[LV] Letland - Latvia - Latvija
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg
-
- Moderator
Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija
Dat vond ik eigenlijk ook. Dit had zowat in Nederland kunnen zijn:

-
- dorpsstraat
Vooral bovenstaande plaat, echt bizar hoe erg het er op lijkt eigenlijk.
-
- expressweg
Het is dat de wegwijzer grotendeels wit is. 

I'm average height... in Thailand.
-
- stadsweg
In de oorspronkelijke bron refereren ze zo te zien ook naar Nederland:
Ik spreek geen woord Lets, maar het lijkt me wel een veilige aanname dat Nīderlandē Nederland betekent in het Lets.6. Laipni lūgti Nīderlandē. Kaut gan nē, pievērsiet uzmanību tiem iebruģētiem akmenīšiem zem urnas un soliņa. Tie nav vienā līmenī ar apmali. Varu saderēt, ka pēc pirmās ziemas, šķūrējot sniegu, kāds tiks izsists. Un šādi ir daudzviet.
-
- expressweg

_____
Einde voorrangsweg voor een rotonde heb ik West-Nederland eigenlijk nooit gezien.
Verder: good catch

-
- 4x3 autosnelweg

Google Translate vertaalt “Laipni lūgti Nīderlandē” als “Welkom in Nederland.” De vertaling van wat volgt gaat meer over de situatie ter plaatse dan om gelijkenis.
-
- 4x5 autosnelweg
Nederland wordt in het 'urban design' wereldje vaak genoemd als modelland voor de inbedding van fietsinfrastructuur. Dus ik snap wel dat de verkeerssituaties dan worden overgenomen. Misschien ook wel beter: vrijliggende fietspaden met rood asfalt is het meest duidelijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Kijkend naar de Duitse versie van OSM, valt mij 1 "planning" op:
De ombouw van de A4 naar 2x1 ongelijkvloers express-stijl.
@Chris: Heb jij daar wellicht meer over gelezen/gehoord?
Aangezien Letland niet echt jaarlijkse kost voor iedereen is, kleine toelichting:
Momenteel is de A4 onderdeel van de Noordwestelijkeoostelijke bypass van Riga en verbind de A1/A2 met de A6. De A4 is onderdeel van de E67 "Via Baltica".
Tijdens mijn rit langs Riga heb ik de A4 volledig gebruikt (zowel richting EST als richting NL). Het stukje tussen de P4 en de P5 heeft in beide richting structueel file(In mijn geval 2x 14 min over 5 km), omdat beide VRI-kruisingen veel verkeer verwerken. Opvallend was dat het grootste deel van verkeer maar 1 richting uit wil: rechtdoor. (Oftewel verkeer op de A4 blijft de A4 volgen, verkeer op de P5 blijft op de P5)
Wat ook niet helpt: De P5 wordt vanaf deze kruising onderdeel van de E22 (route richting Rusland) en ligt in het verlengde van de P80: Een 2x1 ongelijkvloerse expressweg welke elke vorm van bebouwing vermijd. Daar waar de A6 2x2 is, maar helaas nog de nodige VRI-kruisingen kent.
De ombouw van de A4 naar 2x1 ongelijkvloers express-stijl.
@Chris: Heb jij daar wellicht meer over gelezen/gehoord?
Aangezien Letland niet echt jaarlijkse kost voor iedereen is, kleine toelichting:
Momenteel is de A4 onderdeel van de Noordwestelijkeoostelijke bypass van Riga en verbind de A1/A2 met de A6. De A4 is onderdeel van de E67 "Via Baltica".
Tijdens mijn rit langs Riga heb ik de A4 volledig gebruikt (zowel richting EST als richting NL). Het stukje tussen de P4 en de P5 heeft in beide richting structueel file(In mijn geval 2x 14 min over 5 km), omdat beide VRI-kruisingen veel verkeer verwerken. Opvallend was dat het grootste deel van verkeer maar 1 richting uit wil: rechtdoor. (Oftewel verkeer op de A4 blijft de A4 volgen, verkeer op de P5 blijft op de P5)
Wat ook niet helpt: De P5 wordt vanaf deze kruising onderdeel van de E22 (route richting Rusland) en ligt in het verlengde van de P80: Een 2x1 ongelijkvloerse expressweg welke elke vorm van bebouwing vermijd. Daar waar de A6 2x2 is, maar helaas nog de nodige VRI-kruisingen kent.
Laatst gewijzigd door Jeff op do 29 okt 2020, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
De A4 is de oostelijke bypass van Riga, niet de noordwestelijke
Maar ik heb niks vernomen van dat project. Het zou op zich niet onlogisch zijn, gezien het alignement zou er makkelijk een autosnelweg van te maken moeten kunnen zijn.

