de tunnelweg is nu helemaal weggehaald/verplaatst, en de volledige rijbaan ligt er nu, zij het in zand en nog niet verhard. Er geldt een snelheidsbeperking van 70 en er wordt hard gewerkt. Het verkeer rijdt nu op de toekomstige westelijke twee banen van de weg. Ook de toekomstige middenvangrail (nu dus oostelijk van de weg) is al klaar. Ik zag aan de nieuwe rijbaan ook al enkele hectometerbordjes, en dat terwijl de weg nog niet eens geasfalteerd is :nuts:

Ik hoop toch echt wel dat de maximumsnelheid op dit toch erg lange en saaie stuk 120 of 130 wordt. De weg wordt 2x2 met vluchtstroken in beide richtingen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 12 okt 2010, 20:05

Natuurlijk wordt het geen 120 km/u. Het is een autoweg en geen autosnelweg.

Bleij
zandpaadje

Bericht door Bleij » wo 13 okt 2010, 20:15

boe! schreef:Natuurlijk wordt het geen 120 km/u. Het is een autoweg en geen autosnelweg.
Het blijft 100 km/u ;)
Groeten van Michel uit Vlissingen

Tunneloperator N62 Westerscheldetunnel & Sluiskiltunnel / medewerker Incident Management N62

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » do 14 okt 2010, 15:09

Het is 2x2 met vluchtstroken en voldoende lang voor de officiele richtlijnen van een autosnelweg. Als een autoweg wordt opgewaardeerd zou in ieder ander land automatisch een autosnelwegstatus worden toegekend. Alleen in dit achterlijke land moeten er dan weer een hoop procedures gedaan worden enzovoorts...

Waarom starten ze niet gewoon een geluidsonderzoekje voor de weg met een max. snelheid van 120 kilometer per uur, en als dat goed is bevonden (gezien het niemandsland waar deze weg doorheen loopt niet echt ondenkbaar) een bord autosnelweg neerzetten? Een bord autosnelweg behelst toch niet méér procedures dan een normale verhoging van de maximumsnelheid? Misschien dat iemand hier verstand van heeft?

Overigens gaat men al wel uit van dat dit tracé op den duur een autosnelweg wordt. Zo staat er op de site van de N.V. Westerscheldetunnel dat de viaducten zijn voorbereid op autosnelwegbreedte (en dus niet alleen op een 'verdubbeling'). En dit is ook daadwerkelijk zo.

Bleij
zandpaadje

Bericht door Bleij » do 14 okt 2010, 15:34

sirdanilot schreef:Het is 2x2 met vluchtstroken en . . . . .
Ik weet nog niet of we daadwerkelijk 'ruime' vluchtstroken gaan krijgen als op een autosnelweg, met daarnaast nog doorgroeistenen zoals dat nu het geval is. Het zou wel wenselijk zijn overigens.

Tunneloperator N62 Westerscheldetunnel & Sluiskiltunnel / medewerker Incident Management N62

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 14 okt 2010, 21:03

Bleij schreef:doorgroeistenen
Hé, die kende ik nog niet. :lol:

grasbetontegels ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Bleij
zandpaadje

Bericht door Bleij » vr 15 okt 2010, 7:49

Rene schreef:
Bleij schreef:doorgroeistenen
Hé, die kende ik nog niet. :lol:

grasbetontegels ?
Het zal vast 'Zeeuws' zijn . . . . :facepalm:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 01 nov 2010, 15:56

Nu is de noordrijbaan en de geluidswal helemaal klaar (ziet er maf uit omdat er natuurlijk nog geen gras op groeit). De noordrijbaan heeft nu een soort van geribbelde fundering achtig beton iets (nee ik heb geen verstand van wegenbouw... maar wat je soms ook ziet als ze in de stad aan't werken zijn aan de wegen en ze hebben de toplaag eraf gehaald), maar nu hebben ze er net ook een soort van asfalt overheen gedraaid op de meeste rechtse strook ervan, wat waarschijnlijk over het hele wegvak gaat gebeuren.
Helaas kan ik niet vertellen welk soort asfalt omdat ik er, zoals gezegd, verder weinig van af weet. Maar er stonden nog geen witte lijnen op dus het zal vast niet de toplaag zijn denk ik.

Voor dit project staat 'medio 2011' maar ik zie geen enkele reden waarom het niet met de kerst af kan zijn. Het moet volgens mij ook niet inklinken of iets dergelijks, 't is al ver klaar.

