Afbeelding

[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Jeff » za 27 mar 2021, 22:20

duikgek89 schreef: zo 28 feb 2021, 9:09
Ik vraag me ook serieus af of ze überhaupt iets doen met een flitsfoto van een EU kenteken. Controleren ze dat bij de grens of gaan ze die opsturen? Ik vermoed dat we van een eventuele flitsfoto nooit meer iets horen, desalniettemin probeer ik wel om niet geflitst te worden.
Voor Estland weet ik het wel (Grenspost Narva): Een paar voertuigen met Russisch kenteken mochten niet verder voordat de flitsboetes van totaal 700 euro betaald waren. (Hek bleef dicht en men ging rustig verder met het baantje ernaast, totdat ik de bijrijder hoorde losgaan :rofl2: )

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 27 mar 2021, 22:55

Chris schreef: za 27 mar 2021, 22:02 Er zijn weer plannen aangekondigd om de tolweg Krakovets - Lviv - Brody - Rivne aan te leggen. Plannen hiervoor bestaan al 20 jaar maar zijn telkens niet van de grond gekomen. Echter het is ditmaal opgenomen in het programma 'grote werken' en dat programma lijkt voor het eerst wel effectief te zijn in het uitvoeren van grote projecten, dus wellicht is dit meer kansrijk.

Afbeelding
Die noordelijke rondweg van Lviv zou enorm welkom zijn. Zelfs 's avonds laat kost het je veel tijd om ofwel helemaal om Lviv heen te rijden, ofwel door het centrum door potholes en over kasseien te stuiteren.

Verder vraag ik het me af of ze dan daadwerkelijk om de 2x2 delen die tussen Lviv en Rivne al liggen heen gaan, of dat ze uiteindelijk die delen bij de tolweg trekken. Als je de tolweg naast die 2x2 stukken gaat leggen krijg je een soort autovia naast autopista situatie, waar de mensen die het wat breder hebben wellicht de tolweg nemen om beter op te schieten, terwijl de mensen met kleinere beurs (en dat zijn er nogal wat) en veel vrachtverkeer gewoon de bestaande M06 zullen volgen. Op momenten dat het niet te druk is, is dat namelijk best een prima weg, alleen bij drukte op de enkelbaans stukken lastig inhalen en enigszins gevaarlijk door enigszins dubieuze inhaalacties.
Anderzijds zijn ook de 2x2 stukken naar "onze" maatstaven nogal substandandaard: Zebra's, draaipunten, matige obstakelbeveiliging, wat matige signalering...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 27 mar 2021, 23:02

Jeff schreef: za 27 mar 2021, 22:20
duikgek89 schreef: zo 28 feb 2021, 9:09
Ik vraag me ook serieus af of ze überhaupt iets doen met een flitsfoto van een EU kenteken. Controleren ze dat bij de grens of gaan ze die opsturen? Ik vermoed dat we van een eventuele flitsfoto nooit meer iets horen, desalniettemin probeer ik wel om niet geflitst te worden.
Voor Estland weet ik het wel (Grenspost Narva): Een paar voertuigen met Russisch kenteken mochten niet verder voordat de flitsboetes van totaal 700 euro betaald waren. (Hek bleef dicht en men ging rustig verder met het baantje ernaast, totdat ik de bijrijder hoorde losgaan :rofl2: )
Omdat ik nog enigzins aan de camera's moest wennen, had ik gedacht dat ik er wel twee of drie aan de broek zou krijgen (maar dat kost daar gelukkig geen 700 euro, was bij elkaar vermoedelijk nog geen 70 geweest), maar ik heb er bij de grens niks over gehoord. Goed genoeg opgepast of waren ze misschien nog niet verwerkt? De flitsgrens is wel hoog naar het schijnt. De meeste camera's stonden overigens in Waze maar soms was de locatie niet helemaal precies. De app Roadcams UA werkt overigens ook goed.

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » zo 28 mar 2021, 19:38

Hopelijk worden die beide wegen tussen de grens en Lviv eindelijk 's gebouwd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 28 mar 2021, 22:02

De M10 is m.i. goed zat zolang de grens een gigantische flessenhals is. En dat blijft ook nog wel even zo denk ik.

Edit: Ik bedoel niet dat men niks hoeft te doen. Ik denk echter dat de prioriteit bij een betere rondweg van Lviv en het volledig 2x2 maken van het traject Lviv-Rivne moet liggen.

Een noordelijke rondweg van Lviv zou ook fijn zijn maar door het terrein wellicht wat lastiger uit te voeren en dus kostbaar.

