[A012] NBA: Proef met staande pijlen bij Velperbroek

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 20 dec 2006, 20:14

Mooie borden.

René, als deze proef slaagt, wordt dit dan geleidelijk in heel Nederland ingevoerd?
De autogordel: een band voor het leven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 20 dec 2006, 20:25

Het knooppuntsymbool :worship:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 20 dec 2006, 23:10

Nee, zo zit de configuratie niet in elkaar. Vanaf Duiven komen er namelijk 3 stroken aan, en bij aansluiting Westervoort wordt de invoeger uit Westervoort de rechterrijstrook (dus in totaal 4 rijstroken). Daarmee is er dus géén sprake van een taper, want vanaf dat punt gaan er 2 stroken naar Utrecht, en twee naar het knooppunt zelf.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » wo 20 dec 2006, 23:13

volgens mij is dat ook wat ik probeer te zeggen en (knullig) weergeven.

Er is geen taper, maar dat wordt bij duitse interpretatie van dit bord wel gesuggereerd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 dec 2006, 23:14

Als ik de configuratieschets goed begrijp en jouw verhaal Jeroen, dan geeft de tweede configuratieschets exact weer wat jij zegt. Of maak ik ergens een denkfout?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 20 dec 2006, 23:23

Bij Velperbroek ligt geen taper.

Wat uitgetest wordt, is een betere verdeling van het verkeer over de rijstroken.
Door duidelijk te maken dat een bepaalde rijstrook voor meerdere rijrichtingen goed bruikbaar is.

Dat dat bij een taper ook goed bruikbaar is, is vers 2.
Een vorkpijl moet niet 1:1 een taper aanduiden !!!

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 21 dec 2006, 0:03

Oei, dat die vorkpijl zo wordt gebruikt vind ik ERG jammer. Het druist erg tegen m'n intuïtie in.

Ik zou hier ook interpreteren: er zijn nu twee rijstroken, en er komt er straks eentje bij, en die gaat naar elders. Ik hanteer daarbij deze equivalentie: http://svg.tnx.nl/dump/2006-12-21T00:19:19_g9k7v0.svg die volgens mij altijd moet kloppen.

woutero's schetsen snap ik echter niet. Die geven aan dat er al drie rijstroken zijn op de plek van dit bord. Wat hangt er dan boven rijstrook drie?
Laatst gewijzigd door Juerd op do 21 dec 2006, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 21 dec 2006, 0:09

Afbeelding

Hier is het nog maar 2-strooks.

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 21 dec 2006, 1:17

Dat bord zou er meteen stukken beter uitzien indien de hoogtes van de nummerschildjes gelijk zouden zijn.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 21 dec 2006, 12:25

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Dit ziet er netjes uit! :toppie:

Afbeelding
Dit vind ik echt een gedrocht :kots:

:arrow: Pijlen zijn te lang
:arrow: Pijlen lijken in de tekst te staan. Het bord zou breder moeten
:arrow: Tekst links en rechts staat niet op dezelfde regel :kots:
:arrow: Tekst rechts moet links uitgelijnd worden
:arrow: Wegnummerschildjes zijn van verschillende grootte

Kortom, er is hier nog een hoop te verbeteren...
Rainier

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 21 dec 2006, 12:31

Afbeelding

:arrow: Bestemmingen op het linkerbord staan weer lager dan op het rechterbord. Dit geeft een onrustig beeld.
:arrow: Pijlen op het linkerbord lijken weer in de tekst te staan. Bord moet breder.
:arrow: Wegnummerschildjes rechts zijn kleiner dan links. Dit is op te lossen door het bord breder te maken. Dan kunnen de wegnummerschildjes groter en kunnen de bestemmingen zakken, waardoor deze op dezelfde regel kunnen als op het bord links.

Nog een heel andere vraag: Tot nu toe zie ik alleen verschillen in de uitwerking van de borden. Worden er ook nog wijzigingen doorgevoerd m.b.t. bewegwijzeringssysteem (doelen aan kruisende wegen etc.)?
Rainier

Queue
autoweg

Bericht door Queue » za 23 dec 2006, 12:47

Wat betreft het 1200-600-300-0-systeem sluit ik mij daar ook bij aan. Hiervan zie ik veel meer voordelen dan nadelen t.o.v. andere systemen, met als belangrijkste voordelen de volledige continuïteit en dat de rechtdoordoelen voor de afrit worden vermeld.
Echter, de afrit- en knooppuntsymbolen vind ik wel een verbetering.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » za 23 dec 2006, 14:10

De afrit- en knooppuntsymbolen vind ik een goede toevoeging en maakt het met name voor buitenlanders sneller te begrijpen.
De knooppuntaankondiging op geruime afstand geeft meer tijd om te anticiperen en is duidelijk, opvallend en stukken beter dan de gebruikelijke tekstbordjes laag bij de grond.
De afstandsaanduiding met lijntje vind ik duidelijk: niet te overheersend aanwezig maar geven toch wel duidelijk de afstand aan, iets wat mij betreft zeer belangrijk is omdat je dan kan anticiperen ivm rijstrookwisselingen.

