[A004] Benelux - Klaaswaal

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 30 nov 2006, 20:57

Het idee van de Verlengde Welplaatweg/A4n is niet nieuw

:arrow: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... hlight=a4n

Edit: Overigens zie ik liever de normale A4 ipv dit plan Ik vind het sowieso vreemd, want de Bernisse is toch een aardig bekend recreatiegebied hier in de omgeving :?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 30 nov 2006, 22:19

'Goedkoop' is duurkoop.
Een bajonet A15 zal altijd nodeloze filevorming gaan opleveren voor het doorgaand noord-zuid-verkeer.
Ook blijft zo het probleem van de ontsluiting van Spijkenisse tot in lengte van jaren bestaan.
En dan hebben we het nog niet eens over alle extra emissies die hiervan het gevolg zullen van al dat nodeloze omrijden. :roll:

Dit is niet uit te leggen. Degene die dit bedacht heeft... :shoot:

Dit mag geen alternatief heten. Steunt allen Bernisse !!

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » do 30 nov 2006, 22:47

Waarom noemen ze dit stuk steeds vaker "A4-zuid" ?

Die naam hoort toch bij het stuk Dinteloord - Bergen op Zoom?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 30 nov 2006, 22:48

hneel schreef:Waarom noemen ze dit stuk steeds vaker "A4-zuid" ?
Die naam hoort toch bij het stuk Dinteloord - Bergen op Zoom?
Inderdaad, daarom heb ik de topictitel ook veranderd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » do 30 nov 2006, 23:30

Toch, als de keuze is tussen deze weg of niets, dan maar liever deze weg. De verleiding zal ongetwijfeld enorm zijn, zodra de andere 2 stukken A4 af zijn, om dan maar de A15 dubbel te nummeren met A4 en de A29 in zijn geheel om te nummeren in A4 en een eventuele afsnijding te vergeten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 30 nov 2006, 23:46

Nou, liever niets en de A15 en A29 oppeppen, dan dit volslagen onzinplan....

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 01 dec 2006, 7:01

René schreef:
hneel schreef:Waarom noemen ze dit stuk steeds vaker "A4-zuid" ?
Die naam hoort toch bij het stuk Dinteloord - Bergen op Zoom?
Inderdaad, daarom heb ik de topictitel ook veranderd.
A4-Zuid is in de volksmond en de media hier in de regio echter een gebruikelijke naam voor het deel Benelux-Klaaswaal, A4-Zuid is dus wel degelijk een correcte benaming.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » vr 01 dec 2006, 16:30

Ik zie ook niet veel in dit plan. We hebben al genoeg verspringende snelwegen. De A4 is zeker een snelweg waar dergelijke 'verspringingen' niet gewenst zijn. Dit alternatief is misschien alleen voordelig in financiele zin. In mijn ogen is het niet het beste alternatief.
Laatst gewijzigd door praatpaal op za 02 dec 2006, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » vr 01 dec 2006, 17:45

Palance schreef:
René schreef:
hneel schreef:Waarom noemen ze dit stuk steeds vaker "A4-zuid" ?
Die naam hoort toch bij het stuk Dinteloord - Bergen op Zoom?
Inderdaad, daarom heb ik de topictitel ook veranderd.
A4-Zuid is in de volksmond en de media hier in de regio echter een gebruikelijke naam voor het deel Benelux-Klaaswaal, A4-Zuid is dus wel degelijk een correcte benaming.
Dat een heleboel mensen het fout doen maakt het nog niet goed. :P

Beetje typisch geval van randstad-denken. Beneden de provinciegrens bestaat de wereld niet meer.


On-topic: Ik vind het geen goed plan. Om het een serieus alternatief te maken moet er ook een aansluitende tunnel onder de nieuwe waterweg. Of het dan nog goedkoper is? Ook moet de A4-noord dan niet bij Kethelplein aansluiten, maar ergens Maassluis en Vlaardingen.

Dat mensen dan gaan protesteren tegen de weg is begrijpelijk. Op de trace's die al 40 jaar vast staan is het dat niet.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 01 dec 2006, 18:04

Ik zie ook het meest in het oude plan.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 02 dec 2006, 14:15

Ik denk dat dit nieuwe tracé geen goede oplosing is. Ik zie meer in de normale al jarenlange geplande verbinding vanaf Kn. Benelux naar Klaaswaal.

Het argument dat de oeververbindingen in dit tracé te duur zijn, is flauwekul. Uiteraard kost een tunnel meer dan een brug maar men moet niet beweren dat er geen geld voor een tunnel is. Dat is er namelijk wel.

Waar het aan ontbreekt is politieke wil. Wel geld voor tunnels voor de HSL, Betuwelijn en "hoogwaardige OV-verbindingen", maar als het om normale wegen gaat, dan is er ineens geen geld... :nooo:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 dec 2006, 14:36

Ik heb toch nog altijd het idee dat er aardig wat huizen wegmoeten die zo'n beetje in de weg staan (naast metrostation Tussenwater). Is daar nooit rekening mee gehouden met e vaststelling van dat tracé, vraag ik me af?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 02 dec 2006, 15:03

Die woningen staan op het gepande tracé denk ik zo. Die mensen moeten dus, al dan niet gedwongen, verhuizen. :twisted:

Zo zie ik het me voor:
Afbeelding

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » za 02 dec 2006, 16:18

Hajo: je aansluitingen zijn wat klein en nabij Oud-Beijerland loopt het geplande tracé een kilometertje oostelijker (let op de slootjes door de weilanden ten zuiden van het dorp). Verder klopt het kaartje natuurlijk helemaal, een fatsoenlijke oplossing lijkt me.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 02 dec 2006, 16:21

Koesj schreef:Hajo: je aansluitingen zijn wat klein
Volgens mij is dit ook helemaal geen schaaltekening maar gewoon een schets om te laten zien wat de bedoeling is. Verder is het natuurlijk wel het beste tracé (zoiets ongeveer)... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 02 dec 2006, 16:22

Meteen aanleggen die hap. :yesyesyes:

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » za 02 dec 2006, 16:24

Nouja voor de volledigheid moet je er wel rekening mee houden dat niet meteen na een tunnel een aansluiting neergeplemt kan worden en dat de ruimte langs de oostrand van Spijkenisse helemaal niet zo groot is. Daar zitten sportvelden en zo te zien een winterdijk in de weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 02 dec 2006, 16:30

Jeroen schreef:Meteen aanleggen die hap. :yesyesyes:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 02 dec 2006, 19:09

Koesj schreef:Nouja voor de volledigheid moet je er wel rekening mee houden dat niet meteen na een tunnel een aansluiting neergeplemt kan worden en dat de ruimte langs de oostrand van Spijkenisse helemaal niet zo groot is. Daar zitten sportvelden en zo te zien een winterdijk in de weg.
Sportvelden én een steeds groter wordende wijk (Maaswijk). Krijg je weer een hoop gezeur, hoewel de bewoners van die wijk het meeste zouden profiteren van de A4-zuid.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 02 dec 2006, 20:00

Volgens mij valt het wel mee.
Op GE is het tracé nog altijd vrij van bebouwing (op wat oudere huizen langs de Groene Kruisweg na)

Afbeelding


Afbeelding

NB: aan de aansluitingen op het OWN bij de Aveling en Spijkenisse-Oost heb ik maar en draai gegeven...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 02 dec 2006, 20:13

Zou de tweede ster van Nederland dan eindelijk eens gaan schijnen? :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 02 dec 2006, 20:16

Prima zo. Aanleggen maar. :D

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 03 dec 2006, 8:15

Ziet er goed uit die schets Rene'!

Maar is een tunnel onder het Spui wel zo noodzakelijk?
wie op de wegenwacht, wacht het langst

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: A4 Benelux - Klaaswaal: 'goedkoper alternatief'

Bericht door marcel » zo 03 dec 2006, 11:34

Algemeen Dagblad (30-11-2006) schreef:In de Hoeksche waard loopt het Welplaattracé over dezelfde route als die voor de A4-Zuid, weet wethouder J. Boogaard van de gemeente Korendijk
Hoe kan dat? De weg moet dan toch westelijk van Nieuw-Beijerland lopen?

