[NOORD-ZUIDLIJN] Verlenging naar Schiphol

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

waldo79
2x5 autosnelweg

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Verlenging naar Schiphol

Bericht door waldo79 » vr 09 apr 2021, 23:12

Nogal vreemd om een metrolijn in een relatief industrieel en deels leeg gebied door te trekken. Mag de maximumsnelheid van die metro's van mijn part ook omhoog naar 100 km/h.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 10 apr 2021, 7:14

De Rotterdamse metrolijnen E (tussen Pijnacker en Leidschenveen), maar met name B ten westen van Maassluis gaan ook door vrij leeg gebied.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 10 apr 2021, 8:43

^^ Beide lijnen zijn omgebouwde spoorlijnen, waardoor de aanleg relatief goedkoop was. Dat is hier niet het geval.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » za 10 apr 2021, 8:50

Wat hier wel het geval is, is dat volgebouwd gaat worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 10 apr 2021, 9:56

waldo79 schreef: vr 09 apr 2021, 23:12 Nogal vreemd om een metrolijn in een relatief industrieel en deels leeg gebied door te trekken. Mag de maximumsnelheid van die metro's van mijn part ook omhoog naar 100 km/h.
Je ziet het in het buitenland ook wel vaker. Overigens is het gebied niet leeg natuurlijk. In Riekerpolder staan aardig wat kantoren en je hebt Badhoevedorp. Het zal in beide gevallen alleen erg lastig worden om stations in te passen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 11 apr 2021, 1:13

Och, de nieuwsvoorzieningen brengen het e.e.a als feitelijkheden en dat het allemaal al in kannen en kruiken is.

Nou, ik heb Dijsselbloem gehoord.. en het betreft slechts een advies van zijn commissie. Ja, een advies dat het kabinet overneemt.. maar de Tweede Kamer kan er nog van alles van vinden. ;)
Het is geen controversieel verklaard onderwerp.

https://www.nporadio1.nl/dit-is-de-dag/ ... groeifonds
Minuut 7:30 én vanaf minuu
t 10.

In de brief aan de Tweede Kamer valt dan ook te lezen dat voor Schaalsprong Metropolitaan OV vooralsnog een budgetreservering van 2500 miljoen euro is gereserveerd voor de komende 9 maanden. In deze periode dienen de indieners van deze plannen aanvullende (gevraagde) informatie over hun project in te leveren bij de commissie. Komt dat er niet of wordt e.e.a. als onvoldoende beoordeelt (bijdrage aan ons BBP) dan vervalt de reservering (als de 2e Kamer er in de tussentijd geen stokje voor gestoken heeft, want uiteindelijk heeft de 2e Kamer nog altijd het budgetrecht in ons land. ;)

https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... groeifonds

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 12 apr 2021, 7:12

Hoogtijd om dit geldverslindende fonds in te trekken, want de lobbyisten doen goede zaken en dat is vaak een slecht teken.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 12 apr 2021, 9:31

Rogier schreef: ma 12 apr 2021, 7:12 Hoogtijd om dit geldverslindende fonds in te trekken, want de lobbyisten doen goede zaken en dat is vaak een slecht teken.
Als deze eerste uitdeelronde een voorbode is van wat er nog gaat komen, valt het me ook erg tegen. Dit heeft grotendeels niets met groei of innovatie te maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 12 apr 2021, 9:34

^^ Ik zie wel een parallel met het EU coronafonds dat, waar ik al 'bang' voor was, door bepaalde (zuidelijke) landen beschouwd lijkt te worden als een leuk 'gratis' extraatje waarmee ze leuke projectjes kunnen doen en eigen belastingbetalers kunnen fêteren. Met jezelf en elkaar uit een crisis helpen heeft het allemaal weinig van doen.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 12 apr 2021, 9:50

^^
Off-topic: Waarom is het EU noodfonds opgericht, om de landen door deze crisis heen te helpen, zodat men hulppaketten voor de bedrijven \ bevolking kan financieren. Zodra deze crisis voorbij is (met 3 - 5 maanden) zijn deze noodpakketten niet meer noodzakelijk en kan het noodfonds opgeheven worden. Het fonds moet niet voor economische stimulatie gebruikt worden.

https://studiumgenerale-eindhoven.nl/nl ... nds-18465/

Hier maakt Sweder van Wijnbergen gehakt van het fonds.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » ma 12 apr 2021, 11:10

Rogier schreef: ma 12 apr 2021, 7:12 Hoogtijd om dit geldverslindende fonds in te trekken, want de lobbyisten doen goede zaken en dat is vaak een slecht teken.
Sowieso heb ik sterk mijn vraagtekens bij al die projecten voor infrastructuur.
Hoe belangrijk ook, wat lost een metrolijn in Amsterdam (waar al spoor ligt) of een stukje spoor in Utrecht op korte termijn op qua woningnood of milieuproblematiek? Toch de 2 grootste issues waar we (na corona) wat mee moeten.

Neiro
zandpaadje

Metro rondom knooppunt de nieuwe meer

Bericht door Neiro » wo 10 nov 2021, 19:02

Ik heb eerder gezien dat naast snelwegen er ook in het klein het OV besproken wordt. Nu wilde ik graag weten hoe men de Noordzuidlijn in Amsterdam, bovengronds wilt doortrekken in de richting van Schiphol vanaf station Zuid dat zich tussen de A10 bevind.
Dit soort vragen heb ik wel eens vaker en besloot hier de vraag te stellen.
Op dit knooppunt komen er al een metrolijn en twee hoofdtakken van de NS samen, hoe willen ze dat ooit oplossen met zo weinig plek in t midden van het knooppunt?
Het lijkt er zo krap dat je er zelfs niet onderdoor kunt met een gegraven tunnel i.v.m de bruggen over de schinkel? (Dacht ik)
Stiekem alleen bekend in omgeving Almere-Amsterdam

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Metro rondom knooppunt de nieuwe meer

Bericht door Vinny » wo 10 nov 2021, 19:07

Ik heb zelf nog geen gedetailleerde uitwerking van het plan gezien, maar ik vermoed gewoon met een fly-over. Zie hier hoe ze dat gedaan hebben met de uitbreiding van het huidige spoor:
https://goo.gl/maps/cj3Sn9jzcDCz1H2s7

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 10 nov 2021, 21:26

In de "contouren van een mogelijk metropolitaan metronetwerk" op bladzijde 24 van het Plan Amsterdam 1- 2019: "De ongedeelde metropool" wordt uitgegaan van bundeling van de doorgetrokken Noord/Zuidlijn met de A4 en Schipholspoorlijn tot aan knooppunt Badhoevedorp. Gevolgd door stations voor Badhoevedorp en Schiphol-west alvorens Schiphol-centrum aan te doen.

Zo'n scenario maakt de situatie bij De Nieuwe Meer wel iets simpeler: je hebt meer doorgaande sporen nodig door het knooppunt, maar geen extra niveaus/kruisingen.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 nov 2021, 20:02

Overheden en bedrijven hebben een alternatief plan om het doortrekken van de NZ-lijn naar Schiphol te financieren. Na de toegezegde 1,5 miljard uit het groeifonds is er nog een gat van 3 miljard. Het kabinet wil vanwege de demissionaire status geen bijdrage leveren.

Het plan houdt in dat alle gebruikers van "knooppunt Schiphol", ook automobilisten, per bezoek gaan meebetalen aan de doorgetrokken metrolijn.

Bron en meer: https://www.parool.nl/amsterdam/plan-vo ... ~b97e42d3/

Het voorstel komt neer op een tolheffing van 2 euro voor alle bezoekers en 25 cent voor medewerkers totdat het benodigde bedrag is afbetaald. Dat is een flinke ingreep waarvan ik me afvraag of die wel uitvoerbaar is. Komen er straks tolpoorten rond Schiphol? Of moet je bij een slagboom een kaartje trekken? Wat doet een heffing bovenop het reguliere reistarief met het gebruik van OV-infra en hoe fair is het dat gebruikers van andere modi moeten meebetalen aan de nieuwe metro?

Volgens mij is de timing van dit voorstel ook zeer beroerd. Er wordt nog hard onderhandeld over een nieuw kabinet maar de intentie lijkt te bestaan om er rond de kerst uit te zijn. Dat zou betekenen dat een nieuw kabinet zich begin volgend jaar kan buigen over een rijksbijdrage die dit hele concept onnodig zou maken.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 nov 2021, 20:13

Een soort Diabolotoeslag dus zoals bij Zaventem. Alleen dan ook voor automobilisten? Die betalen toch al flink voor het parkeren?

En iemand die op de fiets komt?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 23 nov 2021, 20:16

Je zou maar op Schiphol van de bus naar de trein moeten overstappen. Dan ben je dus 4 euro enkele reis meer kwijt.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 23 nov 2021, 20:37

Kortom: volslagen onuitvoerbaar.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 23 nov 2021, 20:52

Wellicht tactiek? Een zo belachelijk voorstel neerleggen dat het originele plan eigenlijk zo gek nog niet is?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 23 nov 2021, 20:53

Rein schreef: di 23 nov 2021, 20:37 Kortom: volslagen onuitvoerbaar.
Er zal gewoonweg niet over dit soort praktische zaken als overstappers zijn nagedacht. Best kans dat, als je vertelt dat Schiphol ook een OV-overstapknooppunt is je heel glazig aangekeken gaat worden.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 23 nov 2021, 21:08

Ik denk dat degenen die het verzonnen hebben denken dat ze het ei van Columbus te pakken hebben. Dat vind ik nog wel het ergste eigenlijk. Het toont aan hoezeer de ivoren torens in Nederland zijn afgedwaald van de samenleving.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 23 nov 2021, 23:07

Is er niet een manier waarmee betere vervoersprestaties voor minder dan 4,5 miljard euro mogelijk zijn??????? :o
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 23 nov 2021, 23:08

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 24 nov 2021, 0:16

Schelpenpaadje schreef: di 23 nov 2021, 20:02 Overheden en bedrijven hebben een alternatief plan om het doortrekken van de NZ-lijn naar Schiphol te financieren. Na de toegezegde 1,5 miljard uit het groeifonds is er nog een gat van 3 miljard. Het kabinet wil vanwege de demissionaire status geen bijdrage leveren.
4,5 miljard voor een metrolijn? Komen daar gouden rails te liggen?
Het plan houdt in dat alle gebruikers van "knooppunt Schiphol", ook automobilisten, per bezoek gaan meebetalen aan de doorgetrokken metrolijn.
Dus voor een internationale luchthaven moet iedereen meebetalen voor een regionaal vervoermiddel? De personen van buiten Amsterdam die met de trein of auto naar de luchthaven komen, omdat er in Nederland simpelweg geen andere grote luchthaven is met zo'n aanbod, mogen dus meebetalen terwijl ze helemaal niks aan die metrolijn hebben.
Het voorstel komt neer op een tolheffing van 2 euro voor alle bezoekers en 25 cent voor medewerkers totdat het benodigde bedrag is afbetaald. Dat is een flinke ingreep waarvan ik me afvraag of die wel uitvoerbaar is. Komen er straks tolpoorten rond Schiphol? Of moet je bij een slagboom een kaartje trekken? Wat doet een heffing bovenop het reguliere reistarief met het gebruik van OV-infra en hoe fair is het dat gebruikers van andere modi moeten meebetalen aan de nieuwe metro?
Tot op zekere hoogte is kruisbestuiving best oké. Schiphol heeft al langer het plan om geld in rekening te brengen voor het wegbrengen en afhalen van mensen, dus dat zou je kunnen regelen (kan ook met kentekenherkenning). Voor parkeerders reken je gewoon een toeslag. En bij OV-reizen van/naar Schiphol kun je ook een toeslag in rekening brengen. Wenselijk is het allemaal niet, maar het kan wel.

Ik ben wel eens op een luchthaven geweest waar alle verkeer dat het luchthaventerrein op wil een kaartje moet trekken, feitelijk was het hele luchthaventerrein aangewezen als pakeerterrein. Maar daar waren de eerste 15 minuten gratis. Dat was in Quito.

In Brussel betalen treinreizigers van en naar de luchthaven de Diabolotoeslag, maar die is enkel ten behoeve van spoorinfrastructuur om de luchthaven beter te ontsluiten.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 nov 2021, 8:46

Die 4,5 miljard omvat ook het sluiten van de ringlijn (Isolatorweg - CS/Oostlijn). Oftewel niet alleen boren bij Schiphol maar ook onder een deel van de stad rond Centraal inclusief aanpassingen van de metrostations aldaar.

Ik heb liever dat men hoog inzet (en desnoods die spreekwoordelijke gouden rails onderweg inruilt voor rails van blik) dan dat het kostenplaatje te positief wordt ingeschat. Op die manier zijn stad en rijk ook het project N/Z-lijn ingerommeld...

Als het puur om de bereikbaarheid van Schiphol gaat kun je net zo goed de capaciteit van de spoorlijn uitbreiden. Is een verbreding van de Schipholspoortunnel en het bestaande station te verbreden goedkoper dan een nieuwe (metro)spoorlijn via een nieuw tracé? Heel veel zal het niet schelen.

Het voordeel van een nieuwe metro is dat je stations kunt toevoegen in Sloten en Badhoevedorp. Maar dat staat los van de functie en bereikbaarheid van Schiphol.

Wat ook zal meespelen is dat Schiphol nog steeds het plan heeft ooit een nieuwe terminal te bouwen aan de westkant van de A4. Het stukje metro tussen Schiphol-Centraal en Schiphol-West kan dan functioneren als een soort people mover.

Als die nieuwe terminal er ooit komt dan kan ik me bij de metrowens wel wat voorstellen. Bij gebrek aan een treinstation zal er iets anders moeten komen. Maar komt er ooit aankomst-en vertrekhallen op Schiphol-West? Mede vanwege de klimaatproblematiek gaat de luchtvaart niet veel meer groeien.

Voor Amsterdam is het vast ook een prestigedingetje dat bezoekers die binnenkomen via Schiphol zonder overstappen midden in het centrum moeten kunnen uitstappen. Zeker na het verplaatsen van de internationale treinen van centraal naar zuid.

Allerlei plannen en belangen worden gestapeld, samen in een blender gegooid, daar rolt daar de conclusie "we hebben een doorgetrokken N/Z-lijn nodig". Aangezien de regio Amsterdam dit niet kan betalen moet het geld maar bij het rijk vandaan komen. En als die de portemonnee niet trekken, dan de rekening maar bij de gebruiker. Waarbij de verschillende doelen van het hele project ietwat uit beeld lijken te verdwijnen.

Wat ik echt niet snap is de manier waarop het groeifonds wordt ingezet. Dit was bedoeld om extra projecten mogelijk te maken die een bijdrage leveren aan de groei van ons land. Over de Amsterdamse plannen is geoordeeld dat deze niet aan de kaders van het groeifonds voldoen. Maar in plaats van de aanvraag daarop af te wijzen, is er 1,5 van de gevraagde 4,5 miljard toegekend. Dit is feitelijk een "cadeau" aan de regio en het rijk om zelf nog vele miljarden bij te moeten leggen.
Ik zou eerder verwachten dat alles of niets wordt toegekend, zodat zo veel mogelijk reguliere budgetten vrij blijven voor andere projecten. Op deze manier wordt het groeifonds alsnog de politieke speelbal waarvan de bedenkers juist wilden dat dit het niet werd.

Ik begrijp dat Amsterdam en de andere stakeholders door willen. Maar wacht gewoon even tot er een nieuw kabinet zit voor je dit soort alternatieve kunstgrepen gaat bedenken. Dat het demissionaire kabinet plannen vooruit schuift is vooral een probleem voor de politici in Den Haag. Laat hen voortmaken met de formatie en ga in de tussentijd vooral niet hun tuin bijhouden.

Het plan doet me denken aan de financiering voor de grotere sluis bij Kornwerderzand. Daar wilde het rijk ook niet meebetalen, maar werd een alternatief plan van de regio voor tolheffing voor grote schepen door de minister afgeschoten. Creativiteit kan waardevol zijn maar als het niet uitvoerbaar is of wanneer er in Den Haag geen steun voor is dan moet je wel reëel blijven.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 24 nov 2021, 9:18

Chris schreef: di 23 nov 2021, 23:08 ^^ Opiniestuk hierover: https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b3e0116d/
Bedankt voor het delen, dit slaat de spijker op z'n kop. Maar we kennen Rutte en zijn kliek onderhand, dit gaat niet gebeuren. VVD is al drie decennia getrouwd met het neoliberalisme en de CDA is niet meer de regiopartij die het ooit was, want inmiddels ook getrouwd met datzelfde neoliberalisme. D66 heeft mooie woorden over gelijke kansen, maar heeft het electoraat voornamelijk in de grote steden zitten, dus daar hoef je ook niks van te verwachten. En CU heeft eveneens allerlei mooie woorden over gelijke kansen, maar is op schoot gekropen bij de neoliberale kliek.

Dus helaas...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 24 nov 2021, 9:21

In de formatie schijnt vanwege het woningtekort te worden gesproken over flinke investeringen in een tiental groeikernen. Ik ben benieuwd hoeveel hiervan in de randstad liggen. Ik zet in op meer dan de helft, waaronder Amsterdam en Utrecht, om hen te helpen dit soort plannen mogelijk te maken.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 24 nov 2021, 16:58

Dat wordt dan Vinex 2.0.

De vraag is wel waar nog ruimte is voor grootschalige nieuwbouw, ervan uitgaande dat het Groene Hart gespaard moet blijven (hoewel Zoetermeer en Leidsche Rijn van oorsprong ook in het Groene Hart lagen).
Dan kom je uit bij plekken die verder van snelwegen vandaan liggen zoals de Bollenstreek. Eerder waren al plannen voor grootschalige woningbouw in die regio.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 24 nov 2021, 17:01

^^ Waar in de bollenstreek dan? Vanuit de regio ligt er een strak moratorium op elke vierkante meter bollengrond: daar mag absoluut niet op gebouwd worden.

Overigens is een jaar of 5 geleden 'bepaald' dat er in groot-Amsterdam zo'n 250.000 woningen bijgebouwd moeten worden. Een groot deel in de hoofdstad zelf, maar ook een groot deel in de omliggende plaatsen. In Haarlemmermeer gaat het om geloof ik iets van 40.000 woningen. Een deel daarvan is al in aanbouw, de rest betreft plannen tot 2040. Voorbeelden zijn ca 10.000 woningen ten westen van Nieuw Vennep, 10.000 woningen ten zuiden van Cruquius etc.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 24 nov 2021, 17:11

^^ Dat plan is van meer dan 15 jaar geleden. Daardoor weet ik de exacte plannen ook niet meer.

Het enige wat ik kan bedenken is dat (voor zover het nog niet gebeurd is) Voorhout, Sassenheim, Lisse en Hillegom aan elkaar gebouwd worden in combinatie met een uitbreiding richting de kust (richting het oosten lukt dit niet vanwege de ringvaart rond de Haarlemmermeer).
De Keukenhof wordt dan een stadspark dat alleen in het seizoen, tegen betaling, te bezoeken is en dan een indruk geeft waaraan de Bollenstreek haar naam te danken heeft. En verder hebben bloembollen daar alleen nog een museale functie: de "echte" teelt van bloembollen verplaatst zich al langer richting de kop van Noord-Holland.

Overigens zie je in het Westland met de kassen, mutatis mutandis, dezelfde ontwikkeling.