Afbeelding

Steden VS 'vergroenen' en zoeken nederlandse expertise.

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg

Steden VS 'vergroenen' en zoeken nederlandse expertise.

Bericht door zody » za 18 nov 2006, 12:45

Het Financieel Dagblad schreef:Steden in VS 'vergroenen'
New York en Chicago zoeken Nederlandse expertise

KAREL BECKMAN

UTRECHT - New York staat bekend als de Big Apple, maar als het aan burgemeester Michael Bloomberg ligt, wordt dat de Big 'Green' Apple. 'Wij willen de groenste stad van de VS worden', zegt Saul Shapiro, vicepresident van de New York City Economic Development Corporation.

Shapiro bezocht deze week samen met delegaties uit andere wereldsteden, waaronder Chicago, Toronto en Stockholm, de grote steden in Nederland om te kijken naar duurzame-energietechnieken. Zo brachten zij een bezoek aan het Afval Energie Bedrijf (AEB) in Amsterdam, dat stroom opwekt uit het verbranden van afval. Dat gaat zo goed dat binnenkort de stroomvoorziening van alle gemeentelijke kantoren, de straatverlichting en tram en metro in Amsterdam van het AEB komt. 'Geweldig', zegt Shapiro. 'Daarvan zouden we er tien moeten hebben in New York.'

Amerika heeft geen milieuvriendelijk imago, maar dat komt door het beleid van de regering in Washington. 'Op lokaal gebied gebeurt er juist ontzettend veel', zegt Tineke de Vries, milieu-expert van het Nederlandse consulaat in New York, die het initiatief nam voor de stedenuitwisseling. 'Wij willen laten zien dat er in de VS grote kansen zijn voor milieubedrijven.'

Shapiro bevestigt dat. 'De komende jaren wordt in New York voor miljarden aan nieuwe gebouwen neergezet, onder andere door Goldman Sachs en het World Trade Center. Die moeten voldoen aan zeer hoge efficiencymaatstaven. Hierdoor ontstaat een geweldige vraag naar duurzame technieken.'

Volgens Shapiro is er behoefte aan zowel producten (hij was onder de indruk van de Nederlandse thermostaten) als diensten. 'Er zijn enorme mogelijkheden voor ontwerpers, ingenieurs, architecten. New York wil hét centrum worden van duurzaam ontwerpen.'

Maar de Big Apple staat niet alleen. Ook Chicago wil de duurzaamste van het land worden. 'Wij zijn daar al vijf jaar mee bezig', zegt Samuel Assefa, deputy commissioner Urban Planning. 'We hebben heel veel gebouwen gerenoveerd, 500.000 nieuwe bomen geplant, op 450 kruispunten spaarlampen geïnstalleerd. Het aantal gemeenteauto's dat op biobrandstof rijdt, neemt 10% per jaar toe. Deze winter delen we 500.000 spaarlampen uit aan arme gezinnen.'

De vergroening van Chicago is vooral te danken aan burgemeester Daley, zegt Assefa. 'Hij moest in het begin heel veel weerstand overwinnen bij de gemeenteraadsleden, maar nu staat iedereen erachter.'

Assefa is in Nederland het meest onder de indruk van de ruimtelijke ordening. 'Die is ingericht op vervoer van mensen, in plaats van auto's, zoals bij ons.' Hij heeft een foto gemaakt van de megafietsenstalling bij het Centraal Station in Amsterdam. 'Die ga ik aan de burgemeester laten zien.'
Espace de zody 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 18 nov 2006, 12:51

Leuk stukje. Leuk dat ze in Nederland komen kijken hoe het ook kan...Al heb ik niet de indruk dat hier in Nederland nou zoveel energie zuinig wordt gedaan... :roll:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

zody
expressweg

Bericht door zody » za 18 nov 2006, 12:54

Destijds met de watersnoodramp in New Orleans t.g.v. "Catharina", kwamen de amerikanen hier ook al kijken naar delen van onze Delta-werken. ;)
Ik denk dat ze veel van ons kunnen leren v.w.b. het energiebeheer- en beleid in de grote steden.
Espace de zody 8-)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 18 nov 2006, 14:00

Amerikanen hoeven niet zo vreselijk veel te doen om hun energieconsumptie behoorlijk te kunnen verminderen.
Ze moeten vooral verandering brengen in:
- het feit dat zo ongeveer elk huis individueel met stookolie wordt verwarmd, en ook in de suburbs stadsverwarmingssystemen aan gaan leggen
- gazz-guzzlers in het verkeer minder aantrekkelijk maken, bijvoorbeeld door een hogere aankoopbelasting

En als Amerika ook mee gaat doen aan belastingen op kerosine, dan kan meteen de EU mee. Als dat leidt tot minder nodeloze (maar nu véél te goedkope) vakantievluchtjes op relatief korte afstanden, dan is dat mondiaal voor het milieu winst.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 19 nov 2006, 21:47

Ha, was het maar stookolie. Mijn appartement in Seattle werd gewoon met stroom verwarmd!
Maar doordat ze veel vrachtwagens met benzine laten rijden hebben ze een veel kleiner fijnstofprobleem dan wij.

