Verwijzing Luxemburg op de E25

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » wo 20 apr 2005, 16:54

Palance schreef:Ach, je staat er nog van te kijken hoe weinig mensen weten van routes. Luxemb(o)urg staat ook vlak voor Luik al aangegeven, dus waarom niet al vanaf Maastricht? Het blijft hetzelfde wegenummer E25.
Luxembourg staat voor het eerst aangegeven aan knooppunt Cheratte, waar je de 'ring' van Luik op kan, om enerzijds richting Trier en Aachen, en anderzijds richting Parijs, Lille, Brussel, Antwerpen en ook Luxembourg te rijden. Het is niet meer dan logisch om op dit knooppunt alle bestemmingen van de uitvalswegen van de Luiker ring aan te duiden. Ik zie Luxembourg slechts als één van die bestemmingen; dit doel moet niet boven de andere uitstijgen omdat het toevallig ook langs de E25 ligt.

Op het oude forum heb ik regelmatig mijn positieve mening herhaald over het bewegwijzeringssysteem van Frankrijk, waar men bestemmingen die niet gelegen zijn langs de weg met hetzelfde nummer als de weg waarlangs het bord staat, als evenwaardig beschouwt aan de bestemmingen die te bereiken zijn door almaar hetzelfde wegnummer te volgen als dat van de weg waarlangs het bord staat. (Kan iedereen volgen? ;) )

(Daarom ook vind ik het aangeven van de zogenaamde eindbestemmingen in Nederland erg artificieel.)

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » wo 20 apr 2005, 17:02

Rien schreef:Luxembourg staat voor het eerst aangegeven aan knooppunt Cheratte, waar je de 'ring' van Luik op kan, om enerzijds richting Trier en Aachen, en anderzijds richting Parijs, Lille, Brussel, Antwerpen en ook Luxembourg te rijden.
Bij Cheratte is wel iets fout gegaan met de bewegwijzering; de portalen verwijzen hier alleen naar Verviers en Aachen. Voor het knooppunt staan wel borden met de tekst "Luxembourg via Ring" o.i.d. :roll:
Groet, Charles

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 20 apr 2005, 17:22

Ik sluit me volledig bij Rien aan. Je zou niet een ogenschijnlijk willekeurige plaats moeten toevoegen, omdat een nummertje daar toevallig heenloopt. Als je daar in het geval van de E25 aan begint, kun je ook verdedigen dat dan vanaf Gouda op de E25 Maastricht moet worden aangegeven, wat mij niet de meest nuttige bordvulling lijkt. ;)

Ik vind sowieso dat wanneer je om een nummer te volgen in een 'lastige' situatie komt, zoals bij Luik, waar je een paar keer moet afslaan, en het op de kaart ook duidelijk blijkt dat de weg daar min of meer vastloopt, dat het dan geen toegevoegde waarde heeft om een plaats voorbij deze stad toe te voegen, omdat het nummer daar toevallig heenloopt, maar wat niet altijd het meest logische vervolg van de route is (leuke zin trouwens). Ik bedoel dan bijvoorbeeld aanduidingen als Zandvoort op de A200 ruim voor Haarlem en Drachten op de A31 ruim voor Leeuwarden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2005, 17:34

Gelukkig dat wegnummers de neiging hebben om zo af en toe ook een logische route aan te duiden ;)

Maar ik vind dat er zeker geen Brussel op de A 2 naar het zuiden hoort bij Maastricht.
1. Weg gaat helemaal niet naar Brussel. Niet qua nummer, en niet kwa 'rechtdoor richting'
2. Vanuit Maastricht is de weg naar Brussel de Belgische N 2, die meer rechtsstreeks loopt.
3. Via de snelweg: Brussel is beter te doen via de E 314, waar betreffende bestemming in Nederland niet staat aangegeven, terwijl op die weg Brussel wél de eindbestemming is.
4a. Brussel staat niet aangegeven op de E 25 in België
4b. De route gaat door Wallonië en zal dus als Bruxelles vermeld staan. Dus moet de ANWB eigenlijk ook Bruxelles aangeven op haar borden.
5. Relatie Maastricht - Brussel is op zijn minst bedenkelijk. Volgens mij is de relatie Maastricht - Marseille nog sterker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 apr 2005, 18:12

Ds79m schreef:Ik sluit me volledig bij Rien aan. Je zou niet een ogenschijnlijk willekeurige plaats moeten toevoegen, omdat een nummertje daar toevallig heenloopt.
Heb het al eerder gezegd: borden moeten verwijzen naar plaatsen waar mensen ook daadwerkelijk naar op weg zijn en het vrij strakke systeem van "focal point" en eindbestemming / "remote focal point" - zoals Nederland dat erop nahoudt garandeert dat niet. Sterker nog, integendeel.

