[N050] Nieuwe Ramspolbrug en verbreding naar 2x2 autoweg

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Chris » za 14 mar 2009, 10:54

Op de Eilandbrug past sowieso geen 2x2 of 2+1. Maar dat is natuurlijk wel op te lossen door een kort enkelstrooks stukje ter hoogte van de brug te laten bestaan. Voor mijn part brengen ze de hele route naar 2x2 behalve die brug, dat zie je in Frankrijk ook nog wel eens.

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door hurricane » za 14 mar 2009, 15:41

Bij de bouw van de Eilandbrug heeft men rekening gehouden met de komst van een 2e brug ernaast.
Die zal er ooit dan ook wel gaan komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Chris » za 14 mar 2009, 15:48

De intensiteit daar is uit mijn hoofd maar iets van 12.000 - 15.000, mijn inziens is het voorlopig niet nodig om daar een behoorlijk dure nieuwe brug naast voor te bouwen, een korte versmalling van 2x2 naar 1+1 zal echt geen files veroorzaken. Het geld kan in de regio nuttiger besteed worden, bijvoorbeeld als de A28 IJsselbrug vervangen moet worden op termijn. Of het ombouwen van de N307 route naar 2x2.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Willem » za 14 mar 2009, 21:56

In de vakantieperiodes wil het op piekdagen wel eens drukker zijn. Dan staat het er soms wel vast.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door jan » zo 15 mar 2009, 15:51

Chris schreef:Heel mooi, de huidige brug is echt een Rampspolbrug, veel te smal. Je mag er nu nog maar 50 (was 80 denk ik).
Inderdaad 80, hetgeen aan de hoge kant was.

Wordt het stuk Ens - Emmeloord dan ook eindelijk eens naar 2x2 gebracht..? (asfalt ligt er toch al)

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door hurricane » ma 16 mar 2009, 23:14

jan schreef:
Chris schreef:Heel mooi, de huidige brug is echt een Rampspolbrug, veel te smal. Je mag er nu nog maar 50 (was 80 denk ik).
Inderdaad 80, hetgeen aan de hoge kant was.

Wordt het stuk Ens - Emmeloord dan ook eindelijk eens naar 2x2 gebracht..? (asfalt ligt er toch al)
Jah hier bestaan inderdaad plannen voor, dit gaat dus gebeuren. Wanneer weet ik zo niet...

JochemV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 06 nov 2009, 23:36
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door JochemV » za 07 nov 2009, 1:56

Veel meer over dit plan op de website van Rijkswaterstaat, inclusief kaarten, animaties enzovoorts.

Wel vreemd dan dat Hattemerbroek-Emmeloord dan eerst 2+1 is, bij Kampen-Zuid schijnbaar 2x2, dan tot Ramspol weer 1x2, Ramspol-KP Ens 2x2 en Ens-Emmeloord weer 2x1... :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Chris » di 08 jun 2010, 15:00

Verkeersminister Camiel Eurlings heeft vanmiddag het startsein gegeven voor de bouw van de nieuwe Ramspolbrug. Die is een flink stuk hoger, zodat de brug minder vaak open hoeft voor de scheepvaart.
Aldus De Stentor gisteren. De nieuwe brug wordt even hoog als de Ketelbrug in de A6.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Bart » za 12 jun 2010, 11:47

Leuk is nog om te melden dat de nieuwe Ramspolbrug de "Gouden Mier" heeft gekregen. Dit is een prijs van de Rijksoverheid die wordt toegekend aan duurzame en innovatieve initiatieven om de bedrijfsvoering e.d. van het Rijk te verduurzamen.

De Ramspolbrug gaat zijn eigen energie opwekken en is daarmee energieneutraal. Dat is mooi vanuit duurzaamheid, maar ook vanuit strategisch oogpunt. Het is eigenlijk de eerste zichtbare stap in een groter RWS-programma: "Zeker Duurzaam", dat als doel heeft om in (ik dacht) 2020 alle RWS-objecten energieneutraal te maken (dus ook sluizen, gemalen e.d.).

