[OV en FILES] Geld voor OV lost files niet op

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 apr 2007, 8:39

Ik ben geen voorstander van het gebruiken van geld wat bestemd was voor de wegen voor het spoor, maar als daardoor het openbaar vervoer op het spoor jaarlijks met 5 procent groeit, wat toch flink is, zou ik niet direct durven zeggen dat er geen nuttige effecten zijn voor die miljoenen Nederlanders.

Neemt niet weg dat we er voor moeten waken dat eventuele investeringen in het spoor niet ten koste gaan van de nodige investeringen in ons wegennet en dat eventuele investeringen in het spoor niet naar zinloze projecten moeten gaan, maar naar zinvolle projecten. Een spoorverdubbeling in de Randstad is nuttiger dan heractivering van het Duits lijntje om maar eens wat te noemen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 22 mei 2007, 23:12

Zojuist was in Nova een documentaire over het Schiedamse plan. De lokale wethouder is ervan overtuigd dat het de files doet oplossen en stelde dat verschillende 'gerenommeerde onderzoekbureaus' dit onderbouwen. Ik heb de details en cijfers niet onthouden, maar als het goed is staat de uitzending morgen op http://www.uitzendinggemist.nl .
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 23 mei 2007, 8:45

Hier staat de link naar de uitzending van NOVA: http://www.novatv.nl/index.cfm?ln=nl&fu ... N=14136803

Zie hier het laatste document over dit plan: http://www.schiedam.nl/shared/pdf/broch ... 202007.pdf

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » wo 23 mei 2007, 10:12

Dit soort LUXE ov zou verstokte automobilisten wel uit de auto moeten krijgen. De zuidtangent is het immers ook gelukt. Als je in een tochtig bushokje moet wachten en reist met een rammelbak dan snap ik dat er geen hond instapt. Maar dit biedt louter voordelen. Ik zou in ieder geval niet op mijn achterste benen gaan staan als ik dit soort OV in de buurt zou krijgen.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 23 mei 2007, 12:33

^^ Wat een hoop onzin weer.
mac0162 schreef:Dit soort LUXE ov zou verstokte automobilisten wel uit de auto moeten krijgen.
mac0162 schreef:Als je in een tochtig bushokje moet wachten en reist met een rammelbak dan snap ik dat er geen hond instapt.
Ach, die zielige OV-reiziger. Ik stap tegenwoordig elke week op bij een bushalte waar nog net een stoep en een haltepaal is. Wat boeit mij het nou hoe die er uit ziet? Ik sta daar om vervoerd te worden, niet om te genieten van haltevoorzieningen.
mac0162 schreef:De zuidtangent is het immers ook gelukt.
De files op de A9 zijn er inderdaad schrikbarend korter op geworden, ja.
mac0162 schreef:Ik zou in ieder geval niet op mijn achterste benen gaan staan als ik dit soort OV in de buurt zou krijgen.
Ik wel. Er zijn tig dingen (ook niet-infra) waar het geld 10x beter in geïnvesteerd had kunnen worden.

Ook hier gaat de vergelijking OV-auto weer compleet mank...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 mei 2007, 12:33

Ik zie daar een 2x2 autosnelweg. Op de A13 rijden normaliter 160.000 voertuigen per dag. 2x2 is leuk voor ongeveer 80.000 voertuigen, dus dat betekend dat je 80.000 voertuigen = 96.000 mensen per dag met zo'n bus moet laten rijden.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 23 mei 2007, 12:44

mac0162 schreef:De zuidtangent is het immers ook gelukt.
De Zuidtangent is NIKS gelukt. De reizigers in dat ding zijn amper uit de auto afkomstig, en het oplossend vermogen voor de filevorming is nul komma nul. Eigenlijk zelfs negatief, als je beschouwt dat die veel te grote smakken geld voor de Zuidtangent bijvoorbeeld ook gebruikt had kunnen worden voor de omlegging van de A9 om Badhoevedorp, alwaar nu nog altijd de financiën niet rond zijn. Dat zou pas echt zoden aan de dijk hebben gezet, qua bereikbaarheid èn qua vermindering emissies.

Dit soort bus-op-snelweg-plannen is kul in het kwadraat. AGV en Movares zijn typische "OV-promotie"-adviesbureau's. Als het om dit soort verkenningen gaat, heb ik weinig vertrouwen in dergelijke advisering.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » wo 23 mei 2007, 13:29

En toch zitten die bussen altijd vol, denk je soms dat die lui uit de lucht zijn komen vallen? Juist de zuidtangent bewijst dat een luxe halte en een goede bus mensen ook daadwerkelijk het OV in krijgt. Niet de gewenste 96.000 mensen, maar wel veel mensen. Voorwaarde is dat de bus regelmatig rijdt en op de juiste plekken stopt. Maar als ik daarnaar kijk in Nederland dan wordt op dat regelmatige rijden en de goede stopplekken (met aansluiting!) juist altijd beknibbeld. Dan vinden we het gek dat niemand met het OV wil. Geloof me als ik zeg dat ik ook PRO auto ben, maar ik vind wel dat veel autorijders OOK met het OV zouden moeten kunnen. Bus over de vluchtstrook er er is niets aan de hand.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 23 mei 2007, 13:33

mac0162 schreef:En toch zitten die bussen altijd vol, denk je soms dat die lui uit de lucht zijn komen vallen? Juist de zuidtangent bewijst dat een luxe halte en een goede bus mensen ook daadwerkelijk het OV in krijgt.
Hoe groot zou het aandeel voormalige bus- en treinreizigers zijn geweest? :idea:
mac0162 schreef:Bus over de vluchtstrook er er is niets aan de hand.
Ik "beknibbel" liever op luxe OV-voorzieningen dan op verkeersveiligheid.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 23 mei 2007, 13:35

mac0162 schreef:denk je soms dat die lui uit de lucht zijn komen vallen?
En het feit dat het hele buslijnennet in de regio is omgeschoffeld (lees: uitgedund) bij de opening van de Zuidtangent heeft daar dan zeker niet mee te maken ? (Antwoord: JA)

Een vluchtstrook moet m.i. een vluchtstrook zijn; een heel belangrijk veuiligheidselement van een snelweg.
Wat mij betreft z.s.m. spitsstroken omzetten in gewone rijstroken, en bus op vluchtstrook verbieden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 23 mei 2007, 19:57

treinreizigers zijn geweest?
Waarschijnlijk weinig. Er bestaat geen directe treinlink Haarlem - Schiphol (ook niet na aanleg van de Hemboog), Hoofddorp Centrum ligt ver van het station af, en Amstelveen heeft zelfs in het geheel geen eigen treinstation...

Voor de bestemming Aalsmeer heb je - als OV reiziger - weinig tot niets aan de zuidtangent... :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 01 jun 2007, 2:48

Deze flauwekul gaat ook maar door. De Kamer heeft nu ook enthousiast gereageerd op de eerder in dit topic besproken plannen. Het lijkt er nu op dat dit dus echt de plaats van de A4-Midden-Delfland moet gaan overnemen. Hieronder een artikel uit het AD, de meest absurde passages heb ik vetgemaakt. De in het artikel besproken Yorick Haan is wethouder in Schiedam namens de SP.
AD schreef:Kamer wil snelwegbussen

DEN HAAG - De Randstad moet zo snel mogelijk ’snelwegbussen’ krijgen die elke drie minuten langskomen en stoppen bij bedrijventerreinen. Nieuwe rijstroken hoeven daar voor niet aangelegd worden, wel moeten er langs de snelweg extra haltes komen. De Tweede Kamer omarmt dit plan dat de Schiedamse SP-wethouder Haan eerder dit jaar lanceerde.

Lia Roefs (PvdA): ,,Als het aan mij ligt, word je straks opgehaald bij je Vinex-wijk, en vlakbij je kantoor afgezet.’’ SP-Kamerlid Emile Roemer pleitte onlangs al voor een proef met de snelwegbussen die volgens hem kunnen vertrekken bij transferia of stations. Maar het CDA vindt een experiment niet eens nodig. Tweede Kamerlid Ger Koopmans: ,,Met dit goede idee moeten de vervoerders gewoon meteen aan de slag gaan.’’

De PvdA stelt dat er nu te weinig openbaar vervoer rijdt naar bedrijventerreinen. Lia Roefs: ,,Terwijl daar juist ontzettend veel mensen werken werken.’’ Om forenzen massaal de bus in te krijgen, moet het openbaar vervoer wel fors goedkoper worden, vinden PvdA en SP.

