Aangeven overgang A>N

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 dec 2006, 18:52

Ik zie liever minder nummers dan meer nummers. Met name voor wegen die in elkaars verlengde liggen. Liever geen toestanden zoals bij de Amsterdamse s103/s104/N200/A200/N200...
Nou noem je ook een voorbeeld. Wat mij betreft krijgt de hele weg het nummer N 200 tussen Bloemendaal aan Zee en de afrit Westerpark bij de A 10. Voorbij de ringweg wordt het wegnummer s 103.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 12 dec 2006, 20:15

Matthijs schreef:Ik zie echt geen voordeel in het omnummering van de A12 in N12, behalve vanuit overprincipieel opzicht. Als er nou ineens allerlei stoplichten opdoken in de A12 daar was het nog een ander verhaal geweest, maar laat 'm nu maar lekker A12 blijven.`
Wellicht is het ook gewoon beter als de hele A12 gewoon in het beheer van het Rijk komt. Zijn we ook gelijk af van die Redesign wegwijzers.. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 12 dec 2006, 21:21

ik denk dat RWS juist blij is dat ze net de Utrechtsebaan kwijt hebben kunnen raken aan de gemeente Den Haag. Dat die meteen die hele stroomwegstatus opheft is dan weer een beetje overdreven, maar als je dat doet moet je het ook goed doen. Dus ook het wegnummer aanpassen aan de nieuwe situatie. Dat dit een bepaalde gewennigsperiode benodigd weegt m.i. op tegen een logisch wegbeeld. Uiteindelijk werk je naar een logisch, herkenbaar en uniform ingericht wegbeeld. Logische wegnummers maken daar deel van uit. Nu kun je in dat licht bezien natuurlijk alle wegnummers tegen het licht houden, maar een A-nummer op een niet-stroomweg handhaven is naar mijn mening niet acceptabel.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 12 dec 2006, 21:26

Een andere redenatie:

In het geval van de A12 komen mensen die een van de opritten in Den Haag nemen onherroepelijk op de snelweg uit. Ze kunnen niet eerder meer van de weg af. Het is daarom vrij logisch om daar al A12 aan te geven.
En dan is het ook weer logisch om de andere kant op ook A12 aan te geven. Anders krijg je verschillende wegnummers in de verschillende richtingen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 12 dec 2006, 21:43

het verhaal van de opritten klopt niet helemaal. Je kan alleen vanaf de Benoordenhoutseweg/ZH-Laan (Malieveld) de "A12" op, de oprit van aansluiting 2-Bezuidenhout komt op de echte snelweg uit, namelijk nadat het verkeer op de Utrechtsebaan het bord G1 is gepasseert. Andere opritten zijn er niet.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 12 dec 2006, 23:02

Wouter N14 schreef:Uiteindelijk werk je naar een logisch, herkenbaar en uniform ingericht wegbeeld.
Kijk daar ben ik het mee eens. En als we dat nou eindelijk eens consequent in het hele land zouden doen, dan zouden er ook geen vreemde snelheden meer hangen aan volwaardige stroomwegen, aan erftoegangswegen met vrijliggende fietspaden, enz.

Dat betekent bijvoorbeeld dat de A208 gewoon 100 blijft omdat er ongelijkvloerse kruisingen inzitten, de N206 weer terug gaat naar 100 omdat het wegbeeld dit 'vertelt' en de A12 hier toch minimaal een snelheid van 80km/h verdient. En zo kan ik nog wel even doorgaan met verkeerde snelheden bij diverse wegbeelden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 dec 2006, 23:30

Dat betekent bijvoorbeeld dat de A208 gewoon 100 blijft omdat er ongelijkvloerse kruisingen inzitten,
Dat ben ik niet met je eens. Een N 208 vanaf knp. Velsen tot aan de kruising met de N 205 kan wat mij betreft beter één snelheid hebben en één wegbeeld, en één wegnummer: N 208. Af en toe heb je gelijkvloerse kruisingen, die wat mij betreft beter geleidelijk kunnen vervangen worden door smalle diamantkruisingen. En een afrit bij de Zeeweg naar Bloemendaal Aan Zee. Dat zou ook erg prettig wezen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 dec 2006, 23:31

Van alle 2xx wegen in de regio Haarlem is eigenlijk alleen de N 205 van autosnelwegwaardige kwaliteit. Die hadden ze dus in tact mogen laten (Vmax 120, A nummer en autosnelwegschildje).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 13 dec 2006, 11:57

Wouter N14 schreef:het verhaal van de opritten klopt niet helemaal. Je kan alleen vanaf de Benoordenhoutseweg/ZH-Laan (Malieveld) de "A12" op, de oprit van aansluiting 2-Bezuidenhout komt op de echte snelweg uit, namelijk nadat het verkeer op de Utrechtsebaan het bord G1 is gepasseert. Andere opritten zijn er niet.
Er zijn in ieder geval na het Malieveld 2 opritten in Den Haag:
- 2. Bezuidenhoutseweg
- 3. Schenkviaduct
Kom je bij oprit 2 dus al op de snelweg uit?
Laatst gewijzigd door harry op di 23 jan 2007, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

