Aangeven overgang A>N

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Aangeven overgang A>N

Bericht door Wouter N14 » wo 06 dec 2006, 20:02

Even een vraagje voor mijn afstuderen. Ik houd mij bezig met de wegcategorisering in Haaglanden. Dit moet leiden tot adviezen over een uniformer wegbeeld in de regio (even heel kort door de bocht). Nu wil ik ook kort ingaan op bewegwijzering. Nu zijn er in de regio een aantal autosnelwegen die als niet-autosnelweg verder gaan: de A12, A20 en A44. Is het wenselijk om voor te stellen al deze overgangen te bewegwijzeren zoals op de A15 is gedaan?
Afbeelding

Dat betekent dus inderdaad dat ik ook wil adviseren de A12 te hernoemen tot N12 en de N213 als N20 (slechts het rijksgedeelte tot Westerlee). Zo worden al deze vergelijkbare situaties ook vergelijkbaar bewegwijzerd wat uiteraard wenselijk is.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 06 dec 2006, 20:12

Het behoud van nummer bij overgang van A naar N vind ik wel een goede zaak (andere vb: A18 > N18, A2 > N2).
De markering "einde A15" ben ik geen fan van. Als je dat consequent toepast zouden er veel van die "einde-wegnummer"-kaders ontstaan, terwijl het niet-meer-vermeld-worden van het wegnummer naar mijn idee voldoende zegt.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 06 dec 2006, 20:26

Het A15/N15 voorbeeld is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van hoe het hoort.
De autogordel: een band voor het leven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 dec 2006, 20:45

Ik sluit me bij Frits aan. Op deze manier kun je precies aangeven waar een wegnummer eindigt maar zeker begint. Vanaf de 'andere' kant op deze foto is overigens geen doorgestreepte N15 te vinden, jammer genoeg. Een mooi bord staat ook bij KP Paalgraven van de A59 vanuit Oss.

In Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld heb ik een 'einde-bordje' bij elk eindigend wegnummer (de doodlopende dan) gezien. Daar zijn geen 'nummerovergangen'.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 06 dec 2006, 20:45

Ook KP Borden met bijv KP Burgerveen A4 - A44 met een doorgestreepte A44 vind ik duidelijk.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 06 dec 2006, 20:50

Nog een voorbeeld. Bij de overgang van A9 naar N242 gaat het mis.
Afbeelding

In omgekeerde richting is het perfect.
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 06 dec 2006, 21:24

Positief tot nu toe dus! Leuk. Maar kunnen jullie je ook vinden in de hernummeringen die hieruit voortvloeien?
- de A12 tussen aansluiting DH-Bezuidenhout en de Zuid-Hollandlaan wordt N12 (dit stuk is in het beheer van de gemeente Den Haag)
- de N213 tussen de A20 (aansluiting Maasdijk) en Westerlee wordt N20 (de weg is tot Westerlee in het beheer van het rijk)

Queue: jij vind dat wanneer er een aanduiding van een ander wegnummer staat, dit voldoende duidelijk is dat het voorgaande nummer ophoudt? Vind je daarmee ook de gewone bordjes in de berm overbodig, waarmee vaker een overgang A>N wordt aangegeven?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 06 dec 2006, 21:29

Ik vind het voldoende om een bordje "einde A15/N15" in de bermen te plaatsen, en op de bewegwizjering alleen het nieuwe wegnummer te vermelden.
Alleen het N-nummer dus.

Overigens bestaat er geen N12, en die hoeft er wat mij betreft ook zeker niet te komen.

Is ook helemaal niet handig voor de verkeersinformatie. Heb je daar wel eens aan gedacht ?
"Op de A12 staat een file tussen Bleiswijk en Den Haag Bezuidenhout". Daar nog eens een N-nummer bij creëren is volstrekte waanzin als je het hebt over beleid om de weggebruiker te informeren. Het is zinloos en geldverspilling om die weg een ander nummer te geven, want dat nummer is volledig ingeburgerd en is ook het handigste voor de verkeersinformatie. Wees pragmatisch !!

