[A004] Benelux - Klaaswaal
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [A004] Benelux - Klaaswaal
Ik heb net een hele grove meting gedaan op Google Maps. Benelux-Zonzeel is 45 km via de voorgestelde route, 3 km langer dan via Dordrecht. In filevrije omstandigheden zal dat dus geen verandering van verkeersstromen opleveren.
Als de grootste verkeersstroom vanuit Zonzeel naar het zuiden gaat, is het dan niet logischer om een directe snelweg Noordhoek-Princeville aan te leggen?
Als de grootste verkeersstroom vanuit Zonzeel naar het zuiden gaat, is het dan niet logischer om een directe snelweg Noordhoek-Princeville aan te leggen?
-
- Wegnummerfotograaf
Vanmiddag dacht ik nog goh, een kaartje zonder fouten.
Maar nu zie ik Oud-Bijerland staan...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
En ook Hollands Diep ipv Hollandsch Diep.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Secretaris
En ook Zwijndrecht in plaats van Dordrecht-West… 

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- autoweg
Tenzij je het in 1 keer goed doet en bij het aanleggen van de A4-zuid ook meteen het stuk Klaaswaal - Hellegatsplein verbreedt naar 2x3 en een betere hogere brug aanlegt die niet om de haverklap open moet voor pleziervaart. (Of een tunnel?)Piles schreef: ↑ma 13 feb 2023, 13:02Ik verwacht niet dat de A4-zuid daar veel aan oplostsven_engelen schreef: ↑ma 13 feb 2023, 13:01 Bovendien gaat in Juni ook nog eens de Haringvlietbrug zowat een maand dicht.![]()
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- 2x5 autosnelweg

Drie kilometer is natuurlijk niet een heel groot verschil op zo'n afstand als Benelux - Zonzeel. Zulke kleine verschillen in afstand heb je namelijk op best heel veel plekken in ons land waar de ene keer route A de snelste is, de andere keer route B. Daarmee kun je het verkeer mooi verdelen over de 2 min of meer gelijkwaardige routes.verfmeer95 schreef: ↑ma 17 apr 2023, 22:42 Ik heb net een hele grove meting gedaan op Google Maps. Benelux-Zonzeel is 45 km via de voorgestelde route, 3 km langer dan via Dordrecht. In filevrije omstandigheden zal dat dus geen verandering van verkeersstromen opleveren.
Overigens zal/is Benelux - Zonzeel meer 120/130 zijn dan via de A16 lijkt me.
Overigens denk ik dat de kans heel, heel, heel klein is dat er ooit een Noordhoek - Princeville komt.
Een andere verbinding die ook de afstand behoorlijk af zal kunnen nemen is Klaaswaal - Klaverpolder. Maar ook die lijkt me luchtfietserij.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 4x3 autosnelweg
Nou ja, dat open moeten voor de pleziervaart is iets dat de verschillende overheden zelf bepalen. Er is nog veel winst te halen met beperktere openingstijden, maar de verkeersvraag op de A4 is daar eigenlijk (nog) niet naar. En dus is de situatie zoals hij is, waarbij het voornaamste concern nog niet eens de brugopening zelf lijkt, maar dat na een brugopening een grote stroom aan weggebruikers de Rijnmond in wordt geslingerd en daar turbulentie veroorzaakt.
Misschien wordt de verkeersvraag op de A4 wat groter wanneer de A4 Benelux-Klaaswaal er komt, omdat de weg dan populairder zal worden voor (vracht)verkeer van de Rotterdamse haven, het Westland en de Haaglanden naar België. Dat is dan misschien ook een moment om te kijken naar de situatie rond Haringvlietbrug en Volkeraksluizen. En het kan een aardige ontlasting opleveren van de A16 langs Dordrecht, wanneer daar minder verkeer richting België rijdt. De fase 2 van een A59 Noordhoek-Zonzeel die ook het verkeer op weg naar de A59 ten oosten van Zonzeel en verkeer op weg naar Breda en verder oostelijk gaat opvangen, die zich ik niet zo vliegen. Trouwens ook niet met een directe verbinding Noordhoek-Princeville of zo. De A16 ligt niet voor niets waar hij ligt: best denkbare route tussen enige grootstedelijke gebieden, dus dan krijg je ook verkeer. En daar ligt Dordrecht dan tussen. Het zal ook altijd een verbinding blijven waar je gewoon lekker rechtdoor kunt rijden zonder nadenken, iets wat we met de A4 nooit echt zullen krijgen. Dus of je verkeer nou echt gelijkwaardig gaat verdelen? Ik denk dat toch echt iedereen de route zal blijven pakken die voor hem het kortste is.
-
- expressweg
Helemaal mee eens. Het was ook niet een serieus idee. Ik denk alleen dat de kans dat Noordhoek-Zonzeel wordt aangelegd net zo groot is, omdat het oplossend vermogen beperkt is en de doorsnijding van het landschap immens.mavas schreef: ↑di 18 apr 2023, 10:302x3 met ruimtereservering voor 2x4.
Drie kilometer is natuurlijk niet een heel groot verschil op zo'n afstand als Benelux - Zonzeel. Zulke kleine verschillen in afstand heb je namelijk op best heel veel plekken in ons land waar de ene keer route A de snelste is, de andere keer route B. Daarmee kun je het verkeer mooi verdelen over de 2 min of meer gelijkwaardige routes.verfmeer95 schreef: ↑ma 17 apr 2023, 22:42 Ik heb net een hele grove meting gedaan op Google Maps. Benelux-Zonzeel is 45 km via de voorgestelde route, 3 km langer dan via Dordrecht. In filevrije omstandigheden zal dat dus geen verandering van verkeersstromen opleveren.
Overigens zal/is Benelux - Zonzeel meer 120/130 zijn dan via de A16 lijkt me.
Overigens denk ik dat de kans heel, heel, heel klein is dat er ooit een Noordhoek - Princeville komt.
Een andere verbinding die ook de afstand behoorlijk af zal kunnen nemen is Klaaswaal - Klaverpolder. Maar ook die lijkt me luchtfietserij.
Wat mij wel opvalt is dat er niet over verbreding van de A15 richting Gorinchem gesproken wordt. Voor een groot deel van Brabant is de A15 een goed alternatief richting Rotterdam, ware het niet dat Ridderkerk-Gorinchem nog meer overbelast is dan Ridderkerk-Klaverpolder. Een verbreding van de A15 kan dus ook ruimte bieden op de A16.
-
- 4x3 autosnelweg

Nog even aanslaand op Klaaswaal-Klaverpolder: dat zie ik nooit gebeuren, maar waarom geen Klaaswaal-Kiltunnel en die tolvrij maken?
-
- 2x2 autosnelweg

Opwaardering van de bestaande N217 (bijvoorbeeld naar 2x2 ongelijkvloers autoweg) kan een alternatief zijn.
Hoe past de N3 in deze discussie? Willen ze in Dordrecht e.o. de doorstroming op de snelwegen verbeteren, of gaat de zoektocht naar verbredingen en nieuwe wegen er om minder verkeer over de N3 te sturen? (al dan niet met een afwaardering) Indien de Kiltunnel een betere verbinding met de A29 krijgt zal het op de N3 eerder drukker worden.
-
- stadsweg
De ruimte om van A16/N3 een knooppunt te maken is volgens mij bewust volgebouwd. Dat zie je vaker... verder vooruit kijken dan je eigen regeerperiode valt niet mee. 

