Verwijzing Luxemburg op de E25

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 06 aug 2005, 11:22

Niet in alle gevallen met zo'n oplossing moet je ook echt naar de plaats die je op de bewegwijzering moet volgen toe. Dan klopt dat "naar" niet meer.

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » za 06 aug 2005, 12:16

R4 schreef:Welja, een "naar" ertussen zou het al duidelijker maken vind ik, ook voor buitenlanders.
Kijk, zo'n bord passeer je natuurlijk niet op fietssnelheid of kruiptempo....
Plus het feit dat je met grote letters moet klooien, wil je het met 120 nog kunnen lezen. Wat doe je dan in zo'n geval. Juist je gebruikt telegramstijl. Alleen de meest belangrijke woorden, en iedereen weet wat je bedoeld. :)
Ik ben toch niet maf omdat ik in een DAF rij....
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 06 aug 2005, 21:21

:) Klopt, maar haal er in dat geval dan nog "route" vantussen, dan heb je iets dat mooi in telegramstijl staat en duidelijk is: "Brussel, volg Luik". ;)
Nu ja, wie er passeert zal de bedoeling wel snappen, maar voor anderstaligen is het misschien wat moeilijker.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » vr 12 aug 2005, 22:09

Dan moet men meerde talen op een bord zetten.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

R4
expressweg

Bericht door R4 » za 13 aug 2005, 1:01

Hmm ja, da's wel waar: "Brussel via Luik" is misschien nog het beste dan en ook in meerdere talen duidelijk.

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » za 13 aug 2005, 1:50

DAF_XF schreef:Bovenaan bij de splitsing stond op de handwijzer Luxemb(o)urg. ipv het in Walonië gebruikelijke Luxembourg.
In de Oostkantons zie je dat wel vaker, zoals ook op het bord op de foto hieronder:

Afbeelding
Groet, Charles

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 13 aug 2005, 7:14

Die weg heeft mooi nieuw asfalt.

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » za 13 aug 2005, 11:50

snelwegracer schreef:Die weg heeft mooi nieuw asfalt.
Maar niet heus! Ik kom er dagelijks voor mijn werk, en het is dat ik mijn bestuurdersstoel speciaal voor deze autosnelweg strak in de luchtvering heb gezet, want anders werd ik echt gelanceerd! Het gaat daar echt van kaboeng, kaboeng, kaboeng. Zo te zien is deze foto gemaakt met regenweer, en dan is het 'schijn bedriegt'.
Informatie voor de beginnende vrachtwagenchauffeur vindt je op http://www.rijopleiding-c-info.nl

Charles
stadsweg

Bericht door Charles » za 13 aug 2005, 12:03

DAF_XF schreef:
Maar niet heus! Ik kom er dagelijks voor mijn werk, en het is dat ik mijn bestuurdersstoel speciaal voor deze autosnelweg strak in de luchtvering heb gezet, want anders werd ik echt gelanceerd! Het gaat daar echt van kaboeng, kaboeng, kaboeng. Zo te zien is deze foto gemaakt met regenweer, en dan is het 'schijn bedriegt'.
Nee hoor, het wegdek is daar toch wel degelijk in een uitermate goede staat. Alleen de gedeeltes tussen de grens en St. Vith (behalve de brug op de grens) en tussen Battice en Verviers zien er zo uit, de rest is inderdaad rampzalig, met name bij Malmedy. :roll:
Groet, Charles

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » za 13 aug 2005, 12:48

Charles schreef:
DAF_XF schreef:
Nee hoor, het wegdek is daar toch wel degelijk in een uitermate goede staat. Alleen de gedeeltes tussen de grens en St. Vith (behalve de brug op de grens) en tussen Battice en Verviers zien er zo uit, de rest is inderdaad rampzalig, met name bij Malmedy. :roll:
Sjarel jong... Doe höbs volkomme geliek! Ik kom de snelweg pas op bij St. Vith (ik kom dan uit de richting Wemperhardt - Grufflingen). Maar vorgige week moest ik over Irrhausen (bij Dasburg Pont de grens over en dan immer gerade aus) En ben toen in Duitsland de snelweg op gereden. En daar was het perfecto! (Waren trouwens aan de weg aan het werken daar). (effe offtopic: Wie daar dagelijks rond 10.30 - 11.00 uur een rode TPG oplegger en trekker ziet, accuut claxoneren! Want je treft dan een medeforum genoot :) )

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 13 aug 2005, 17:32

Ik vond het er nieuw uitzien wat bijzonder is in Belgie maar ik had het verkeerd

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 aug 2005, 17:39

DAF_XF schreef:
DAF_XF schreef:
bas1984 schreef:Het is idd echt raar. Vooral omdat voor de grens ineens staat: Brussel volgt route Luik.

Magoed.. ik val in herhaling :P
Sterker nog.... Het bord staat tussen twee Belgische borden op Nederlands grondgebied. Maar ik kan me wel iets voorstellen van de service van de ANWB....

Zodra ik in Bocholtz de grens overga zie ik opeens ook een bord staan met daarop Berlin über ..... (weet even niet 123 het wegnummer). Terwijl Berlijn echt niet aan de Autobahn 4 ligt.

Vele wegen leiden naar Rome, dus of je nu via de A76 (E313) of de E40 naar Brussel rijdt. In het laatste geval is het minder dan 120 kilometer! Vanaf mijn voordeur tot de poort van de VRT is precies op de kop af 120 kilometer.
Tussen de twee belgische borden op Nederlands grondgebied staat dus DIT bord:
Afbeelding

DIT bord:

Afbeelding

DAF_XF
polderweggetje

Bericht door DAF_XF » za 13 aug 2005, 17:47

Chrizz schreef:
DAF_XF schreef:
DAF_XF schreef:
bas1984 schreef:Het is idd echt raar. Vooral omdat voor de grens ineens staat: Brussel volgt route Luik.

Magoed.. ik val in herhaling :P
Sterker nog.... Het bord staat tussen twee Belgische borden op Nederlands grondgebied. Maar ik kan me wel iets voorstellen van de service van de ANWB....

Zodra ik in Bocholtz de grens overga zie ik opeens ook een bord staan met daarop Berlin über ..... (weet even niet 123 het wegnummer). Terwijl Berlijn echt niet aan de Autobahn 4 ligt.

Vele wegen leiden naar Rome, dus of je nu via de A76 (E313) of de E40 naar Brussel rijdt. In het laatste geval is het minder dan 120 kilometer! Vanaf mijn voordeur tot de poort van de VRT is precies op de kop af 120 kilometer.
Tussen de twee belgische borden op Nederlands grondgebied staat dus DIT bord:
Afbeelding

DIT bord:

Afbeelding
Dat zeg ik toch.... Dit bord ;)
Ok, ik heb 'bord' even snel inelkaar gesleuteld in Fotosoep (voor de kenners onder ons, ik bedoel dus Photoshop). Maar om aan te geven wat ik precies bedoelde mag ik aannemen dat de boodschap duidelijk was. Niet?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 aug 2005, 17:49

Het is wel apart daar, er staan al Belgische borden nog op Nederlands grondgebied.

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 13 aug 2005, 22:26

Klopt borden van afrit 1 staat op Nederlands grondgebied maar de ANWB zet volgens mij ook borden op Belgisch grondgebied.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 14 aug 2005, 0:06

Klopt, je ziet vaak aan grenzen dat borden van het ene land op het grondgebied van het andere staan, alhoewel mij dat aan bijvoorbeeld de Frans-Spaanse en Oostenrijks-Duitse grens nog nooit is opgevallen eigenlijk.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » zo 14 aug 2005, 10:18

Alleen op de Spaans-Franse grens van de A63-A-8 stond een Frans rivierbord in Spanje, voor de rest was het allemaal ''goed''.

Marc

Bericht door Marc » zo 14 aug 2005, 13:50

Wat mij opvalt op de foto van Chrizz is dat de verlichtingspalen op de middenberm enkel de rijbaan van de bereden rijrichting belichten. Bizar toch, hoe zou dat komen ? :wtf:

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » zo 14 aug 2005, 14:01

het is het begin van de verlichting. Verderop worden beide rijbanen verlicht.

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 14 aug 2005, 16:29

Maar toch wel een raar begin dan, waarom niet beide kanten verlichten of geen van beide kanten? Of was dat stuk vroeger gewoon een 2x1 N-weg waarvan men de verlichting laten staan heeft? Of zou het zijn om bestuurders "voor te bereiden" om de verlichting die volgt, laten wennen dus? (wat me raar zou lijken, maar soit)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 21 aug 2005, 21:27

Of zou het zijn om bestuurders "voor te bereiden" om de verlichting die volgt, laten wennen dus?
Ik denk eerder om bestuurders er op te attenderen dat de weg verderop gevaarlijker wordt; dat doen ze in Nederland rondom kruispunten namelijk ook heel vaak zo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.