Afbeelding

[A012] NBA: Proef met staande pijlen bij Velperbroek

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 03 dec 2006, 21:58

René schreef:
Pino schreef:Aanduiding doorgaande doelen: het niet aanduiden van een control city vind ik een gemis. Jammer dat wij een van de zwakste punten uit Duitsland moeten overnemen.
Als het echt een zwak punt is, zal dat wel uit de proef blijken. Feit is wel dat de gemiddelde Nederlandse weggebruiker er over de oostgrens over het algemeen geen probleem mee heeft.
Hoe kom je daar achter? Ik vraag me bij zulke uitspraken altijd af hoe je aan de gegevens komt. Ik kan me niet voorstellen dat al het verkeer dat bij Velperbroek de borden is gepasseerd op de eerstvolgende VZP wordt aangehouden, een enquête in de hand krijgt gedrukt, invult, teruggeeft en de reis mag vervolgen. :roll:

Verder zie ik wel de voordelen van rechtopstaande pijlen in. Die zou ik dan ook graag willen uittesten, samen met de knooppunt- en afritsymbolen.

Op zich vind ik het grafisch ontwerp van de borden erg goed, maar de doelen die worden vermeld (en vooral die niet worden vermeld) en de volgorde en hoeveelheid staan me niet aan. Wat ik nog wel graag zou willen zien is de afstand tussen de huidige afrit en de volgende, zoals ook in bijv. Denemarken wordt gedaan. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Rien
verkeersader

Bericht door Rien » ma 04 dec 2006, 0:27

@ René: Nog een vraagje waar je waarschijnlijk overheen gelezen hebt. Nu er een afstandsaanduiding komt op portaalborden boven afvallende rijstroken, hoe zal men dan consequent kunnen omgaan met die aanduidingen? Want ik veronderstel dat het dan gaat om de afstand tot het divergentiepunt.
Elders geeft men de afstand tot het begin van de uitvoegstrook aan, toch?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 04 dec 2006, 0:28

Kaaiman schreef:Hoe kom je daar achter? Ik vraag me bij zulke uitspraken altijd af hoe je aan de gegevens komt. Ik kan me niet voorstellen dat al het verkeer dat bij Velperbroek de borden is gepasseerd op de eerstvolgende VZP wordt aangehouden, een enquête in de hand krijgt gedrukt, invult, teruggeeft en de reis mag vervolgen. :roll:
Het is daarbij ook een totaal irrelevant argument natuurlijk. Nederlanders snappen ook best de bewegwijzering in de andere Europese landen, maar dat wil niet zeggen dat die dan direct beter is. In plaats van hier veel geld over de balk te smijten, zou je het ook kunnen omdraaien: kunnen buitenlanders de Nederlandse bewegwijzering wel volgen? Dan denk ik dat de huidige Nederlandse situatie er positief vanaf zal komen. Het enige puntje van zorg is dat de afrit er soms een 2e rijstrook bijkrijgt bij de splitsing, maar dat is natuurlijk geen reden om de matige Duitse bewegwijzering na te doen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 04 dec 2006, 1:38

René schreef:Beide wegnummers een regel naar boven was ook geen optie, vanwege de totale oppervlakte van het bord en de vier te verwijzen doelen.
Ik had begrepen dat oppervlak met deze aluminiumborden niet zo'n groot probleem meer was?
René schreef:Er waren twee opties. Dezelfde breedte aanhouden als het andere vlak (zoals ik ook bij "mijn" bordentopic had aangegeven), of een standaard overbreedte van het streepje t.o.v. de afstandaanduiding aanhouden. Het is de laatste geworden, omdat je anders in de knoei komt bij panelen zoals de rechter, tussen die 2 pijlen. Een keuze dus omwille van een zo eenduidig en uniform mogelijk ontwerpelement.
De knoei zie ik niet helemaal. Het lijkt mij logisch om wanneer de doelen links zijn uitgelijnd, de afstand ook links uit te lijnen, en wanneer de doelen gecentreerd zijn, de afstand ook te centreren. Esthetisch verantwoord, en volgens mij duidelijker. Kun je misschien uitleggen hoe dit zou zorgen voor in de knoei komen?
Rien schreef:De pijlen van Patrick Oudejans en Juerd zijn een stuk bescheidener en praktischer.
Die eer verdien ik niet; de pijlen zijn van Patrick, en ik heb ze alleen maar gekopieerd :)
Overigens kan ik me voorstellen dat grote pijlen van een grotere afstand duidelijk zijn, wat betekent dat je tegen de tijd dat je bij het bord aankomt en de letters binnen leesafstand komen, je minder hoeft te interpreteren.
René schreef:(afstandsaanduiding is nu eenmaal een must)
Maar in huidig gebruik absoluut nutteloos, naar mijn mening. Ik geloof in het aangeven van de afstand tot het divergentiepunt als filebeperkende maatregel, die minstens zo effectief moet zijn als deze vork- en taperportaalwegwijzers. Maar dat zien we later wel weer :)
René schreef:Zo komt ook de gewone, brede vallende pijl terug voor de rechtdoorrichting, maar dan omhoog gericht.
Jammer, want die vind ik lelijk. De Duitsers hebben niet-platgedrukte omhoogwijzende kleine pijtjes, dat zou mijn voorkeur hebben gehad.
PatrickOudejans schreef:Afbeelding
Doet me denken aan kamelen, hunebedden, en duplo-blokken. Dan liever 'n ruitertje.
PatrickOudejans schreef:Afbeelding
Dat blauwe vlakje had ik gewoon links uitgelijnd, net als de rest. Dat is minder rommelig, volgens mij. Wel een mooi bord, en het groen/blauw is op zich een leuk idee, maar volgens mij nauwelijks haalbaar in Nederland, simpelweg vanwege de extreme kosten die het met zich mee zou brengen om alle wegwijzers op het OWN te vervangen.
Riva schreef:Streepje boven afstandsaanduiding. Onnodig en rommelig.
Onnodig zeker, maar het maakt het wel duidelijker. Het rommelige komt door de uitvoering, niet het streepje op zich.
Mensen die niet hebben opgelet? schreef:
Ds79m schreef:Toch vraag ik me precies af wat de reden is van deze nieuwe borden. Ik zie absoluut geen problemen met de huidige borden, en ik heb ook niet het idee dat andere mensen dat wel hebben.
Riva schreef:Ten eerste zie ik in normale situaties de voordelen van dit systeem boven het huidige niet zo.
Er is op dit forum heel, heel erg veel gediscussieerd over omhoogwijzende pijlen. Ze hebben volgens velen waaronder mij een aantal voordelen boven vallende pijlen. Ik stel voor dat je de oude draden even opzoekt als dit onderwerp je boeit. Het zal namelijk moeilijk worden een argument te verzinnen dat nog niet is genoemd, en met herhaling van discussie schieten we ook niet veel op.

ReisThijs
verkeersader

Bericht door ReisThijs » ma 04 dec 2006, 5:37

Over de ontwerpen van PatrickOudejans:

Eerst het afrit-ruitertje integreren, en dan vervolgens iets dergelijks invoeren voor de afstandsaanduiding? Dan zie ik liever het huidige systeem. Zet anders afritnummer en afstand op dezelfde regel, dan is het veel duidelijker dat de afstand tot die afrit wordt bedoeld.

Over de kleuren: zie ik hier nu de Belgische kleuren, toegepast volgens het Duitse systeem? Met dus op de snelweg alle snelweg-bestemmingen in snelwegkleur, en de OWN-bestemmingen in OWN-kleur (Duits systeem), maar dan gebruikmakend van het Belgische snelweg=groen (groene wegwijzers zijn er in België immers niet op de snelweg). Zo zitten we nog steeds niet op één lijn met een van onze buurlanden.

RedBill
polderweggetje

Bericht door RedBill » ma 04 dec 2006, 21:59

Als je deze borden met de sterke en zwakke punten van onze buurlanden vergelijkt:

Voor
:arrow: Beter gebruik van standaard-symbolen en integratie in het bord. Het gebruik van symbolen voor knooppunten en aansluitingen naar Europese de-facto standaard is een grote vooruitgang t.o.v. de huidige situatie. Daarnaast vind ik ruitertjes gewoon niet mooi staan.
:arrow: Standaardisatie t.o.v. buurlanden (en dan vooral Duitsland en België) ;)

Tegen
:arrow: ben het met Pino eens dat er een control city op het 500m bord moet. Ik vind het in Duitsland niet duidelijk als er "Kleinstetten" op het bord rechtdoor staat, of "Kreuz Walldorf", vooral in het geval van een knooppunt. Uitzondering misschien voor stedelijke gebieden (bij R'dam Centrum is het heel nuttig om te weten dat Kralingen de volgende exit is).
:arrow: Het gebruik van een enkele afritnaam op het 1000m bord is m.i. alleen maar levensvatbaar als dit aanleiding is voor een brede herevaluatie van afritnamen (ex. Gouda-Zuid ipv Moordrecht), ben het met diverse forumleden eens dat dit in NL vaak tot onduidelijke situaties kan leiden.

Ik wacht de foto's af!

Riva
autoweg

Bericht door Riva » di 05 dec 2006, 15:21

Mijn bezwaar tegen lage bermbewegwijzering in het algemeen, dus ook vorkborden die in de regel in de berm staan, is dat je zo'n bord bij veel vrachtverkeer heel makkelijk mist.

Dan zie ik liever een regelbord met doorgaande doelen in de middenberm. Dat komt in Italië ook geregeld voor. Je kunt dan denken aan de controlcity en de volgende afrit links en de doelen voor deze afrit rechts.

Overigens vind ik Velperbroek ook een slecht gekozen doel voor rechtdoor. Mijn moeder kent Velperbroek misschien van naam, maar weet echt niet welke richtingen daar samenkomen. Utrecht en Zutphen kent ze wel.

Arnhem is als enige control city ook niet echt gelukkig, omdat je daarvoor er bij de volgende afrit (knooppunt) al af moet. Dan zie ik liever Utrecht en Apeldoorn. Den Haag vind ik een mooi doel voor afstandsborden.
Rainier

Juerd
expressweg

Vooralsnog niks boeiends

Bericht door Juerd » vr 15 dec 2006, 0:09

Afbeelding
Toen ik zei dat omhoogwijzende pijlen en omlaagwijzende pijlen best naast elkaar gebruikt kunnen worden, bedoelde ik niet zó letterlijk naast elkaar. Dit ziet er een beetje raar uit... :)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 15 dec 2006, 0:36

Jaja, daar zijn ze dan. Dit is inderdaad een enorme vooruitgang op het Nederlandse snelwegennet. Goed dat ons belastinggeld aan dit soort borden wordt besteed :)

En natuurlijk ook leuk dat de Breezah-dochter van de ontwerper heeft mogen meedenken, en op creatieve wijze de stad Alzees heeft toegevoegd op het bord. Oh nee, dat is een E-nummer. Goed dat ze dat integreren op het bord, 4 wegnummers in 3 verschillende kleuren, alsmede een zwevende oranje twee, dat is mooi voor het overzicht.

Ik stel voor dat we nu alleen nog 's-Gravenhage in engschrift zetten op de plaats van Den Haag tussen die vuurpijlen, en dan starten met de export naar onze oosterburen.

Ja, sorry voor het sarcasme, maar wat is hier nu beter aan dan wat we hadden?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 15 dec 2006, 1:42

Doelen tussen de pijlen vind ik een onsmakelijk gezicht, en is inderdaad niet te combineren met langere plaatsnamen. Hierdoor vind ik het Belgisch overkomen.

De hoogte van de pijlen moet wel overeenkomen met de hoogte van de pijlen op de borden ernaast. Het rechterbord krijgt waarschijnlijk de kromme pijlen van het voorbeeld, en die zijn ook hoog.

In de auto vond ik de pijlen dik lijken, te dik voor mijn smaak, maar op de foto valt dat enorm mee.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 15 dec 2006, 9:26

Voor mijn gevoel zijn de wegnummerschildjes op het nieuwe bord vrij bekrompen, of ligt dat nou aan mij? :?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 15 dec 2006, 10:08

Die wegnummers staan een beetje (te) hoog, dat ze wat kleinder zijn stoort niet. Ik vind die pijlen wel mooi zo. Wel een gemiste kans dat de borden niet groen worden, mar goed....
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » vr 15 dec 2006, 10:34

Tsja...
Het enige mooie aan dat bord vind ik, dat die naden niet te zien zijn. Maar die pijlen! :kots:
Waarom niet gewoon Duitse pijlen gebruiken voor alleen maar rechtdoor. Lijken een beetje op mijn pijlen.

Afbeelding
Groetsels, Patrick

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 15 dec 2006, 12:14

Dat vorkpijlen langer moeten zijn snap ik, maar simpele omhoogwijzende pijlen hadden toch ook zo gekund?

Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 17 dec 2006, 16:58

Hier wat foto's tussen Westervoort en Maarsbergen. Bij Westervoort een geïntegreerd afritsymbool. Nog geen rechtsaffers bij knooppunt Velperbroek (volgende week nieuwe poging ;) ). En de nieuwe borden bij Veenendaal.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/temp/Serie136.zip

p.s. Dank aan IQ voor het doorgeven. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 17 dec 2006, 17:02

Hier nog even de bijzonderheden op een rij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 17 dec 2006, 17:14

Héééééééééél goed, dat geïntegreerde afritsymbooltje, ziej ewel dat het best kan. Vraag me alleen af waar nu de afstandsaanduiding zal worden geplaatst.

En de pijlen zien er nu toch minder uit dan op de eerstgeplaatste foto's, maar dat komt waarschijnlijk omdat nog niet alle borden vervangen zijn. Ik denk dat het geheel een stuk mooier wordt. Alleen zonde dat het wegnummer niet lager geplaatst is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » zo 17 dec 2006, 22:18

Palance schreef:Héééééééééél goed, dat geïntegreerde afritsymbooltje, ziej ewel dat het best kan. Vraag me alleen af waar nu de afstandsaanduiding zal worden geplaatst.
Op een ruitertje :twisted:

Even mijn oordeel.

Ja! Zo moet het! :D
Afbeelding

Die pijlen zijn en blijven een ellende. Kortere pijlen, en ik zeg: oké. Maar dit: :kots:
Afbeelding

Het NS-logo eraf en het is wat mij betreft wel goed. :)
Afbeelding

Onnodige info. Het is nog net geen reclamezuil, maar het lijkt er verdacht veel op. Meteen weghalen dit bord. :booooos: :wc:
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 17 dec 2006, 22:32

waarom kon het nou niet zo?
Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 dec 2006, 22:39

Afbeelding
Dit is dan nog veel beter :P

Pijlen altijd zo plat mogelijk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 17 dec 2006, 22:52

ja maar van jou pijlen kan je geen taper meer maken ;)

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 18 dec 2006, 1:01

Laat ik ook eens een duit in het zakje doen:

(Klik op de afbeelding voor de SVG)
Afbeelding
A12: de pijlen staan rechtop en zijn nog lang genoeg om een eventuele taper weer te geven. Er is misschien iets meer blauwvlak, maar dat maakt het m.i. juist wat rustiger. Geen doel tussen de pijlen, alleen wegnummers. Zoals het hoort. :D

A16/A58: voorbeeld hoe een dubbel-dubbelgenummerde weg bewegwijzerd moet worden. De pijlen zijn nu iets langer om alle wegnummers er nog tussen te kunnen krijgen, wat netter lijkt dan te korte pijltjes. Op deze manier kunnen alle E-nummers geïntegreerd worden, wat een argument vóór omhoogstaande pijlen. :D

Zelf vind ik mijn ontwerpen netjes, (relatief) rustig en toch handhaafbaar volgens een vast systeem. Vooral dat laatste is erg belangrijk in Nederland, want daar wil het nog wel eens aan ontbreken. (Dan wel weer een doel tussen de pijlen als het toevallig past, dan juist weer niet... x)

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 18 dec 2006, 9:53

Vinny schreef:Schei nou toch eens uit met die taper-onzin. Waarom moet de uitzondering de regel bepalen?
Waarom zou een systeem met tekortkomingen op één essentieel punt worden verkozen boven een systeem dat dat niet heeft ?
Omdat Vinny iets tegen omhoogwijzende of lange pijlen heeft ?
Of omdat we allemaal nu eenmaal gewend zijn aan wat we kennen, en we koudwatervrees hebben voor wat anders ?
Of omdat de pijlvorm overeenkomsten vertoont met die van Duitsland, en er nog altijd mensen zijn die wat hebben tegen alles wat Duits is ?

"Schei nou toch eens uit man" ;)

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 18 dec 2006, 12:48

A-nummers staan op rood, E-nummers staan op groen.

A-nummers staan links, E-nummers staan rechts.

A-nummers hebben een hele grote A, E-nummers hebben een hele grote E.

Wie een A-nummer zoekt, en daarbij de E-nummers niet mentaal kan negeren, hoort niet in de auto, want diegene ziet dan ook kentekens, hm-bordjes, de kleur lippenstift van de bestuurder achter hem, en bergen andere voor-hem irrelevante dingen. ("hij" m/v)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 18 dec 2006, 23:46

Ik zag vandaag vanuit de trein in Utrecht net voorbij het centraal station in noordelijke richting 2 borden met omhoogwijzende pijlen, bóven de bestemmingen. Daalsetunnel richting het centrum, zou dat kunnen? Is er iemand die daar wel eens komt?
Jazeker heb ik die wel eens gezien. Welkom in de wondere wereld van Utrecht-bewegwijzeringsland.. :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 19 dec 2006, 13:24

Dit soort dingen.
Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 19 dec 2006, 13:55

Die zwarte regels, zijn dat elektronische 'regels' om zo maar te zeggen ?

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 19 dec 2006, 14:35

Mark schreef:Die zwarte regels, zijn dat elektronische 'regels' om zo maar te zeggen ?
Ja daar staan de vrije parkeerplaatsen in vermeld.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 20 dec 2006, 20:08

Het is nog niet klaar, maar er is alweer het nodige bijgeplaatst.

Afbeelding
Hier nog geen nieuw paneel, maar mast voor het vorkbord is reeds geplaatst...

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Het linkerbord en het middelste bord volgen elkaar op amper 100 meter: daar is iets niet helemaal in de haak... :?

Afbeelding

Afbeelding
1000 m afstandsaanduiding ontbreekt... :?

Afbeelding
500 m afstandsaanduiding ontbreekt... :?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene op wo 20 dec 2006, 20:17, 3 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 dec 2006, 20:12

Ziet er toch wel goed uit hoor!