@Rien, bedenk jezelf dat wij in tegenstelling tot Frankrijk (en de rest van Europa) onze afstandsborden vóór de afslag zetten, dus ook als richtingsbord. Gezien die status valt er veel voor te zeggen om maar weinig bestemmingen op de borden te zetten en dat die bestemmingen ook zoveel mogelijk niet aan kruisende wegen liggen. Dit om nog enigszins continuïteit en duidelijkheid te hebben.

Als de Nederlandse afstandsborden ná de afslag zouden worden geplaatst (meteen doen, zou ik zeggen), dan is er naar mijn mening veel minder op tegen om meer bestemmingen op die borden te zetten, welke bestemmingen dan ook probleemloos aan andere wegen kunnen liggen. Dat laatste wat mij betreft trouwens wel met het nummer van die kruisende weg erbij.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 21 apr 2005, 1:05

Pino schreef:Als de Nederlandse afstandsborden ná de afslag zouden worden geplaatst (meteen doen, zou ik zeggen),
Maar wat is dan het grote voordeel van afstandborden ná de oprit?
Als je route niet blijkt te kloppen is het dan toch al te laat.
Wat dan? Ter info? Boeiend, maar is het nou nodig om daarvoor (tegen een hoge prijs) nog een zwik borden te gaan toevoegen?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 21 apr 2005, 8:23

harry schreef:
CborG schreef:Opm de A4 richting zuid thv hoofddorp wordt ook nog verwezen naar London (530km), Brussel en Antwerpen(?)
Nee: London, Paris en Brussel.
En dat terwijl Londen niet eens aan de E19 ligt :(
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 21 apr 2005, 9:00

Wicher schreef:Maar wat is dan het grote voordeel van afstandborden ná de oprit?
Als je route niet blijkt te kloppen is het dan toch al te laat.
Wat dan? Ter info? Boeiend, maar is het nou nodig om daarvoor (tegen een hoge prijs) nog een zwik borden te gaan toevoegen?
Dit soort borden na de afslag worden in het Engels wel "reassurance signs" genoemd, dus inderdaad een bevestiging dat je op de juiste weg zit. Of niet, natuurlijk. In Nederland moet je daarvoor tegenwoordig goed naar de kleine lettertjes op een hectometerpaal kijken.

Herinner me van een vakantie nog dat wij bij de TOTSO van Kreuz Weinsberg (A 6 / A 81) argeloos rechtdoor reden en aan het afstandsbord meteen konden zien dat we verkeerd waren gereden. Een-twee-drie omdraaien was er natuurlijk niet bij, maar de situatie was duidelijk.

Natuurlijk is het onverminderd belangrijk om ook vóór de afslag goede wegwijzers te hebben, inclusief goede informatie voor de doorgaande weg. Ik denk wat dit betreft aan de naam van de eerstvolgende afslag en van de eerstvolgende grote stad ("control city"). Afstanden zijn op dergelijke borden naar mijn mening dan weer overbodig.

Het concentreren van andere bestemmingen op borden ná de afslag heeft als voordeel dat je op het moment dat je moet kiezen (vóór de afslag) niet wordt overladen met een grote serie bestemmingen, zoals in Frankrijk bijvoorbeeld het geval is. Tegelijkertijd kun je er naar mijn mening vanuit gaan dat een aanzienlijk deel van de weggebruikers wél zit te wachten op die andere bestemmingen en de afstanden daarnaartoe. Een bord ná de afslag is daarvoor naar mijn mening ideaal.