-
- 4x3 autosnelweg
Ja absoluut. Het zou een vervanging zijn van de “Dordtse” doorsteek van Noordhoek naar Zonzeel, die niet over de Haringvlietbrug/Volkeraksluis hoeft.Schelpenpaadje schreef: ↑di 18 apr 2023, 13:51Interessante suggestie, die laatste. Alleen is zo'n tracé alleen interessant in combinatie met aanleg van de A4 Benelux-Klaaswaal,
-
- Forumbeheerder
Ik betwijfel of er überhaupt "laaghangend fruit" is. Als de A4 Benelux - Klaaswaal wordt aangelegd dan gaat het verkeer ongetwijfeld vastlopen voor de Haringvlietbrug. Bij het compleet maken van de A59 zal deze snelweg volstromen tussen Hooipolder - Zonzeel. Dat is nu al een gevoelig punt in de spits (wat denk ik aardig onder de radar blijft).
Eigenlijk het enige wat overblijft is de A16 2x4, maar daar is ook af te vragen in hoeverre de Moerdijkbrug dat trekt.
-
- autoweg
2x4 over de Moerdijkbrug zou moeten kunnen. Eigenlijk zou je vanaf de aansluiting N3 tot aan de grens (of beter: tot aan de Ring Antwerpen) een extra rijstrook moeten bijplaatsen. Lijkt me goedkoper en effectiever dan een extra verbinding Benelux-Klaaswaal en een extra alternatief ten zuiden van Zevenbergen. Wel minder robuust in het geval van incidenten.
-
- 2x2 autosnelweg
Bij een zoektocht als deze worden mogelijke oplossingen sterk bepaald door de capaciteit van grote oeververbindingen.
Tegelijk zijn veel van die kunstwerken op leeftijd en zijn in verschillende gevallen al problemen naar voren gekomen.
Je kunt kijken hoe je het maximale uit bestaande infrastructuur kunt halen door hier en daar een rijstrookje bij te plakken.
Dit heeft een beperkt oplossend vermogen. Tegelijk doet deze strategie de levensduur en gebruikszekerheid van oeververbindingen eerder kwaad dan goed.
Dit lijkt een uitgelezen moment om nieuwe bruggen en tunnels te bouwen.
Capaciteit is bij verbindingen zoals de Moerdijkbrug en de Haringvlietbrug is capaciteit eerder een probleem is dan levensduur.
Als je nu niets doet en de bestaande capaciteit maximaal benut weet je zeker dat je ergens in de toekomst de bestaande kunstwerken volledig moet vernieuwen (en vrijwel zeker met een hogere capaciteit). Terwijl je in de tussentijd sterk beperkt bent door de bestaande capaciteit in rijstroken en maximale belasting.
Door capaciteit uit te breiden met nieuwbouw voeg je in één klap de capaciteit toe die je nu mist om knelpunten voortvarend op te kunnen lossen. Je kunt focussen op het uitbreiden van een beperkt aantal assen, in plaats van uit elke route alle capaciteit te moeten persen. De bestaande kunstwerken blijven in gebruik en er ontstaan zelfs mogelijkheden om de levensduur te verlengen (o.a. minder belasting en makkelijker onderhoud kunnen plegen).
Tegelijk zijn veel van die kunstwerken op leeftijd en zijn in verschillende gevallen al problemen naar voren gekomen.
Je kunt kijken hoe je het maximale uit bestaande infrastructuur kunt halen door hier en daar een rijstrookje bij te plakken.
Dit heeft een beperkt oplossend vermogen. Tegelijk doet deze strategie de levensduur en gebruikszekerheid van oeververbindingen eerder kwaad dan goed.
Dit lijkt een uitgelezen moment om nieuwe bruggen en tunnels te bouwen.
Capaciteit is bij verbindingen zoals de Moerdijkbrug en de Haringvlietbrug is capaciteit eerder een probleem is dan levensduur.
Als je nu niets doet en de bestaande capaciteit maximaal benut weet je zeker dat je ergens in de toekomst de bestaande kunstwerken volledig moet vernieuwen (en vrijwel zeker met een hogere capaciteit). Terwijl je in de tussentijd sterk beperkt bent door de bestaande capaciteit in rijstroken en maximale belasting.