Zie hier voor uitleg, inclusief filmpjes etc.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Chris » za 12 jun 2010, 15:52

update # 1: zaterdag 12-06-2010

De eerste update van het N50 project, daar minister Eurlings de werkzaamheden officieel van start liet gaan op 7 juni 2010.

1. Hier wordt hard gewerkt aan minder files.
Afbeelding

2. Verkeerslichten met de N763 (voormalige N50) en de Balgstuw. In de toekomst zal de N50 hier met 2x2 rijstroken rechtdoor over het Ramsdiep gaan.
Afbeelding

3. De N50 richting zuiden, kijkend op de grootschalige industrie van Kampen.
Afbeelding

4. De Eilandbrug over de IJssel, tevens grootste infrastructurele obstakel voor een verbreding naar 2x2. Zoals veel kunstwerken gebouwd in de jaren 90, heeft ook deze geen ruimtereservering. Wel smalle vluchtstroken overigens.
Afbeelding

5. De Balgstuw vanaf Flevoland gezien. Waar ik sta komt de nieuwe 2x2 brug.
Afbeelding

6. Eilandbrug in de verte.
Afbeelding

7. De huidige Ramspolbrug. Deze moet open voor ongeveer alles wat een mast heeft.
Afbeelding

8. En hierom komt er dus een nieuwe brug. Bij elke brugopening heb je zo 10 voertuigverliesuren te pakken, en de brug gaat tientallen keren per dag open. Do the math.
Afbeelding

9. Met name in de zomer komt er veel van dit soort pleziervaart voorbij.
Afbeelding

10. Wat me opviel was dat de wachtrij van circa 70 - 80 auto's per richting erg moeizaam oplost. Het kost zo 4 - 5 minuten nadat de brug weer vrij is, dat de wachtrij ook weg is. Hij groeit van achteren aan, terwijl hij van voren oplost, waardoor de stilstaande file als het ware naar achteren beweegt, het schokgolf-effect.
Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Frits » zo 13 jun 2010, 17:02

Erg mooie foto-updates.
De autogordel: een band voor het leven.

Mezelf14
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 10:42

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Mezelf14 » ma 14 jun 2010, 22:19

Wordt de kruising met de N765 ook ongelijkvloers, of blijft die hetzelfde?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Chris » ma 14 jun 2010, 22:21

Volgens mij vervalt die kruising en gaat de N765 over het oude tracé via de parellelweg naar de nieuwe aansluiting Ens.

troedeboer
woonerf
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 02 apr 2010, 15:30

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door troedeboer » wo 16 jun 2010, 20:56

Inderdaad. Als je op de Frieseweg (N765) rijdt, kom je op de nieuwe brug op een parallelweg te rijden en vervolgens kun je (via de oude N50/Kamperweg) er pas bij Ens via een op/afrit op de nieuwe N50 komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Coen Tunnel » do 17 jun 2010, 1:31

4. De Eilandbrug over de IJssel, tevens grootste infrastructurele obstakel voor een verbreding naar 2x2. Zoals veel kunstwerken gebouwd in de jaren 90, heeft ook deze geen ruimtereservering. Wel smalle vluchtstroken overigens.
Kortom: op halve snelwegbreedte. Gewoon nog een exact dezelfde brug er naast bouwen dus. :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Kaaiman » do 17 jun 2010, 11:06

Jammer, geen vluchtstroken of ruimte daarvoor. :(
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Chris » wo 30 jun 2010, 16:02

Drie foto's tussendoor. Ze zijn best wel voortvarend te werk gegaan in Flevoland, met serieuze grondwerkzaamheden, dat had ik niet verwacht eigenlijk (het blijft toch wachten op de nieuwe brug).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Euregio » wo 30 jun 2010, 16:13

Wat gaat er gebeuren met de oude brug? blijft deze in gebruik?