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 06 dec 2006, 21:41

René schreef:Ik vind het voldoende om een bordje "einde A15/N15" in de bermen te plaatsen, en op de bewegwizjering alleen het nieuwe wegnummer te vermelden. Alleen het N-nummer dus.
Kamp Queue.
René schreef:Overigens bestaat er geen N12, en die hoeft er wat mij betreft ook zeker niet te komen.
gut, er bestaat idd ook geen N12. Daarom vroeg ik mij of het een idee is om voor te stellen een N12 in te voeren. Het is namelijk best vreemd om een niet-autosnelweg een A-nummer te geven, en ja ik weet ook wel dat het vroeger ook een snelweg is geweest en dat het een discutabele beslissing is geweest om dat stuk te degraderen.
René schreef:Is ook helemaal niet handig voor de verkeersinformatie. Heb je daar wel eens aan gedacht ?
nee, niet specifiek aan de file-informatie. Wel aan hoe het op weggebruikers zou overkomen. Het zal natuurlijk even wennen zijn, maar weegt dat op tegen het creëeren van een logische en correctie situatie in plaats van het handhaven van een idiote, verwarrende historische dwaling? M.i. niet.
René schreef:Op de A12 staat een file tussen Bleiswijk en Den Haag Bezuidenhout". Daar nog eens een N-nummer bij creëren is volstrekte waanzin als je het hebt over beleid om de weggebruiker te informeren. Het is zinloos en geldverspilling om die weg een ander nummer te geven, want dat nummer is volledig ingeburgerd en is ook het handigste voor de verkeersinformatie.
Hm, volgens mij wordt er nu ook niet gerept over de A15 tussen Ridderkerk en Rozenburg-Centrum :roll: (maar wel over de A15 tussen Ridderkerk en Europoort, hé, vergelijkbaar met de A12 tussen Bleiswijk en Den Haag, ongeacht het wegnummer!
René schreef:Wees pragmatisch !!
Benne ik ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 06 dec 2006, 21:54

Nee, je bent niet pragmatisch. Want wat jij logisch en correct vindt, is dat voor de gemiddelde weggebruiker volgens mij dus helemaal niet.

Wat een historische dwaling is, is dat er borden G3 bij die weg staan. Dat had gewoon G1 moeten zijn. Zeker nu tegenwoordig G1 i.c.m. 80 km/h mogelijk is.
Dus in plaats van raar doen met een nieuw wegnummer, wat voor de weggebruiker alleen maar onhandig is (o.a. verkeersinfo), is het veel zinniger om de situatie correct te maken door bord G3 te vervangen door bord G1, en de weg formeel buiten de bebouwde kom te verklaren. Bovendien kun je dan de Vmax naar 80 brengen, wat betekent dat er tussen het Pr Clausplein en de Zuid-Hollandlaan nog maar één Vmax geldt.
Helder, duidelijk, logisch en correct. Wat wil je nog meer ?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 06 dec 2006, 21:59

je bent er al een tijdje niet meer geweest! Er staan ook geen borden G3 meer, de Utrechtsebaan is gewoon een gebiedsontsluitingsweg type I, gelegen binnen de kom met een maximum snelheid van 70 kilometer per uur.

Daarbij, de 80 tussen Claus en Bezuidenhout staat al op de tocht (in elk geval stad-uit) dus het argument van één snelheidslimiet tussen Malieveld en Claus vervalt ook.

Helder, logisch duidelijk en correct zijn volgens mij de enige begrippen die niet van toepassing zijn op een niet-stroomweg met een A-nummer.

Queue
autoweg

Bericht door Queue » wo 06 dec 2006, 22:00

Wouter N14 schreef:Queue: jij vind dat wanneer er een aanduiding van een ander wegnummer staat, dit voldoende duidelijk is dat het voorgaande nummer ophoudt? Vind je daarmee ook de gewone bordjes in de berm overbodig, waarmee vaker een overgang A>N wordt aangegeven?
Goede vraag... eerlijk gezegd zie ik het nut ervan niet. Op het eerstvolgende kruispunt zie je op de bewegwijzering namelijk toch het wegnummer van de weg waar je wel op zit, dus ik zou geen situatie kunnen bedenken waarin je misleid wordt door de afwezigheid van deze aanduidingen. Maar storend vind ik ze ook niet.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 dec 2006, 22:02

Wouter N14 schreef:
René schreef:
René schreef:Op de A12 staat een file tussen Bleiswijk en Den Haag Bezuidenhout". Daar nog eens een N-nummer bij creëren is volstrekte waanzin als je het hebt over beleid om de weggebruiker te informeren. Het is zinloos en geldverspilling om die weg een ander nummer te geven, want dat nummer is volledig ingeburgerd en is ook het handigste voor de verkeersinformatie.
Hm, volgens mij wordt er nu ook niet gerept over de A15 tussen Ridderkerk en Rozenburg-Centrum :roll: (maar wel over de A15 tussen Ridderkerk en Europoort, hé, vergelijkbaar met de A12 tussen Bleiswijk en Den Haag, ongeacht het wegnummer!
Precies, ook nu wordt het geheel A15 genoemd in de verkeersinfo. Een goede reden om het hele deel tot aan het Stenen baakplein tot A15 om te dopen :twisted:

Anyway, een duidelijk bord dat aangeeft dat een bepaald wegnummer eindigt is wel zo prettig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 06 dec 2006, 22:05

René schreef:Helder, duidelijk, logisch en correct. Wat wil je nog meer ?
Een N12 natuurlijk :lol:

Ik vind dat wegvakken die over langere afstand geen vluchtstroken hebben ook geen snelwegstatus mogen hebben en dus ook geen A-nummer. Zoals (een deel van) de A12 dus. :) Logsich en volgens de richtlijnen.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 06 dec 2006, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 06 dec 2006, 22:06

Dankzij de Nederlandse integraliteit gaat een A-nummer in beginsel over in hetzelfde nummer met prefix N, zodra de weg niet langer snelweg is. Dat de route hetzelfde blijft, volgt uit het wegnummer. Om die reden is er niet direct aanleiding om heel specifiek aan te geven dat je van Axx naar Nxx gaat. De weggebruik volgt route xx en ziet aan de prefix welke status die route op dat moment heeft.

De wissel volgt wat dat betreft ook uit het bord "einde snelweg". Je zou dat eventueel kunnen koppelen aan een onderbord op dat bord, dat het N-nummer van die weg aangeeft. Dito bij een bord "begin snelweg" met het A-nummer. In die context is speciaal aangeven op de reguliere richtingsborden naar mijn mening niet nodig.

De enige uitzondering op die standaard in de regio Haaglanden is de A 20. De achtergrond daarvan is bekend. Wegnummer 20 liep vanouds in een TOTSO door naar Hoek van Holland, dus de rechtdoorgaande weg had een ander nummer. Door de weg tussen Maasdijk en Westerlee alsnog nummer 20 te geven (A of N), verwar je mensen denk ik alleen maar nodeloos, aangezien die 20 koppelen aan de weg naar Hoek van Holland.

Verder ben ik het met René eens: met omnummeringen voor korte stukjes weg maak je doel alleen maar nodeloos gecompliceerd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 06 dec 2006, 22:09

Pino schreef:Dankzij de Nederlandse integraliteit gaat een A-nummer in beginsel over in hetzelfde nummer met prefix N, zodra de weg niet langer snelweg is. Dat de route hetzelfde blijft, volgt uit het wegnummer. Om die reden is er niet direct aanleiding om heel specifiek aan te geven dat je van Axx naar Nxx gaat. De weggebruik volgt route xx en ziet aan de prefix welke status die route op dat moment heeft.

