[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

MaartenE
verkeersader

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door MaartenE » ma 14 aug 2023, 12:41

Behoorlijk indrukwekkend allemaal, zeker aangezien het land in theorie meer aan zijn hoofd heeft dan "het herstellen van een paar bruggen."

Zijn deze bruggen ook van levensbelang voor het front of is dit meer om schade te herstellen in bevrijde gebieden?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » ma 14 aug 2023, 13:26

De M02 is eigenlijk de hoofdweg tussen Kyiv en Moskou, dus voor de langeafstandsverkeerfunctie hoef je het niet te doen. :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 sep 2023, 22:44

Bij het plaatsen van liggers van een viaduct in Kyiv ging iets mis waardoor de al geplaatste liggers van hun oplegging werden verschoven en instortten.

Het gaat schijnbaar om de vervanging van het viaduct van dit klaverblad: https://www.google.com/maps/@50.4628291 ... ?entry=ttu

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 okt 2023, 13:14

'new road signs ahead'. Foto uit Bucha. Dit is die straat waar de Russen burgers hadden vermoord. Maar het ging mij even om het bord rechts.

Afbeelding

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 09 okt 2023, 13:53

Die borden kwam ik in heel West-Oekraine tegen. Naast de toeristische borden waren dit de enige Engelstalige borden, heel vreemd.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » ma 09 okt 2023, 20:46

Vaak bedoelen ze dat er een nieuwe wegsituatie is, niet perse alleen nieuwe borden.
Toen wij terugreden naar Kyiv waren trouwens op veel plekken vooral in westelijk Oekraïne de wegwijzers (bijvoorbeeld op de E40/M6) nog niet terug opgehangen. Dichter bij Kyiv, op zo'n 50 km waren ze er weer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 12 okt 2023, 11:21

Een 2x2 brug van de M-30 over het spoor tussen Horlivka en Yasynuvata is vandaag of gisteren vernietigd om een Russische operatie in het gebied te vertragen.

Gaat om deze brug: https://www.google.com/maps/@48.1694443 ... ?entry=ttu

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 13 okt 2023, 14:34

Een nieuwe tijdelijke brug van Noorwegen is toegepast ergens in Kharkiv Oblast.

Ze geven geen locatie, maar ik denk dat het hier is op de R78: https://www.google.com/maps/@49.6492211 ... ?entry=ttu

De opgeblazen brug oogt vrij nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » zo 05 nov 2023, 13:07

Ik heb alvast plannen voor een echt autosnelwegennetwerk om na de Russische invasie te realiseren met andere woorden naar moderne (West) Europese normen (en niet substandaard) en ik kom uit op ongeveer een 4.000 kilometer aan autosnelwegen;

west-oost lopende routes;
E40: M10-M06-M03-M04

E50: M12-M04

noord-zuid lopende routes;

E95: M01-M05

E105: M29-M18

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 nov 2023, 10:42

Herbouw van een brug van de M-02 over het spoor bij Nizhyn in Chernihiv Oblast.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 nov 2023, 10:33

De brug van de R-30 over de rivier de Irpin bij de stad Irpin is vervangen door een definitief herstel.

Deze brug werd wereldberoemd in februari 2022 toen beelden van honderden mensen die onder de brug schuilden voor de artillerie de hele wereld over gingen.

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 21 nov 2023, 11:22

De grote ironie in dit verhaal is dat Oekraïne vanwege deze oorlog genoodzaakt is in sneltempo wegen en kunstwerken te herbouwen. Die dan eerder aan Europese standaarden ipv de Russische voldoen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 21 nov 2023, 13:17

^^ Roep dat laatste niet te snel. Het is indrukwekkend hoe vlot het nu gaat, maar dat is natuurlijk uit nood geboren. Als het fundament, ook letterlijk, niet top is vervalt het weer snel.

Dan denk ik terug aan de M01, van stuiterbaan opgelapt tot biljartlaken,maar een jaar later was het weer een geplamuurde stuiterbaan...

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » di 21 nov 2023, 17:25

^^ Ze zullen in de toekomst wel funderingen naar west Europese maatstaven gaan gebruiken maak je daar maar geen zorgen over.

Hopelijk komen er daar geen bombardementen meer want anders was dat werk weggegooid geld.

De E373/M07 in de Oblast Zjytomyr is 1 hele lange betonbaan van ongeveer een 153 kilometer: https://www.google.com/maps/dir/50.7600 ... &entry=ttu.

Trouwens de Oekraïners willen denk ik na dit alles van al het Russische af geraken.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 21 nov 2023, 23:32

Joshua schreef: di 21 nov 2023, 17:25 ^^ Ze zullen in de toekomst wel funderingen naar west Europese maatstaven gaan gebruiken maak je daar maar geen zorgen over.
Och, zonder twijfel. Maar of ze dat in oorlogstijd ook al redden? Ik hoop het van harte.
Joshua schreef: di 21 nov 2023, 17:25De E373/M07 in de Oblast Zjytomyr is 1 hele lange betonbaan van ongeveer een 153 kilometer: https://www.google.com/maps/dir/50.7600 ... &entry=ttu.
Net voor COVID heb ik de M07 een keer genomen, was toen best een prettige weg om te rijden. Heb hem daarvoor ook een aantal keer vermeden omdat ik dacht dat de M06 veel beter was, omdat je met de route over Lviv op het laatste moment veel meer keuze in grensovergangen hebt, omdat de route in Polen door het zuiden en over de A38 in Duitsland prettiger was dan het gehannes vanaf de grens naar de A2 bij Warschau en dan in Duitsland over de A2 waar je ook nogal in de file kunt terechtkomen. Bovendien is Lviv wel een prettige en leuke stop op de rit.

Maar in principe reed de M07 niet zoveel slechter door dan de M06. Alleen het stukje langs Irpin, Vorzel en Borodyanka staan mij bij als traag.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 nov 2023, 12:37

Ik heb alleen ervaring met de M07, maar het scheelt dat die weg destijds grondig is aangepakt voor Euro 2012. Goede kwaliteit, je schiet flink op. Qua voorzieningen langs de weg ben je, doordat je door leeg en dunbevolkt gebied rijdt, wel voornamelijk aangewezen op de wat grotere plaatsen onderweg: Kovel, Sarny en Korosten. Zelfs op dat laatste deel voor Kyiv rijdt de weg op de meeste plekken nog wel goed door, omdat die langs de dorpen/steden ligt, alleen bij Bucha ga je dwars door de stad en zitten er wat bochten in de weg. Dat was aan het einde van de avond, na een hele lange rit en de vrij lege en rechte M07, toch nog even opletten omdat ik al wat vermoeid was.

Bongo
verkeersader

Bericht door Bongo » do 30 nov 2023, 10:09

Chris schreef: di 21 nov 2023, 10:33 De brug van de R-30 over de rivier de Irpin bij de stad Irpin is vervangen door een definitief herstel.

Deze brug werd wereldberoemd in februari 2022 toen beelden van honderden mensen die onder de brug schuilden voor de artillerie de hele wereld over gingen.

Afbeelding
Hier was ik toevallig Zaterdag de 18e nog overhaan gereden, 1e keer naar Irpin sinds de oorlog. Toen waren er nog behoorlijk wat afsluitende werkzaamheden, maar dat lijken ze rap gedaan te hebben.
In Irpin zelf is echt al heel veel opgeknapt / herbouwd. Ten eerste zijn de Russen daar natuurlijk ook al anderhalf jaar weg, en zijn ze heel snel begonnen met heropbouw. Maar ook is de stadsleiding actief geweest in het verzamelen van steun uit het buitenland, en waren er natuurlijk ook veel buitenlandse politici die de stad kwamen bezoeken. Ten derde is een groot deel van de bevolking ook minimaal van de hogere middenklasse, dus die hadden zelf ook de middelen om hun huizen / flats op te knappen. Ok zei iemand die er vorige zomer al was geweest dat het heel apart was dat de ene flat bijna ongeschonden was gebleven, terwijl van de flat ernaast een deel van de buitenmuren eruit waren geblazen.
Wat me wel weer irrtiteerde is dat we op een braakliggend terreintje een stuk of 5 splinternieuwe bulldozers en graafmachines zagen staan, met de stickers 'Humanitarian aid from Japan' er nog op. Een local zei dat die een paar maanden geleden feestelijk waren overhandigd, maar sindsdien nog helemaal niet waren gebruikt. Dan denk je echt, hoe kan dit nou!? Die apparaten zijn zo hardn nodig op verschillende plekken en daar staan ze alleen maar stil! :evil:

Ik hoop inderdaad maar dat de gerenoveerde wegen op westerse standaarden worden herbouwd, zeker in de toekomst. Veel bouwbedrijven hebben die kennis nog niet, of passen die niet toe, maar bouwen of repareren ze op een goedkopere manier om de winst in eigen zak te steken. De overheden / opdrachtgevers zijn niet sterk genoeg om daar tegenop te treden (en/of hebben ook een zakcentje van de bouwer gekregen).

De M7 is echt een prettige weg, ondanks dat ie 2 baans is, rijdt het wel goed door. Hij is breed en overzichtelijk en rustig. Ik kan me wel voorstellen als je je de hele weg aan de maximumsnelheid van 90 houdt, het wel een vervelend lang stuk is. 120 is ook goed en veilig te doen al moet je dan wel de snelheidscontroles in de gaten houden.