[A004] Benelux - Klaaswaal

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Re: [A004] Benelux - Klaaswaal

Bericht door Jackbauer1350 » vr 24 apr 2020, 9:21

Bij bijvoorbeeld :KP: Eemnes en :KP Hoevelaken zijn het eigenlijk uit de krachten gegroeide rangeerbanen. Bij :KP: Eemnes is vanuit Hilversum voor de aansluiting Soest nog een tweede optie om vanaf de hoofdrijbaan daar te komen.

:KP: Almere is onderdeel van een parallelstructuur over vele kilometers. Scheelt dat er vanuit het zuiden nog een uitwisselingsmogelijkheid is na de aansluiting Almere-Stad.

Ook bij :KP: Hofvliet gaat dus de uitwisseling via parallelbanen verlopen.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 24 apr 2020, 10:14

Coen Tunnel schreef: do 23 apr 2020, 19:58 A12 vanuit Den Haag naar A27 richting Houten bij KP Lunetten kan ook alleen via de parallelbaan.
Om de Utrechtsebaan/A12 (stad in) van Den Haag op te komen vanuit Leiden gaat ook via de parallelbaan (A4)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 24 apr 2020, 13:19

Deze pagina geeft een beeld welke afritten verknoopt zijn in een knooppunt en welke verzorgingsplaatsen gecombineerd zijn met een afrit:
https://wegnummers.nl/nba/ook.html
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 02 jul 2020, 23:38

Ik ga toch maar weer even een slinger aan dit onderwerp geven.

In 2008 zijn bedragen 1.5 miljard euro genoemd voor +/- 12 km autosnelweg in tunnels.

Kijkend naar de relatie haven Rotterdam <-> haven Antwerpen met het oog op het vrachtverkeer in de categorie gevaarlijke stoffen: Deze verkeersstroom moet of via de A16, A58, A27 en A15 rijden of over de Dammenweg (N57) / A256 / A58.
Voor deze categorie zouden 2 vaste bruggen in de A4 een enorme winst zijn. Echter is dit type verkeer meestal niet meer dan 5% van de AADT.

Qua overig verkeer is de winst 10 km, oftewel een tijdwinst van 5 a 10 minuten.
Zou deze winst als koers aangehouden worden voor een tolweg* (Noors systeem), dan zou de tol maximaal 1.50 voor een motor/auto zijn en maximaal 4 euro voor een (beladen) vrachtwagen.**

Door te kiezen voor 2 vaste bruggen is/zijn:
-> het tracé wellicht sneller aan te leggen vanwege de lagere kosten
-> kan wellicht worden afgezien van tolheffing
-> Is de doorstroming voor zowel het wegverkeer als het scheepvaartverkeer garandeert

Qua waarom aanleg A4 Hoogvliet <-> Klaaswaal nuttig is, is genoeg over te vinden.

* A4 als tolweg, omdat DBFM in de huidige omstandigheden geen PPS optie meer is. Daarnaast zijn 2 andere grote projecten budgettair sluitend door tolheffing, omdat de overheid niet meer wil bijdragen dan ongeveer 75 a 90%
** (Uitgaand van 1:10 voor een auto, 1:3 voor een beladen vrachtwagen met de brandstofprijzen aan de pomp van 2 juli 2020).

Anders eventueel maar een crowdfundingsactie op touw zetten? :surrender: :hm:

Zoomland
zandpaadje

Bericht door Zoomland » zo 05 jul 2020, 14:18

^^
Hoewel twee hoge bruggen goedkoper uit kunnen vallen zit je met het probleem dat het tracé inherent dicht op de bebouwde kommen van zowel Spijkenisse als Oud-Beijerland moet liggen (300 à 400m, waar vaste bruggen in snelwegen elders in het land meestal een kilometer van de bebouwde kom af liggen). Ik betwijfel dat omwonenden erg vrolijk gaan worden van uitzicht hebben op een hoog viaduct en die zullen dan ook ongetwijfeld een actiegroep gaan beginnen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 05 jul 2020, 15:51

^^ Gezien de zeer drukke scheepvaart op de Oude Maas is een brug geen realistisch scenario. Hoogstens over het Spui al heb je daar nog redelijk veel pleziervaart (met masten).

Anyway, binnenkort zijn het verkiezingen dus zullen de beloftes van de A4-Zuid wel weer komen :geeuw: .

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 05 jul 2020, 16:50

Een A4-Zuid zal vast wel op de manier als de A4-MD worden aangelegd zodat de omgeving de weg niet ziet, hoort en ruikt. Dus verdiept en tunnels onder de Maas en Spui.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 05 jul 2020, 17:12

Die kans is best groot. De A4-MD evenals de A15 langs Helhoek en de N434 bewijzen 'dat het kan', dus nu zal iedereen dat wel willen...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 05 jul 2020, 17:27

Het zal wel een beetje koehandel worden. Zolang de lobby voor aanleg vooral gemeentes langs het tracé komt, die minder van A4 resp A15 afhankelijk willen zijn, zal er net wat minder platform zijn voor roeptoeters “maar dan moet het wel zo dat we de weg niet horen, zien of ruiken.” Die roeptoeters zullen we wel zijn, maar de lokale politiek kan even net wat meer voor het blok worden gezet: “als je deze verbinding nog voor 2040 wilt, moet je niet gaan vragen om de meest luxe uitvoering.” Met een weg als de A4 Delft-Schiedam was dat speelveld gewoon anders.

Maar goed, dit is ongetwijfeld ook waarom de twee meest betrokken gemeentes nog niet heel fanatiek zijn. Die weten namelijk dat ze óók met omwonenden moeten dealen.

Zoomland
zandpaadje

Bericht door Zoomland » zo 05 jul 2020, 18:09

^^
Ik had zelf juist het idee dat Nissewaard vrij actief aan het lobbyen was vanwege het nagenoeg eeuwige gedoe met de Spijkenisserbrug en de Hartelbrug.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 05 jul 2020, 18:48

Ten deel: sommige politieke partijen sturen daar wel op aan (zoals Nissewaard Lokaal), maar sommigen ook minder (zoals de VVD, die hopen dat er eens een afgedankte brug komt afgedreven naar Spijkenisse)...

Maar er zijn wel wat lobbygroepjes actief. Meen ook in de provincie. Realiteit is wel dat het alweer een lange tijd erg stil is in dit dossier. Mogelijk dat de MIRT-verkenning Rotterdam-Antwerpen wat gaat brengen.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » zo 05 jul 2020, 18:51

Denk ook dat er dan langzaamaan aan een Hellegatstunnel nagedacht moet worden voor de toekomst.
En dan niet na aanleg tunnel de bruggen slopen maar, net als bijvoorbeeld bij de Botlekbrug/Botlektunnel en Calandbrug/Thomassenunnel, de brug in stand houden voor vervoer gevaarlijke stoffen, regionaal verkeer (N59) en als alternatief bij calamiteiten in de tunnel

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 05 jul 2020, 20:29

Met een beetje zoeken kwam ik dit rapport nog tegen (2008/2009, PDF): http://www.stop-a4bk.nl/documents/versl ... ksburo.pdf
Bijzonder om te zien dat de verwachtte verkeersintensiteit (P.19) aardig kloppen met de cijfers van 2019 (wegenwiki - bron)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 05 jul 2020, 22:00

Jackbauer1350 schreef: zo 05 jul 2020, 18:51 Denk ook dat er dan langzaamaan aan een Hellegatstunnel nagedacht moet worden voor de toekomst.
Waar zou die tunnel moeten komen?

Een nieuwe rechtstreekse verbinding tussen :AS: Numansdorp en :AS: Willemstad? Qua wegnummers zou je dan het nieuwe tracé (inclusief tunnel A4 kunnen noemen, het deel tussen Klaaswaal en Hellegatsplein A29 kunnen houden (met een kort stukje dubbelnummering met de A4 bezuiden Klaaswaal) en het deel Sabina-Hellegatsplein A59
En dan niet na aanleg tunnel de bruggen slopen maar, net als bijvoorbeeld bij de Botlekbrug/Botlektunnel en Calandbrug/Thomassenunnel, de brug in stand houden voor vervoer gevaarlijke stoffen, regionaal verkeer (N59) en als alternatief bij calamiteiten in de tunnel
Dit kan sowieso geen kwaad.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 05 jul 2020, 22:07

De gehele Haringvliet + Volkerakkruising ondertunnel lijkt mij een (onnodig) duur geintje. Meest realistische scenario is denk ik de Haringvlietbrug gedeeltelijk te verbreden zoals bij de Hollandsebrug is gebeurd. Als Rijkswaterstaat dan ook nog eens de afspraken na komt over het niet openen van de brug in spitstijden, kom je aardig ver denk ik.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 05 jul 2020, 22:22

Ik denk dat er bij de Haringvlietbrug een tweede brug naast gebouwd moet worden. De huidige brug is nu al te krap: er zijn geen vluchtstroken en de parallelweg heeft alternerend verkeer. Met een tweede brug kan je het gemakkelijk ombouwen naar 2x3 met ruimtereservering voor 2x4.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 05 jul 2020, 22:27

"Gewoon" een fatsoenlijke tuibrug bouwen westelijk van Willemstad. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 06 jul 2020, 10:41

Wouter N14 schreef: zo 05 jul 2020, 22:27 "Gewoon" een fatsoenlijke tuibrug bouwen westelijk van Willemstad. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Zoiets dus? Naar Vlaams model... :p

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lange_Wapperbrug

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » ma 06 jul 2020, 11:04

Zoomland schreef: zo 05 jul 2020, 14:18 ^^
Hoewel twee hoge bruggen goedkoper uit kunnen vallen zit je met het probleem dat het tracé inherent dicht op de bebouwde kommen van zowel Spijkenisse als Oud-Beijerland moet liggen (300 à 400m, waar vaste bruggen in snelwegen elders in het land meestal een kilometer van de bebouwde kom af liggen). Ik betwijfel dat omwonenden erg vrolijk gaan worden van uitzicht hebben op een hoog viaduct en die zullen dan ook ongetwijfeld een actiegroep gaan beginnen.
In een la ligt nog een afgevallen ontwerp van Santiago Calatrava voor een nieuwe Morandi-brug om alsnog ergens gebruikt te worden... :mrgreen:
Wouter N14 schreef: zo 05 jul 2020, 22:27 "Gewoon" een fatsoenlijke tuibrug bouwen westelijk van Willemstad. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Brug of tunnel, dit was inderdaad wat ik bedoelde ;)

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » wo 18 nov 2020, 20:23

Te dichtbij Willemstad gaan ze daar niet leuk vinden. Zeker omdat het best toeristisch is. Veel ruimte bij de huidige Haringvlietbrug is er ook niet, tenzij je enorm veel zand neer gaat leggen. Ten westen van de huidige brug heb je hoogspanningsmasten, maar daar zit in principe nog wel genoeg ruimte tussen. Ten oosten van de brug staan een aantal windmolens, die staan een stuk dichterbij. Er is daar dan minder zand nodig om iets neer te zetten, maar dan zouden die windmolens wel weg moeten. Maar goed dat is een tikkeltje off-topic allemaal.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 18 nov 2020, 20:52

^^ Ruimte is zo zeer het probleem niet. Brug over de Volkeraksluizen heeft zat overbreedte (en zou niet perse naar 2x3 hoeven). 2x3 zou zelfs passen op de Haringvlietbrug als je de parallelweg opheft. Alleen, waar laat je dat verkeer? En is het verstandig zo'n operatie uit te voeren op een stalen brug uit 1964? Is nieuwbouw mogelijk niet een betere oplossing? Zulke vragen zullen beantwoord moeten worden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 19 nov 2020, 13:08

Stroomweg schreef: wo 18 nov 2020, 20:23 Ten westen van de huidige brug heb je hoogspanningsmasten
Ah, nou snap ik pas wat een Stroomweg is! :duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Stroomweg
dorpsstraat

Bericht door Stroomweg » do 19 nov 2020, 19:33

harry schreef: do 19 nov 2020, 13:08 Ah, nou snap ik pas wat een Stroomweg is! :duck:
Hahaha xD

Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is om binnen korte tijd over een vervanging na te gaan denken. Toevallig heb ik een tijd terug ook een onderzoekje gedaan naar de Moerdijkbrug, die nadert ook zijn einde. Je moet er niet aan denken dat ze tegelijk vervangen worden. Vraag me wel af of dit überhaupt op de agenda staat in Den Haag.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 19 nov 2020, 20:01

^^ Je mag ervan uitgaan dat Rijkswaterstaat wel zoveel kennis in huis heeft dat men niet beide bruggen tegelijk gaat vervangen en/of renoveren.
Anders wordt het een uitdaging om vanuit Rotterdam in Breda, Roosendaal of Bergen op Zoom ( vice versa) te komen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 19 nov 2020, 20:04

Het zou me ook weer niets verbazen als ze dat wel doen. Maar goed, ik ga er wel vanuit dat Rijkswaterstaat zulke operaties zo uitvoert dat het verkeer zo min mogelijk last heeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 20 feb 2022, 23:53

In het topic van de N57 schreef ik over Verdiepingsonderzoek Bereikbaarheid Voorne-Putten en Haven Rotterdam Deel A. Er is ook een Verdiepingsonderzoek Bereikbaarheid Voorne-Putten en Haven Rotterdam Deel B waarin is gekeken naar nieuwe oeververbindingen voor Voorne-Putten. Daarin zitten wat oude bekenden. Of nou ja, soort van. Lees mee en huiver...

Onderzocht zijn een nieuwe brug over het Hartelkanaal (het Welplaattracé) en soort halve A4-Zuid tot aan Spijkenisse. Ook zijn er nog wat opties onderzocht zoals het Welplaattracé + verbreding N57 of gedeeltelijke verbreding N218 bijvoorbeeld. Het Welplaattracé is in het verleden in verschillende varianten opgedoken. Eerst als een soort A4-Zuid westelijk om Spijkenisse heen richting Klaaswaal, later als een losse 2x2 weg tussen de A15 vanaf aansluiting 15 tot aan de N218 Groene Kruisweg bij Geervliet. De naam Welplaattracé komt van de Welplaatweg, waar deze brug in het verlengde van zou moet komen.

Schermafbeelding 2022-02-20 om 17.20.20.png

De halve A4-Zuid wekt natuurlijk interesse. Nou ja, A4-Zuid? Laten we het zo maar niet noemen.
Dit pakket bevat een nieuwe oeververbinding op het A4-Zuid tracé. Het tracé is vormgegeven als een 80 km/uur gebiedsontsluitingsweg, met halverwege een ongelijkvloerse aansluiting op de Groene Kruisweg. In het knooppunt Benelux is er alleen een verbinding tussen het nieuwe tracé en de A4 van en naar de Beneluxtunnel, en de A15 van en naar het oosten. Het deel tussen knooppunt Benelux en de ongelijkvloerse aansluiting op de Groene Kruisweg bestaat uit 2x2 rijstroken, het deel tussen de Groene Kruisweg en de Maaswijkweg uit 2x1 rijstroken. Ter hoogte van de Oude Maas is een beweegbare brug opgenomen.
Het mag duidelijk zijn dat zo'n oplossing alles behalve serieus genomen kan worden. Een weg die aansluit op de bestaande A4 zou toch op z'n minst als stroomweg moeten worden aangelegd.

Zonder verder heel diep in te gaan op het onderzoek: De "A4 Zuid" wordt probleemoplossend gezien om de Hartelbrug te verlichten, maar te weinig om de N57 te ontlasten. Voorkeur zou uitgaan van het Welplaattracé gecombineerd met ongelijkvloers maken van de N57 en verbreding naar 2x2 tussen Brielle en Nieuwenhoorn (pakket B3). Er wordt een prijskaartje gehangen van ongeveer 400 miljoen euro voor deze oplossing.
Schermafbeelding 2022-02-20 om 23.51.47.png
Verdere communicatie kan ik weinig vinden verder maar met het gegeven dat er 120 miljoen euro beschikbaar komt, zal er met rapport B niet veel gedaan worden. Nieuwsmedium Groot Nissewaard laat dit ook doorschemeren:
Groot Nissewaard schreef:De extra oeververbinding, ook wel de Tweede Hartelbrug genoemd, is wel onderzocht maar het prijskaartje van 387 miljoen euro (ex BTW) is wel een struikelblok. Voorlopig ligt dit plan dus in de ijskast.
(Met de kanttekening dat ik de 387 miljoen euro niet kan plaatsen, het rapport schrijft 383 miljoen euro.)

Persoonlijk kan ik hier niet heel rouwig om zijn. Het Welplaattracé (of wat mij betreft een Tweede Hartelbrug direct naast de bestaande) zijn in mijn ogen ongewenst, omdat je het verkeer dan alsnog de drukke A15 opjaagt. Voorne-Putten heeft sterk behoefte aan een goed uitgebouwde N57 (dat blijkt ook wel uit de rapporten) en een derde robuuste ontsluiting die niet afhankelijk is van de kwetsbare A15 met haar Botlekbrug en tunnel. Ondanks dat de besproken oplossing voor de "A4-Zuid" een nieuwe ontsluiting is, beschouw ik wat ze voorstellen als een regelrechte grap. Doe het goed, of doe het dan gewoon helemaal niet en besteed die 400 miljoen euro aan wat nuttigers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 21 feb 2022, 9:56

^^ Ik heb geen enkel bezwaar tegen een 'N4-Zuid' als GOW, mits het volledige alignement en alle kunstwerken geschikt zijn voor een volledige 2x3 autosnelweg met tunnel.

Volgens mij zou je die 'N4' best als 2x2 GOW-80 kunnen aanleggen op één 3-strokige autosnelwegbaan met vluchtstrook. Je hebt dan wel tegenverkeer in de enkelbuizige tunnel (kan ook als 2x1), maar als deze verbinding van slechts lokaal nut niet het stickertje hoofdwegennet of TEN-T krijgt, lijkt me dat wel overkomelijk. Eventueel kun je nog een niet-dragende, brandwerende tussenwand tussen de rijrichtingen zetten. Wel zul je vluchtstroken moeten overhouden voor hulpdiensten en pechgevallen.

Van links naar rechts zou de tunnel er zo ongeveer uit kunnen zien:
|F|O|VR|RV|O|

F = fiets/langzaamverkeerbuis
O = onderhouds- en vluchtbuis
V = vluchtstrook
R = rijstrook

Als de A4 er ooit komt, dan gewoon de tweede rijbaan inclusief viaducten en de 2e tunnelbuis bouwen, zodat je zoiets krijgt:

|F|O|VRRR|O| x |RRRV|O|
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 21 feb 2022, 10:01

Kaaiman schreef: ma 21 feb 2022, 9:56 Volgens mij zou je die 'N4' best als 2x2 GOW-80 kunnen aanleggen op één 3-strokige autosnelwegbaan met vluchtstrook. Je hebt dan wel tegenverkeer in de enkelbuizige tunnel (kan ook als 2x1), maar als deze verbinding van slechts lokaal nut niet het stickertje hoofdwegennet of TEN-T krijgt, lijkt me dat wel overkomelijk. Eventueel kun je nog een niet-dragende, brandwerende tussenwand tussen de rijrichtingen zetten. Wel zul je vluchtstroken moeten overhouden voor hulpdiensten en pechgevallen.
Nou ik vermoed dat een enkelbuizige tunnel er echt niet doorheen zal komen gezien de Tunnelwet. Formeel zou het wel moeten kunnen, maar alleen als er vergaande maatregelen worden genomen opdat de kans op ongevallen wordt geminimaliseerd. Volgens mij is dat vooralsnog alleen incidenteel toegestaan en dan alleen bij tunnels die al voor de Tunnelwet bestonden. In de Kaagbaantunnel is bijvoorbeeld een Vmax van 30 km/h ingesteld en in de Abdijtunnel zijn er doseerlichten opdat (ik meen) er slechts twee bussen tegelijk in de tunnel kunnen zijn. En dan is er denk ik alleen nog de Maasboulevardtunnel in Maastricht en de Stadsbaantunnel in Utrecht.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 21 feb 2022, 10:10

Lees je nou bewust over mijn brandwerende, niet-dragende tussenwand heen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 21 feb 2022, 11:37

Nee, omdat ik geen idee heb wat dit precies in de praktijk inhoudt en of dit voldoende kan zijn. Ik probeerde slechts te duiden dat de lat heel hoog ligt.