Maar ik heb niks vernomen van dat project. Het zou op zich niet onlogisch zijn, gezien het alignement zou er makkelijk een autosnelweg van te maken moeten kunnen zijn.
-
- expressweg
Even een crosspost:
Compleet onverwacht heeft de Letse minister van transport aangekondigd procedures op te starten om de A1 te gaan verleggen.
Het betreft het trace
A2 - Skulte
Kaartje Noordelijk einde (Skulte): https://www.openstreetmap.org/#map=14/57.3232/24.4603
Nieuw start punt (A2, Vangaži) : https://www.openstreetmap.org/#map=13/57.0917/24.5603
Tussen Riga en Pärnu blijft dat helaas nog 1 vervelend punt liggen, namelijk een historische brug in Salacgrīvas (limit: 30 km/h en substandaard breedte)
Kaartje: https://www.openstreetmap.org/#map=15/57.7542/24.3650
-------------
Aanvulling:
Afgelopen jaar heeft het Ministerie het programma "LVC 2040" gelanceerd, deze week heeft de minister onder de hashtag: ##darām (#We are doing) een viertal aankondiging gedaan op twitter. In kort (inclusief bovenstaand bericht)
1) De A4 gaat omgebouwd worden tot volwaardige autosnelweg (over een lengte van 20,5 km) met een limiet van 130 km/h.
Status: De "Startbeslissing" is in december 2020 genomen, deze week is de aftrap aangekondigd voor de milieuonderzoeken.
2) Verlegging van de A1 naar het oosten, met een stukje tracé bundeling met de P6 naar Skulte
Status: De "Startbeslissing" is in december 2020 genomen, deze week is de aftrap aangekondigd voor de milieuonderzoeken.
3) A5 (Ring Riga): Verdubbeling naar 2x2 ongelijkvloers tussen de A7 en de A10 (lengte: 26,6 km)
Status: De "Startbeslissing" is in december 2020 genomen (zit nog in de eerste stap, de 2e stap - milieuonderzoeken zijn onderweg)
4) Aanpassing van de wet voor het toevoegen van een nieuwe klasse: Ātrgaitas ceļš (oftewel Autosnelweg á 130 km/h)
Bron (Lets): https://twitter.com/Talis_L/status/1351209142430674954 / SSC Latvian draadje

Compleet onverwacht heeft de Letse minister van transport aangekondigd procedures op te starten om de A1 te gaan verleggen.
Het betreft het trace

