Chris schreef: ↑ma 06 jun 2022, 16:40
Het lijkt een betonplatenweg te zijn die ooit een keer is overlaagd met asfalt / slijtlaag. Verklaart wellicht waarom er geen diepe gaten in staan zoals je elders wel eens zag.
Daar doelde ik inderdaad op.
Maar er is geen enkele vorm van bebakening, markering of bermbeveiliging. Van een weg die sinds de jaren 90 een keer onder handen is genomen zou je dat wel verwachten, zeker van een M-weg.
Bermbeveiliging en markering zijn ook niet altijd een gegeven en het klopt zeer zeker ook dat dit geen voorbeeld is van hoe het moet. Maar ik vond het wegdek er nog wel aardig uitzien voor zo'n leeftijd, dat is in deze regio al heel wat.
Het is ooit aangelegd als een hele snelle en directe route naar Kishinev (nu Chișinău), maar het kan best zijn dat dat belang volledig is weggevallen sinds 1991 in verband met de perikelen en dubbele grenspassage met Transnistrië. Op satellietbeelden van 2019 zie je op die grensovergang ook geen enkele vrachtwagen, terwijl grensovergangen in dit deel van Europa juist bekend staan vanwege de wachttijden.
Die functie zal na het uiteenvallen van de USSR inderdaad een stuk minder belangrijk zijn geworden. Qua route zou het op Kyiv - Chisinau nog kunnen, maar met de dubbele grens is de route via Zhytomer en Vinnytsia (M06 - M21) wellicht zinniger, zeker als het om vracht gaat en er papieren gemaakt moeten worden. Maar Moldavië is maar een klein en straatarm landje dus ik vraag me af hoeveel verkeer er überhaupt is. En ook de regio rond Kropyvnytskyi is vooral dun bevolkte grootschalige landbouw volgens mij.
Kropyvnytskyi - M05 zou wellicht nog enig belang kunnen hebben richting Odessa (zeker gezien hoe de H/N - 14 erbij lag tot de reconstructie vorig jaar).
Ben er ooit langs gereden Mykolaiv - Kremenchuk via de nog niet gerenoveerde H/N-14 en M12.