De wissel volgt wat dat betreft ook uit het bord "einde snelweg". Je zou dat eventueel kunnen koppelen aan een onderbord op dat bord, dat het N-nummer van die weg aangeeft. Dito bij een bord "begin snelweg" met het A-nummer. In die context is speciaal aangeven op de reguliere richtingsborden naar mijn mening niet nodig.
Dus ook een N12 past hierin
Pino schreef:Verder ben ik het met René eens: met omnummeringen voor korte stukjes weg maak je doel alleen maar nodeloos gecompliceerd.
De N12 is m.i. lang genoeg om als zodanig aan te geven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 06 dec 2006, 22:12

Dan kan de verkeersinformatie voortaan de nummers anders aangeven:

"Op Route 15 tussen de Calandtunnel en de Botlektunnel staat een file"
"Op Route 12 tussen Nootdorp en Den Haag-Malieveld staat een file"

Autosnelwegen.net

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 06 dec 2006, 22:14

Wouter N14 schreef:je bent er al een tijdje niet meer geweest! Er staan ook geen borden G3 meer, de Utrechtsebaan is gewoon een gebiedsontsluitingsweg type I, gelegen binnen de kom met een maximum snelheid van 70 kilometer per uur.
Weer een historische dwaling rijker...
Als een weg als die met volledig ongelijkvloerse aansluitingen niet gekwalificeerd wordt als stroomweg, dan ben je dus echt fout bezig.
Zit zeker dezelfde nitwit achter die heeft besloten dat de N206 geen stroomweg is geworden ? :roll:
Wouter N14 schreef:Daarbij, de 80 tussen Claus en Bezuidenhout staat al op de tocht (in elk geval stad-uit) dus het argument van één snelheidslimiet tussen Malieveld en Claus vervalt ook.
Stad uit gaat de snelheid omhoog. Dat geeft niet. Dit is m.n. van belang stad-in. En daar is de 80 voorlopig nog wel een blijvertje.
Wouter N14 schreef:Helder, logisch duidelijk en correct zijn volgens mij de enige begrippen die niet van toepassing zijn op een niet-stroomweg met een A-nummer.
Doordat de weg dus verkeerd is gecategoriseerd, dat is er dus onlogisch aan.

Het gedeelte zonder vluchtstroken is 1,5 km lang. Het stuk bij Voorburg heeft wel de volledige ontwerpkarakteristieken van een snelweg, daar staan borden G1 en is 3 km lang. Dat is een stroomweg pur-sang. Wie dat durft te ontkennen, is krankzinnig. De benaming A12 is dus voor tweederde deel van de A12 bewesten het Clauplein geheel correct.
En nu wil jij het nummer N12 voor het hele stuk bewesten de A4 in gaan voeren omdat een of andere malloot waanbeelden heeft over de categorisering van die laatste 1,5 km tot de Zuid-Hollandlaan ? Ik vind het eerlijk gezegd te triest voor woorden. :nooo:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 06 dec 2006, 22:41

Pino schreef:De wissel volgt wat dat betreft ook uit het bord "einde snelweg". Je zou dat eventueel kunnen koppelen aan een onderbord op dat bord, dat het N-nummer van die weg aangeeft. Dito bij een bord "begin snelweg" met het A-nummer. In die context is speciaal aangeven op de reguliere richtingsborden naar mijn mening niet nodig.
Dit is eigenlijk ook wel de meest eenvoudige en voldoende doeltreffende manier. Resp. bord G2 met een zwart-geel onderbordje Nxx, resp. bord G1 met een wit-rood onderborjede Axx. Je zou er zelfs één bord van kunnen maken! (Idee voor knutselaars?)