De omweg is dan bijna zo groot als via A15 en A29 ... Voor verkeer vanuit Europoort zou het natuurlijk wel een verbetering zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 03 dec 2006, 11:39

praatpaal schreef: Maar is een tunnel onder het Spui wel zo noodzakelijk?
Ja. Het Spui kent veel recreatievaart, anders heb je straks een brug die om de haverklap open moet. En je heoft tenminste niet zover te klimmen na de tunnel onder de Oude Maas.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » zo 03 dec 2006, 22:00

praatpaal schreef:Ziet er goed uit die schets Rene'!

Maar is een tunnel onder het Spui wel zo noodzakelijk?
Als je de ene tunnel uitkomt, moet je dan eerst flink klimmen om over het water te kunnen. Als je twee tunnels aanlegt, kun je het tussenliggende stuk ook nog in een tunnelbak aanleggen, zodat de snelweg nog uit het zicht is ook. En zo jas je de A4 er weer net even sneller door denk ik. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 04 dec 2006, 9:00

Of niet, want reken maar dat zoiets betaald moet worden... :roll:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » ma 04 dec 2006, 11:32

ViaHaaren schreef:Of niet, want reken maar dat zoiets betaald moet worden... :roll:
Als men de A4-MD er sneller doorkrijgt met een peperdure tunnel onder het ogenschijnlijk niets door, dan met een goedkope A4-MD op maaiveld op de reeds bestaande taluds, dan zegt dat toch wel wat! :evil:

Overigens vind ik de MD-tunnel geen slecht idee hoor, maar het moest niet zo duur zijn. Bovendien vind ik dat die snelweg er virtueel al ligt, op het asfalt na dan. Als ie er nu al 30 jaar had gelegen had bijna niemand er nog over geklaagd, hoogstens gepleit voor wildwissels ofzo.

Oké, terug naar de A4-midden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

A4 Knooppunt Benelux, Toekomstig. 3D-tekeningen

Bericht door praatpaal » za 06 jan 2007, 0:29

Deze 3D-platen van Toekomstig Benelux heb ik uitgewerkt. Ik zou het wel mooi vinden als het hoogste niveau over een langer viaduct wordt geleid, en niet grotendeels over een hoog talud. Scheelt ook meteen een hoop zand. Met een tuiconstructie kan het nog eens mooi worden. Als men in Belgie een Lange Wapper kan bouwen, moet hier iets op kleinere schaal ook kunnen. Die zal ik later eens uitwerken. Kijk en geniet, want er heeft wel wat tijd in gezeten! ;)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

[ EDIT: mijn eigen uitwerking van de tuiconstructie is te zien op pagina twee! ]
Laatst gewijzigd door praatpaal op di 09 jan 2007, 21:20, 5 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 09 jan 2007, 20:51

Hier heb ik nog een eigen variant waarbij het hoogste niveau wordt geleid over een viaduct met tuiconstructie. Hierdoor ontstaat een indrukwekkend stukje infrastructuur wat over de havengebieden lijkt te zweven. Dit als variant op een normale combinatie van simpele fly-overs en extreem hoge taluds.

Als het Terbregseplein wordt afgebouwd en de A16 ook over het hoogste niveau wordt geleid, kan men een identieke tuiconstructie aanleggen. Dat zou wel mooi zijn in die twee hoeken in de Ring. Op die manier ontstaat een soort spiegelbeeld tussen de zuid-westhoek en de noord-oosthoek van de Rotterdamse Ring.

In Nederland zou ik het niet zo gauw gerealiseerd zien, maar toch lijkt me het idee erg mooi! Dit is een plek waar een brug niet kan worden afgerekend op 'horizonvervuiling' (zoals Nimby's dat graag in de mond nemen), maar zal dit bouwwerk juist het havenlandschap versterken.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Plaats reactie