Kaartje Noordelijk einde (Skulte): https://www.openstreetmap.org/#map=14/57.3232/24.4603
Nieuw start punt (A2, Vangaži) : https://www.openstreetmap.org/#map=13/57.0917/24.5603
Tussen Riga en Pärnu blijft dat helaas nog 1 vervelend punt liggen, namelijk een historische brug in Salacgrīvas (limit: 30 km/h en substandaard breedte)
Kaartje: https://www.openstreetmap.org/#map=15/57.7542/24.3650
-------------
Aanvulling:
Afgelopen jaar heeft het Ministerie het programma "LVC 2040" gelanceerd, deze week heeft de minister onder de hashtag: ##darām (#We are doing) een viertal aankondiging gedaan op twitter. In kort (inclusief bovenstaand bericht)
1) De A4 gaat omgebouwd worden tot volwaardige autosnelweg (over een lengte van 20,5 km) met een limiet van 130 km/h.
2) Verlegging van de A1 naar het oosten, met een stukje tracé bundeling met de P6 naar Skulte
3) A5 (Ring Riga): Verdubbeling naar 2x2 ongelijkvloers tussen de A7 en de A10 (lengte: 26,6 km)
Status: De "Startbeslissing" is in december 2020 genomen (zit nog in de eerste stap, de 2e stap - milieuonderzoeken zijn onderweg)
4) Aanpassing van de wet voor het toevoegen van een nieuwe klasse: Ātrgaitas ceļš (oftewel Autosnelweg á 130 km/h)
Bron (Lets): https://twitter.com/Talis_L/status/1351209142430674954 / SSC Latvian draadje

-
- expressweg

Zo te zien nog een bonus voor de A1: De bypass in het Noorden - zodat het verkeer dan eindelijk af is van de brug met een echt lage snelheidslimiet.
bron: https://lvportals.lv/dienaskartiba/3240 ... usies-2021
-
- Moderator
Toch wel bijzonder dat er nu ineens schot in de zaak zit omtrent hoogwaardige wegen in Letland. Dit is wel een beetje laaghangend fruit, maar je moet ergens beginnen.
-
- expressweg
^^Het komt inderdaad als een verrassing.. aan de andere kant is Letland zo'n beetje het enige land in de EU zonder een fatsoenlijk netwerk aan hoge snelheidswegen (de mini-staten zoals Liechtenstein daar even buiten gelaten). Ik weet dat het land een sterke focus op Riga kent, maar er een beetje vlot komen is best lastig. Het laatste punt is de verkeersveiligheid: indirecte buur Polen is hard punt aan het scoren qua verbetering, Letland zakt steeds verder naar beneden.
---------
Verder, voor de road freaks, een beknopte versie van de kaart.
Cat 1 (Autosnelweg)
A1: Volledig tracé
A2: Riga - Smiltene
A4: Volledig tracé
A5: Volledig tracé
A6: Jēkabpils - Ring Daugavpils
A7: (nieuw tracé) Bauska - Riga
A8: Jelgava-Noord - Ring Riga (A5)
A9: Volledig tracé
A10: Ring Riga (A5) - Ventspils
A12: Jēkabpils (A6) - Rezekne
P80: Ik vermoed omgenummerd als A6
Cat 2 ( gelijkvloerse 2x2 en/of ongelijkvloerse 2x2/2x3)
A2: Smiltene - grens LV / EST
A3: Volledig tracé
A6: Ring Daugavpils - grens LV / RUS
A7: Bauska - grens LV / LT
A11: Volledig tracé
A12: Rezekne - grens LV / RUS
A13: Volledig tracé
A14: Als Ring Daugavpils (volledig tracé)
A15: Vermoedelijk als onderdeel van de A13, als ring/bypass Rezekne
Overige wegen blijven 2x1 (al dan niet met een ongelijkvloerse kruising als het erg druk is)
---------
Verder, voor de road freaks, een beknopte versie van de kaart.
Cat 1 (Autosnelweg)
A1: Volledig tracé
A2: Riga - Smiltene
A4: Volledig tracé
A5: Volledig tracé
A6: Jēkabpils - Ring Daugavpils
A7: (nieuw tracé) Bauska - Riga
A8: Jelgava-Noord - Ring Riga (A5)
A9: Volledig tracé
A10: Ring Riga (A5) - Ventspils
A12: Jēkabpils (A6) - Rezekne
P80: Ik vermoed omgenummerd als A6
Cat 2 ( gelijkvloerse 2x2 en/of ongelijkvloerse 2x2/2x3)
A2: Smiltene - grens LV / EST
A3: Volledig tracé
A6: Ring Daugavpils - grens LV / RUS
A7: Bauska - grens LV / LT
A11: Volledig tracé
A12: Rezekne - grens LV / RUS
A13: Volledig tracé
A14: Als Ring Daugavpils (volledig tracé)
A15: Vermoedelijk als onderdeel van de A13, als ring/bypass Rezekne
Overige wegen blijven 2x1 (al dan niet met een ongelijkvloerse kruising als het erg druk is)
-
- Voorzitter
-
- expressweg
Mij viel op dat we in 2015 in Letland wel heel veel wegwerkzaamheden tegenkwamen op de route Daugavpils - Rezekne (A13). Dat kostte ons best veel tijd extra doordat het veel alternerende passage over 1 strook was. Soms tot 2km lang. Daardoor kwamen we ook best wat later aan bij de Russische grens dan de bedoeling was. We kwamen van Kaunas waar we tegen 8:30 vertrokken en stonden net voor 14:00 bij de RU grens. edit: ik zie net dat er 5 uur en 1 minuut voor deze rit staat. Dan was het vooral gevoelsvertraging.

Ik neem aan dat de Letse A13 er nu strak bij ligt. Als 2x1 (wordt uitgebreid naar 2x2 zie ik).
-
- expressweg
@Coen: Zo af en toe... *Zet Coen op een schavot een laat vervolgens een heel "per ongeluk" lading rotte tomatensaus naar beneden vallen -- oopsie, foutje
*
@jelger: Via Balticia is in Letland ongeveer 200 km lang, maar je bent snel 3,5 uur onderweg vanwege alle kleine vertragingen (die niet zichtbaar zijn in de planner van G Maps) - Bijv 5x een trekker inhalen met tegenverkeer (inhalen, wachten, wachten, inhalen, enz) of omdat de VRI's net iets meer verkeer krijgt te verwerken dan gebruikelijk. Zodra de volledige route autosnelweg/expressweg is (met een zomerlimiet van 130 km/h of 110km/h), moet deze reistijd terugvallen naar ongeveer 1,5 uur en stuk meer relaxt rijden.
Alle A en P(R?)-wegen zijn tussen 2018 en 2020 grondig aangepakt, qua onderhoud. 80% is nu voorzien van een glad biljartlaken -- maar dat helpt alleen een beetje in het comfort (en een heel klein beetje in de verkeersveiligheid). Reistijd wordt er niet beter op.

@jelger: Via Balticia is in Letland ongeveer 200 km lang, maar je bent snel 3,5 uur onderweg vanwege alle kleine vertragingen (die niet zichtbaar zijn in de planner van G Maps) - Bijv 5x een trekker inhalen met tegenverkeer (inhalen, wachten, wachten, inhalen, enz) of omdat de VRI's net iets meer verkeer krijgt te verwerken dan gebruikelijk. Zodra de volledige route autosnelweg/expressweg is (met een zomerlimiet van 130 km/h of 110km/h), moet deze reistijd terugvallen naar ongeveer 1,5 uur en stuk meer relaxt rijden.
Alle A en P(R?)-wegen zijn tussen 2018 en 2020 grondig aangepakt, qua onderhoud. 80% is nu voorzien van een glad biljartlaken -- maar dat helpt alleen een beetje in het comfort (en een heel klein beetje in de verkeersveiligheid). Reistijd wordt er niet beter op.
-
- expressweg
Meer details over de Riga Bypass/Ringweg zijn bekend gemaakt, met bovenstaande quote als het missende puzzelstukje.tvnet.lv schreef op 22-01-2021:
Ministra birojā pauda, ka būvniecības darbus patlaban plānots sākt aptuveni 2026.gadā, bet to paredzamais ilgums būs divi līdz trīs gadi.
Wel lees ik overal dat men hoopt dat het plan door blijft gaan en niet geraakt wordt door bezuinigingen.
Ook lees ik dat men op 0 EUR steun rekent uit Brussel (Goede insteek als je het mij vraagt -- Elke euro die er dan alsnog komt, is mooi meegenomen)
Tijdlijn voor Riga Bypass (A5 & A4), inclusief nieuwe brug over het stuwmeer:
Q4 2020 -- aftrap van het project na goedkeuring regering
Q1 2021 -- start aanbesteding voor milieu & omgevingsonderzoeken
Q2/Q3 2021 -- start milieu & omgevingsonderzoeken
Q3 2023 -- oplevering van rapporten van de milieu & omgevingsonderzoeken
Q4 2023 / Q1 2024 -- start landaankopen + tijdsreservering voor juridische geschillen over landaamkopen
Q3/Q4 2025 -- aanbesteding van de werkzaamheden
Q? 2026 -- aanvang van de werkzaamheden
Q? 2028 OF 2029: vrijgave voor verkeer
2029 / 2030: Volledige oplevering
Voor het nieuwe tracé van de A1 moet blijkbaar nog een haalbaarheidsonderzoek gehouden worden, waardoor 2030 erg krap wordt.
Voor de A5 verwacht ik dat het snel kan gaan: weinig bebouwing, amper bomen en op sommige plekken ligt er al een ruimtereservering.
-
- expressweg
Nationale wegbeheerder LVC heeft stilletjes de AADT cijfers van 2020 gepubliceerd.
De 3 drukste telpunten:
1) A10 >>
P133 (Riga Int. Airport) - 53.3k
2) A10 >>
A5 - 44.8k
3) A2 >>
Riga-Bergi - 41.4k
Punten van de Via Balticia:
A7 Grens LV / LT - 4.4k
A7 begin Kevaka Bypass - 27.3k
A5 Riga HES (Stuwmeer dam) - 22.7k
A4 >> kruising met P5 - 10.8k
A4 >>
A1/A2 - 8.4k
A1 (net ten noorden van
A2/A4) - 26.9k
A1
Ādaži - 14.2k
A1 Grens LV / EST - 3.8k
bron (XLS, Lets) : https://lvceli.lv/celu-tikls/statistika ... tensitate/
De 3 drukste telpunten:
1) A10 >>

2) A10 >>

3) A2 >>

Punten van de Via Balticia:
A7 Grens LV / LT - 4.4k
A7 begin Kevaka Bypass - 27.3k
A5 Riga HES (Stuwmeer dam) - 22.7k
A4 >> kruising met P5 - 10.8k
A4 >>

A1 (net ten noorden van

A1

A1 Grens LV / EST - 3.8k
bron (XLS, Lets) : https://lvceli.lv/celu-tikls/statistika ... tensitate/
-
- expressweg
Ah.. regionale verkiezingen, dus weer tijd voor plaatjes en geparkeerde discussies van stal te halen:

Routekeuze schijnt in rond 2007 al gemaakt te zijn en staat op de routekaart LVC 2040 als autosnelweg (2x2,
) vermeld.

Routekeuze schijnt in rond 2007 al gemaakt te zijn en staat op de routekaart LVC 2040 als autosnelweg (2x2,

-
- expressweg
Over 3 dagen verspreid houdt LVC (nat. wegbeheer) een digitale conferentie.
In een notendop de 'spannende zaken', het kan zijn dat ik dingen herhaal:
-> Kevaka Bypass: De voorbereidende werkzaamheden zijn begonnen. Ik heb het dan over kabels verleggen, bosjes en bomen verwijderen, enz.
-> Men overweegt de A7 rondom Bauska ook als DBFM-contract weg te zetten ("Naar Nederlands model")
-> Men hoopt voor een nieuw stukje A5 EU-funding te kunnen krijgen. Het gaat dan om een brug en een verlening naar de brug. De brug komt in het verlengde van de A4 te liggen
-> A4: 20,5 KM autosnelweg || verwachtte kosten: 160 MLN EUR, 11MLN EUR plan & proceskosten || GO/NO-GO: Q3/Q4 2024 || Aanlegperiode: 2025-2027
-> A1: Tussen
A4/A2 en Noordelijke komgrens Ādaži, is dit een blackspot in ongevallen: 36 ongevallen met letsel, 3 doden in 2 jaar tijd.
Lokale snelheid is 50 en 70km/h || Je hoeft geen expert te zijn om te snappen dat deze weg eigenlijk geschikt is als regionale weg ("R-klasse"), maar de functie van Internationale Transit heeft gekregen. Dat is ergens vragen om problemen.
Daarom wordt de A1 ook aangelegd over een nieuw tracé: Men wil dat doen als Infra bundel met Rail Balticia (Vergelijkbare locatie: A16, Dordrecht-Zuid)
Noordelijk aanknopingspunt: Aansluiting met de V128, Zuidelijk aanknopingspunt: net ten westen van Kļavas (U-turn in de A2) || lengte: +/- 14km || 1 aansluiting gepland: Met de P6.
-> De A10 en de A5 rondom Piņķi worden in de toekomst een mogelijk knelpunt: Het drukste punt van LV ligt hier plus men wil grootschalige gebiedsontwikkeling gaan uitvoeren. Er wordt overwogen om het klaverblad A5/A10 en de 2 afritten van Piņķi aan te passen.
[Einde dag 1]
<.....>
In een notendop de 'spannende zaken', het kan zijn dat ik dingen herhaal:
-> Kevaka Bypass: De voorbereidende werkzaamheden zijn begonnen. Ik heb het dan over kabels verleggen, bosjes en bomen verwijderen, enz.
-> Men overweegt de A7 rondom Bauska ook als DBFM-contract weg te zetten ("Naar Nederlands model")
-> Men hoopt voor een nieuw stukje A5 EU-funding te kunnen krijgen. Het gaat dan om een brug en een verlening naar de brug. De brug komt in het verlengde van de A4 te liggen
-> A4: 20,5 KM autosnelweg || verwachtte kosten: 160 MLN EUR, 11MLN EUR plan & proceskosten || GO/NO-GO: Q3/Q4 2024 || Aanlegperiode: 2025-2027
-> A1: Tussen

Lokale snelheid is 50 en 70km/h || Je hoeft geen expert te zijn om te snappen dat deze weg eigenlijk geschikt is als regionale weg ("R-klasse"), maar de functie van Internationale Transit heeft gekregen. Dat is ergens vragen om problemen.
Daarom wordt de A1 ook aangelegd over een nieuw tracé: Men wil dat doen als Infra bundel met Rail Balticia (Vergelijkbare locatie: A16, Dordrecht-Zuid)
Noordelijk aanknopingspunt: Aansluiting met de V128, Zuidelijk aanknopingspunt: net ten westen van Kļavas (U-turn in de A2) || lengte: +/- 14km || 1 aansluiting gepland: Met de P6.
-> De A10 en de A5 rondom Piņķi worden in de toekomst een mogelijk knelpunt: Het drukste punt van LV ligt hier plus men wil grootschalige gebiedsontwikkeling gaan uitvoeren. Er wordt overwogen om het klaverblad A5/A10 en de 2 afritten van Piņķi aan te passen.
[Einde dag 1]
<.....>
-
- expressweg
Deel 2:
Render van de nieuwe brug (dubbeldekker: 2x2 weg boven, dubbelspoor onder) over Daugava:

<....>
Render van de nieuwe brug (dubbeldekker: 2x2 weg boven, dubbelspoor onder) over Daugava:

<....>
-
- expressweg
Vanaf zondag 9 mei 2021 gaan de zomerlimieten voor Letland in.
Dat wordt dat ook gelijk een historische dag: De eerste keer dat een limiet van 110 km/h wordt toegestaan.
Overzicht
110km/h
- A2: Tussen
A1/A4 en
A3 (afgelopen herfst opgeleverd als expressweg met compacte vluchtstrook)
- A10: Tussen
Jūrmala en
Riga-Lidosta (P133) (omgebouwd naar 2x3 expressweg zonder vluchtstrook)
100 km/h
- A1: Verschillende kortere secties tussen Lilaste en P12
- A6: Salaspils-Oost -
Ikšķile (P10)
- A8: Jelgava-Oost - Riga (komgrens)
- A12: verschillende secties
- A15: volledig
> Nieuw - P80: Het volledige 1x2 expresswegdeel (dat begint ongeveer 5km NA de rotonde met de P5
--------
Opvallende afwezige in dit verhaal is de A6 ten noorden van Daugavpils. Wellicht dat het eerst een renovatie nodig heeft en daarna gelijk tot 2x2 expressweg wordt verbouwd (Zal rond de 4 mil euro kosten voor het volledige 2x2 deel daar, eigen schatting)
Dat wordt dat ook gelijk een historische dag: De eerste keer dat een limiet van 110 km/h wordt toegestaan.
Overzicht
110km/h
- A2: Tussen

- A10: Tussen

100 km/h
- A1: Verschillende kortere secties tussen Lilaste en P12
- A6: Salaspils-Oost -

- A8: Jelgava-Oost - Riga (komgrens)
- A12: verschillende secties
- A15: volledig
> Nieuw - P80: Het volledige 1x2 expresswegdeel (dat begint ongeveer 5km NA de rotonde met de P5
--------
Opvallende afwezige in dit verhaal is de A6 ten noorden van Daugavpils. Wellicht dat het eerst een renovatie nodig heeft en daarna gelijk tot 2x2 expressweg wordt verbouwd (Zal rond de 4 mil euro kosten voor het volledige 2x2 deel daar, eigen schatting)
-
- expressweg
Nieuw Trace A1
En we zijn los in de benodigde stappen. (stap 1: startbeslissing - done | stap 2: routesuggesties op detailniveau | stap 3: milieu-impact studie & vergunning)
Een consultancybureau heeft een half jaar de tijd gekregen om 2 geschikte routes voor te stellen en uit te werken.
Rond kerst 2021 moet de discussie gestart worden, zodat de volgende stap gestart kan worden (milieu-impact vergunningen)

En we zijn los in de benodigde stappen. (stap 1: startbeslissing - done | stap 2: routesuggesties op detailniveau | stap 3: milieu-impact studie & vergunning)
Een consultancybureau heeft een half jaar de tijd gekregen om 2 geschikte routes voor te stellen en uit te werken.
Rond kerst 2021 moet de discussie gestart worden, zodat de volgende stap gestart kan worden (milieu-impact vergunningen)

-
- expressweg
A7 - Ķekava Bypass

De eerste PPS (DBFM) van Letland is nu officieel los -- de handtekeningen zijn gezet (afgelopen vrijdag - 16 juli 2021).
De kosten zijn, als gevolg van een rentecorrectie, gedaald naar 12,53 mln euro/jaar over een looptijd van 20 jaar. (Besparing van ongeveer 15 mln euro over de volledige looptijd - daar is dat voldoen om een volledige bypass om een dorp heen te bouwen)

De eerste PPS (DBFM) van Letland is nu officieel los -- de handtekeningen zijn gezet (afgelopen vrijdag - 16 juli 2021).
De kosten zijn, als gevolg van een rentecorrectie, gedaald naar 12,53 mln euro/jaar over een looptijd van 20 jaar. (Besparing van ongeveer 15 mln euro over de volledige looptijd - daar is dat voldoen om een volledige bypass om een dorp heen te bouwen)
-
- expressweg
Dit project wordt momenteel overwogen om als PPP in de markt te zetten, zodat voor 2040 al gereed kan zijn.
De volgende update wordt in juli 2022 verwacht en de geschatte kosten zijn ongeveer 302 MLN EUR (over de volledige looptijd).
Bron: https://www.sam.gov.lv/lv/jaunums/izver ... partneribu
Ter info:
Volgens de huidige plannen wordt Bauska-zuid tot Riga een volwaardige autosnelweg, Bauska - grens wordt als 2x2/2+2 hoofdweg/expressweg overwogen.
-
- expressweg
Het eerste "high level" design en route van de nieuwe A7 zijn bekend gemaakt:

Verrassend, maar toch positief om te zien dat de huidige manier van kruizen tussen de A5 en de A7 een volwaardig klaverblad wordt (en geen 'Engels Knooppunt', zoals Rotterpolderplein is)
De wiki heb ik een beetje aangevuld, maar omdat de afritnamen nog niet compleet zijn, heb ik het even simpel gehouden.

Verrassend, maar toch positief om te zien dat de huidige manier van kruizen tussen de A5 en de A7 een volwaardig klaverblad wordt (en geen 'Engels Knooppunt', zoals Rotterpolderplein is)
De wiki heb ik een beetje aangevuld, maar omdat de afritnamen nog niet compleet zijn, heb ik het even simpel gehouden.
-
- Moderator
Oh ik had gedacht dat ze dit wel verder uitgewerkt hadden dan alleen een high level design (voorontwerp / schetsontwerp).
-
- expressweg
De echte low level desgins zijn nog onderweg. Men wil zo snel mogelijk starten met de grondwerken -- die zijn ook al aardig tijdrovend.
Verder staat de route al ingetekend in OSM (90% kloppend, routepad lijkt wel correct).
--------
Verder aanvullend:
In 2008 is er een lijstje gepubliseerd om als wegenproject te gaan uitvoeren. Datzelfde lijstje wordt nu al PPP onderzocht.
E77 / A2 Rīgas apvedceļš–Sēnīte (Momenteel als 2x2 expressweg, upgrade naar autosnelweg wordt onderzocht)
E67 / A4 Rīgas apvedceļš (Oostelijke Ringweg Riga ; als 2x2 autosnelweg)
E67 /A7 Ķekavas apvedceļš (momenteel in uitvoering)
E77 / A8 Rīga–Jelgava (momenteel een mix van 2x1 / 2x2 hoofdweg, moet 2x2 autosnelweg worden)
E22 / P80 Rīgas apvedceļš–Koknese (Upgrade van de 2x1 ongelijkvloerse hoofdweg naar 2x2 autosnelweg, ruimtereservering gedeeltelijk aanwezig)
E22 / Priedaine – Sloka (inclusief een andere brug, geen verdere details bekend nog)
Verder staat de route al ingetekend in OSM (90% kloppend, routepad lijkt wel correct).
--------
Verder aanvullend:
In 2008 is er een lijstje gepubliseerd om als wegenproject te gaan uitvoeren. Datzelfde lijstje wordt nu al PPP onderzocht.
E77 / A2 Rīgas apvedceļš–Sēnīte (Momenteel als 2x2 expressweg, upgrade naar autosnelweg wordt onderzocht)
E67 / A4 Rīgas apvedceļš (Oostelijke Ringweg Riga ; als 2x2 autosnelweg)
E67 /A7 Ķekavas apvedceļš (momenteel in uitvoering)
E77 / A8 Rīga–Jelgava (momenteel een mix van 2x1 / 2x2 hoofdweg, moet 2x2 autosnelweg worden)
E22 / P80 Rīgas apvedceļš–Koknese (Upgrade van de 2x1 ongelijkvloerse hoofdweg naar 2x2 autosnelweg, ruimtereservering gedeeltelijk aanwezig)
E22 / Priedaine – Sloka (inclusief een andere brug, geen verdere details bekend nog)