PatrickOudejans
stadsweg

Bericht door PatrickOudejans » wo 13 dec 2006, 17:33

Harry bedoelt natuurlijk dat je onherroepelijk op de snelweg uitkomt omdat er tot het Prins Clausplein geen afritten zijn. De andere kant op zijn er juist geen opritten...
Groetsels, Patrick

kukel360
stadsweg

Bericht door kukel360 » ma 22 jan 2007, 19:21

ik vind dit ook wel een mooie manier om duidelijk te maken de de snelweg stopt:

Afbeelding

R4
expressweg

Bericht door R4 » di 23 jan 2007, 0:49

Goh...ja en nee. Wie geen Duits verstaat, snapt hier niets van.

Het klassieke verkeersbord "einde snelweg" volstaat hier en op de meeste plaatsen ruimschoots.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 23 jan 2007, 3:04

Ik geef daar ook de voorkeur aan, hier in Australie wordt ook gesmeten met teksten als "Left lane ends" of "Plaats X keep left" waar ik niet echt kapot van ben.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 23 jan 2007, 8:48

Als je taalproblemen wegdenkt, is een uitgeschreven verbod, gebod of advies veel duidelijker dan een symbool dat je moet interpreteren. Ook al zijn die symbolen internationaal gestandaardiseerd en moet je ze leren voor je verkeers-examen.

Het wordt gecompliceerd als je de taal van het bord niet begrijpt. Aangezien in Europa op een vrij klein oppervlak vele talen worden gesproken, is de kans dat weggebruikers uitgeschreven instructies niet begrijpen relatief groot. En dus wordt in Europa gewerkt met symbolen.

De context in Australië (maar ook in Noord- en Zuid-Amerika) is dat er maar één taal wordt gebruikt. Het Engels (c.q. het Spaans in Zuid-Amerika) kun je bekend veronderstellen. Daarom bestaat de noodzaak van symbolen niet zo en kun je kiezen voor uitgeschreven teksten.

Het enige wat dan blijft is dat een "Europees" inhaalverbod minder ruimte kost dan een enorm bord met de tekst "No overtaking". Dat wordt het een puur ethische vraag. Of je gaat voor een tussenvorm. In Argentinië en Chili zie je borden met een "Europees" inhaalverbod én de tekst "No adelantarse".

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 23 jan 2007, 9:33

harry schreef:
Wouter N14 schreef:het verhaal van de opritten klopt niet helemaal. Je kan alleen vanaf de Benoordenhoutseweg/ZH-Laan (Malieveld) de "A12" op, de oprit van aansluiting 2-Bezuidenhout komt op de echte snelweg uit, namelijk nadat het verkeer op de Utrechtsebaan het bord G1 is gepasseert. Andere opritten zijn er niet.
Er zijn in ieder geval na het Malieveld 2 opritten in Den Haag:
- 2. Bezuidenhoutseweg
- 3. Laakviaduct
Kom je bij oprit 2 dus al op de snelweg uit?
Het Schenkviaduct zal je bedoelen.

Maar goed. Vanaf de Zuidhollandlaan is er nog verkeer dat niet naar de A12 snelweg wil en kan en de parallelbaan neemt naar station Centraal (de onaangegeven afrit 1). Vandaar de A12 in blauw denk ik op de ZHlaan en Ben-houtseweg. (Brom)fietsers mogen hier niet meer rijden, maar langzaam verkeer (invalidenwagens, etc) wel.

Wie oprit 2,3 of 4 neemt kan de snelweg niet meer mijden. Afrit 4 ligt natuurlijk in Voorburg, maar dat is maar 50 meter van de Haagse grens.

Dat men het autowegbord vervangen heeft voor 2 geslotenverklaringen is een beetje onzin. Er hangen voldoende Vmax 70 borden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 23 jan 2007, 20:39

Wat mij betreft is de oplossing zoals die op de A15>N15 gekozen is (zie ook de startpost) een goede.

Dus op de wegwijzers het rode schildje Axx doorhalen en in geel de Nxx vermelden. Tevens RVV-borden langs de weg:
- einde autosnelweg + onderbord 300 m
- autoweg
Daarbij zijn de RVV borden bepalend voor de daadwerkelijke overgang en de schildjes op de wegwijzers aanvullend.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 23 jan 2007, 23:53

Wie heeft trouwens een foto van de einde snelwegprotaalborden boven de A35? :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 24 jan 2007, 18:51

Enkele foto's van de overgang A35/N35.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 24 jan 2007, 21:46

Ik doelde eigenlijk op de borden G2 die op een portaalbord boven de weg hangen, volgens mij bij KP Azelo. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter