[NOORD-ZUIDLIJN] Verlenging naar Schiphol

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [NOORD-ZUIDLIJN] Verlenging naar Schiphol

Bericht door Chris »

RikB schreef: do 16 okt 2025, 14:31Ik woon redelijk dicht bij Schiphol, en ja, soms ben ik het gebrom ook zat!
Stel nou dat Schiphol krimpt. Dan heb je in plaats van elke 60 seconden een vliegtuig, elke 70 of 90 seconden eentje.

Zou dit werkelijk een verschil maken in de hinder?
RikB
stadsweg

Bericht door RikB »

Zo dichtbij woon ik gelukkig niet! Soms komt er een serie over. En ja, dan bij nummer 5 denk ik: 'nu heb ik het wel weer gehad'.
M.i. kunnen ze beter schrappen in parallele vluchten. Ooit naar Praag gevlogen. Kom ik daar Nederlanders tegen die binnen 10 minuten van mijn vertrektijd en aankomsttijd gevlogen hebben. Maar ja, dat is concurrentie dus mag je niet verbieden natuurlijk.
JanVerhoeven
verkeersader

Bericht door JanVerhoeven »

^^ en je kan dat niet effectief door 1 toestel vervangen, die moet dan groter zijn en daardoor snel oneconomisch (het verbruik stijgt kwadratisch met luchtweerstand). Alleen als men ze elke keer goed vol krijgt heeft dat zin, maar dat zijn doorgaans de verre bestemmingen en niet Praag bijvoorbeeld. Juist dan is met kleintjes vliegen de effectievere aanpak, ongeacht of dat nou een of meerdere luchtvaartmaatschappijen ermee vliegen. Eigenlijk net waarom busvervoer ook snel goedkoper is met meer bussen dan met grotere.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Chris schreef: do 16 okt 2025, 14:35Stel nou dat Schiphol krimpt. Dan heb je in plaats van elke 60 seconden een vliegtuig, elke 70 of 90 seconden eentje.
Zou dit werkelijk een verschil maken in de hinder?
De grootste klap zou een nachtvluchtverbod zijn, goed voor de REM-slaap en weinig invloed op de hubfunctie van dit vliegveld.
RikB schreef: do 16 okt 2025, 14:31Ooit werkte ik bij een internationaal bedrijf in Amsterdam. Steeds meer internationale vergaderingen en functies kwamen naar Amsterdam omdat het zo goed bereikbaar was.
Dat is een goede reden om de regionale verbindingen te verbeteren (en weer bij het onderwerp uit te komen).
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Jablan schreef: do 16 okt 2025, 20:40 De grootste klap zou een nachtvluchtverbod zijn, goed voor de REM-slaap en weinig invloed op de hubfunctie van dit vliegveld.
Kijk jij dan eens even op schiphol.nl en check welke vluchten morgenochtend tussen 5 en 7 aankomen en waar ze vandaan komen.
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Rein schreef: do 16 okt 2025, 20:53
Jablan schreef: do 16 okt 2025, 20:40 De grootste klap zou een nachtvluchtverbod zijn, goed voor de REM-slaap en weinig invloed op de hubfunctie van dit vliegveld.
Kijk jij dan eens even op schiphol.nl en check welke vluchten morgenochtend tussen 5 en 7 aankomen en waar ze vandaan komen.
Gevraagd, gedaan :)

Aankomsten
23-24 uur 14x uit Praag, Madrid, Stockholm, London, Malaga, Sevilla, Dublin, Antalya, Lissabon, Thessaloniki, Athene, Allicante, Oporto, Barcelona.
Na middernacht18x aankomst van vooral vakantie/charterbestemmingen in Europa
5-6 uur 3x uit Seoul, Boston, Lagos
6-7 uur 10x uit Atlanta, Detroit, Toronto, Paramaribo, Dubai, Ghangzhou, Jakarta, Accra, New York, Hong Kong, Minneapolis

Vertrekken
23-24 uur 1x naar Istanbul en dat is direct de laatste van de dag.
5-6 uur 9x vakantie/chartervluchten in Europa
6-7 uur 27x naar Valencia, Palma, Alicante, Tenerife 2x, Gran Canaria 4x, Agadir, Barcelona, Reykjavik, Sevilla, Paris, Malaga, Kefallinia, Bruxelles, Wenen, Oslo, Stockholm, Praag, Madrid, Bologna, Hamburg, Hamburg, Düsseldorf, Genève

Dit is natuurlijk een momentopname, een donderdag/vrijdag voor de herfstvakantie in een deel van het land. Frankfurt/Main heeft nachtvluchtverbod 23-5 uur, met nog een kleine uitzondering voor starts 23-0 uur. Op Schiphol zou zowel 23-5 als 0-6 uur goed werken. De paar intercontinentale vluchten zouden iets later kunnen aankomen. In hoofdzaak zouden het toeristensardientjesvervoer en specifieke vrachtvluchten getroffen worden door een nachtvluchtverbod. In dat geval worden vliegvakanties duurder, omdat de vliegtuigen minder uren per dag kunnen vliegen.

Waar is wil is, is een weg, denk ik dan.