Ik vind niet dat de file-informatie aangepast hoeft te worden aan 'prefixen'. Wanneer gesproken wordt over de A15 tussen Ridderkerk en Europoort vind ik dat niet onjuist, laat staan storend. Zoals ik al aangaf geldt hetzelfde voor de A12, het vermelden van "de A12 tussen Bleiswijk en Den Haag-Malieveld" kan ook bij het invoeren van een N12 gehandhaafd blijven.
René schreef:En nu wil jij het nummer N12 voor het hele stuk bewesten de A4 in gaan voeren omdat een of andere malloot waanbeelden heeft over de categorisering van die laatste 1,5 km tot de Zuid-Hollandlaan ? Ik vind het eerlijk gezegd te triest voor woorden
Nee, ik heb het over het gedeelte dat momenteel al geen autosnelweg c.q. stroomweg is, namelijk het stuk tussen de aansluiting DH-Bezuidenhout en het Malieveld (Zuid-Hollandlaan), zie mijn eerdere post. Het stuk tussen Claus en DH-Bzh is nog altijd autosnelweg en zolang dat zo blijft vind ik dat ook helemaal prima.
René schreef:Zit zeker dezelfde nitwit achter die heeft besloten dat de N206 geen stroomweg is geworden
ik neem aan dat je bekend is dat de N206 in het beheer is van de provincie Zuid-Holland. De A12 tussen DH-Bzh en Malieveld is in het beheer van de gemeente Den Haag, zie eveneens mijn eerdere post. Het lijkt mij dus enigzins onwaarschijnlijk dat het dezelfde nitwit is. Overigens ben ik het ook niet eens met de degradatie van de N206, maar daar hadden we al een topic over.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 06 dec 2006, 23:38

Je moet je natuurlijk afvragen of de gemiddelde weggebruiker van dit soort wijzigingen zal vinden. Dan krijg je waarschijnlijk een ander antwoord dan van een aantal freaks op dit forum die een nieuw nummertje prachtig vinden. Voor zeer korte stukjes een nieuw nummer zaait voornamelijk verwarring. Het is niet logisch dat N12 en A12 min of meer hetzelfde is, zeker als je normaal de bewegwijzering niet zo in de gaten houdt, en er opeens een ander kleur nummer staat. En net als bij de nieuwe bewegwijzering: zoals het nu is, gaat het prima, dus waarom zou je het moeten veranderen?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 07 dec 2006, 0:33

Nu ja de N 12 is natuurlijk geen autosnelweg. Het is wachten totdat het eerste de beste 'licht' er verkeerslichten op gaat plaatsen. Daar hoort dus geen A kwalificatie bij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 07 dec 2006, 0:34

Meer ontopic, ik vind het wel goed dat de overgang tussen een autosnelweg en een niet autosnelweg nog eens extra geaccentueeerd wordt op portaalborden. Bij knooppunt Azelo staat ook een bord einde-autosnelweg geintegreerd in het portaalbord. Helaas niet op alle portalen, maar ik vind dat wel prettig voor de weggebruiker.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 07 dec 2006, 0:36

Je moet je natuurlijk afvragen of de gemiddelde weggebruiker van dit soort wijzigingen zal vinden. Dan krijg je waarschijnlijk een ander antwoord dan van een aantal freaks op dit forum die een nieuw nummertje prachtig vinden.
Tja, als een weg wordt uitgebouwd tot autosnelweg, bijvoorbeeld de N 2 die dan ineens de A 2 wordt.

Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat het nummertje en de prefix ineens zo veranderd. Het zou pas echt een dwaling zijn als de conservatieven de macht zouden hebben in Nederland, en in weerwil van de verleden tijd, dat stuk weg nog steeds N 2 zou hebben geheten, want boehoeheohe de klanten-service van de ANWB zou wel eens overbelast kunnen raken.... :?

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 07 dec 2006, 1:13

Dat is natuurlijk geen vergelijking.

-Dat stuk N2 was veeeeel langer dan die 1500 meter N12.
-Er verdween een nummer tussen 2x hetzelfde nummer, in plaats van dat er een onnodig extra nummer bijkomt.

Zoals Rene ook al zei, probeer een beetje pragmatisch te zijn, en werk ook eens anders dan de regels bij kippeneindjes, zoals het einde van de A12 of het stukje A59 bij Hooipolder.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 07 dec 2006, 7:08

Bij Hooipolder is het correct, omdat de verwijzing aangeeft dat rechtdoor de A59 is. Ná het knoop-/kruispunt ligt ook daadwerkelijk de A59.
Bij de Maastrichtse N2 en de Haagse A/N12 ligt het anders omdat je daar nog afritten/kruispunten hebt waar je het nummer nog moet vermelden. Om dezelfde reden hoef je ook geen N30 te vermelden bij de aansluiting met de A1. Dat zou wel moeten als die N30 doorliep tot de volgende afrit.

