[F] Route Nationale als alternatief voor tolwegen

Moderator: Moderatoren

snelwegracer
autoweg

[F] Route Nationale als alternatief voor tolwegen

Bericht door snelwegracer » vr 20 mei 2005, 17:00

Je kan natuurlijk ook de route national in Frankrijk pakken betaal je geen tol je hoeft geen tolvignet te kopen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 mei 2005, 18:38

Ja dat hebben mijn ouders vroegah gedaan. Duurde toen nog 3 dagen om naar de Ardéche te rijden :roll: toen waren er nog weinig VE's en moest je nog door ieder dorp. Nee, geef mij dan maar de Autoroute.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 20 mei 2005, 18:41

Duurde toen nog 3 dagen om naar de Ardéche te rijden
Leuk toch? Wij sliepen dan twee of drie nachten op een camping om dan weer verder te trekken. Mijn vader had het na vijf uur autorijden meestal ook gehad (en we reden op de snelweg met aanhanger sowieso toch niet harder dan 90. Ooit in Nederland een bekeuring gekregen omdat we 100 reden :roll: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 20 mei 2005, 18:44

Nouja tegenwoordig wel leuk, maar als je toen met je kleine renaultje zonder airco met 35C naar zuid-Frankrijk aan het boemelen was... Mijn pa houdt trouwens wel van rijden. Ooit eens in 1x van Zuid-Frankrijk naar huis gereden, al die 19 uur heeft mijn pa achter het stuur gezeten, en geen spoortje vermoeidheid! :)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 20 mei 2005, 19:04

Toch heb je zeer behoorlijke stukken Routes Nationales. Ook op de doorgaande vakantieroutes, waarmee je tol kunt uitsparen, en dingen kunt zien die je vanaf de tolwegen minder ziet.

Enkele voorbeelden:

-Charleroi-Reims

Vanuit Charleroi de N5 naar Rocroi, vandaar de N51/N43 naar Charleville-M. en daarna de A34 naar Reims. Dat is een mooie route, met veelal 2x2 stukken. Het stuk onder Couvin is ook bijzonder fraai, dwars door een dicht bos. Het snijdt een zeer ruim stuk af tov de route via Cambrai.

-Chalons-en-Champagne-Chaumont

Vanaf Chalons de N44 naar Vitry-le-François, dan de N4 naar St.Dizier en vervolgens de N67 naar Chaumont, waar de reis kan worden vervolgd over de tolweg. Het stuk vanaf St.Dizier is erg fraai door de Marnevallei en eindigt bij het antieke spoorviaduct van Chaumont. Deze route is zeker even snel, zo niet sneller dan het alternatief via de A26/A5 langs Troyes

-Nancy-Besançon-Lons(-Bourg-en-Bresse)

Een uitstekende route voor mensen die tol willen uitsparen en toch redelijk snel op de bestemming willen zijn. Vanaf Nancy de N57 naar Besançon via Epinal. Daarvandaan de N83 naar Lons en eventueel verder naar Bourg-en-Bresse (parallel aan de A39). Een uitstekende route, die voor grote delen 2x2 is en nauwelijks dorpen tegenkomt.

-Bourg-en-Bresse-Grenoble-Nice

Vanaf Bourg over de N75 naar Grenoble. Dan over de A480 langs Grenoble, en vervolgens over de N75 naar Sisteron. Daarna over de N85 naar Cannes of de N85/N202 naar Nice. Geen snelle route, vanwege het bergachtige landschap, maar bijzonder fraai, en in afstand ruim korter.

-Parijs-Clermont-Ferrand

Is goedkoper via de A6-A77-N7-N9 dan via de A10-A71

-Parijs-Tours

Vanaf Parijs de A10-A11 naar Chartres. Vanaf daar de N10 naar Tours. Deze weg is veelvuldig 2+1 en daarmee een prima alternatief voor de vakantieganger die de tijd heeft.

Zo zijn er best veel alternatieven voor tolwegen te vinden, als je even creatief bent, en een goede kaart hebt om je route op te plannen. Via bijv. ViaMichelin kun je al goed zien wat de breedte van een weg is, en of die dorpen heenloopt of erlangs. Dat scheelt nogal.

Verder nog mensen die goede of slechte ervaringen hebben met bepaalde routes nationales?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 20 mei 2005, 19:31

Dan ook nog maar een rijtje uit de categorie mindere ervaringen met RN-wegen

-Mons-Laon

Vanaf Mons (Bergen) de N2 via Maubeuge en Vervins naar Laon, om daar verder te gaan over de A26 richting Reims. Deze route is bijna geheel 2 rijstroken en loopt door verschillende dorpen. Toen wij er waren was er ook nog een stuk wegwerkzaamheden waar het verkeer om-en-om over 1 rijstrook mocht rijden, geregeld met verkeerslichten. Dit leidde tot een flinke file. Het is een polderoplossing tussen de tolweg langs Cambrai en de RN langs Charleroi-Reims. 1 van die 2 opties is beter dan deze.

-Valence-Vienne(N86)

Deze route namen we ooit om een file op de A7 in de Rhone-vallei te omzeilen. Dat was geen best idee. De route is alleen 1+1 met veel dorpen en veel spoorwegovergangen met de parallelle spoorlijn. De parallel lopende N7 is een veel beter alternatief voor een eventueel drukke A7.

-Romans-Crest-Montélimar(D538-D6)

Een beetje hetzelfde verhaal als het vorige. Parallel aan de A7, maar geen oplossing voor een fileprobleem. De weg is bochtig en lang, maar opschieten doet het niet. Het moet gezegd worden dat er een schitterend uitzichtpunt over Montélimar en wijde omgeving op de D6 is, die op zich een omreis waard is.

-Colmar-Mulhouse (N83)

Dit is vrijwel geheel een 2x2-weg met ongelijkvloerse kruisingen. Toch beviel deze route niet. Het eerste stuk langs Colmar is 1 lange sliert aan verkeerslichten, met druk verkeer. Daarna volgt een weg zoals een deel van de R0 bij Brussel met uitritten en zijwegen die de weg niet kunnen oversteken. Met slecht wegdek en opeens een rotonde die uit het niets opduikt. En het spaarde ook nog geen tol uit, dus geen goed idee om deze route te nemen.

Dat u het als reiziger maar weet ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

bas1984
autoweg

Bericht door bas1984 » vr 20 mei 2005, 19:33

Ds79m schreef:Dan ook nog maar een rijtje uit de categorie mindere ervaringen met RN-wegen

-Romans-Crest-Montélimar(D538-D6)

Een beetje hetzelfde verhaal als het vorige. Parallel aan de A7, maar geen oplossing voor een fileprobleem. De weg is bochtig en lang, maar opschieten doet het niet. Het moet gezegd worden dat er een schitterend uitzichtpunt over Montélimar en wijde omgeving op de D6 is, die op zich een omreis waard is.
Die route heb ik ook eens gereden met mn ouders om de A7 te ontzien. Het is de officiele Bison-Fute route vanaf Vienne. Het schoot inderdaad niet op, maar een mooie route was het wel.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 14:08

Wij zijn vanaf Les Landes naar Nederland gereden zonder tolwegen. Ik zou zelf ook liever over de Autoroutes rijden maar de tussencampings hebben ook wel iets. Het grote voordeel van de RN is dat veel stukken nu praktisch snelweg zijn, met vluchtstrook en afritten, maar dat er 110 als limiet geldt. Dat rijdt eigenlijk net zo goed door als een tolweg.

Ik vind de RN dus wel een goed alternatief voor de Autoroute, maar je moet er iets om geven. Er zijn nog steeds veel stoplichten, rotondes en traverses, maar je ziet ook weer veel.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 29 jul 2005, 18:30

ViaHaaren schreef:Wij zijn vanaf Les Landes naar Nederland gereden zonder tolwegen. Ik zou zelf ook liever over de Autoroutes rijden maar de tussencampings hebben ook wel iets. ....
Wat bedoel je met dit woord? Ik raakte de draad kwijt :oops:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 29 jul 2005, 18:32

Campings waar je tussendoor (tussen de reisdagen) staat. Zo noemen wij die, maar dat kon jij niet weten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 13 aug 2005, 16:24

Wij hebben gewoon de Autoroutes gereden, met uitzondering het stuk van Avallon - Clamecy - Auxerre - Troyes, omdat daar geen snelweg is. Dat was de N151 en de N77. Probleem is dat je daar nogal door elk dorpje gaat met veel stukkies 50km/h en vrij veel bochten, wel weinig verkeerslichten. 't schijnt dat je in het westen wel beter RN kan rijden dat in het midden en oosten en zuiden. de RN10 of de RN20 bijvoorbeeld. Maar ik geef toch de voorkeur aan de autoroutes. kostte wel 110 euro tol om van Perpignan naar Lille te komen :(

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » za 13 aug 2005, 17:44

Dan neem ik toch maar liever de Route du Solei
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).