Door capaciteit uit te breiden met nieuwbouw voeg je in één klap de capaciteit toe die je nu mist om knelpunten voortvarend op te kunnen lossen. Je kunt focussen op het uitbreiden van een beperkt aantal assen, in plaats van uit elke route alle capaciteit te moeten persen. De bestaande kunstwerken blijven in gebruik en er ontstaan zelfs mogelijkheden om de levensduur te verlengen (o.a. minder belasting en makkelijker onderhoud kunnen plegen).
-
- autoweg
Toch vraag ik me af of de aanleg van de A4 zuid zoveel extra verkeer gaat opleveren op de A4 in de Hoekse Waard. Wie nu immers zich bij KP Benelux bevindt en naar het zuiden wil, zal nu meestal toch ook al via KP Vaanplein de A29/A4 pakken. Voor wie zich oostelijker bevindt en dezelfde richting op wil zal er weinig veranderen. Hooguit zal er enig verkeer dat nu voor de N57 kiest omschakelen, maar dat zal vermoed ik niet zo heel veel zijn.
-
- expressweg

-
- autoweg
Dat is waar. Dat verkeer maakt al eerder een keuze. Bij Den Haag A4 of A13. Of bij KP Kleinpolderplein linksom of rechtsom rond Rotterdam.verfmeer95 schreef: ↑wo 19 apr 2023, 14:24Voor verkeer naar Antwerpen kan deze afsnijding precies het verschil maken ten opzichte van de A16. Zeker vanuit Den Haag is A13-A16 nu de dominante route en daar kan de A4 Benelux-Klaaswaal wel verandering in brengen.
-
- 4x3 autosnelweg
Vanuit het zuidwesten van Den Haag is de A4 nu al korter; vanaf Ypenburg zou je een paar kilometer gaan winnen met A4 ten opzichte van route over de Brienenoord. Maar gaat dat dan ook populairder worden met bottlenecks als de Ketheltunnel, de Haringvlietbrug, tunnel-perikelen die we vast gaan krijgen tussen Benelux en Klaaswaal en het gedraai? Het zal wel per persoon gaan verschillen. Juist de A16-route zou de komende jaren wat aan populariteit kunnen winnen wanneer de passage van Overschie en Rotterdam-Noord eruit valt en niet langer trajectcontrole 80 zal zijn.
-
- 2x3 autosnelweg
Uiteindelijk zijn er vele factoren die een rol spelen en wat het af en toe stuivertje wisselen maakt wat nou de 'beste' route is.
Zelf heb ik een lichte voorkeur voor de A29 / A4, omdat je dan de trajectcontroles en bijbehorende drukte rond Rotterdam mist evenals de net-niet congestie op de E19 (inclusief Nederlanders die het ook in Vlaanderen lijken te vertikken met een hogere snelheid dan 95 km/h te gaan inhalen). En per saldo ervaar ik de route A29 - A4 daarom meestal toch als prettiger (door)rijden dan via de A16 en is die in mijn ogen ook meestal ietsje sneller (zeker als je net iets harder dan de Vmax rijdt).
Daar tegenover staat dat je via de A29 - A4 niet tegen een brugopening aan moet lopen, want dan is je voordeel heel erg snel omgeslagen in een nadeel. Voordeel voor de route via de A16 is trouwens dat je met een tankpas die alleen in Nederland werkt, je mooi nog op de grens de tank vol kunt gooien, terwijl op de andere route het laatste tankstation voor de grens al bij Numansdorp zit.
Zelf heb ik een lichte voorkeur voor de A29 / A4, omdat je dan de trajectcontroles en bijbehorende drukte rond Rotterdam mist evenals de net-niet congestie op de E19 (inclusief Nederlanders die het ook in Vlaanderen lijken te vertikken met een hogere snelheid dan 95 km/h te gaan inhalen). En per saldo ervaar ik de route A29 - A4 daarom meestal toch als prettiger (door)rijden dan via de A16 en is die in mijn ogen ook meestal ietsje sneller (zeker als je net iets harder dan de Vmax rijdt).
