[NOORD-ZUIDLIJN] Verlenging naar Schiphol

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Kosten- en aanlegperikelen

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 feb 2009, 9:49

Vinny schreef:De huidige problemen doen zich voor omdat iemand zonder kleuterschool diploma aan het graven is geweest in de zandbak... :roll:
Heb jij dan wel een kleuterschooldiploma?
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 23 feb 2009, 10:01

Ik heb wél een strikdiploma van de kleuterschool :PP:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » di 24 feb 2009, 23:40

Ach, ik hoorde laatst Geert Dales [ik meen dat hij de verantwoordelijke wethouder was toen het aanlegbesluit genomen werd] bij Buitenhof, en hij vond dat de financiele problematiek op zich wel meeviel. Ik zal het wellicht niet helemaal correct weergeven, maar het kwam ongeveer hier op neer:

Bij het aanlegbesluit in 2002 was de aanneemsom 1460 miljoen euro. Nu staat de voorlopige teller op 2390 miljoen. Dat lijkt een extreme toename, zeker als de rijksbijdrage begrensd is op 1140 miljoen. Amsterdam zou aanvankelijk 317 miljoen voor zijn/haar rekening nemen + post onvoorzien [dat laatste was uietraard niet zo handig . . . ], maar lijkt nu regelrecht richting fallietsement te gaan nu de kosten voor Amsterdam de pan uit rijzen [van 317 naar 1247 miljoen]. Maar welbeschouwd wordt de soep toch niet zo hete gegeten als die opgediend wordt.

De 1460 miljoen betreft 2002 prijspeil, gecorrigeerd voor inflatie naar 2009 prijspeil is dat 1715 miljoen. Van de 2390 miljoen zijn voorlopig 290 miljoen begroot voor de verzakkingen Gijzelgracht. Die problemen -werd voorgespiegeld- zijn echter niet voor rekening van de opdrachtgever, aangezien deze veroorzaakt zijn door ondeugelijk materiaalgebruik van een aannemer. Dales gaat er dan ook van uit dat de opdrachtgever hier geen nota voor gepresenteerd mag krijgen, daar de opdrachtgever hier niet verantwoordelijk voor gesteld kan worden. Je kunt wel de vraag stellen of het toezicht van de opdrachtgever dan ook niet tekort geschoten heeft, maar dat staat uiteraard los van de finaciele consequenties. Verder zijn een deel van de financiele risico's wel degelijk afgedekt door een later afgesloten aanlegverzekering.

Zoals de vlag er nu bij hangt zouden de netto kostenoverschrijdingen voor de opdrachtgever, teruggerekend naar 2002 prijspeil, ongeveer 350 miljoen bedragen. Op zich nog een groot bedrag, maar afgezet tegen de aanneemson van 1460 miljoen, komt dit zo'n 20 tot 25% uit. Voor zo'n grootschalig, en met name gecompliceerd project, is dat alleszins acceptabel. Niet gewenst, maar zeker niet ongewoon. Dat werd overigens bevestigd door Shell topman Jeroen van der Veer, die toch ook wel ervaringen heeft met grootschalige en gecompliceerde projecten.

Dales ging nog verder door wat sommetjes los te laten op wat de gemeente Amsterdam op termijn kon verdienen aan de verbeterde betrouwbaarheid van Metro versus Tram, en aan grootstedelijke ontwikkelingsmogelijheden.

De twee grootste miskleunen waren:
1) Amsterdam had nooit alle risico's op zich mogen nemen;
2) de post onvoorzien had op minimaal 25% begroot moeten zijn, en niet op 4% . . . !

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 25 feb 2009, 0:04

Laten we eens aannemen dat Dales gelijk heeft en dat de schade aan de Vijzelgracht op de aannemer kan worden verhaald. Dat klinkt op zich wel plausibel. Hoewel ik denk dat de gemeente inderdaad aansprakelijk kan worden gehouden wegens falend toezicht, wordt die aansprakelijkheid pas relevant wanneer de aannemer de primaire aansprakelijkheid niet kan nakomen. Dus laten we maar aannemen dat de aannemer verhaal biedt c.q. goed verzekerd is en dat de gemeente daarmee weg komt.

Dan resteren de kostenoverschrijdingen. Het verhaal over dat prijspijl vind ik werkelijk idioot. Als jij de Raad tien jaar geleden voorhoudt dat de kosten een bedrag X zullen zijn, dan kiest de Raad voor een investering van dat bedrag. Dát is het bedrag dat is gereserveerd en voor iedere nieuwe tegenvaller moet opnieuw geld worden vrijgemaakt dat iedere keer opnieuw weer bij de burgers moet worden opgehaald. De overschrijding van 25 % mag niet slecht zijn wanneer je het vergelijkt met de complexe projecten van bijvoorbeeld Shell, het is 21 % meer dan wat indertijd aan de Raad en de burgers is voorgeschoteld, vergezeld van allerlei boude praat dat men de risico's zo vreselijk strak had ingeschat en het helemaal had doorgerekend, dus het lage percentage van 4 % was volledig gerechtvaardigd en Amsterdam liep nul risico. Heb je dan prutswerk geleverd of heb je prutswerk geleverd als verantwoordelijk wethouder?

En nog wat betreft die prijsstijgingen, de contracten die destijds zijn afgesloten met bouwers hadden het risico van prijsstijgingen bij de aannemers moeten neerleggen. De realiteit zal zijn dat er in de contracten allerlei aannames en uitsluitingen zijn opgenomen, waardoor de aannemer nu lekker meerwerk kan claimen. Het behoort tot het huiswerk van de opdrachtgever om die aannames en uitsluitingen goed te screenen en daarbij de risico's op meerwerk goed in kaart te brengen. De Noord-Zuidlijn is het zoveelste project dat laat zien dat de overheid daar weinig kaas van heeft gegeten. Alleen in Rotterdam lijkt kennis op dat gebied enigszins voorhanden: "van de cost overrun van de Stopera bouwden wij de Schouwburg". Wat Geert Dales afgelopen zondag in Buitenhof zei, getuigt van een enorm dédain voor de burger. Voor Amsterdam dreigt de artikel 12-status dankzij zijn broddelwerk, en hij rekent ons met een slap verhaal voor dat we eigenlijk hardstikke blij moeten zijn met zijn ego-project.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 25 feb 2009, 14:26

De Telegraaf meldt vandaag dat oud-wethouder Herrema voordat hij opstapte enkele verantwoordelijken bij de projectorganisatie de zak heeft gegeven.

Het gaat om prof. ir. Johan Bosch, en contractmanager Jan Loermans. De krant meldt dat volgens ingewijden Bosch aan de kant is gezet omdat hij enerzijds zijn wethouder Herrema steeds weer opzadelde met grote technische en daardoor financiële problemen en hij anderzijds alle vertrouwen bij bewoners had verspeeld. Contractmanager Loermans blunderde in september, vlak voordat de huizen verzakten, door in de media te roepen dat alles in de bouwput onder controle was en iedereen rustig kon gaan slapen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 03 mar 2009, 20:38

[url=http://www.wdr.de/themen/panorama/26/koeln_hauseinsturz/index.jhtml]wdr.de[/url] (3-3-2009) schreef:Mehrere Personen vermisst
Historisches Stadtarchiv in Köln eingestürzt

In Köln sind am Dienstagnachmittag (03.03.09) mehrere Gebäude eingestürzt, darunter das Historische Stadtarchiv. Gebäudetrümmer fielen auch auf die Straße und begruben mehrere Autos unter sich. Neun Personen werden noch vermisst.

Besteht Zusammenhang zum U-Bahn-Bau?
In der Nähe des Historischen Stadtarchivs wird die unterirdische neue Kölner Nord-Süd-Bahn gebaut. Nach Angaben der Nord-Süd-Bahn liegt das Haus "im Bereich des Gleiswechsel Waidmarkt". Offenbar ist das Haus in einen Schacht der künftigen U-Bahn gestürzt.
Metrobouw...

(Voor meer info klik op de link)

Livestream

Afbeelding
Bericht op nu.nl
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 mar 2009, 20:43

Dat had natuurlijk ook gekund bij de bouw van een wegentunnel en waarbij ook een hoop misgaat met de bouw. Het is dus voor de problemen in Amsterdam en Köln niet relevant of het een metro- of wegentunnel was. Alleen dát het een tunnel betreft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 04 mar 2009, 11:24

^^
Wegentunnels bouwt men doorgaans niet onder of vlak langs bestaande bebouwing in historische centra...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 04 mar 2009, 12:01

Toch vind ik het unfair om conclusies te trekken over de bouw van metro's in het algemeen. Nog even los van de vraag of dit ongeval in Köln daadwerkelijk kan worden toegeschreven aan de bouw van de metro, moet de conclusie toch zijn dat er in de loop der tijd meer dan genoeg metrolijnen zijn gebouwd onder historische stadscentra, zonder dat die tot dit soort incidenten hebben geleid. Het kan dus wel. In die zin denk ik ook dat je de problemen bij de bouw van de Noord-Zuidlijn en de lijn met dezelfde naam in Köln los van elkaar moet bekijken. Van het Keulse project heb ik geen enkele kennis, dus het is moeilijk om ook maar iets zinnigs te zeggen over de oorzaak. In Amsterdam is de gemeente inmiddels wanbeleid verweten door de Ombudsman. Nog even los van de te plaatsen vraagtekens bij de bouwkundige gang van zaken, de ontstane problemen zijn ook nog eens zeer slecht gemanaged.

Op dat laatste gebied valt ook het verschil in benadering op tussen de stadsbesturen van beide steden. Burgemeester Schramma van Köln heeft inmiddels verkondigd dat de voortzetting van het project nog maar eens goed onderzocht moet worden. In Amsterdam is voortzetting van het project een heilig huisje waar absoluut niet aan mag worden gekomen en wat na ieder incident moet worden verdedigd in de plaatselijke en nationale media.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 04 mar 2009, 19:02

Ik denk dat je wel wat kan zeggen over bouwprojecten in het algemeen. Het bouwfraudetijdperk ligt nog maar kort achter ons. Nu zijn de verantwoordelijkheden zodanig opgesplitst dat er niet meer één ingenieur is met kennis van zaken die het project managet. Sterker nog: de bouw- en projectmanagers van tegenwoordig zijn teletubbie-figuren die communicatiewetenschap hebben gestudeerd en een bijvakje technische kennis voor dummies hebben gevolgd. Ook schort het aan toezicht, aan eenduidige regelgeving en wordt de technische wereld gedomineerd door systeem-autisten die hun eigen systeempje persé geïmplementeerd willen zien zonder dat ze rekening houden met het totale plaatje.

Soms vraag ik me af of het tijdperk van 'Deutsche Grundlichkeit' ooit nog terugkomt. Maar gezien het wanproduct dat Siemens geleverd heeft en onder de naam van Combino door de stad Amsterdam scheurt vrees ik toch wel het ergste...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 04 mar 2009, 21:16

Ook in deze tijd worden er nog genoeg megaprojecten opgeleverd zonder de budget- en tijdsoverschrijding van de Noord-Zuidlijn. Daarbij gaat het deels om projecten van een nog veel grotere schaal dan de Noord-Zuidlijn. Het hoeft dus niet problematisch te zijn, die gladde bouw- en projectmanagers zonder technisch inzicht. Dus om conclusies te trekken voor de bouw als geheel, voor mij gaat het te ver. En als de Nederlandse bouwers het niet aankunnen, zoek dan een buitenlands consortium op.

En dan nog, vreselijke missers als deze zouden in theorie moeten leiden tot grote problemen (zoniet het faillissement) van de aannemers. Maar daar hoor je niets over bij de Noord-Zuidlijn. Een zeer groot gedeelte van de risico's is kennelijk naar de Gemeente Amsterdam verlegd. Dat is niets anders dan een kwestie van contracteren. De Gemeente Amsterdam hoeft een dergelijk aanbod van de aannemer niet te accepteren. Zij heeft dat echter wel gedaan op basis van eigen onderzoek, waaruit zou blijken dat de risico's voor de gemeente zeer gering waren. Een kapitale misrekening, zodat iets wat het faillissement van de aannemer had moeten zijn nu Amsterdam financieel in de problemen brengt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 04 mar 2009, 21:19

Pino schreef:En als de Nederlandse bouwers het niet aankunnen, zoek dan een buitenlands consortium op.
Vandaag werd bekend dat een belangrijke ondernemer die in Keulen bij de tunnelbouw betrokken is, ook in Amsterdam meebouwt.
De GWW is bij hele grote projecten al lang geïnternationaliseerd.

PW100
verkeersader

Bericht door PW100 » wo 04 mar 2009, 22:38

Ik vernam dat in Keulen een diepwand het compleet begeven heeft, waardoor alle naastgelegen gebouwen in het ontstane gat zijn gaan schuiven. In Amsterdam hadden ze "alleen maar" last van lekkages tussen de diepwandsegmenten. Ben erg benieuwd naar de verantwoordelijkheden van deze aannemer die zowel in Amsterdam als Keulen actief was . . . ?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 05 mar 2009, 8:53

Seat Ibiza schreef:^^
Wegentunnels bouwt men doorgaans niet onder of vlak langs bestaande bebouwing in historische centra...
In Rome heeft men probleemloos de metro praktisch onder het Colosseum gebouwd en was er niks aan de hand.
Coen Tunnel

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 05 mar 2009, 11:35

Coen Tunnel schreef:In Rome heeft men probleemloos de metro praktisch onder het Colosseum gebouwd en was er niks aan de hand.
Nou, het ziet er anders aardig vervallen uit :rofl2:

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 05 mar 2009, 12:43

Pino schreef: Op dat laatste gebied valt ook het verschil in benadering op tussen de stadsbesturen van beide steden. Burgemeester Schramma van Köln heeft inmiddels verkondigd dat de voortzetting van het project nog maar eens goed onderzocht moet worden. In Amsterdam is voortzetting van het project een heilig huisje waar absoluut niet aan mag worden gekomen en wat na ieder incident moet worden verdedigd in de plaatselijke en nationale media.
Ik vermoed dat dat heel anders komt te liggen indien hier een gebouw geheel instort en 4 mensen vermist worden...

Mijn mening: stop er nu mee. (behalve dan het stukje in Noord). Waarschijnlijk gebeurt dit niet, stapelen de incidenten zich de komende jaren verder op, worden de kosten nog meerdere malen overschreden, en blijkt over een aantal jaar dat het toch niet gaat lukken. En dan kan ik zeggen: zie je wel, 5 jaar geleden zei ik al dat we er mee moesten stoppen....

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 05 mar 2009, 12:45

Coen Tunnel schreef: In Rome heeft men probleemloos de metro praktisch onder het Colosseum gebouwd en was er niks aan de hand.
Appels en peren, gezien de grondsoorten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 05 mar 2009, 14:39

paolie schreef:En dan kan ik zeggen: zie je wel, 5 jaar geleden zei ik al dat we er mee moesten stoppen....
Ik kan zelfs zeggen dat ze er überhaupt nooit aan hadden moeten beginnen.
Maar daar heb je achteraf gezien zo verdomd weinig aan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 05 mar 2009, 16:09

paolie schreef:
Coen Tunnel schreef: In Rome heeft men probleemloos de metro praktisch onder het Colosseum gebouwd en was er niks aan de hand.
Appels en peren, gezien de grondsoorten.
Dat geldt dan toch ook voor de vergelijking tussen Amsterdam en Keulen?
Coen Tunnel

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 05 mar 2009, 17:04

Rene schreef:
paolie schreef:En dan kan ik zeggen: zie je wel, 5 jaar geleden zei ik al dat we er mee moesten stoppen....
Ik kan zelfs zeggen dat ze er überhaupt nooit aan hadden moeten beginnen.
Maar daar heb je achteraf gezien zo verdomd weinig aan.
Ik niet helaas, aangezien ik in 1997 bij het referendum voor de aanleg stemde :oops:

En yep, ook Keulen en Amsterdam zijn appels en peren wat betreft de grondsoort, maar of dat in dit geval gunstig uitpakt voor Amsterdam valt te betwijfelen...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 05 mar 2009, 17:07

In Amsterdam zou de schade veel groter zijn mocht een diepwand het begeven. Laat ons hopen dat dat nooit gebeurd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 06 mar 2009, 16:18

Is deze link hier al bekend?

http://www.fransmensonides.nl/noordzuid.htm

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » vr 06 mar 2009, 17:37

Het stukje nog niet, de site van Frans wel.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 07 mar 2009, 9:32

^^Ik mag dat cynisme wel ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 13 mar 2009, 21:05

De volgende ronde in de kostenoverschrijdingen...
[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/3470560/__Noord_Zuidlijn_weer_duurder__.html?p=9,2]Telegraaf.nl[/url] (13-3-2009) schreef:Noord/Zuidlijn weer duurder

AMSTERDAM - Doordat de gemeente Amsterdam blundert gaat de aanleg van de Noord/Zuidlijn waarschijnlijk nog langer duren en nog meer kosten. Nu pas is bedacht dat er wissels nodig zijn bij eindpunt Zuid/WTC. Die zijn nodig om het maximaal aantal metro's over de lijn te kunnen laten rijden. De opleverdatum is daarom volgens Het Parool weer niet haalbaar. Extra brandwerende maatregelen in de tunnelbuizen kosten nog eens negen maanden werk.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 13 mar 2009, 21:12

Nu pas ontdekken dat je wissels nodig hebt. Dit kán bijna niet anders dan een grapje zijn :schrikreactie: :wall:

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 14 mar 2009, 0:51

Misschien ging men aanvankelijk uit van een gesloten lijn? :dontknow:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 mar 2009, 10:36

Maar je hebt nog tot 2017 om wissels aan te leggen. Ik ken aannemers die dat in een weekend doen... :dyn_hyp:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 14 mar 2009, 11:44

Ik denk dat die wissels van goud zijn en, behalve veel kosten, ook heel lastig gemaakt kunnen worden. Zo gaan de prijzen de hoogte in, net als dat de einddatum flink verschoven wordt.

\Het gaat er bij mij gewoon niet in dat je daar nu pas achterkomt en zoveel langer met het project bezig moet zijn.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 14 mar 2009, 13:13

Ik heb even wat resurtsj verricht. Probleem is dat men oorspronkelijk de metro niet wilde laten keren op Zuid-WTC. De helft van de metro's zou doorrijden naar Amstelveen en de andere helft naar Schiphol. Hierdoor heeft men geen keervoorziening opgenomen in de planning. Door opeenvolgende beslissingen van de gemeenteraad is het technisch onmogelijk geworden om de metro als 'sprinter' naar Schiphol of als 'sneltram' naar Amstelveen te laten rijden. Heeft te maken met het PVR, met de tractie en de perronhoogte en -breedte. Daarom is nu alsnog een keervoorziening in Zuid nodig, maar die ruimte is er helemaal niet. Het station moet dus grootschalig verbouwd worden.