Gerhard
dorpsstraat

Bericht door Gerhard » zo 28 mar 2021, 23:21

Op de stukken Tussen Rava-Rusk en Lviv, Krakovets en Lviv, Stryi en Lviv, Shehyni en Lviv en al the way naar Charkov heb ik gereden en het is te doen. Ten noorden van Lviv is het bosrijk en drassig. Ze krijgen denk ik de smaak te pakken wat betreft het bouwen van wegen. Is er ergens een kaartje met daarop de verbeterde wegen. Op Ukravtodor was of is nog een digitale kaart met de wegwerkzaamheden.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 29 mar 2021, 18:20

Sommige van die stukken heb ik nog niet gehad. Maar de M10 Krakovets - Lviv heb ik inmiddels meerdere keren gereden en de M06 Lviv - Kyiv ook. De M03 die je noemt heb ik tot Khorol gehad.

De M10 is enkelbaans, maar het wegdek is best goed en de weg is best wel breed. De weg bediend een paar kleine plaatsen, niet echt plaatsen die een enorme hoeveelheid verkeer veroorzaken. Dan is er natuurlijk nog aardig wat internationaal verkeer, maar de grens heeft een enorm doserende werking en dat is ook geen verbinding zoals Breda - Antwerpen. Echt super druk heb ik het daar vooralsnog nog niet gezien. Een snelweg zou fijn zijn, maar echt prioriteit heeft het wat mij betreft niet. Wel zouden omleggingen bij met name Nakonechne Druhe enNakonechne Pershe (want dat is nu officieel wel een flink bibeko stuk) en Ivano-Frankove (want vrij krap bibeko gedraai) welkom zijn.

De M06 Lviv - Rivne is een iets ander verhaal waar wel wat prioriteit aan gegeven zou mogen worden mijns inziens, die weg is veel drukker en je komt steeds achter een andere vrachtwagen of ander sloom ding te hangen waar je lastig voorbij kunt als het druk is; of als het donker is en je de weg niet goed kent. Dan zijn er wel wat stukken 2x2, maar volledig 2x2 zou zeer welkom zijn en met name indien goed aangelegd (dus geen J-turn en Zebra stommiteiten) zal dat de verkeersveiligheid ook ten goede komen.
De ring Rivne is dan weer even wat minder, met de ring van Zhytomer is men nu gelukkig bezig. Verder heb je van Rivne tot Kyiv een best prima 2x2 weg. Alleen bij Novohrad Volynsky zit bij de Cersanit een interessante bocht en ook de ring van Korostyshiv heeft een interessant alignment. Wel zou het op dat hele stuk prettig zijn als ze van de "Expressweg" een volwaardige snelweg zouden kunnen maken zonder J-turns en zebra's en Vmax 130.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 apr 2021, 15:09

Chris schreef: do 12 nov 2020, 17:44 Ook 'China blues' in Oekraïne. Ukravtodor heeft het contract met de Chinese aannemer Sinohydro van het project M06 rond Zhytomyr ingetrokken. Het project voldoet niet aan de eisen en is al ruim over de deadline van juni 2020. Het project omvatte 22 kilometer upgrade van de M06 rond Zhytomyr.
Een tegenslag voor de wegbeheerder Ukravtodor. De Chinese aannemer Sinohydro heeft een bezwaar ingediend tegen het intrekken van het contract en het bevriezen van de bankgarantie en heeft daarin gelijk gekregen van de Dispute Adjudication Board. Ukravtodor is er het er niet mee eens, stelt dat Sinohydro in 100% van de gestelde tijd maar 50% van de werkzaamheden heeft uitgevoerd en gaat in hoger beroep.

Die Chinese bouwprojecten buiten China lijken toch wel vrij grootschalig traag uitgevoerd te worden. In Polen had je toen de A2, in Montenegro de A1, de Hålogalandbrug in Noorwegen en ik las ook over een aantal Chinese wegenprojecten in Kameroen die jaren achter op schema liggen. Die indrukwekkende bouwsnelheid in China wordt kennelijk niet in het buitenland toegepast. Maar waarom?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 12 apr 2021, 15:55

^^
Omdat dit gepaard zou gaan met ondermaatse werkomstandigheden en toeleveranciers die 24/7 benodigd materiaal en mankracht kunnen aanleveren?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 apr 2021, 16:26

Die kans is aanwezig, maar de Chinezen kunnen in het buitenland kennelijk niet eens de reguliere bouwsnelheid van Europese aannemers volgen. Bij al die projecten die ik noemde is de vertraging meer dan 2 jaar.

Wellicht is het zo dat veel Europese aannemers geen behoefte hebben om als onderaannemer van een Chinees staatsbedrijf te werken. In Afrika vliegen ze vaak gewoon al hun personeel in maar dat is dan ook geen garantie op een tijdelijke oplevering.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 12 apr 2021, 20:54

Ik denk eigenlijk meer dat het gebrek aan lokale kennis het belangrijkste probleem is, en daarnaast botsende culturen en een taalbarrière. Westerse bedrijven hebben in de rest van de wereld het voordeel dat vaak wel enige basiskennis van het Engels bestaat bij de lokale bevolking. Bij het Mandarijn (/Chinees) heb ik daar zo mijn twijfels bij... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 12 apr 2021, 22:18

^^ Dat niet alleen.