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » do 07 dec 2006, 8:49

Je zou ook de (N12) nummerloos kunnen maken. Echt handig is het allemaal niet. Doe mij maar A12, tenzij je de N12 wilt doortrekken naar Madurodam (de mogelijke aansluiting met de doorgetrokken N14). De N2 en N7 zijn over een aantal jaren ook verleden tijd (met hoogstens nog 1 VRI op het pad).

Maar goed: De Haagse A12 is ongelijkvloers met middengeleiding (formeel voldoende voor snelwegstatus) en is zijn hele bestaan Bibeko met Vmax 70 geweest. En die verkeerslichten waren er vroeger wel (bij Voorburg) toen ie al A12 heette. Maar goed: dat was maar een jaar of 3.

Dat de autowegborden zijn vervangen door inrijverboden langzaam verkeer zal wel zijn ingegeven doordag men dacht dat een autowegbord teveel associeerde met een Vmax 100 weg. Feitelijk maakt het niets uit in dit geval, behalve dat men 1 bord door 2 vervangen heeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 07 dec 2006, 13:47

A12 kan beter A12 blijven. Het heeft ook de afritnummering van de A12.
Wat dat betreft is het verwarrend dat N7 in Groningen en N15 vanaf Europoort een N-nummer hebben, terwijl ze toch afritnummers hebben (en de N15 verder ook helemaal bewegwijzering in A-stijl tot en met afrit 8).

A20: die mag van mij tot aan Westerlee A20 heten. Nu staat het bij Westerlee wit-op-blauw. Ik vind dat nodeloos correct, wit-op-rood is duidelijker.
Voor N20 is dat stukje weg echt véél te kort!

Einde-bordjes: voegen wel degelijk iets toe, zolang wegbeheerders ook wel eens vergeten een stuk weg een nummer te geven. Bij het bord einde-N14 weet je tenminste zeker dat er nu geen N14 meer volgt.
Ik zou die borden graag veel vaker zien.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 07 dec 2006, 14:12

harry schreef:A20: die mag van mij tot aan Westerlee A20 heten. Nu staat het bij Westerlee wit-op-blauw. Ik vind dat nodeloos correct, wit-op-rood is duidelijker.
Als gezegd: de reden daarvoor ligt in het verleden. Route 20 liep op afrit Maasdijk in een TOTSO door naar Hoek van Holland. En dus heeft het stukje Maasdijk-Westerlee een afwijkend nummer en wordt bij Westerlee indirect bewegwijzerd.

Inmiddels is de route Maasdijk - Hoek van Holland provinciaal geworden en heeft dus ook het (bijpassende) nummer N 220 gekregen. De nummerwijziging bij Maasdijk heeft daardoor iets geks gekregen. Er zijn denk ik nog drie redenen om hem in stand te houden.
- voorkomen van verwarring, omdat mensen de "20" aanhouden voor Hoek van Holland.
- ruimte laten voor een eventuele toekomstige doortrekking van de A 20 naar Hoek van Holland (ook al bestaan daar volgens mij helemaal geen plannen voor)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 07 dec 2006, 15:35

Pino schreef:Er zijn denk ik nog drie redenen om hem in stand te houden.
- voorkomen van verwarring, omdat mensen de "20" aanhouden voor Hoek van Holland.
- ruimte laten voor een eventuele toekomstige doortrekking van de A 20 naar Hoek van Holland (ook al bestaan daar volgens mij helemaal geen plannen voor)
"Mijn vrouw verwijt me altijd drie dingen: dat ik te laat thuiskom en dat ik niet tot 3 kan tellen." :)

OnT: ik vind de redenen nogal zwak. Mocht er ooit een doorgetrokken A20 komen, dan worden de nummers sowieso ter plaatse omgegooid.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 07 dec 2006, 17:03

Ik had eerst een nog slechtere reden, maar die heb ik uiteindelijk maar weggehaald. Namelijk het gelijk laten lopen met de E 25.