[A004] Benelux - Klaaswaal

Discussieer hier over actuele grote wegenplannen en in uitvoering zijnde grote projecten

Moderator: Moderatoren

praatpaal
autoweg

Re: [A004] A4 Benelux - Klaaswaal

Bericht door praatpaal » za 08 okt 2016, 0:31

Als je met de fiets daar al niet meer kunt oversteken lijkt me dat een flinke verarming van het fietswegennet. Er zijn geen alternatieven en het belemmert behoorlijk de vrijheid als dat de consequenties zijn voor een lapje asfalt erbij voor de snelweg. Zelf maak ik regelmatig gebruik van het fietspad, en ik ben blij dat je daar gewoon overheen kunt. Voor lokaal verkeer is ook een prettige bijkomstigheid, want je wilt Boer Piet ook niet over de rechterrijstrook als automobilist.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 08 okt 2016, 0:49

^^ Wellicht zijn 2x3 (smalle) rijstroken met een vrijliggend fietspad ook nog net mogelijk. Het brugdek is 24-25 meter breed. Met 2x3 rijstroken van elk 3,25 meter breed kom je op 19,5 meter aan rijstrookbreedte. Dan is er nog wat ruimte nodig voor barriers en blijft er wellicht nog een beetje over voor een smal fietspad (2,5 meter breed).

Dan kunnen de fietsers en bromfietsers gewoon van de brug gebruik blijven maken, en landbouwverkeer moet dan in de nachtelijke uren de brug over.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 08 okt 2016, 2:32

Nooit verwacht dat ik dit ooit nog eens zou zeggen, maar dan zal er wel iets van snelheidscontrole moeten komen. 's nachts rijden mensen nou eenmaal harder, en je wilt niet dat er opeens een tractor de snelweg op draait terwijl mensen 160+ rijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 08 okt 2016, 11:57

^^ Je zult dan in ieder geval sowieso de snelheid moeten beperken tot 100 km/u overdag vanwege de smallere rijstroken, en als er 's nachts kortstondig een tractor op de weg is zou ik de twee rechter rijstroken afkruisen, zodat de tractor daar (met ontheffing) kan rijden en het overige verkeer over de linker rijstrook wordt afgewikkeld met beperkte Vmax.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 08 okt 2016, 14:10

Beter is het om zo'n tractor op een trailer te zetten en achter een vrachtwagen te transporteren.

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 08 okt 2016, 15:11

^^ Dat is een aardige kostenpost voor een gemiddelde boer die lang niet allemaal eigen spullen hebben daarvoor. Er moet vaak ook andere machines mee. En als er gemaaid is rijden ze af en aan met balenkaren of opraapwagens.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 08 okt 2016, 16:12

Ja, en dat moet dan maar over de snelweg? Hoe vaak kom je dat soort combinaties niet tegen op wegen waar dat soort combinaties niet zijn toegestaan. Het is hinder van en gevaarlijk voor het overige verkeer.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » za 08 okt 2016, 18:40

Hoeveel boeren hebben er dan land aan twee kanten van het water, en is daarvoor geen ruilverkaveling te regelen? Daarnaast vind ik het in dit topic trouwens een beetje voorbarig en buiten het discussiegebied (Benelux-Klaaswaal).
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 08 okt 2016, 20:02

Coen Tunnel schreef:^^ Wellicht zijn 2x3 (smalle) rijstroken met een vrijliggend fietspad ook nog net mogelijk. Het brugdek is 24-25 meter breed. Met 2x3 rijstroken van elk 3,25 meter breed kom je op 19,5 meter aan rijstrookbreedte. Dan is er nog wat ruimte nodig voor barriers en blijft er wellicht nog een beetje over voor een smal fietspad (2,5 meter breed).
Nee. Je hebt te maken met redresseerruimte aan beide kanten van beide rijbanen, en met dubbele geleiderail/barriers. Zelfs de redresseerruimte wordt al krap - ruimte voor vluchtstroken en een fietspad zit er echt niet in. Plus dat de rechter stroken echt wel 3,50 meter moeten zijn i.v.m. vrachtwagens en het ontbreken van een vluchtstrook.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » za 08 okt 2016, 20:06

Maar is 2x2 op deze brug echt een probleem als de A4-zuid is aangelegd?

Je kunt met 2x3 tot Numansdorp de nodige turbulentie afwikkelen en verder zal het toch wel passen lijkt me...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 08 okt 2016, 20:18

hoevenpe schreef:Maar is 2x2 op deze brug echt een probleem als de A4-zuid is aangelegd?
Ja, dat is een probleem ja.
Je zult op z'n minst 2x3 moeten hebben tot het Hellegatsplein als je Benelux-Klaaswaal aanlegt.
Zoals ik al zei: dat kan vrij probleemloos.

Die paar fietsers kunnen ook met de bus mee, zoals bij de Westerscheldetunnel.
Of ze gaan 's zomers met veerdienst Anna

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 08 okt 2016, 20:22

Tegen de tijd dat die verbinding er ligt zal de Haringvlietbrug tegen de 70 jaar oud zijn. Moet het tegen die tijd dan sowieso niet vervangen worden door een nieuwe / bredere brug?

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » za 08 okt 2016, 20:28

Moet je dan niet tegelijkertijd de N59 tot aan Bruinisse verdubbelen en ongelijkvloers maken?
Anders slaat het daar alsnog vast...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 08 okt 2016, 20:31

De groei zit op de relatie Benelux-Bergen op Zoom. De A4 heeft zuidelijk van Hellegatsplein nog capaciteit genoeg.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 08 okt 2016, 21:34

Chris schreef:Tegen de tijd dat die verbinding er ligt zal de Haringvlietbrug tegen de 70 jaar oud zijn. Moet het tegen die tijd dan sowieso niet vervangen worden door een nieuwe / bredere brug?
De MKBA ligt voor Benelux-Klaaswaal al moeilijk genoeg met de benodigde tunnels.
Met een nieuwe Haringvlietbrug erbij kun je het project wel op je buik schrijven.
Beste optie is dus aanleg Benelux-Klaaswaal en een tegen zo laag mogelijke kosten verbreding van Klaaswaal-Hellegatsplein.
Een nieuwe brug kan 20 jaar later wel weer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 08 okt 2016, 21:36

Maar een verbreding tussen Klaaswaal en het Hellegatsplein is onmogelijk zonder de brug te verbreden. Die is nu al aan de smalle kant.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » za 08 okt 2016, 22:08

hoevenpe schreef:Maar is 2x2 op deze brug echt een probleem als de A4-zuid is aangelegd?

Je kunt met 2x3 tot Numansdorp de nodige turbulentie afwikkelen en verder zal het toch wel passen lijkt me...
2x2 is nu al een probleem. Met name 's ochtends in noordelijke richting. Het verkeer vanuit Brabant en vanuit Flakkee wat daar samen komt zorgt nu al vrijwel elke dag voor langdurige files. Ik ben afgelopen week 3 keer omgereden via de parallelweg. Als de A4-zuid dan later voor nog meer verkeer gaat zorgen...

Nog een ander aspect van die weg: de brugopeningen. Die zijn zogenaamd alleen buiten de spits, maar de laatste opening van 15:45 zorgt wel vrijwel elke dag voor een filegolf die langzaam noordwaarts kruipt en zo tegen 16:45 Vaanplein bereikt heeft. Je kan het live volgen via Google Maps.

Overigens: de A29 is een nogal asymmetrische weg wat verkeersstromen betreft. 's ochtends rijdt het verkeer noordwaarts en 's avonds zuidwaarts. De hoeveelheid verkeer de andere kant op is te verwaarlozen. Misschien is een soort van wisselstrook een idee. 's ochtends 3 banen noord en 2 banen zuid en 's avond omgekeerd. En overdag 2x2 + 1 strook voor langzaam verkeer. Landbouwverkeer moet dan maar buiten de spits rijden (daar ben ik sowieso een groot voorstander van met de oude N259 tussen Dinteloord en Steenbergen nog in gedachten, maar dit terzijde).
Wie bedenkt hiervoor een praktische oplossing?

PS, ook de verhouding PKW/LKW is op deze route misschien enigszins uit balans. (Sinds de belgische tolheffing al helemaal) Eigenlijk is er in de spits voor personenwagens maar 1 rijstrook beschikbaar.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 08 okt 2016, 23:38

Willem schreef:Maar een verbreding tussen Klaaswaal en het Hellegatsplein is onmogelijk zonder de brug te verbreden. Die is nu al aan de smalle kant.
Zie boven.

2x3 past erop, maar dan zonder parallelweg.
Fietsers kunnen net als bij Westerscheldetunnel met een bus,
en bij tractoren is uitruilen c.q. uitkopen landbouwgronden waarschijnlijk een veel betere optie.

hneel
autoweg

Bericht door hneel » zo 09 okt 2016, 0:36

Die tractoren zijn misschien niet eens van boeren maar van loonbedrijven die dan eens voor de ene boer weken dan eens voor de andere.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Dweep
stadsweg

Bericht door Dweep » zo 09 okt 2016, 5:07

Is het op de Haringvlietbrug mogelijk om het fietspad net zoals bij de Harmsenbrug er naast te leggen?
toet toet ;-) (onnodig teoeteren kost te veel)

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 09 okt 2016, 10:19

hneel schreef:Misschien is een soort van wisselstrook een idee. 's ochtends 3 banen noord en 2 banen zuid en 's avond omgekeerd. En overdag 2x2 + 1 strook voor langzaam verkeer. Landbouwverkeer moet dan maar buiten de spits rijden (daar ben ik sowieso een groot voorstander van met de oude N259 tussen Dinteloord en Steenbergen nog in gedachten, maar dit terzijde).
Of het praktisch is, durf ik zonder blik op de intensiteiten niet op voorhand te zeggen. Maar als er inderdaad een sterke spitsrichting is en je wilt langzaam verkeer faciliteren, dan zou ik bijna aan 2+2+2 denken. Twee rijstroken per richting, waarbij de derde twee rijstroken afwisselend de spitsrichting faciliteren en buiten de spits als 1x2 GOW het lokaal verkeer faciliteren. Mocht je dan in de spits koste wat kost het fietsverkeer willen bedienen, dan kun je daar altijd nog een pontje voor laten varen. Of misschien nog wel beter: gewoon een fietspad aan de brug lassen. Zo zwaar weegt de constructie voor wat licht verkeer toch niet?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 okt 2016, 10:34

RSK schreef:Of misschien nog wel beter: gewoon een fietspad aan de brug lassen. Zo zwaar weegt de constructie voor wat licht verkeer toch niet?
Vaak worden er aanvullende eisen gesteld aan dit soort fietsbruggen, zoals dat ambulances er ook over moeten kunnen rijden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 09 okt 2016, 10:45

Die eisen kun je natuurlijk ook laten vallen. Overigens kun je ook de Salami-tactiek toepassen: Eerst de wegen om de brug heen verbreden en dan tot de conclusie komen dat er een nieuwe brug noodzakelijk is. Daar maak je dan een apart project van.

Een veerpont (of busverbinding) voor langzaam verkeer en landbouwvoertuigen klinkt leuk, maar de exploitatiekosten zijn tamelijk hoog.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » zo 09 okt 2016, 12:20

RSK schreef:
hneel schreef:Misschien is een soort van wisselstrook een idee. 's ochtends 3 banen noord en 2 banen zuid en 's avond omgekeerd. En overdag 2x2 + 1 strook voor langzaam verkeer. Landbouwverkeer moet dan maar buiten de spits rijden (daar ben ik sowieso een groot voorstander van met de oude N259 tussen Dinteloord en Steenbergen nog in gedachten, maar dit terzijde).
Of het praktisch is, durf ik zonder blik op de intensiteiten niet op voorhand te zeggen. Maar als er inderdaad een sterke spitsrichting is en je wilt langzaam verkeer faciliteren, dan zou ik bijna aan 2+2+2 denken. Twee rijstroken per richting, waarbij de derde twee rijstroken afwisselend de spitsrichting faciliteren en buiten de spits als 1x2 GOW het lokaal verkeer faciliteren. Mocht je dan in de spits koste wat kost het fietsverkeer willen bedienen, dan kun je daar altijd nog een pontje voor laten varen. Of misschien nog wel beter: gewoon een fietspad aan de brug lassen. Zo zwaar weegt de constructie voor wat licht verkeer toch niet?
Dat klinkt als een slim idee. Buiten de spits zou je dan de middelste rijbaan richting het noorden gebruiken, zodat je de oostelijke rijbaan open kan stellen voor langzaam verkeer.
Ik vraag me alleen af of je wel 6 rijbanen + barriers qua breedte op de brug passen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 okt 2016, 12:31

^^ Met 6 rijbanen van 3,5 meter breed kom je op 21 meter uit. Dan hou je nog zeker drie tot vier meter over voor barriers en redresseerruimte. Het wordt krap, maar het lijkt mij mogelijk. Eventueel kun je op de rijbaan richting zuiden (de meest westelijke rijbaan) en op de meeste oostelijke rijbaan de linker rijstrook met een breedte van 3,25 meter uitvoeren, die rijbanen zullen immers normaliter niet in tegengestelde richting gebruikt worden. En als die oostelijke rijbaan buiten de spits voor fietsers en landbouwverkeer wordt gebruikt lijkt die rijstrookbreedte van 3,25 meter mij ook niet problematisch.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 09 okt 2016, 12:36

Ik heb het even globaal opgemeten, de huidige snelwegrijbanen zijn 8 meter, de rijbaan voor langzaam verkeer is 6 meter. In theorie zou je dus de huidige situatie in stand kunnen houden, waarbij je dan voor de spitsrichting een voorziening moet treffen om dit over de smalste rijbaan te leiden. Eventueel zou je de linkerrijstrook op de hoofdrijbanen nog 25 cm kunnen insnoeren, zodat je de wissel/GOW-baan iets breder kunt maken. Aan een limiet van 80 als spitsbaan zul je dan lastig ontkomen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 07 dec 2016, 10:06

Uit het AD/RD vandaag. De Hoeksche Waard, voorheen een notoir tegenstander van de A4-zuid, heeft zich nu als voorstander verklaart aan Nissewaard.

Afbeelding

(Via FB)

Widejo
verkeersader

Bericht door Widejo » do 08 dec 2016, 8:02

^^
Ontzettend goed nieuws! Ik sluit mij aan bij de opmerking vanuit de Hoeksche Waard om direct de Haringvlietbrug en Hellegatsplein te betrekken. Wellicht kan de N59 daar ook nog in betrokken worden.
Hamburg, meine Perle

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » di 20 dec 2016, 12:05

Ik zat trouwens nog te denken om Knooppunt Benelux toch als volledig stack uit te voeren:
Afbeelding
Svenlo

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 20 dec 2016, 12:44

^^ Heb ik geen bezwaar tegen. Wanneer kun je beginnen?