Wegen Markerwaard

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Wegen Markerwaard

Bericht door Via » za 21 mei 2005, 13:02

Wie kan mij meer vertellen over de wegen in de Markerwaard, die er uiteindelijk niet is gekomen? Helaas, want ik had Schiphol graag verplaatst gezien naar een eiland in de Markerwaard, er zal dan een minimum aan geluids- en omgevingshinder ontstaan. Maar dat is mijn mening, ik kan me voorstellen dat jullie er anders over denken. Misschien wordt het ooit nog uitgevoerd als de nood hoog wordt.

Hoe zat het met de wegen in de Markerwaard? Ik heb Wicher in een ander topic horen zeggen dat er iig een A30 zou lopen. Ikzelf heb gezien op een oude kaart dat er een RW10A kwam te lopen. Wie weet meer?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » za 21 mei 2005, 19:22

De A30 zou via Almere doorgetrokken worden naar Purmerend (de N244 aldaar zou deel worden van de A30).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 21 mei 2005, 20:23

Ik ben dolblij dat er geen groot vliegveld komt in de Markerwaard of in Flevoland. Want dan had ik plotseling direct onder een aanvliegroute gewoond, en dat vond ik na Amstelveen wel welletjes.

Ook is die Markerwaard niet nodig qua landbouw, en de gevolgen voor het waterpeil van en potentiële verzakkingen in Noord-Holland-noord zijn ook allesbehalve positief.

Ik zal eens kijken of ik nog ergens een kaartje heb liggen - ik heb er tot op heden nooit zo specifiek naar gekeken.


Edit: ik heb geen gedetailleerde kaarten van de oude Markerwaardplannen gevonden
Laatst gewijzigd door Rene op di 31 mei 2005, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » zo 22 mei 2005, 10:35

It aint over 'till it's over...

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » zo 22 mei 2005, 15:03

Voor een plan dat al jaren in de mottenballen ligt, is het een bewonderenswaardig goede opzet.
Alhoewel de actualiteit te wensen overlaat. Er wordt gepraat over het Paarse Kabinet en het nieuwste nieuws is een jaarvergadering in 2003.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 22 mei 2005, 18:41

Toch zou ik het toejuichen als er iets moois uitkomt met goede resultaten voor alle partijen.

Ik denk dan aan wonen en recreatie in het groen, afgewisseld met biologische landbouw. Een paar snelwegen die goed zijn ingepast er doorheen om de A7, A8 en A10 te ontlasten. Dan krijg je een win-win situatie.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 22 mei 2005, 20:15

De Markerwaard inpolderen? Dat gaat niet meer gebeuren...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 22 mei 2005, 20:18

Ging dat om het gehele Markermeer? Want das nogal groot, vanaf de Houtribdijk/Markerwaarddijk N302 totaan het IJ bij Amsterdam. Flevoland II?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 22 mei 2005, 20:19

Bart schreef:De Markerwaard inpolderen? Dat gaat niet meer gebeuren...
Het nog steeds niet definitief, hoewel zo'n besluit tot definief niet inpolderen ook makkelijk kan worden verworpen door een volgend kabinet. Zeker is wel dat het Rijk terughoudend op zal treden, de provincie en gemeenten kunnen het opknappen. Desnoods in een PPS-constructie.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 22 mei 2005, 20:52

Een PPS-constructie voor zo'n onzeker project komt er nooit. Het is voor de overheid goedkoper om zelf geld te lenen dan om het risico te gaan delen met bedrijven, die er uiteindelijk toch ook weer hun eigen belangen mee na willen streven.

Verder is de Markerwaard een te groot gebied. Daar is geen behoefte meer aan en bovendien is de aanslag op de natuur en het milieu in Nederland veel te groot. Daarnaast kost het ontstellend veel geld.

Er is geen kabinet dat zich daar aan gaat wagen. De Markerwaard kun je op je buik schrijven.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » zo 22 mei 2005, 21:15

In elk geval wordt het eiland Marken in de nieuwe plannen gespaard. Daar was indertijd al een stuk dijk aangebouwd als begin voor de Markerwaard.

Wat betreft de noodzaak: landbouw is in nederland sowieso niet lucratief meer. Wel is er een enorme behoefte aan woningbouw, aangezien er vooral in de randstad nergens meer gebouwd mag worden. Vooralsnog heeft de millieubeweging een grotere vinger in de pap dan de jonge mensen die staan te springen om een betaalbare woning. Misschien keert ooit nog eens het tij.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » zo 22 mei 2005, 21:52

Als er in de Randstad niet meer gebouwd mag worden, zal dat ook voor een Markerwaard gelden. Woningbouw zo ver van de economische zones schept zijn eigen verkeersbewegingen en zorgt voor een enorme extra milieubelasting.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 22 mei 2005, 22:57

Toen ik nog op de lagere school zat, hadden ze het op school er wel eens over bij aardrijkskunde. Maar ja, dat was al weer bijna 20 jaar geleden...
Toen vond ik het natuurlijk wel interessant, het idee van nieuw land om lekker te kunnen doen wat je ermee wilt, zoals ook met de Flevopolder en de Noordoostpolder.

Ik denk nu dat de Flevopolder best in de behoeften kan voorzien voor wbt woningbouw in de Markerwaard, zo'n groot gebied lijkt het ook niet waar woningbouw moest komen.
En wbt het vliegveld, denk ik dat Schiphol nog wel even aankan met deze configuratie. En voor de langere termijn is men wel aan het kijken naar de Noordzee, maar dat zal ook miljarden gaan kosten denk ik zo. Zouden de vliegtuigen in de toekomst niet gewoon verticaal op stuigen, dan heb je geen lange landingsbanen nodig?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 23 mei 2005, 16:34

Ze denken ook niet aan de gevolgen van een stijgende zeespiegel voor zo'n vliegveld. Dat zorgt i.m.o. ook voor problemen. Ook toevoerwegen over zee worden nogal duur.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 23 mei 2005, 16:53

ViaHaaren schreef:Ze denken ook niet aan de gevolgen van een stijgende zeespiegel voor zo'n vliegveld. Dat zorgt i.m.o. ook voor problemen. Ook toevoerwegen over zee worden nogal duur.
Inpoldering van de Markerwaard wordt sowieso een HELE dure grap. Zolang de noodzaak niet aanwezig is, gebeurd dat echt niet. Prioriteit is gegeven aan de uitbreiding van de Maasvlakte.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 23 mei 2005, 17:08

In de Noordzee wilden ze een drijvend vliegveld aanleggen, dus dan heb je natuurlijk nooit problemen met een stijgende zeespiegel, snap je wel ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 23 mei 2005, 17:13

Volgens mij is dat onhaalbaar. Beetje crosswind en je kan het vliegveld sluiten omdat de Boeing dan de zee in waaien. Op open zee staat nog meer wind dan boven land. Ook is er kans op zeemist. En dan heb je het nog niet over de golfslag bij een flinke storm. Beetje golf slaat dan over de landingsbaan ofzo. Dan zou je wel een gigantisch drijvend eiland moeten aanleggen. Nee, dan kan je beter een vliegveld ten zuidoosten van Almere in de polder aanleggen; zo min mogelijk omwonenden en toch nog in de buurt van Amsterdam. Nederland is maar klein.

Gebruikersavatar
overdrive
verkeersader
Berichten: 781
Lid geworden op: wo 13 apr 2005, 8:33
Locatie: Almelo

Bericht door overdrive » ma 23 mei 2005, 21:05

Hier nog zo'n kaartje over de eventuele toekomstige inrichting vd Flevopolders. (misschien ooit wel eens van het oude forum afgehaald, ik weet het niet meer...)

Afbeelding
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » wo 25 mei 2005, 21:22

Is er bij de N-nummering van de wegen in Flevoland eigenlijk al rekening met zo'n eventuele uitbreiding?

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » do 26 mei 2005, 1:04

Chrizz schreef:Ging dat om het gehele Markermeer? Want das nogal groot, vanaf de Houtribdijk/Markerwaarddijk N302 totaan het IJ bij Amsterdam. Flevoland II?
Yep...

Wisten jullie dat de Markerwaard eerder gepland was dan Zuidelijk Flevoland... Het zijn de Duitsers die het vertraagd/gestopt hebben...

Vandaar dat dus wel de houtribdijk is aangelegd en ook de dijkjes die aan Marken vastzitten...

Daarnaast is de noordelijke dijk van Zuidelijk Flevoland ( waar nu de N701 overheen loopt) eigenlijk gebouwd als de zuidelijke dijk van de Markerwaard...