Het principe van vorkborden is wat mij betreft prima voor knooppunten, ze maken de verkeerssituatie sneller duidelijk. Mits er wel aandacht wordt besteed aan de layout van de borden. In dit geval is dit minder goed gedaan en ogen de borden rommelig en daardoor minder overzichtelijk:

2300 m bord:
- Ongelijke uitlijning van bestemmingen rechtdoor en rechtsaf;
- Tussen de pijlen gepropte tekst voor rechtdoorbestemmingen;
- de verschillen in afmetingen van wegnummerschildjes;
(De tekst voor rechtsafbestemmingen had nog wat naar rechts gekund)

0 m bord:
- Tussen pijlen gepropte teksten en wegnummers (linker + rechter bord);
- Ongelijke pijlkopafmetingen en pijlbreedte? Of is dat optisch bedrog?
- verschil in afmeting wegnrschildjes, te klein op rechterbord;

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 23 dec 2006, 17:03

Ik vind die nieuwe borden een DAVERENDE verbetering! :klappen: :toppie:
Donateur Vereniging Wegenforum

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 23 dec 2006, 17:12

Wally schreef:De afrit- en knooppuntsymbolen vind ik een goede toevoeging en maakt het met name voor buitenlanders sneller te begrijpen.
De knooppuntaankondiging op geruime afstand geeft meer tijd om te anticiperen en is duidelijk, opvallend en stukken beter dan de gebruikelijke tekstbordjes laag bij de grond.
De afstandsaanduiding met lijntje vind ik duidelijk: niet te overheersend aanwezig maar geven toch wel duidelijk de afstand aan, iets wat mij betreft zeer belangrijk is omdat je dan kan anticiperen ivm rijstrookwisselingen.
Tot zover ben ik het met je eens. :D

Ik vind dat voor knooppunten gewoon het bord met een knooppuntsymbool, de naam en daaronder de rijstrokenindeling moet komen, zoals ViaHaaren eens heeft laten zien in een topic (ik kan 'm alleen niet meer terugvinden :(). Dan kan het huidge systeem dat m.i. wel voldoet ook gewoon gehandhaafd blijven. :)

Ik hou niet van inconsequentie door bij de afritten regelborden in te voeren en bij de knooppunten vorkborden. En vorkborden worden al gauw erg groot (zie sommige Duitse vorkborden). Als er dan wel vorkborden worden ingevoerd of andere boren met rechtopstaande pijlen: met een paar aanpassingen (dus niet die vreselijke doelen tussen de pijlen) kan het er w.m.b. wel mee door. ;)

Zoals zo vaak: DV, E-nummering, vorkborden, redesign... 't heeft allemaal zo z'n positieve kanten, maar helaas zegevieren vaak de slechte kanten door goede principes en/of bedoelingen, maar de slechte uitvoering ervan... Zo jammer, want iets nieuws hoeft niet meteen verkeerd te zijn... :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 23 dec 2006, 18:46

Wally schreef:2300 m bord:
- Ongelijke uitlijning van bestemmingen rechtdoor en rechtsaf;
- Tussen de pijlen gepropte tekst voor rechtdoorbestemmingen;
- de verschillen in afmetingen van wegnummerschildjes;
(De tekst voor rechtsafbestemmingen had nog wat naar rechts gekund)

0 m bord:
- Tussen pijlen gepropte teksten en wegnummers (linker + rechter bord);
- Ongelijke pijlkopafmetingen en pijlbreedte? Of is dat optisch bedrog?
- verschil in afmeting wegnrschildjes, te klein op rechterbord;
Waren zaken die mij ook al opvielen. Ben met je eens dat dat beter kan (zo niet te zeggen: moet).
Maar dat zijn volgens mij allemaal oplosbare punten.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » za 23 dec 2006, 19:06

Opvallend dat deze borden met deze voor iedereen zichtbare tekortkomingen wel zijn opgehangen. Het lijkt wel alsof er geen eindcontrole is geweest. In principe vind ik deze borden een verbetering, maar deze slordigheden moeten er nog wel uit.