Daar tegenover staat dat je via de A29 - A4 niet tegen een brugopening aan moet lopen, want dan is je voordeel heel erg snel omgeslagen in een nadeel. Voordeel voor de route via de A16 is trouwens dat je met een tankpas die alleen in Nederland werkt, je mooi nog op de grens de tank vol kunt gooien, terwijl op de andere route het laatste tankstation voor de grens al bij Numansdorp zit.
-
- expressweg

-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x3 autosnelweg
Meen je dat nou?verfmeer95 schreef: ↑wo 19 apr 2023, 17:19Bij Hoogerheide zit er een tankstation op minder dan 1 km van de afrit. Dat hoeft dus ook geen obstakel te zijn.

-
- 2x3 autosnelweg
Een beetje late reactie, maar de Hoeksche Waard is een nationaal landschap, dus een compleet nieuwe snelweg zal een proces van de zéér lange adem worden, en mogelijk niet afgerond voor de komst van de zweefauto. Heel misschien krijg je een verbreding naar 2x2 ongelijkvloers van de N217 er op lange termijn door, in combinatie met een tolvrije Kiltunnel. Maar dan loop je nog vast op de complexe afrit ‘s-Gravendeel van de A16. Daar is zeker wat aan te doen, maar dat vergt geld, en overtuigingskracht om tegenstanders uit de politiek, natuur en milieulobby, Rijkswaterstaat, omwonenden, enz. mee te krijgen.
Meer dan 2x2 zit er voor de N3 redelijkerwijs niet in, hooguit wanneer de hele verhoogde ligging tussen De Staart en Papendrecht aan het eind van zijn technische levensduur is. Meer verkeer op de N3 zal vanwege de ligging dichtbij bebouwing ook vast niet worden toegejuicht. Maar verbetering van de aansluiting ‘s-Gravendeel (zoals hierboven genoemd) en daarmee een betere aansluiting op het industriegebied ongetwijfeld wel. Dus wat dat betreft zou ik uit die richting nog wel steun verwachten.Schelpenpaadje schreef: ↑di 18 apr 2023, 13:51 Hoe past de N3 in deze discussie? Willen ze in Dordrecht e.o. de doorstroming op de snelwegen verbeteren, of gaat de zoektocht naar verbredingen en nieuwe wegen er om minder verkeer over de N3 te sturen? (al dan niet met een afwaardering) Indien de Kiltunnel een betere verbinding met de A29 krijgt zal het op de N3 eerder drukker worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x5 autosnelweg
En daar weer vlakbij zit de prachtige Orangerie Mattemburgh, waar je heerlijk kunt lunchen.verfmeer95 schreef: ↑wo 19 apr 2023, 17:19Bij Hoogerheide zit er een tankstation op minder dan 1 km van de afrit. Dat hoeft dus ook geen obstakel te zijn.
Overigens vind ik de route over de A29-A4 ook leuker/afwisselender rijden.
Met een A4 Benelux - Klaaswaal gaat dat wel de standaardroute worden naar Antwerpen voor veel mensen vanaf Den Haag gezien.
En dat nieuwe stukje A4 zal vast een prachtige weg worden voor wegenliefhebbers, met veel imposante kunstwerken op dit korte stukje.
Ik heb wel eens gelezen dat het deel tussen Benelux en Oud-Beijerland vooral op palen door het landschap zal gaan. Zal mij benieuwen of dat ooit gaat gebeuren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- 2x3 autosnelweg
Denk eerder dat een A4-Zuid mocht die er ooit komen op de A4MD manier aangelegd zal worden. Niet te zien, te horen en te ruiken. Kan mij in ieder geval voorstellen dat die eisen er aan gesteld gaan worden.
-
- Forumbeheerder