Misschien is het een beetje laffe tegenvraag, maar toch: vrijwel alle Europese landen zetten hun afstandsborden ná de afslag; Amerikanen, Canadezen en Australiërs ook. Zijn zij nou gek of bestaan er inderdaad goede redenen c.q. bestaat er inderdaad behoefte aan dat soort borden?

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » do 21 apr 2005, 13:24

Palance schreef:
harry schreef:
CborG schreef:Opm de A4 richting zuid thv hoofddorp wordt ook nog verwezen naar London (530km), Brussel en Antwerpen(?)
Nee: London, Paris en Brussel.
En dat terwijl Londen niet eens aan de E19 ligt :(
Staat London ook elders nog aangegeven langs de E19? Ik neem toch aan dat de route via Antwerpen, Gent en Calais loopt (E17 en E40)?
Groet, Charles

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 22 apr 2005, 10:49

Vinny schreef: Maar ik vind dat er zeker geen Brussel op de A 2 naar het zuiden hoort bij Maastricht.
1. Weg gaat helemaal niet naar Brussel. Niet qua nummer, en niet kwa 'rechtdoor richting'
2. Vanuit Maastricht is de weg naar Brussel de Belgische N 2, die meer rechtsstreeks loopt.
3. Via de snelweg: Brussel is beter te doen via de E 314, waar betreffende bestemming in Nederland niet staat aangegeven, terwijl op die weg Brussel wél de eindbestemming is.
4a. Brussel staat niet aangegeven op de E 25 in België
4b. De route gaat door Wallonië en zal dus als Bruxelles vermeld staan. Dus moet de ANWB eigenlijk ook Bruxelles aangeven op haar borden.
5. Relatie Maastricht - Brussel is op zijn minst bedenkelijk. Volgens mij is de relatie Maastricht - Marseille nog sterker.
Wat is dit voor onzin wat je hier aan het verkondigen bent :shock:

Want de snelste route loopt duidelijk via de E40, ook is de relatie maastricht-brussel erg belangrijk, omdat punt 1 het de europese hoofdstad is en die dus wel mag worden aangegeven, ook zijn er een stuk of 30 europese instellingen in maastricht waarvan me de relatie met brussel ook wel duidelijk lijkt, en punt 3 het bord staat waar mensen die van het mecc komen de snelweg oprijden, en die waarschijnlijk naar brussel moeten om naar Zaventem te gaan.

En over brussel/bruxelles je komt eerst nog door de voerstreek :idea:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 22 apr 2005, 11:05

en die waarschijnlijk naar brussel moeten om naar Zaventem te gaan.
Maastricht heeft een eigen vliegveld hoor. Het is niet helemaal achtergebleven gebied ;)
En over brussel/bruxelles je komt eerst nog door de voerstreek
En in de Voerstreek is geen wegwijzer met Brussel te vinden. En daarna rij je echt in Wallonië.
Want de snelste route loopt duidelijk via de E40
Gerekend vanuit het centrum is de kortste route N 2 (Bilzen), E 313 (Lummen), E 314(Leuven)

En om speciaal voor de Randwijckers of de congresgangers Brussel op de borden te gaan schrijven gaat mij wat ver. Je geeft ze gewoon een routebeschrijving mee. Veel handiger.
punt 1 het de europese hoofdstad is
Op de A16/E19 staat Brussel ook niet aangegeven van Breda tot aan Antwerpen! En dat terwijl Antwerpen bijna net zo groot als Luik is en je voor Brussel gewoon de E 19 kan vervolgen. Zelfs het A nummer loopt door richting Brussel (A1)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 22 apr 2005, 11:21

Vinny schreef:
en die waarschijnlijk naar brussel moeten om naar Zaventem te gaan.
Maastricht heeft een eigen vliegveld hoor. Het is niet helemaal achtergebleven gebied ;)
Vergis je niet, Vincent. Brussel is voor met name Zuid-Nederland een belangrijk vliegveld. Maastricht-Aachen heeft wel het e.e.a. te bieden, maar Brussel heeft nu eenmaal veel bestemmingen, en is vaak goedkoper en zeker dichterbij voor Limburgers dan Schiphol.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 22 apr 2005, 11:37

Dat kan wel zo zijn, maar we geven in Nederland vrijwel nooit bestemmingen aan die niet via hetzelfde wegnummer te bereiken zijn. Om dat hier wel te doen, lijkt me vreemd en onnodig. Als je al op de A2 richting Luik rijdt, lijkt mij toch dat je als automobilist niet het idee krijgt van "Kom, laat ik er eens bij afslag Eijsden afgaan", dus Brussel voegt hier i.m.o. niets toe.