Hanno
autoweg

Bericht door Hanno » vr 29 dec 2006, 23:06

Ik heb de borden woensdag gezien. Het is heel apart om dit in Nederland te zien hangen. Jammer is dat er op zo'n klein stukje weg al heel wat inconsequente dingen voorkomen. Verder vroeg ik me af waarom er geen afstandsbord tussen Duiven en Westervoort is geplaatst. Ik neem aan dat dit wel in andere situaties wordt toegepast, anders heb je alleen de hoofddoelen bij de knooppunten. Vreemd (maar vast al in deze draad besproken) is het uitblijven van het wegnummer A12 op het vorkbord bij Westervoort; de enorme hoop bebording voor de afrit Westervoort/knp. Velperbroek. Er moet nog heel wat gebeuren voordat dit echt wordt toegepast, maar het idee is wat mij betreft goed. Ook begreep ik ter plaatse dat de lengte van de pijlen bij knp. Velperbroek te maken heeft met de afstand naar het actiepunt. Fraai is het echter niet. Zeker niet de afbuigende pijlen.

Maar dergelijke borden als hieronder zijn natuurlijk prachtig en mogen van mij worden toegepast!

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 02 jan 2007, 13:31

Bij Duiven staat 'Westervoort 2'. 2 wat: de afstand tot de volgende afslag of de afstand naar de plaats Westervoort? Waarschijnlijk het eerste, maar waarom ontbreekt bij Westervoort dan weer een afstandsaanduiding tot aan Velperbroek?

Het 600 meter bord is gewoon slecht. Het suggereert een taper die er niet is. In feite had dit bord qua lay-out hetzelfde moeten zijn als het 2300 meter bord (tenminste als ik de suggestie van Harry hanteer dat de pijlen puur symbolisch zijn).

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » di 02 jan 2007, 16:14

Dat risico lijkt me wel meevallen. Je moet toch altijd ruimte krijgen van andere automobilisten, dat is met deze borden niet anders dan anders. Ik denk dat het weinig verschil maakt en steun René.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 02 jan 2007, 18:19

Hoewel ik graag vuurpijlen zie, zet ik hier en daar wel vraagtekens bij de uitwerking.

1. Als dit in Nederland overal wordt uitgevoerd en overal ook het wegnummer wordt aangegeven is dat prima.
Afbeelding

2. De afrit Westervoort op het eerste bord op 1200 meter en het volgende bord 900 meter. M'n gevoel zegt dat er minder dan 300 meter tussen zit.
Afbeelding

3. :nooo: Als het bord met afrit Westervoort rechts naast het bord aan het portaal was gehangen, zou al een verbetering zijn.
Afbeelding

4. Ook hier kijk ik met gemengde gevoelens naar, maar zou ook niet weten hoe het beter kan. Er wordt een taper gesuggereerd die er niet is. Misschien is het beter om hier de de linkse rechtsafpijl die aan de rechtdoorpijl vast zit maar helemaal weg te laten. Een andere oplossing zou kunnen zijn om voor twee aparte borden te kiezen.
Afbeelding

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 02 jan 2007, 18:22

Heb je toevallig nog foto's van de oude borden daar, Frits? Dan zou je een mooie before&after fotoreportage kunnen maken.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 02 jan 2007, 18:34

N.a.v. chat met Rien zojuist of het 600 meterbord al dan niet een taper suggereert: mijn mening is van wel. Mijn onderbouwing is het volgende bordje bij knooppunt Buren, dat ik vergelijkbaar vind. Het suggereert een taper en die is er ook.

http://img110.imageshack.us/my.php?imag ... ren1nr.jpg

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 02 jan 2007, 18:44

Jeroen schreef:Heb je toevallig nog foto's van de oude borden daar, Frits? Dan zou je een mooie before&after fotoreportage kunnen maken.
Tuurlijk. Hier zijn de "before" foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 02 jan 2007, 18:51

Bedankt Frits!

Die oude bewegwijzering kijkt toch zo veel rustiger...

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 02 jan 2007, 19:00

Hier nog twee Duitse voorbeelden van afritten/knooppunten die vlak achter elkaar liggen. Dit is redelijk vergelijkbaar met ASW.

Afbeelding
Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 02 jan 2007, 19:05

Jeroen schreef:Heb je toevallig nog foto's
Frits schreef:Tuurlijk.
:lol:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » di 02 jan 2007, 19:17

Het 600 meter bord blijft me bezig houden. ;) Hier een bijna vergelijkbare situatie in Duitsland bij Dreieck Hockenheim vanuit zuidelijke richting. Het eerste bord geeft aan dat er na 1000 meter vier rijstroken zijn en toch... ik twijfel ook hier over.

Afbeelding
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 02 jan 2007, 19:26

De vraag is waar die 4e rijstrook vandaan komt.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 02 jan 2007, 19:32

Misschien dat de tweede rijstrook van rechts op de 2de foto er net vóór het maken van de foto als vroege taper is bijgekomen?