Er geldt een snelheidsbeperking van 70 en een breedtebeperking van 3,25 m (nogal merkwaardig want volgens mij staat er bij de oprit vanuit terneuzen al een bord met >3,2<...)

Bleij
zandpaadje

Bericht door Bleij » ma 01 nov 2010, 16:13

Het toekomstige wegvak N62 'rechts' zal nog geen toplaag krijgen, pas volgend jaar. De huidige situatie met barrier waar nu het verkeer rijdt komt tijdelijk terug op het nu nieuw aan te leggen wegvak. Het wegverkeer zal dan de komende maanden gaan rijden op dit nieuwe stuk wegvak.

Men zal dan gaan werken aan het nieuwe wegvak N62 'links' ( het bestaande wegvak ) zodat deze dezelfde structuur zal krijgen als het nu nieuw aan te leggen wegvak. Daarom zal pas volgend jaar het gehele wegvak N62 'links' en 'rechts' gereed zijn met 2 x 2 nieuwe rijstroken.

ps: met noordrijbaan zul je vast het oostelijk tracé noemen ( N62 Re ).

Heb zelf geen verstand van beton en asfalt dus daar kan ik je niet aan helpen ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 01 nov 2010, 17:13

Oh vandaar... ze moeten links natuurlijk ook nog vluchtstroken hebben etc.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 09 nov 2010, 22:32

sirdanilot schreef:Bij oceaanschipverbindingen moet je altijd gewoon tunnels bouwen. Dus ook in het kanaal Gent-Terneuzen, weg met die knoerouwe jaren 50 draaibrug en bouwen die Sluiskiltunnel!
Die brug zal blijven bestaan, ook na de aanleg van de tunnel.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » wo 10 nov 2010, 2:38

Ja dat klopt. Maar momenteel zijn er in de spits bloktijden dat de brug niet open mag, dus dat oponthoud voor de scheepvaart zal in ieder geval verdwijnen. Verder zal men geen enkele zuinigheid meer hebben m.b.t. het openen van de brug. Ik ben er vrij zeker van dat de wachttijden voor de scheepvaart in ieder geval zullen verminderen, maar waarschijnlijk niet geheel verdwijnen.

In ieder geval is het oponthoud voor het autoverkeer wel vrijwel geheel verdwenen (met uitzondering langzaamverkeer en gevaarlijke stoffen).

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 17 jan 2011, 3:12

Met mijn mobiele telefoon kan ik redelijke foto's maken, maar het is wel vanuit de auto, en timing is lastig want het stomme ding neemt nogal lang de tijd om de foto daadwerkelijk te trekken... maar goed, deze foto's kunnen misschien een indicatie geven van hoe ver het werk gevorderd is. Zoals u ziet rijdt het verkeer al over de nieuwe rijbaan. Het lijkt ook alsof men bezig is met een soort pseudo-vluchtstrook. Jammer dat Nederland niet snapt dat een 2x2 weg vluchtstroken hoort te hebben met een snelheid van 120 km/u, ook als het geen snelweg is... overigens kan dat het wel worden, zij het één zonder afritten; aan de minimumeisen voor een autosnelweg wordt straks voldaan (traject tolplein-ingang tunnel).

http://img40.picoodle.com/i51g/sirdanil ... _ua4ot.jpg
http://img40.picoodle.com/i51g/sirdanil ... _ua4ot.jpg

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 17 jan 2011, 10:06

Dit zou ook de onderverharding kunnen zijn. Gezien de structuur van het wegdek onbtbreekt er nog een toplaag. Vluchtstroken worden wel vaker anders verhard, bijvoorbeeld met een sterke, onderhoudsarme, maar lawaaiige onder/toplaag. Dat lijkt me hier het geval.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 17 jan 2011, 10:09

^^ Zo is het ook denk ik, gisteren zelf ook kunnen vaststellen...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 17 jan 2011, 19:00

Wellicht wordt de 62 wel snelweg wanneer de weg wordt opgewaardeerd en ongelijkvloerse kruisingen krijgt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 17 jan 2011, 19:14

De kunstwerken zijn er wel op voorbereid (behalve de viaducten in/over de Tractaatweg (N62), maar die zijn niet eens voorbereid op 2x2 dus die weg moet groots verbouwd gaan worden).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 17 jan 2011, 19:16

Zou er dan sinds weet ik hoeveel jaar dan eindelijk weer een provinciale autosnelweg bijkomen? De A62? :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 17 jan 2011, 20:53

De overige gedeeltes worden toch 2x2 stroomweg ongelijkvloers, maar volgens mij krijgen die geen vluchtstrook. Dus dat plannetje gaat niet door ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 17 jan 2011, 21:49

Het enige stuk dat nu al 2x2 ongelijkvloers is, is het kleine stukje tussen het Tolplein en het stoplicht bij Borssele; dit heeft geen vluchtstrook maar er is wel ruimte voor. Het deel waar het in deze draad over gaat (tolplein - tunnel) krijgt wel degelijk vluchtstroken, maar naar wat ik kan zien zijn deze dus niet volledig breed. (dit betekent nog steeds niet dat het in de toekomst geen snelweg zou kunnen worden, want een snelweg hoeft niet per se een vluchtstrook te hebben).

Ik ben er vrijwel zeker van dat ook de zuidelijke verbindingsweg in Zeeuws-Vlaanderen vluchtstroken zal krijgen. Waarom de noordelijke wel, en de zuidelijke niet, namelijk? Het piepkleine stukje dat hiervan 2x2 is (enkele honderden meters) heeft al een vluchtstrook, maar het mag geen naam hebben. De op-en-afritten voor Terneuzen hebben geen vluchtstrook.

De sluiskiltunnel krijgt geen vluchtstroken, de toeleidende wegen weet ik niet. De tractaatweg is nog te verre toekomstmuziek, al is het besluit wel genomen om die te bouwen gaat dat nog erg lang duren vrees ik.

Bleij
zandpaadje

Re: [N062] Verbreding naar 2x2 Tolplein-Westerscheldetunnel

Bericht door Bleij » ma 14 feb 2011, 22:14

DRIEWEGEN - Tijdens de nacht van maandag 14 op dinsdag 15 februari worden de verkeersstromen aan de kant van Zuid-Beveland omgezet. Om de verkeerstromen veilig om te kunnen zetten worden die nacht een aantal keren “politiestops” ingezet van maximaal 10 minuten. De Westerscheldetunnel is dan voor deze korte tijd afgesloten. De veranderde verkeersstromen worden met borden aangegeven.

Wat gaat er precies gebeuren? De verkeersstroom in de rijrichting Tunnel-Tolplein wordt omgezet naar de Oostbaan. Dit betekent dat het verkeer vanaf dan over de uiterste linkerrijbaan geleid wordt, tegen de middenberm aan. Zo kunnen werkzaamheden aan de zijberm op een veilige manier uitgevoerd worden.

De verkeersstroom in de rijrichting Tolplein-Tunnel wordt in de betreffende nacht omgezet naar de westelijke rijbaan. Het verkeer rijdt vanaf dan over de uiterste rechterrijbaan, tegen de zijberm aan. Dit in verband met werkzaamheden aan de middenberm.

Bron: http://www.westerscheldetunnel.nl

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 17 feb 2011, 11:50

Waarom spreekt de tunnelbeheerder hier van rijbaan in plaats van rijstrook in het persbericht
:denk:

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » di 22 feb 2011, 13:44

Ik herinner me zojuist dat ik tijden geleden een vraag had gestuurd over waarom deze weg geen autosnelweg wordt. Ik had nooit antwoord gekregen dacht ik, maar blijkbaar hebben ze toch wat gestuurd en heb ik het niet gemerkt. Niet dat er nieuwe informatie in staat, maar toch:
N.V. Westerscheldetunnel schreef:Als e Westerscheldetunnelweg verdubbeld is blijft er een maximum snelheid gelden van 100 kilometer per uur. De rijstroken en de vluchtstrook zijn namelijk smaller uitgevoerd dan bij een autosnelweg. In de toekomst zal voor de gehele N62, van A58 bij Goes tot de R4 bij Zelzate de maximum snelheid van 100 blijven.
Wat een onzin zeg. De A44 heeft ook smalle rijstroken en zelfs helemaal geen vluchtstrook op veel plekken, en er mag nog 120 worden gereden ook. Als klap op de vuurpijl is die weg ook nog stervensdruk en loopt ze door de Randstad. De N62 loopt door niets dan leegte, heeft een vergelijkbaar profiel en er rijdt ook veel minder verkeer.