Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.
Moderator: Moderatoren
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 04 nov 2009, 12:12
Harry schreef:Bij Veenendaal was er het probleem van gewijzigde bestemmingen: Rhenen en Veenendaal (en het wegnummer) moesten van de oude afrit weg. Op de rechtdoorborden-oude-stijl had Veenendaal bijgeplaatst moeten worden. Tja, dan is het misschien goedkoper om de borden direct maar helemaal te vervangen.
Als je op de een of andere manier doelen moet gaan vervangen, moet je inderdaad al gauw de hele afrit vervangen. En dat speelt natuurlijk al wanneer een afrit servicedoelen heeft, want dan verdwijnen er doelen (althans die worden op een apart bord gebracht). Theoretisch gezien kun je dan nog gaan popnagelen, maar dat zal ook al snel een resultaat opleveren waar je niet al te vrolijk van wordt. Wellicht bestaat er dan toch meer noodzaak om NBA te plaatsen dan je op het eerste gezicht zou denken.
Het betekent wel dat dat "reguliere onderhoud, dus geen extra kosten" verhaal wél een achterkant heeft waar in ieder geval ik nog niet over na had gedacht. De reguliere vervanging van één afritwegwijzer kan al snel leiden tot de noodzaak om in één keer de hele afrit te doen, ook al waren de andere borden van de afrit nog helemaal niet aan vervanging toe. Er zit een zekere hefboomwerking in dat reguliere onderhoud en juist die hefboom zorgt wel degelijk voor een ander kostenplaatje.
Pino schreef:- Als je een 1200m-bord moet vervangen, kun je prima alleen dat bord vervangen en er een nieuw aankondigingsbord neerzetten.
Behalve bij knooppunten, waar de bordenvolgorde wezenlijk veranderd is.
Wat bedoel je daarmee? Een 1200m-bord op een knooppunt is in de NBA ook in de regel een aankondigingsbord, en pas daarna komt er eens een keer een vorkbord (ik vind dat overigens een achteruitgang en zou naar Duits voorbeeld bij knooppunten twee vorkborden willen zien met daarvóór een aankondigingsbord - maar dat terzijde). Dus je kunt een oud 1200m-bord bij een knooppunt prima vervangen door een nieuw aankondigingsbord. Het betekent hoogstens dat je dan ook het oude knooppuntbord ook meteen even moet weghalen. "Gecompliceerde" knooppunten (denk aan Velperbroek met zijn lange uitvoegers / afvallende rijstroken) moet je uiteraard wel als één geheel benaderen. Daar zal het vaak lastig zijn om maar één bord te vervangen, omdat je nou juist de weefbeweging in de tijd wilt spreiden, waarvoor je per definitie meerdere NBA-borden nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 04 nov 2009, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 04 nov 2009, 13:46
Pino schreef:Harry schreef:Behalve bij knooppunten, waar de bordenvolgorde wezenlijk veranderd is.
Wat bedoel je daarmee?
Het
eerste bord is bij NBA een knooppuntbord, terwijl dat bij OBA nooit het geval was.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 04 nov 2009, 13:48
Dat klopt natuurlijk, maar als je in de praktijk van een "simpel" knooppunt een 1200m-bord moet vervangen, is dat heel eenvoudig gebeurd. Namelijk door dat oude 1200m-bord met alle afslaande doelen te vervangen door een nieuw knooppuntbord en vervolgens het oude knooppuntbord weg te halen. Je hoeft niet meteen dat hele knooppunt te vervangen.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » wo 04 nov 2009, 14:07
Pino schreef:Namelijk door dat oude 1200m-bord met alle afslaande doelen te vervangen door een nieuw knooppuntbord en vervolgens het oude knooppuntbord weg te halen.
Dat hebben ze gedaan op de A73 (bij Rijkevoort?). Behalve dat het oude knooppuntbord is blijven staan.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 04 nov 2009, 14:21
Die extra vermelding van de knooppuntnaam roept nou niet echt verwarring op. Maar hij is in zo'n situatie overbodig geworden, dus wat mij betreft haar je dat oude knooppuntbord meteen weg zodra het nieuwe 1200m-bord is geplaatst.
-
Hanno
- autoweg
Bericht
door Hanno » di 22 dec 2009, 19:44
René schreef:jan schreef:Het is Nieuwgraaf, wederom een blunder dus.
Is inmiddels gemeld.
Vandaag was de vermelding Nieuwegraaf nog niet aangepast.
Verder post ik hier nog het routebord. Dat zag ik in deze draad niet terug. Na de afrit Duiven is onderstaand routebord geplaatst, met hier de vermelding Doetinchem onder de streep.

-
Riva
- autoweg
Bericht
door Riva » di 22 dec 2009, 20:43

Prima bord, maar nu doet het gemis van het wegnummer A18 zich toch wel voelen. Die streep komt zo een beetje willekeurig over, voor wie het snelwegennet van Nederland niet echt in zijn hoofd heeft zitten.
Rainier
-
Frits
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Frits » di 22 dec 2009, 20:46
Ben het met Riva eens. Hier was een toevoeging van A18 voor Doetinchem beter geweest.
De autogordel: een band voor het leven.
-
Wouter N14
- Moderator
Bericht
door Wouter N14 » di 22 dec 2009, 21:15
Te meer omdat de streep nu de grens lijkt te symboliseren.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
jan
- autoweg
Bericht
door jan » ma 29 mar 2010, 21:28
Rene schreef:jan schreef:Het is Nieuwgraaf, wederom een blunder dus.
Is inmiddels gemeld.
Het viel mij vorige week op dat het bord is aangepast.

-
jan
- autoweg
Bericht
door jan » za 03 apr 2010, 12:05
Het NBA bord onderaan de afrit naar Velperbroek is recentelijk vervangen door een ander NBA exemplaar. Het bord staat er alweer een tijdje, maar gisteren heb ik kans gehad om een foto te maken.
De rechterrijstrook is nu uitsluitend voor de richting A348 volgens het bord, dit is aangegeven met een dubbele pijl naar rechts.

Door deze aanpassing kloppen de pijlen op het wegdek ook niet meer met het bord, aangezien deze aangegeven dat je via de rechterrijstrook nog wel het plein op mag. In de praktijk gebeurt dit ook gewoon, want via deze rijstrook kun je naar Velp of Utrecht afslaan. De vermelding van Utrecht is sowieso merkwaardig (daarvoor had je op de A12 moeten blijven), maar dit stond er ook al in de oude situatie.
-
boe!
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door boe! » za 03 apr 2010, 12:15
jan schreef:Door deze aanpassing kloppen de pijlen op het wegdek ook niet meer met het bord, aangezien deze aangegeven dat je via de rechterrijstrook nog wel het plein op mag.
Dat klopt juist wel. De pijlen op de wegdek geven aan dat de rechterrijstrook voor rechtsaf is
én de rechterrijstrook van de rotonde (waarmee je Velp kan bereiken) en op het bord staat feitelijk hetzelfde: rechtsaf naar Zutphen en de tweede afslag rechts naar Velp.
Wat niet klopt is de suggestie dat je via de middelste rijstrook ook Velp kan bereiken. Voor zover ik weet is de rechterrijstrook t.h.v. de afslag Velp ook bedoeld voor rechtdoorgaand verkeer. Mocht dit inmiddels zijn veranderd in een dwingende rechtsaffer dan klopt het wel.
-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » za 03 apr 2010, 12:18
Dat bord is uitgebreid besproken in de draad
[foto] nogmaals Velperbroek. Er zijn ook enkele alternatieven voorgesteld.
-
jan
- autoweg
Bericht
door jan » za 03 apr 2010, 12:25

Het door mij getoonde bord hangt er nog maar een paar weken, Juerd.
boe! schreef:jan schreef:Door deze aanpassing kloppen de pijlen op het wegdek ook niet meer met het bord, aangezien deze aangegeven dat je via de rechterrijstrook nog wel het plein op mag.
Dat klopt juist wel. De pijlen op de wegdek geven aan dat de rechterrijstrook voor rechtsaf is
én de rechterrijstrook van de rotonde (waarmee je Velp kan bereiken) en op het bord staat feitelijk hetzelfde: rechtsaf naar Zutphen en de tweede afslag rechts naar Velp.
Hmm, dan interpreteer ik het bord al weken fout.
boe! schreef:Wat niet klopt is de suggestie dat je via de middelste rijstrook ook Velp kan bereiken. Voor zover ik weet is de rechterrijstrook t.h.v. de afslag Velp ook bedoeld voor rechtdoorgaand verkeer. Mocht dit inmiddels zijn veranderd in een dwingende rechtsaffer dan klopt het wel.
Nee, geen dwingende rechtsaffer, je kan via deze rijstrook ook naar Utrecht.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » za 03 apr 2010, 15:36
Juerd schreef:Dat bord is uitgebreid besproken in de draad ...
Nee, dat was toch echt een ander bord. Vergelijk:

-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Willem » za 03 apr 2010, 15:59
Het euvel blijft dat alle informatie op de onderste helft van het bord gepropt wordt, met daarboven hele lappen blauw. Het tweede euvel is dat de pijlen best een stukje korter hadden gemogen.
Als deze twee punten gecombineerd worden is het mogelijk om de bestemmingen boven de pijlen te plaatsen, waarmee het bord veel leesbaarder wordt.
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » za 03 apr 2010, 17:17
Ik vind dat men de wegmarkering gelijk aan het bord zou moeten maken. D.w.z. dus:
* Linkerstrook een pijl rechtdoor
* Middenstrook een pijl rechtdoor + rechtsaf (met een "stompje" onderaan rechts om aan te geven dat het niet om de eerste gelegenheid gaat)
* Rechterstrook een "dubbele" pijl rechtsaf
-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » za 03 apr 2010, 19:48
Oh, ik mag beter opletten voortaan :). Ik vind het een kleine verbetering, maar nog steeds onduidelijk en lelijk.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » za 03 apr 2010, 21:41
Ik ben nog steeds voorstander van Juerds rotondeborden. Duidelijk en herkenbaar.
Maar niet door een RWS'er bedacht...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
Juerd
- expressweg
Bericht
door Juerd » za 03 apr 2010, 22:33
(Je kleine lettertjes zijn irritant. Ik moet echt eens gaan zoeken of ik in Chrome ook een minimumformaat kan instellen.)
Kaaiman schreef:Maar niet door een RWS'er bedacht...
Ik kan me slecht voorstellen dat dat een grote rol speelt. Een groter probleem lijkt me dat de borden die ik heb voorgesteld erg lastig in een vast stramien te gieten zijn en dus niet direct geschikt zijn voor richtlijnen. (Het is natuurlijk wel de vraag of je vindt dat overal eenzelfde systeem gebruiken belangrijker moet vinden dan duidelijkheid in uitzonderlijke situaties.) Maar de échte reden dat deze rare borden worden gebruikt voor rotondes blijft natuurlijk gissen...
-
jan
- autoweg
Bericht
door jan » zo 04 apr 2010, 10:49
De vermelding van Utrecht is ook merkwaardig vind ik (daarvoor had je immers op de A12 moeten blijven). Het weglaten van Utrecht scheelt ook weer een kleurenkermis aan wegnummers…
Ik zag vannacht dat er ook NBA is geplaatst op de N325 voor Velperbroek, het zijn 3 portalen geworden. De bewegwijzering loopt al vooruit op de in aanleg zijnde 3e rijstrook en bypass.
-
MA60
- stadsweg
Bericht
door MA60 » ma 05 apr 2010, 22:50
Reactie op 4 jaar oude topicstarterpost en de daarop volgende reacties van andere bezoekers verwijderd.