Afbeelding

[AUS] Tasmania

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

[AUS] Tasmania

Bericht door Ds79m » wo 22 nov 2006, 4:24

De afgelopen week ben ik voor een korte vakantie naar Tasmania geweest. Dit is een eiland, ongeveer anderhalf keer zo groot als Nederland, dat ligt even ten zuiden van Australie. Hoewel ik er niet echt mee bezig ben geweest om wegenfoto's te maken, zijn er toch wel een aantal dingen die interessant zijn voor het forum. Hier wat plaatjes:

Afbeelding

Dit is het busstation in Hobart, waar de lokale bussen komen. Er zijn ook nog kleine busstations voor de bussen naar andere steden en de airport-shuttle-bus elders in de stad.

Afbeelding

Dat huis erachter is ook vrij aardig, maar die wegwijzer ervoor is een redelijk prototype wegwijzer, inclusief indirecte verwijzing tussen haakjes.

Afbeelding

Portaalborden bij het binnenrijden van Hobart vanaf de Tasman Bridge. Dit is 1 van de drukste punten in Tasmanie.

Afbeelding

Een voorbeeld van een afstandenbord langs de snelweg met het nummer 1, die de hoofdstad Hobart met de 2e stad Launceston en veerhaven Devonport verbindt.

Afbeelding

Een wegwijzer langs de belangrijkste hoofdweg langs de oostkust. Dit punt heet de Coles Bay Turnoff. Het is een T-splitsing met een busstation erbij. Dat klinkt spectaculairder dan het is, want de weg naar Coles Bay loopt daar dood, en het busstation is een stukje braakliggend terrein waar bussen langs parkeren. Gemiddeld komt hier 1 auto per minuut.

Afbeelding

De grootste brug van het eiland is deze Tasman Bridge. De brug bevindt zich op de route van Hobart naar het vliegveld en een aantal voorsteden.

Overigens was er in 1975 een ernstig ongeval toen een boot op een donkere avond tegen 1 van de pijlers aanvoer, waarna een deel van de brug instortte, en veel auto's het gat niet opmerkten en naar beneden stortten. De brug zag er toen zo uit:

Afbeelding

De brug zelf is ook best interessant, gezien de rijstrookindeling met 5 rijstroken, waarbij matrixborden aangeven welke stroken voor welke richting mogen worden gebruikt. Een middenberm ontbreekt (laat Vinny het niet zien) en er zijn zelfs geen echte strepen, maar een soort noppen in het asfalt:

Afbeelding
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 nov 2006, 13:00

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 nov 2006, 13:21

Een indirecte verwijzing. Doel ligt aan een kruisende weg.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 23 nov 2006, 0:27

Ja, die haakjes worden soms honderden kilometers consequent herhaald. Ik ben er persoonlijk niet echt van gecharmeerd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 23 nov 2006, 9:34

Die rijstroken op de brug... wordt dat bepaald door signalering?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 23 nov 2006, 10:29

Ja, op de foto kun je ook nog een pijl/kruis-bord zien (de laatste 2 foto's heb ik overigens gegoogled). Op de beide oevers staan ook kantelwalsborden die bestemmingen tonen of een melding dat de rijstrook gesloten is. Overigens heb ik niet het idee dat er ooit een andere dan de middelste rijstrook van richting wisselt.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 03 dec 2006, 20:31

Interessant.
Heel lang was Tasmania de enige staat die A, B en C nummers had. Dat werd later in steeds meer staten overgenomen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 03 dec 2006, 21:12

Nou ja, "werd"... Het is een proces dat in de meeste staten nog gaande is.

In Victoria en South Australia is het rond 1997 doorgevoerd, met uitzondering van de stad Melbourne, waar nog steeds met de oude nummering wordt gewerkt. Queensland en NSW werken voorlopig alleen nog met A-, B- en C-nummers op bepaalde routes. Het traditionele systeem van national routes, metroads en state roads staat er nog steeds naast. In Western Australia bestaan er hoegenaamd geen plannen tot omnummering.

Blijft over het Northern Territory. Het aantal om te nummeren routes is er gering; er zijn hier en daar al wat alphanumerieke borden gesignaleerd, maar de grote stap voorwaarts is er nog niet gemaakt. Dat was althans bij mijn bezoek in 2004 zo, en ik heb op Aussiehighways nog geen ander nieuws zien verschijnen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 05 dec 2006, 11:13

De brug zelf is ook best interessant, gezien de rijstrookindeling met 5 rijstroken, waarbij matrixborden aangeven welke stroken voor welke richting mogen worden gebruikt. Een middenberm ontbreekt (laat Vinny het niet zien)
Vinny is wel goed, maar niet gek. Ik kende dit principe al heel lang... :roll:

Afbeelding
http://pathetic.org.uk/motorways/a38m.shtml
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 05 dec 2006, 11:42

Veel dichter bij huis: de Willemsbrug in Rotterdam...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 05 dec 2006, 12:30

Ja, en in Utrecht ook.

Maar ik wilde met echt iets exotisch komen :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Re: [AUS] Tasmania

Bericht door Wimpie24 » do 07 mei 2009, 16:58

Tasmania is een erg interressant deel van Australia, het eiland heeft hetzelfde klimaat als Nieuw -Zeeland dat op zijn buurt weer hetzelfde klimaat heeft als West-Europa. Het kent dus weinig extremen vergeleken met de rest van Australië.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Chris
Moderator

Re: [AUS] Tasmania

Bericht door Chris » do 30 dec 2021, 22:32

Tasmania is een deel van Australië dat je snel vergeet, valt een beetje weg onder de grote staten van het land met bijbehorende grote steden.

Bij Hobart is een contract gegund om de Bridgewater Bridge te vervangen. Dit is één van drie grotere bruggen bij Hobart en de noordelijkste daarvan. De hefbrug moet vervangen worden door een hogere vaste brug met 2x2 rijstroken.

De bouw is voorzien voor de periode 2022-2024.

Afbeelding