Plannen veranderen wel eens...
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 26 mei 2005, 11:28

LennyKravitz schreef:Wisten jullie dat de Markerwaard eerder gepland was dan Zuidelijk Flevoland... Het zijn de Duitsers die het vertraagd/gestopt hebben...
Heb je hier een bron van? Het klinkt als een broodje-aapverhaal.
De dijken van de Markerwaard zijn in de jaren 50 en 70 aangelegd. De Nederlandse politiek heeft de voltooiing uiteindelijk gestopt in de jaren 80 of 90.
Wat hebben de Duitsers hier dan mee te maken :?:
LennyKravitz schreef:Daarnaast is de noordelijke dijk van Zuidelijk Flevoland ( waar nu de N701 overheen loopt) eigenlijk gebouwd als de zuidelijke dijk van de Markerwaard
Klopt, dat kun je ook nog zien aan het tracé van de huidige weg, waar af en toe even "overgestoken" wordt van noord naar zuid.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » za 28 mei 2005, 22:25

harry schreef:
LennyKravitz schreef:Wisten jullie dat de Markerwaard eerder gepland was dan Zuidelijk Flevoland... Het zijn de Duitsers die het vertraagd/gestopt hebben...
Heb je hier een bron van? Het klinkt als een broodje-aapverhaal.
De dijken van de Markerwaard zijn in de jaren 50 en 70 aangelegd. De Nederlandse politiek heeft de voltooiing uiteindelijk gestopt in de jaren 80 of 90.
Wat hebben de Duitsers hier dan mee te maken :?:

De dijken die vastzitten aan Marken (zuidelijk naar vasteland, én die doodlopende naar het noorden zijn in de tweede wereldoorlog aangelegd en in 1942 op last van de Duitsers gestopt...

Ik heb ooit VWO scriptie geschreven over de IJsselmeerpolders, en heb dit uit literatuur.

Asl je een Bosatlas 51e druk hebt... zie ook pagina 41 figuur B :D
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » zo 05 jun 2005, 21:27

LennyKravitz schreef:De dijken die vastzitten aan Marken (zuidelijk naar vasteland, én die doodlopende naar het noorden zijn in de tweede wereldoorlog aangelegd en in 1942 op last van de Duitsers gestopt...
Dat klopt. In januari 1941 werd hiermee begonnen om te voorkomen dat de Duitsers veel Nederlands baggermaterieel zouden "verwerven". Dat mislukte echter volkomen - het materieel zou uiteindelijk toch worden gevorderd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 05 jun 2005, 22:32

René schreef:
LennyKravitz schreef:De dijken die vastzitten aan Marken (zuidelijk naar vasteland, én die doodlopende naar het noorden zijn in de tweede wereldoorlog aangelegd en in 1942 op last van de Duitsers gestopt...
Dat klopt. In januari 1941 werd hiermee begonnen om te voorkomen dat de Duitsers veel Nederlands baggermaterieel zouden "verwerven". Dat mislukte echter volkomen - het materieel zou uiteindelijk toch worden gevorderd.
Werkelijk? Dat feit was mij volkomen onbekend!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 19 okt 2005, 16:27

Komt er eigenlijk wel een A23 over de Houtribdijk te lopen of gaat dat plan ook niet door?

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 19 okt 2005, 17:01

Geen idee. 2+1 alternerend zou al heel wat zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 19 okt 2005, 17:15

Hajo schreef:Geen idee. 2+1 alternerend zou al heel wat zijn.
Genoeg, zou ik zelfs willen zeggen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 12 nov 2005, 14:59

In mijn topografische atlas kwam ik deze kaart tegen. De kaart laat een deel van Zuidelijk Flevoland zien met daarop een vrije strook grond vanaf afrit Almere Buiten-Oost (linksboven) naar beneden. Dat zou m.i. wel eens vrij gehouden grond voor de aanleg van de A30 kunnen zijn...

Kaartje:
Afbeelding

Vergroting:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door Wesso » za 12 nov 2005, 16:35

Wel typisch dat de strook in het verlengde van een afrit ligt. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 12 nov 2005, 17:43

Wesso schreef:Wel typisch dat de strook in het verlengde van een afrit ligt. ;)
Laat Jort Kelder maar niet horen dat er een groene strook ligt én er plannen voor doortrekking zouden kunnen bestaan :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie