Nieuwe zeesluis IJmuiden

Praat hier over de luchtvaart, het goederenvervoer, de logistieke sector en de eigen infrastructuur (vliegvelden, water, rail).

Moderator: Moderatoren

Egbert
autoweg

Re: Nieuwe zeesluis IJmuiden

Bericht door Egbert » di 04 apr 2023, 7:36

Ik snap het niet helemaal. Het probleem is dat je of via de ene sluisdeur of via de andere moet rijden? Dan is een verkeerlicht met een actiebord toch ook voldoende? Ook omdat mensen die de verkeerde route nemen toch een file gaan veroorzaken en de mensen dan automatisch de andere route nemen.

Ik ken de situatie uit Delfzijl. Daar loopt de hoofdroute via één sluisdeur, maar als die brug open gaat moet je over de andere. Komt al tientallen jaren geen verkeersregelaar in beeld.
https://www.google.nl/maps/@53.318682,6 ... 384!8i8192

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 04 apr 2023, 9:28

Het is inderdaad zo simpel dat je OF via de ene sluisdeur moet rijden, OF via de andere. Dit systeem wordt al sinds ik er kom, al gebruikt bij de Sluizen van IJmuiden. Er staat een onderbordje "doorgaand verkeer" met dan een verlichte pijl welke richting de doorgaande richting is. https://www.google.nl/maps/@52.4649169, ... 384!8i8192

Dit soort systemen zijn ook niet uniek in Nederland. Soortgelijke voorbeelden heb je ook op andere locaties met sluizen, of bij dubbele bruggen. https://www.google.nl/maps/@52.0024332, ... 384!8i8192

Waarom het met de nieuwe zeesluis nu ineens te complex zou zijn voor de weggebruiker is mij dan ook totaal onduidelijk. Zou dat misschien zijn omdat je op de onderste locatie 2 verkeerslichten achter elkaar tegenkomt?
Als je op het plaatje van beneden aan komt rijden, moet je weten dat je linksaf moet, OF rechtsaf moet om je route te vervolgen. ALS je linksaf moet kom je gelijk weer een verkeerslicht tegen. Het verkeerslicht moet dus groen zijn als het verkeer vanaf beneden aan komt rijden, anders wordt de kruising geblokkeerd.
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 04 apr 2023, 16:17

Waarvoor kom je daar links direkt weer een verkeerslicht tegen? Dit lijkt me de noordersluis te zijn. Als die westelijke deur open is moet je uiteraard rechtsaf. Er is dan geen reden om linksaf te gaan.

Je kunt dit ook oplossen met lichtborden die naar wens :D5L: of :D5: laten zien.
Kruisend verkeer heb je ook niet, behalve als je bij situaties waar beide deuren dicht zijn het verkeer de vrije keuze biedt. Dat moet je natuurlijk niet doen. Je kunt ver genoeg van te voren zien aankomen of je een deur gaat openmaken dus je kunt het verkeer ook op tijd omleiden.

Rubberentegeltjesmaatschappij.