Gr.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Rogier » wo 30 jun 2010, 21:26

De oude brug krijgt een enkeltje schroothoop.
Voorkomen versleten, want op dit moment geldt er een gewichtsbeperking van 50 ton.
Bijzonder transport mag niet meer over de brug geleid worden.

Mezelf14
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 10:42

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Mezelf14 » zo 18 jul 2010, 12:44

Goed nieuws, ook de N50 tussen Ens en Emmeloord wordt verbreed naar 2x2.
Bedrijven positief over N50

ENS - Prima, dat Rijkswaterstaat de N50 tussen Ens en Ramspol gaat verbreden en dat er een dertien meter hoge Ramspolbrug komt.
En ook heel goed dat de provincie Flevoland en de gemeenten Noordoostpolder en Urk geld vrijmaken en de N50 tussen Ens en Emmeloord aanpakken om er een twee keer twee baansweg van maken.

Het samenwerkende bedrijfsleven, bestaande uit verladersorganisatie EVO, Transport en Logistiek Nederland, VNO-NCW/MKB Flevoland, VNO-NCW IJsseldelta en de Kamer van Koophandel Gooi-, Eem- en Flevoland, reageert positief op hoe de overheden met de N50 omgaan. Tegelijkertijd wijzen de organisaties op de noodzaak om ook laatste deel van de N50 tussen Ramspol en Hattemerbroek op te waarderen. Dat deel bestaat nu nog uit twee of drie rijstoken en een belangrijk knelpunt in het traject is de Eilandbrug bij Kampen.

Alleen een volwaardige stroomweg met twee maal twee rijstroken tussen Hattemerbroek en Emmeloord lost de file - en verkeersveiligheidsproblemen op dit traject op, menen de organisaties.

Het bedrijfsleven pleit al lang voor het doortrekken van de rijksweg A50 van Hattemerbroek naar Emmeloord. De economische ontwikkeling van Noord- en Oost-Flevoland is afhankelijk van een goede bereikbaarheid. Met name de vele openingen van de Ramspolbrug en de kruisingen op de N50 bij Ens, Ramspol en Kampen zorgen voor files en dat zit het bedrijfsleven in het oosten van de provincie bijzonder dwars. Ieder uur vertraging door files kost het bedrijfsleven vijftig euro schade per vrachtauto. "Reken maar dat onze leden de afgelopen jaren vele honderdduizenden euro's schade hebben geleden door files op dit traject", aldus een woordvoerder. Ook de verkeersveiligheid blijft zorgelijk. Al is het aantal ongevallen afgenomen na de herinrichting van de N50 een paar jaar geleden, nog steeds is het er gevaarlijk, menen de organisaties. Door van de gehele N50 een reguliere snelweg te maken, neemt de kans op ongevallen af.
http://www.destentor.nl/regio/flevoland ... er-N50.ece

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Chris » zo 18 jul 2010, 12:50

Zo, dat is inderdaad goed nieuws :) 2x2 van de Ramspol naar Emmeloord.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N50: Nieuwe Ramspolbrug en 2x2 autoweg

Bericht door Chris » zo 18 jul 2010, 15:03

Update #2: zondag 18 juli 2010

Ruim een maand is verstreken sinds de werkzaamheden begonnen begin juni. Het tracé van de N50 is inmiddels vrijgemaakt, en de taluds zijn aangelegd. Aan de brug zelf is nog niet begonnen.

1. Brugopening Eilandbrug
Afbeelding

2. Wachttijd: circa 8 - 10 minuten.
Afbeelding

3. Uitzicht over de IJssel richting noordwesten.
Afbeelding

4. Net over het Ramsdiep, aan de Flevolandse kant, kijkend richting noorden, het nieuwe tracé van de N50.
Afbeelding

5. Rechts de bestaande N50 (Vmax=80)
Afbeelding

6. Iets verderop bij Ens-Zuid, kijkend richting zuiden.
Afbeelding

7. Zoom
Afbeelding

8. Richting noorden
Afbeelding

9. Even ten noorden van Ens. Hier zal het nieuwe tracé op de bestaande weg aansluiten.
Afbeelding

10. Kijkend richting zuiden. In de verte komt een ongelijkvloerse kruising met de N352.
Afbeelding

11. In de file voor de brugopening van de Ramspolbrug. Informatiebord over de brug. In de achtergrond de balgstuw die gebieden aan het Zwarte meer en Zwarte Water voor overstromen behoedt. Bij een noordwesterstorm wordt het water van het IJsselmeer en Ketelmeer hier opgestuwd, wat tot forse verhogingen van het waterpeil kan leiden.
Afbeelding

12. Ramspolbrug.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N50: Ramspolbrug wordt verhoogd

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jul 2010, 17:17

Chris schreef:Zo, dat is inderdaad goed nieuws :) 2x2 van de Ramspol naar Emmeloord.
Heel mooi nieuws. :D

Korot
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 17:22
Locatie: Groningen

Re: N50: Nieuwe Ramspolbrug en 2x2 autoweg

Bericht door Korot » zo 18 jul 2010, 22:11

Mooi, weer een knelpunt minder! Ik neem aan dat de aansluitingen ook ongelijksvloers worden? M.a.w. hoe gaan ze de stoplichten bij Emmeloord aanpassen?
Kaaiman schreef:Jammer, geen vluchtstroken of ruimte daarvoor. :(
Als ik zo naar het profiel van de eiland brug kijk op de eerste foto van Chris, zou ik zeggen dat daar 1 rijbaan van 2 rijstroken + vluchtstrook zeker moet passen.

Groet,
Korot
Laatst gewijzigd door Korot op zo 18 jul 2010, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: N50: Nieuwe Ramspolbrug en 2x2 autoweg

Bericht door Snelwegfreak » zo 18 jul 2010, 22:23

Inderdaad. Twee maal 3,5m+3m vluchtstrook past makkelijk en dan heb je zelfs nog een flinke redresseerstrook over aan de linkerzijde.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: N50: Nieuwe Ramspolbrug en 2x2 autoweg

Bericht door Coen Tunnel » zo 18 jul 2010, 23:51

Korot schreef:Mooi, weer een knelpunt minder! Ik neem aan dat de aansluitingen ook ongelijksvloers worden? M.a.w. hoe gaan ze de stoplichten bij Emmeloord aanpassen?
Toerit voor de lijnbus bij het viaduct van de A6 over de Kamperweg? Want die verkeerslichten staan er alleen maar voor de invoegende bussen van lijn 141.
Als ik zo naar het profiel van de eiland brug kijk op de eerste foto van Chris, zou ik zeggen dat daar 1 rijbaan van 2 rijstroken + vluchtstrook zeker moet passen.
Of er nu wel of niet een vluchtstrook op kan, feit is dat er voor een snelweg een tweede brug naast moet komen.

Maar volgens mij had Kaaiman het over het nieuwe N50-tracé tussen Kampereiland en Ens met de nieuwe Ramspolbrug, en niet over de Eilandbrug.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: N50: Nieuwe Ramspolbrug en 2x2 autoweg

Bericht door Kaaiman » ma 19 jul 2010, 10:33

Ik had het inderdaad over de Rampspoedbrug.

Die is wordt volgens de tracékaarten niet breed genoeg voor een autosnelweg én een parallelweg. Als je die parallelweg weghaalt, dan past een autosnelweg wel, maar dan heb je een nieuwe ingreep nodig voor de parallelweg (nieuwe brug of een stukkie er bij aan bouwen voor langzaam verkeer, boeren met land aan de overkant afkopen enz.). Of je laat de brug gewoon smal, zoals mij meer (oude) bruggen in Nederland. Maar nu het 2010 is, is het toch ook logisch om een neiuwe brug naar de nieuwste inzichten te dimensioneren met het oog op een A50 vanaf 2020?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: N50: Nieuwe Ramspolbrug en 2x2 autoweg

Bericht door hurricane » ma 19 jul 2010, 11:57

Kaaiman schreef:Ik had het inderdaad over de Rampspoedbrug.

Die is wordt volgens de tracékaarten niet breed genoeg voor een autosnelweg én een parallelweg. Als je die parallelweg weghaalt, dan past een autosnelweg wel, maar dan heb je een nieuwe ingreep nodig voor de parallelweg (nieuwe brug of een stukkie er bij aan bouwen voor langzaam verkeer, boeren met land aan de overkant afkopen enz.). Of je laat de brug gewoon smal, zoals mij meer (oude) bruggen in Nederland. Maar nu het 2010 is, is het toch ook logisch om een neiuwe brug naar de nieuwste inzichten te dimensioneren met het oog op een A50 vanaf 2020?
Het is inderdaad wel vreemd dat ze de nieuwe brug niet op autosnelwegprofiel hebben ontworpen. En het gebeurd wel degelijk, kijk maar eens naar het nieuwe aquaduct en Fonejachtbrug in de N31 Leeuwarden - Drachten. Een 2x2 stroomweg, maar aquaduct en brug om ASW-profiel :blauweduim:
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... .37,,0,7.4

Nog wat weetjes over de Eilandbrug, maten etc. : http://www.rijkswaterstaat.nl/rws/bwd/h ... ndbrug.pdf
Op het einde wordt vermeld:
Op dit moment is de verkeersprognose zodanig dat
met een enkelbaans autoweg (2x1) kan worden volstaan. We houden echter rekening met een
toekomstige uitbreiding tot tweebaans autosnelweg (2x2+vluchtstrook). De Eilandbrug heeft de juiste
breedte en vorm om bij uitbreiding plaats te bieden voor de westbaan. Voor de oostbaan zal er dan
een nieuwe brug gebouwd moeten worden.

Mezelf14
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 10:42

Re: N50: Nieuwe Ramspolbrug en 2x2 autoweg

Bericht door Mezelf14 » ma 19 jul 2010, 16:01

Kaaiman schreef:Ik had het inderdaad over de Rampspoedbrug.

Die is wordt volgens de tracékaarten niet breed genoeg voor een autosnelweg én een parallelweg. Als je die parallelweg weghaalt, dan past een autosnelweg wel, maar dan heb je een nieuwe ingreep nodig voor de parallelweg (nieuwe brug of een stukkie er bij aan bouwen voor langzaam verkeer, boeren met land aan de overkant afkopen enz.). Of je laat de brug gewoon smal, zoals mij meer (oude) bruggen in Nederland. Maar nu het 2010 is, is het toch ook logisch om een neiuwe brug naar de nieuwste inzichten te dimensioneren met het oog op een A50 vanaf 2020?
Ik had een aantal maanden geleden rijkswaterstaat gemaild, en volgens hen wordt er wel degelijk rekening gehouden met de komst van de A50.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: N50: Nieuwe Ramspolbrug en 2x2 autoweg

Bericht door Chris » do 07 okt 2010, 19:59

Wat foto's van vanmiddag.

1. De aanleg van het talud voor de nieuwe brug is begonnen.
AfbeeldingN50-1 by Chriszwolle, on Flickr

2. De brug hoeft voor de meeste beroepsvaart niet altijd open.
AfbeeldingN50-2 by Chriszwolle, on Flickr

3. Het talud aan de Flevolandse kant.
AfbeeldingN50-3 by Chriszwolle, on Flickr

4. Altijd al afgevraagd wat dit is?
AfbeeldingN50-4 by Chriszwolle, on Flickr

5. Nou, dit dus...
AfbeeldingN50-5 by Chriszwolle, on Flickr

Plaats reactie