Afbeelding

Milieufederatie tegen reclamemasten A73 Roermond

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » ma 04 dec 2006, 19:43

Milieufederatie Limburg wrote:

Reclamemasten schadelijk voor beschermde diersoorten

De Milieufederatie Limburg, de Milieugroep Roermond, IVN Roermond, Stichting Ruimte en de Milieu- en Heemkundevereniging Swalmen hebben negatief gereageerd op de plannen om drie reclamemasten (35 m) te plaatsen in de Gemeente Roermond. Volgens de organisaties is het nachtelijk licht schadelijk voor de natuur en vormen de reclamemasten een storend element in het landschap.

De drie reclamemasten zijn gepland bij de aansluiting van de Rijksweg 73-Zuid en de N280 Oost, de aansluiting van de N293-Noord en de N293-Zuid en bij de verbindingsweg van de N271 en de Rijksweg 73-Zuid.

Op al deze locaties komen beschermde dieren, zoals vleermuizen en dassen, voor. De groene organisaties zijn van mening dat onvoldoende is aangetoond dat de verlichting van de geplande reclamemasten geen invloed heeft op deze diersoorten. Uit een rapport van de Gezondheidsraad blijkt namelijk dat nachtelijk kunstlicht wel degelijk negatieve gevolgen heeft voor nachtdieren.

Daarnaast zijn zij van mening dat de verlichte masten een storend element vormen in het landschap, met name in de nachtelijke uren wanneer de verlichting brandt. De pogingen om de Rijksweg 73 in het landschap in te passen (bijvoorbeeld door het plaatsen van bomenrijen) wordt door de reclamemasten volledig teniet gedaan.

De groene organisaties vragen de Gemeente Roermond om geen vrijstelling te verlenen van de geldende bestemmingsplannen en de plaatsing van de masten niet mogelijk te maken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 dec 2006, 19:46

OMG, de vleermuizen gaan ook massaal dood in de Laplandse zomer :roll:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 dec 2006, 19:49

Ik wil ook geen reclamemasten. Die ondingen leiden toch maar af.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 dec 2006, 19:50

Dat vind ik al een betere reden. Van mij hoeven die masten ook niet. Tsjechië staat er ook vol mee, en in Frankrijk staan ook enorme plakkaten op elk huis.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » ma 04 dec 2006, 20:01

Weg met die reclametroep! Ik word er horendol van! En het past niet bij mijn visie op 't leven!

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » ma 04 dec 2006, 21:07

Palance schreef:Ik wil ook geen reclamemasten. Die ondingen leiden toch maar af.
Vind ik ook. En het is inderdaad stom dat ze eerst de A73 prachtig inpassen en het vervolgens weer zouden willen verstoren. :roll:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 04 dec 2006, 21:12

Vroeger mocht het niet. Het zou de automobilist afleiden.
Tot medio jaren '80 was er langs snelwegen geen reclamebord te zien.
Heerlijke tijden waren dat.

Ik zie het liefst die A73-reclameborden ook niet komen.
Gewoon omdat er m.i. al meer dan genoeg reclame langs de snelwegen staat.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 07 dec 2006, 21:38

Ik heb net zo goed last van de reclame-ongein dan weet ik welke beschermde diersoorten. Ik denk dat er meer zijn. Weg met dat kansloze spul.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 08 dec 2006, 9:00

Frank_NL schreef:Weg met die reclametroep! Ik word er horendol van! En het past niet bij mijn visie op 't leven!
Als ze in/rond bedrijfsgebieden staan heb ik er weinig problemen mee. Ze verstoren het landschap dan niet. De verlichtingsissue is ook een non-issue. Je kunt altijd opleggen dat de verlichting tussen 12 en 7 uit moet zijn. Dan is er toch relatief weinig verkeer om reclame voor te maken.

Als de masten in lommerijk gebied komen vind ik het ook een slecht idee. Ze verstoren dan het landschap.

Ik ken de preciese locaties niet en kan dus over deze borden niet oordelen (en de meeste van jullie ook . Niet alle delen van de A73 zullen fraai zijn qua natuur.

Wat past er overigens niet in jouw visie op het leven, Frank.? Reclame in de natuur, reclame op straat of reclame in het algemeen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 08 dec 2006, 9:17

Ik moet zeggen dat ik er geen last van heb als er wat reclame langs de weg staat. Zeker in verstedelijkte of industriegebieden. Soms kan het praktisch zijn, bijvoorbeeld als je naar een bestemming op zoek bent, die op de reclameborden staat. Daarnaast vind ik het best dat als iemand ervoor wil betalen, de gelegenheid krijgt om zijn borden langs de weg te zetten. Er zijn wel meer lelijke dingen langs de weg, zoals de integratie van E-nummers, dat trekt ook aandacht naar niet ter zake doende informatie.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 08 dec 2006, 9:30

Een wegnummer heeft absoluut meer relevantie dan een bordje met de vraag of jij weet hoe een schaarsgeklede dame rijdt.

In verstedelijkte gebieden kom je niet uit onder verslapping van aandacht (niet alleen reclamemasten, maar ook in het oog springende gebouwen, die ik oviergnes liever zie dan die reclamerommel).

Maar moet je bv. langs de A6 (Tjeukemeer), of de A28 of A1 (Veluwe) zomaar in the middle of nowhere zo'n fel verlichte reclamemast neerzetten? Nee dank je, doe maar niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » vr 08 dec 2006, 21:49

Precies. Die reclamemasten dragen niets bij aan het leven van mens, dier en plant! De vraag of het visueel of anderszins door beleving storend is (JA!!!) is dan in wezen niet eens meer relevant.

Een ander reclameobject in Limburg langs een snelweg dat ik NIET storend vind draagt deze tekst.

Hier tapt men
.... BIER!

Deze reclame is onverlicht en bevindt zich op de zijkant van een huis in het A2-gedeelte waar de rijbanen niet vlak bij elkaar liggen, bij Bunde. De plek is sommigen van jullie vast wel bekend. Er staan echt puntjes. Uit het lettertype valt op te maken dat het een bier betreft dat in Wijlre wordt gebrouwen.

Wat de verlichting betreft: gewoon helemaal geen verlichting voeren op reclame. Nergens voor nodig, zonde van de electriciteit.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 09 dec 2006, 7:50

Palance schreef:Een wegnummer heeft absoluut meer relevantie dan een bordje met de vraag of jij weet hoe een schaarsgeklede dame rijdt.
Een reclamebordje langs de weg kan best relevantie hebben. Langs de Belgische A4-E411 in de Ardennen staat bijvoorbeeld reclame voor tankstations, die je langs de weg zelf nauwelijks kan vinden. Evenzo kan reclame voor restaurants, campings, hotels, supermarkten, etc. nut hebben. Ik heb er zelf in het verleden in elk geval gebruik van gemaakt. Dat is veel nuttiger dan het ongebruikte E-zoveel-nummer van de A27.
In verstedelijkte gebieden kom je niet uit onder verslapping van aandacht (niet alleen reclamemasten, maar ook in het oog springende gebouwen, die ik oviergnes liever zie dan die reclamerommel).

Maar moet je bv. langs de A6 (Tjeukemeer), of de A28 of A1 (Veluwe) zomaar in the middle of nowhere zo'n fel verlichte reclamemast neerzetten? Nee dank je, doe maar niet.
Mooi is het zeker niet, maar de plek zelf is met een snelweg toch al verziekt. Of er dan een reclamepaneel staat voor "De Bruin Leverworst" maakt ook geen verschil meer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 09 dec 2006, 7:56

Als je één reclamebord voor een restaurant toelaat, volgen er meer. Heel veel meer. Dan heb je al snel de kans dat de reclame gaat overheersen. En al zal je ooit iets aan een restaurant kunnen hebben, een reclame voor telefoonsex of een teleconaanbieder of een lat-minuteaanbieding lijkt me totaal overbodig op een snelweg.

En het argument "het is toch al verziekt, dus verzieken we maar verder" slaat natuurlijk nergens op. Of gooi jij je afval ook op straat op plekken waar al zwerfvuil ligt "omdat het toch al verziekt is?"

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 09 dec 2006, 8:09

Ik vind het best wanneer alles wat overbodig is, wordt weggehaald langs snelwegen. Maar dan moet je consequent zijn, en ook afscheid nemen van andere overbodige zaken, zoals E-nummers, borden met radiofrequenties, 'Welkom in Haarlemmermeer'-borden, enz.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » za 09 dec 2006, 10:37

Borden met radiofrequenties van 1,5 meter boven maaiveld zijn iha niet hinderlijk en relevanter, zinvoller dan 35 meter hoge palen met lichtbakken met reclame voor verzekeringsmijen of het nieuwste (niet biologische) product van een zuivelconglomeraat. Ook reclame voor tankstations, restaurants ed vind ik nauwelijks zin hebben, maar hier bestaat tenminste een directe relatie met de weg.

Maar zoals gezegd, vooral van belang vind ik de manier hoe het word geadverteerd. E-nummers staan altijd op bebording die er toch is en daarnaast zijn E-nummers geen vorm van hinderlijke en onnodige commercie. En dat zijn de berichten die op 35 meter hoge bakken komen te staan absoluut wel!

Ergens moet natuurlijk wel een grens liggen. Sinds vorig jaar staat er aan de grenzen van de beide Limburgen een bord "De Limburgers heten U welkom!" langs de snelwegen. Dat bord valt best wel op, zeker met zo'n pakkende tekst.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 09 dec 2006, 20:32

Dit vind ik dus een té afleideidend en nutteloos reclamebord.

Afbeelding

Ironisch overigens dat op deze foto, die ik al rijdend heb genomen door de zijruit, uitgerekend het bord met "Eindeloos scherp" scherp is geworden op deze foto.

Autosnelwegen.net

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 10 dec 2006, 17:56

Zo'n reclamebord leidt af. En daar is het Sharp ook om te doen. Goedkopere reclame krijg je niet. Elke dag die tienduizenden auto's er langs.
De autogordel: een band voor het leven.

zody
expressweg

Bericht door zody » zo 10 dec 2006, 18:16

Palance schreef: Ironisch overigens dat op deze foto, die ik al rijdend heb genomen door de zijruit, uitgerekend het bord met "Eindeloos scherp" scherp is geworden op deze foto.
Zo sharped focussed is Sharp dus. :P
Maar, inderdaad zinloos deze reclameuiting.
Espace de zody 8-)