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » vr 22 apr 2005, 13:43

Vinny schreef:En dat terwijl Antwerpen bijna net zo groot als Luik is en je voor Brussel gewoon de E 19 kan vervolgen.
Antwerpen is groter dan Luik. :)

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » vr 22 apr 2005, 15:21

Ds79m schreef:Als je al op de A2 richting Luik rijdt, lijkt mij toch dat je als automobilist niet het idee krijgt van "Kom, laat ik er eens bij afslag Eijsden afgaan", dus Brussel voegt hier i.m.o. niets toe.
Als je zo denkt dat kan je net zo goed alle lange afstandsbestemmingen van de borden af halen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 22 apr 2005, 15:28

Uiteraard niet. Het is van belang dat je weet waar je heengaat wanneer je de weg afgaat, en waarheen als je rechtdoor gaat, maar dat betekent niet dat het enige toegevoegde waarde heeft om ten zuiden van Maastricht opeens Brussel op de borden te zetten. De weg zelf leidt niet naar die stad, maar het is 1 van de vele richtingen vanaf Luik. Dat is net zoiets als Nijmegen op de A29 vanaf Numansdorp tot het Vaanplein al toe te voegen. Dat doen we ook niet, en wmb volledig terecht.

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 22 apr 2005, 17:22

Het is idd echt raar. Vooral omdat voor de grens ineens staat: Brussel volgt route Luik.

Magoed.. ik val in herhaling :P

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » vr 22 apr 2005, 23:30

bas1984 schreef:Het is idd echt raar. Vooral omdat voor de grens ineens staat: Brussel volgt route Luik.
Ik stel gewoon voor het bordje 'Brussel volg route Luik' te verplaatsen naar een locatie dichter bij Maastricht, vanaf de plek waar de plaatsnaam nu voor het eerst staat aangegeven (bij Europaplein staat alleen nog Luik en Eijsden). Om het dan nog zinvoller te maken, direct Luxembourg er ook bij zetten.
Groet, Charles

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 15:18

bas1984 schreef:Het is idd echt raar. Vooral omdat voor de grens ineens staat: Brussel volgt route Luik.

Sterker nog.... Het bord staat tussen twee Belgische borden op Nederlands grondgebied. Maar ik kan me wel iets voorstellen van de service van de ANWB....

Zodra ik in Bocholtz de grens overga zie ik opeens ook een bord staan met daarop Berlin über ..... (weet even niet 123 het wegnummer). Terwijl Berlijn echt niet aan de Autobahn 4 ligt.

Vele wegen leiden naar Rome, dus of je nu via de A76 (E313) of de E40 naar Brussel rijdt. In het laatste geval is het minder dan 120 kilometer! Vanaf mijn voordeur tot de poort van de VRT is precies op de kop af 120 kilometer.
Ik ben toch niet maf omdat ik in een DAF rij....
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 31 jul 2005, 15:47

DAF_XF schreef:Zodra ik in Bocholtz de grens overga zie ik opeens ook een bord staan met daarop Berlin über ..... (weet even niet 123 het wegnummer). Terwijl Berlijn echt niet aan de Autobahn 4 ligt.
Tja, da's dan weer Duits beleid, want dergelijke borden staan volgens mij bij iedere Autobahn-grensovergang. Nou ja, beter één zo'n bord dan de Franse variant, waar Parijs zo ongeveer op ieder bord in de provincie terugkomt. En ergens ook wel beter dan de Nederlandse verwijzingen naar Amsterdam, wanneer je voor Amsterdam een afslag moet nemen.

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 15:59

Welliswaar ligt St. Vith niet aan de E25 maar toen ik gisteren via Vielsalm naar naar Luxemburg reed, heb ik een andere route gereden. Normaal ga ik altijd over de N68 via Beho naar Grüfflingen. Maar gisteren ben ik via de 675 richting St. Vith gereden, om even voor St. Vith eventjes een stukje autosnelweg (E42) te nemen. Bovenaan bij de splitsing stond op de handwijzer Luxemb(o)urg. ipv het in Walonië gebruikelijke Luxembourg.
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 31 jul 2005, 16:37

DAF_XF schreef:Welliswaar ligt St. Vith niet aan de E25 maar toen ik gisteren via Vielsalm naar naar Luxemburg reed, heb ik een andere route gereden. Normaal ga ik altijd over de N68 via Beho naar Grüfflingen. Maar gisteren ben ik via de 675 richting St. Vith gereden, om even voor St. Vith eventjes een stukje autosnelweg (E42) te nemen. Bovenaan bij de splitsing stond op de handwijzer Luxemb(o)urg. ipv het in Walonië gebruikelijke Luxembourg.
Misschien moeilijk voor te stellen als Nederlander maar Belgie is drietallig. Sankt Vith is samen met nog een paar andere dorpjes na de eerste wereldoorlog aan Belgie gegeven. In die oostkantons (zo noemt het gebied) is duits de officiele voertaal. Alle gemeenten hebben echter ook faciliteiten voor de franstaligen. Wie België beter kent weet dat die taalfaciliteiten zich ook weerspiegelen op de wegwijzers. De duitse versie van Luxembourg is net hetzelfde als in het Nederlands namelijk Luxemburg . Om bord uit te sparen hebben ze dan maar gekozen om Luxemb(o)urg op de borden te zetten.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 31 jul 2005, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 31 jul 2005, 16:38

DAF_XF schreef:... Bovenaan bij de splitsing stond op de handwijzer Luxemb(o)urg. ipv het in Wallonië gebruikelijke Luxembourg.
Je zit daar in het Duitstalige deel van België ;)

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 16:53

waldo79 schreef:
DAF_XF schreef:... Bovenaan bij de splitsing stond op de handwijzer Luxemb(o)urg. ipv het in Wallonië gebruikelijke Luxembourg.
Je zit daar in het Duitstalige deel van België ;)
Dat ik daar in het Duitstalige deel van België zit, dat was me bekend. Maar ik vindt het igg best wel grappig.

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » zo 31 jul 2005, 22:00

DAF_XF schreef:

Sterker nog.... Het bord staat tussen twee Belgische borden op Nederlands grondgebied. Maar ik kan me wel iets voorstellen van de service van de ANWB....

Zodra ik in Bocholtz de grens overga zie ik opeens ook een bord staan met daarop Berlin über ..... (weet even niet 123 het wegnummer). Terwijl Berlijn echt niet aan de Autobahn 4 ligt.

Vele wegen leiden naar Rome, dus of je nu via de A76 (E313) of de E40 naar Brussel rijdt. In het laatste geval is het minder dan 120 kilometer! Vanaf mijn voordeur tot de poort van de VRT is precies op de kop af 120 kilometer.
Tussen de twee belgische borden op Nederlands grondgebied staat dus DIT bord:
Afbeelding

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » ma 01 aug 2005, 18:53

Die borden heb gezien op de A2 volgens mij.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 aug 2005, 18:57

snelwegracer schreef:Die borden heb gezien op de A2 volgens mij.
DAF_XF had ze aan de E25 gezien. Laat dat nou dezelfde snelweg zijn in Limburg :)

Autosnelwegen.net

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 06 aug 2005, 2:10

Rare formulering eigenlijk, zou "Brussel, volg richting Luik" niet ergens duidelijker zijn? Of toch tenminste "Brussel, volg route naar Luik" of zoiets.

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » za 06 aug 2005, 2:47

R4 schreef:Rare formulering eigenlijk, zou "Brussel, volg richting Luik" niet ergens duidelijker zijn? Of toch tenminste "Brussel, volg route naar Luik" of zoiets.
Er staat toch ook "Brussel volg route Luik". Dit omdat als je vanuit Maastricht komt, pas vóór Luik de route richting Brussel staat aangegeven.

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 06 aug 2005, 3:07

Welja, een "naar" ertussen zou het al duidelijker maken vind ik, ook voor buitenlanders.