Chinezen doen het liefst alles zelf. Als ze van een land dus toestemming krijgen om bijvoorbeeld een snelweg aan te leggen van A naar B, dan gaan ze ervan uit dat ze alles wat daarmee te maken heeft, zelf mogen doen. Van het bepalen van het tracé tot oplevering. Tegen een forse vergoeding uiteraard, vaak in de vorm van een lening.

Vaak blijkt echter dat de regering van het betreffende land dat niet toestaat. Ook lokale ondernemingen moeten bij de bouw betrokken worden. Maar die hebben niet de kennis en vaak ook niet de middelen om zo'n project te runnen. De Chinezen wel, maar dat zou betekenen dat de lokale ondernemingen niet meer bij de aanleg betrokken zijn. Wat de regering van het betreffende land juist als voorwaarde stelt. Tegengestelde belangen dus.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 apr 2021, 14:20

Morgen opent de brug van de M05 over het Khadzhybey Liman voor het verkeer met 2x3 rijstroken. De M05 is hier al in de periode 2005-2008 naar 2x3 rijstroken verbreed maar de brug werd toen overgeslagen. Een 'Liman' is een soort estuarium die typisch is voor de Oekraïense kust. Dit is tegenwoordig geen open verbinding meer met zee, maar een meer. Het ligt ongeveer 20 kilometer ten noorden van Odessa.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 29 apr 2021, 16:19

Van Sovjetstijl naar modernere tijd. In Nadrivna (N09), ten zuiden van Ivano-Frankivsk.

Afbeelding

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 29 apr 2021, 18:55

^^ Toch zijn dat soort meerstrooks rotondes niet alles...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 mei 2021, 11:30

De bouw van de nieuwe 2x2 autoweg N31 in het oblast Poltava vordert flink. Dit is de nieuwe verbinding van de M03 bij Reshetylivka tot Dnipro, het is het grootste wegenbouwproject in Oekraïne van dit moment en eigenlijk nog maar de tweede geheel nieuwe autoweg/snelweg sinds 1991.

Satellietbeelden: https://apps.sentinel-hub.com/sentinel- ... ates=false

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 04 mei 2021, 11:55

Een brug van de N17 bij Haiok in het Ternopil Oblast is gisteren ingestort. Dit is de weg van Lutsk naar Lviv.

Het gaat om de rivier over de Bug: https://www.google.com/maps/@50.1463622 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 mei 2021, 12:29

Dan heeft er wel een goede bug in de brug gezeten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

NWH
verkeersader

Bericht door NWH » di 04 mei 2021, 14:28

De lokale bevolking heeft nu een omleiding voor de boeg :hap:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 04 mei 2021, 14:47

Deze brug is geen boegbeeld voor het netwerk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 03 jun 2021, 11:17

Nieuwe borden / wegwijzers die vanaf 1 november 2021 geïntroduceerd worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » do 03 jun 2021, 12:05

Ik snap het doel van bord 7.25 niet zo goed. Is dat niet gewoon een Amerikaanse variant op :D2:? Bord 5.39 is wel interessant, zou dat gebruikt worden voor een scramble? Zoiets staat er wel bij. Een aantal van die fietsersborden is ook wel apart.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 03 jun 2021, 12:23

De 7.25 komt inderdaad recht uit het MUTCD. Maar op Europees niveau is dat niet zo vreemd, Frankrijk gebruikt ook een afwijkende oplossing.
Ook wel speciaal dat de fietsers en voetgangers van links naar rechts oversteken.

Voor de rest, een flinke stap weg van de semi-soviet standaard dat er nog hing en een flinke stap richting Europa.

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » do 03 jun 2021, 12:39

^^ Ja, maar waarom zou je dat uit het Amerikaans kopiëren, dat symbool wordt hier niet zo snel begrepen denk ik. En ik vind de borden anders nog behoorlijk Soviet, met die pijlen die doorlopen tot op de bies en die alien-achtige mannetjes. Zelfs het lettertype lijkt nog ergens op GOST.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 03 jun 2021, 12:54

^^
Dan zou je bv hetzelfde kunnen zeggen van Finland en de Baltische staten :)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 03 jun 2021, 15:57

Bord 5.84 (en 5.85) vind ik wel een grappige en duidelijke manier om een snelweg met tol aan te geven.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 jun 2021, 16:24

^^ Het is vrijwel hetzelfde bord dat in Belarus ook gebruikt wordt, en misschien ook wel in Rusland.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 03 jun 2021, 17:44

^^ Betaald parkeren is een P met dezelfde muntjes. In die zin sluit het wel aan

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 03 jun 2021, 18:21

Een cyrillische P? Of eigenlijk een R?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 03 jun 2021, 19:59

Het P-symbool wordt ook in landen met Cyrillisch schrift gebruikt: https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... road_signs