Nu we het toch over de VS hebben, dit is een veel groter probleem voor de Amerikanen:
http://www.heartattackgrill.com/

zody
expressweg

Bericht door zody » zo 19 nov 2006, 21:49

jeroent schreef:Maar doordat ze veel vrachtwagens met benzine laten rijden hebben ze een veel kleiner fijnstofprobleem dan wij.
Hebben vrachtwagens met een benzinemotor wel voldoende vermogen?
Espace de zody 8-)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 19 nov 2006, 21:52

Het gaat vooral om het koppel bij vrachtwagens. Dieselmotoren hebben een veel constanter hoog koppel dan benzinemotoren. Die hebben over het algemeen een vrij smal toerentalbereik, waarbinnen ze een hoog koppel kunnen leveren. Vandaar dus dat voor echte 'trekkers' (vrachtwagens,treinen etc.) dieselmotoren worden gebruikt.
Maar, zoals de Duitsers zeggen: "Hubraum lässt sich durch nichts ersetzen". Kortom, als de cylinderinhoud van de benzinemotor maar groot genoeg is heb je ook bij ongunstige toerentalgebieden nog wel genoeg koppel om een lading over een heuvel te sleuren. En als er iets is waar Amerikanen wel ervaring mee hebben, dan is dat het bouwen van grote benzinemotoren :)

zody
expressweg

Bericht door zody » zo 19 nov 2006, 21:56

En de benzine is daar natuurlijk nog steeds goedkoper en dat zal ook een reden zijn.
Espace de zody 8-)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 nov 2006, 22:08

zody schreef:
jeroent schreef:Maar doordat ze veel vrachtwagens met benzine laten rijden hebben ze een veel kleiner fijnstofprobleem dan wij.
Hebben vrachtwagens met een benzinemotor wel voldoende vermogen?
Amerikaanse trucks zijn niet begrensd, en kunnen meestal wel 140km/h halen. Bovendien ligt de maximum speed voor trucks ook hoger dan hier.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » zo 19 nov 2006, 23:33

Hopelijk pikken ze ook wat verkeersmaatregelen op. Niet op elke plek enkel ruimte voor de auto geven, niet ongeoorloofd hard rijden en binnensteden voor de auto ontoegankelijk maken. Er liggen daar complete knooppunten in de stad, dat is heel slecht.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 20 nov 2006, 0:07

mac0162 schreef:Niet op elke plek enkel ruimte voor de auto geven
mac0162 schreef:Er liggen daar complete knooppunten in de stad, dat is heel slecht.
In een land waar zo een beetje élke korte tot middellange rit met de auto word gedaan zul je wel moeten. Het hele land is gewoon berekent op die auto's (m.i. ook wel een beetje jammer).
mac0162 schreef:niet ongeoorloofd hard rijden
Als ik de verhalen van Hajo zo hoor rijdt men juist heel gedisciplineerd en heeft het gros van de bevolking respect voor de (lage!) limieten.
mac0162 schreef:binnensteden voor de auto ontoegankelijk maken
Vaak zijn binnensteden er veel groter. En nogmaals, je zult wel moeten. OV is er alleen in de échte metropolen, en dan nog schijnt dat niet bijster snel te snel te zijn. Kom je verder weer terug op punt 1...

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 20 nov 2006, 21:24

Op de interstates worden de limieten flink overschreden. Vorige week nog was ik in Chicago en werd ik op de I-51 (limiet was daar 65 mph) door een TRUCK (rechts) ingehaald die minstens 85 mph reed.
Buiten de snelweg wordt er nauwelijks te hard gereden is mijn ervaring.
Toch heb ik er ook snelheidscontroles gezien. Een motoragent die met laser of radar aan de linkerkant(!) van de weg staat (dus in de middenberm die er in de VS niet is) en auto's lasert/meet. Als hij er eentje te pakken heeft springt hij op zijn motor en gaat er achteraan. Gelukkig rijden de auto's niet zo hard en ben je op de motor zo ingevoegd, ook op de linkerbaan.

Het OV in stedelijke gebieden is behoorlijk goed hoor. Rond steden als San Francisco (BART) en Chicago (METRA) zijn er uitgebreide S-bahn achtige verbindingen. Seattle heeft bijv. (elektrische) stadsbussen die aan de rand van de stad op diesel omschakelen. Vergeet ook niet de Acela Express die met kantelbaktreinen met 240 km/u tussen Washington, New York en Boston rijdt.
Maar buiten de grote agglomeraties is er inderdaad nauwelijks fatsoenlijk OV.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 nov 2006, 21:30

85mph = 137km/h :P

I-55 of I-57 bedoel je denk ik?

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 20 nov 2006, 21:52

Hee vaag, ik zou zweren dat het I-51 was, maar het was idd. I-55. Was op weg naar Normal, waar nog overblijfselen van route 66 zijn, maar toen bleek dat toch wat verder dan gedacht en ben ik halverwege maar weer omgedraaid om mijn vliegtuig te halen.
Ik heb wat foto's in een apart topic gezet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 nov 2006, 22:14

Hehe ja de afstanden vallen wat tegen daar ja.

Zelfs nu je een klein stukje hebt gereden in een niet overdreven grote staat van de USA.

Chicago - Normal is toch snel 200 kilometer.

Vanuit het centrum is het sowieso wel een eind voordat je de agglomeratie Chicagoland uit bent, snel 65 kilometer.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 22 nov 2006, 15:52

Jeroen schreef:Als ik de verhalen van Hajo zo hoor rijdt men juist heel gedisciplineerd en heeft het gros van de bevolking respect voor de (lage!) limieten.
Klopt: in het algemeen houdt men zich netjes aan de Vmax en is het verkeer er gedisciplineerder dan bij ons. Maar ook in de VS geldt: uitzonderingen daargelaten.

In de afstanden kun je je inderdaad snel vergissen en de afstanden zijn er veel groter.
Donateur Vereniging Wegenforum