Als de automobilist bovendien geconfronteerd wordt met de kilometerheffing, kiest hij vanzelf voor de comfortabele snelwegbus, denken de linkse fracties. Op de weg wordt het dan een stuk rustiger zodat de bus met gemiddeld 75 kilometer per uur kan doorrijden.

Het CDA wil echter niet wachten de kilometerheffing, die op zijn vroegst in 2011 wordt ingevoerd. Koopmans: ,,Ik zeg: voouit met de geit, en nu alvast beginnen.’’ Het Schiedamse plan is doorberekend door de verkeersbureau’s AVG en Goudappel Coffeng. Daaruit blijkt dat het aantal autokilometers in de regio bijna halveert dankzij de combinatie van de ’snelbussen’, goedkoper OV en een kilometerheffing. De aanleg van extra asfalt zou daardoor niet meer nodig zijn.

Busvervoerder Connexxion reageert voorzichtig positief op het initiatief. Wel pleit het bedrijf voor zo min mogelijk stops langs de snelweg. Alleen dan kunnen de ’snelbussen’ echt snel doorrijden, aldus Connexxion.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 01 jun 2007, 11:11

Oh nee, het hek is van de dam! :cry: :cry:

Ik sprak laatst nog met een verkeerskundige van de gemeente Barneveld, en die gelooft ook niet dat het autogebruik zo fors zal dalen als wordt beweerd in de artikelen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » vr 01 jun 2007, 11:45

Ik ben blij dat op hoger niveau dit idee is opgepikt. Tijd om spijkers met koppen te gaan slaan zou ik zeggen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 jun 2007, 11:54

Het ontbreekt de kamer wel ernstig aan realiteit. Dit wordt waarschijnlijk net zo'n succes als die supertrein van De Klomp naar Utrecht :')

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 01 jun 2007, 12:37

mac0162 schreef:Tijd om spijkers met koppen te gaan slaan zou ik zeggen.
Tijd om dit plan de grond in te boren, zul je bedoelen. :hamers:

Wat een ziek land. :cry:

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » vr 01 jun 2007, 12:48

Het gaat niet altijd om extra rijbanen, iets waar de laatste jaren met veel spitsstroken wel geld in is gestoken. Bovendien worden vele wegen verbreed, behalve de A27. Pas als die volledig 2 x 3 is mag men wat mij betreft andere wegen weer gaan verbreden. Tot die tijd mag men het geld van mij liever in OV steken, want dat is in nederland nog steeds een ondergeschoven kindje.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 jun 2007, 12:52

De A27 heeft voor mij niet de hoogste prioriteit. Er zijn wegen waar de problemen groter zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 jun 2007, 12:54

De A27 is wel één van de grootste knelpunten buiten de Randstad. Staat dagelijks vast tussen Lunetten en Merwedebrug.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 01 jun 2007, 12:58

mac0162 schreef:Het gaat niet altijd om extra rijbanen, iets waar de laatste jaren met veel spitsstroken wel geld in is gestoken.
Is een schijntje als je het vergelijkt met megaprojecten als de HSL, de Betuwelijn en RSR. Er zal gewoon VEEL meer geld vrij moeten gemaakt worden voor het verbeteren van de weginfra, want dit soort prognoses ("het aantal autokilometers halveert") kun je simpelweg niet serieus nemen. Die volgens jou "verstokte automobilist" blijft ook dan gewoon in zijn auto zitten, ondanks de pijn in zijn portemonnee. Slechts enkelen zijn vatbaar voor zoiets.
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr 01 jun 2007, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 01 jun 2007, 13:36

Nou en of. De brandstofprijs is in enkele jaren tijd zowat met 50% gestegen, maar er wordt geen kilometer minder om gereden.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » vr 01 jun 2007, 15:52

Er bestaat toch allang iets soortgelijks: de trein

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » vr 01 jun 2007, 17:44

Een trein is nu eenmaal niet zo flexibel als een bus.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » vr 01 jun 2007, 18:14

De snelbus bestaat al, kijk maar naar de lijnen 400 en 401 van Veolia. Echt snel zijn de lijnen ook niet meer sinds dat de van Connexxion gehuurde Berkhofjes op deze lijnen rijden. Ze kunnen net 80 Km/uur rijden en dat terwijl die MAN touringcars wel 100 Km/uur konden rijden. De files zijn ook een steeds groter probleem aan het worden.
Jaren tachtig, prachtig!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 jun 2007, 18:30

Ze mogen ook maar 80 km/u (die MAN's hadden waarschijnlijk gordels, dan mogen ze 100 km/u; maar de Integro's daarvoor hadden dat ook niet en mochten ook maar 80 km/u).

Het gaat hier overigens om snelbussen naar bedrijventerreinen, niet om gewone snelbussen, Interliners, Qliners, etcetera.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » vr 01 jun 2007, 18:35

Coen Tunnel schreef:Ze mogen ook maar 80 km/u (die MAN's hadden waarschijnlijk gordels, dan mogen ze 100 km/u; maar de Integro's daarvoor hadden dat ook niet en mochten ook maar 80 km/u).
Die MAN's hadden inderdaad gordels...
Jaren tachtig, prachtig!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 jun 2007, 18:38

Net als de MAN's van Connexxion en eerst de Volvo Hanzeliners (maar daar zijn ze weggehaald).

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 02 jun 2007, 2:51

mac0162 schreef:Het gaat niet altijd om extra rijbanen, iets waar de laatste jaren met veel spitsstroken wel geld in is gestoken. Bovendien worden vele wegen verbreed, behalve de A27. Pas als die volledig 2 x 3 is mag men wat mij betreft andere wegen weer gaan verbreden. Tot die tijd mag men het geld van mij liever in OV steken, want dat is in nederland nog steeds een ondergeschoven kindje.
Ov ondergeschoven kindje? Bekijk eens wat cijfers op cbs.nl, dan zie je dat er relatief veel geld naar OV gaat ten op zichte van autowegen.

Het belangrijkste bezwaar van OV vind ik het het voor- en natransport, dit kost teveel tijd en in elk geval moeite. Dit probleem wordt met deze busvariant niet opgelost, dus ik kan het niet anders dan een slecht idee vinden. Ik heb de uitzending van Nova gezien, wat een kneus zeg die SP gast. "Jammer dat wij op zo'n idee moeten komen en Rijkswaterstaat zelf", of in elk geval iets in die trend zei hij. Ik zou zeggen, gelukkig maar dat men daar bij RWS niet met zulke kolder komt. Ik vind het ook ongelooflijk dat de politiek om is en een experimentfase maar meteen over wil slaan.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jun 2007, 0:27

OV in Boskoop schreef:En weer verspreekt men zich...

Plan voor snelwegbus oogst bijval kopte het AD op de voorpagina op 1 juni. De SP Schiedam heeft het realistische plan opgevat om elke drie minuten een "snelwegbus" te laten rijden, die bij bedrijfsterreinen langskomt. Daar hoeven geen extra rijstroken voor te komen, wel ziet men graag meer abri's langs de snelweg ("langs de snelweg extra haltes"). Ik heb nog nooit iemand langs de snelweg op de bus zien staan wachten, hooguit op de wegenwacht, maar goed, de SP ziet wel meer dat ik niet zie (al was het maar omdat de SP het gecensureerd heeft).

De SP pleitte al eerder voor een proef met snelwegbusssen die van en naar transferia en/of stations rijden. De PvdA is natuurlijk enthousiast: "Als het aan mij ligt, word je straks opgehaald bij je Vinexwijk en vlakbij je kantoor weer afgezet" blaat Lia Roefs. Ook het CDA is helemaal in de ban van dit briljante idee: "Een proef is niet nodig, de vervoerders moeten met dit goede idee meteen aan de slag", aldus Ger Koopmans (vet RH). Ik ken al die figuren niet, maar kennelijk zijn ze heel belangrijk, daar in Schiedam. En ze krijgen nog bijval van de Tweede kamer ook.

Nu weet iedereen die wel eens op de weg komt dat NL redelijk verstopt is, en dat vrachtwagens met enige regelmaat voor afgesloten wegen zorgdragen. Maar ook in een normale spits is alleen al het idee dat je iedere drie minuten een bus langs kan laten flitsen rijp voor de witte jassen. Dan stond er dus geen file. Maar daar is aan gedacht. Let op, want hier volgt hoe men zich dat had voorgesteld.

Openbaar vervoer moet fors goedkoper worden om al die forenzen in de bus te krijgen. Eh.., dat was toch geprivatiseerd? Is toch geen onderheidsfunctie meer? Private bedrijven moeten toch winst maken? Dat kan dus alleen met subsidie. Ha, afgeperst belastinggeld dus, alweer. De onderheid zucht, de onderheid klaagt, maar aan haar ideeën te oordelen heeft ze overal potten met geld staan om leuke ideeën te bedenken en te betalen. Of zou het iets anders liggen? Nou, u hoeft niet in spanning te zitten; hier volgt de verspreking: "Als de automobilist bovendien wordt geconfronteerd met de kilometerheffing, kiest hij vanzelf voor de comfortabele snelheidsbus, denken de linkse fracties".

Gloeiende gloeiende... Die kilometerheffing kregen we toch terug? Dat was toch niet "extra" maar "in plaats van"? Zou V&W daarom nog steeds niet gereageerd hebben op mijn emails? Zelfs mijn herhaaldelijke verzoeken om een antwoordtermijn worden nu niet eens meer beantwoord. Gisteren maar weer eentje verstuurd, onder referentie aan deze verspreking en de twijfel aan de km-heffing die inmiddels bij het CDA is ontstaan (het zal toch niet door die emails komen, hè?). En dom gansje J. Cramer roept dan "gewoon beginnen, dan zien we wel waar het mis gaat". Tja, het is toch maar andermans geld, dus daar hoef je niet bewust mee om te gaan. Fijn, dat je om politicus te kunnen worden geen morele standaarden hoeft te hebben. Of ruggengraat. Bij voorkeur niet zelfs, lijkt het vaak. Uitzonderingen bevestigen de regel.

"Op de weg wordt het dan een stuk rustiger". Ja ja. "Volgens deskundigen kan een combinatie van snelwegbussen, goedkoper OV en kilometerheffing het aantal autokilometers rond Schiedam bijna halveren". En "nieuwe wegen zijn dan onnodig", staat er triomfantelijk. Het aloude vooruitschuiven op basis van waanideeën. Die "deskundigen" zijn ongetwijfeld goed in papieren sommetjes op basis van rooskleurige aannames, zeg maar de 'Methode Gore', maar praktisch inzicht en enig werkelijkheidsbesef is ze volledig vreemd, zoals wel vaker bij papieren tijgers. Een kind van vier kan zien dat het niet gaat werken, vanwege een veelvoud aan redenen, en alleen al wegens het aloude catch-22, maar voor de socialisten en hun 'deskundigen' is dat te moeilijk.

Ten eerste kan het OV het niet eens aan als 10% van de automobilisten voortaan het OV pakt, al verdubbelt dat. Dus 50%?
Ten tweede wordt zo'n bus pas aantrekkelijk (Wordt dat het ooit? Reizen van waar je niet bent naar waar je niet wilt zijn, op een moment dat je niet uitkomt?) als die automobilist ziet dat het werkt. En daar zit je dan... Zolang die automobilist de kat uit de boom kijkt staan die bussen met hem in de file. Dus wat hij ziet, is dat het niet werkt. En dus blijft hij lekker in zijn auto, met zijn eigen muziek. De volgende stap is dan een rijbaan tot busbaan te bombarderen, daarmee de toch al zwaar ondermaatse capaciteit van die snelweg met 33% of zelfs 50% verminderend. Maar dat doet die automobilist dan natuurlijk wel zelf, omdat hij zelf zo eigenwijs is niet in die bus te stappen. Slachtoffer als dader. En dat zal als 'tijdelijk' verkocht worden, want zodra de automobilist beseft hoe geweldig die bus voor hem is het probleem opgelost en is een aparte busbaan niet meer nodig. Tijdelijk. Kwartje-van-Kok-tijdelijk, ja.
Tenslotte vallen busdiensten met een dergelijke frequentie nooit kostendekkend te maken, laat staan winstgevend. Daar moeten bakken met geld bij. Als een dergelijke aanpak exploitabel zou zijn waren de busmaatschappijen allang in dat gat gesprongen.

Maar in Schiedam kunnen ze dat allemaal nog niet bedenken. Er staan daar vast nog wat oude jeneverstokerijen, die misschien maar eens door een milieu-inspecteur bezocht moeten worden. Want de vrijkomende alcoholische dampen schijnen de linkse hersenen aldaar stevig aangetast te hebben. En mochten de bedrijven na onderzoek vrijuit blijken te gaan, hetgeen ik zeer waarschijnlijk acht, dan valt dat excuus ook nog weg...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 10 jun 2007, 10:35

Niet veel aan toe te voegen :roll: