[LV] Letland - Latvia - Latvija

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [LV] Letland - Latvia - Latvija

Bericht door Chris » do 19 aug 2021, 12:02

De wegkwaliteit in Letland.

Zwart = goed
Geel = middelmatig
Oranje = slecht

Nog een behoorlijk groot deel van de secundaire wegen verkeren in slechte toestand. Maar ook nog een aantal trajecten van de A-wegen in het oosten van het land.

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 19 dec 2021, 22:26

De planning, "AS IS @ Q4 2021" voor de Auto(snel)wegring Riga*:
Afbeelding

A4: Hoogste prio, bouwstart verwacht ing 2024/2025 - oplevering: 2027
A5: Opgedeeld in 2 delen
> Deel 1: Tussen het knooppunt met de A10 en het -in aanbouw zijnde- knooppunt met de A7 (Kekava Bypass) - oplevering: 2028
> Deel 2: knooppunt met de A7 (Kekava Bypass) tot A6/A4, inclusief een nieuwe brug (welke gebundeld wordt met Rail Balticia) - Oplevering: 2029

* De echte naam, letterlijk vertaald, is autowegring en is een erfenis van de USSR tijd. De geplande standaard gaat uit van een freeflow, ongelijkvloerse weg met tenminste 2x2 rijstroken (sommige stukken zijn momenteel al 2x3 en zal dat behouden, wellicht alleen met een Expressweg status)

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 17 jan 2022, 22:36

Voortgang van de Kevaka bypass (A7) - jan 2022:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 08 feb 2022, 19:42

Update nieuw tracé A1

Voor wie nog even een reminder nodig heeft waarover het gaat:
Afbeelding

De inspraakperiode is begonnen en loopt tot 28 feb 2022. Helaas is de uitvoering pas vanaf 2030 gepland ( :( )

Qua routes zijn er 2 keuzes: Links of rechts van het tracé van Rail Balticia ("hogere" snelheidslijn Tallinn <> Kaunas <> Warszawa), waarbij :KP: Skulte uitgevoerd moet worden als :KP: Gouwe

Daarnaast het "pre-design" bekend gemaakt, dit PDF-bestand laat zich het beste lezen vanaf een laptop en/of computer:
Overzicht - http://www.enviro.lv/E67_IVN/4.%20E67%2 ... M50000.pdf (Let op: opent direct als PDF)

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 15 feb 2022, 16:58

Toekomstig knooppunt A7 x A5:
Afbeelding

Het is sowieso de bedoeling dat de A5 naar 2x2 rijstroken gaat (ik zie hier geen reservering of bouw naar 2x2) met een snelheidslimiet van tenminste 100-110km/h. Kijkend naar dit ontwerp zie ik eigenlijk alleen een "jaren 30/40" Duitse knoop (lees: nogal substandaard, bedoeld voor veel lagere snelheden).
Daarbij zijn niet alle relaties 'free flow' (gemiste kans)

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 16 jun 2022, 19:47

A7 ombouw ook zichtbaar vanuit de satelliet:

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 07 aug 2022, 18:33

Chris schreef: do 19 aug 2021, 12:02 De wegkwaliteit in Letland.

Zwart = goed
Geel = middelmatig
Oranje = slecht

Nog een behoorlijk groot deel van de secundaire wegen verkeren in slechte toestand. Maar ook nog een aantal trajecten van de A-wegen in het oosten van het land.

Afbeelding
Afgelopen week is bekend gemaakt dat er een extra budget nodig is van ~ 600 miljoen euro om alle A / P (R) / V -wegen gerenoveerd te hebben in 2025 (met een uitloop tot 2027).

Als je het mij vraagt, blijf je met zo'n tempo niets anders doen dan geld uitgeven voor renovaties (ruimte voor een pauzejaar is er gewoon niet)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 07 aug 2022, 18:53

^^ Pauzejaren heb je niet perse nodig denk ik. Maar men moet wel zorgen dat ze goed werk leveren en problemen oplossen, als de fundering ruk is maar wat gaten dichtkleien is geen oplossing.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 07 aug 2022, 19:33

^^ kijkend naar de 3 Baltische Staten heeft Letland eigenlijk de grootste achterstand in het onderhoud van minder belangrijke wegen. Daarnaast vind ik het ook opmerkelijk hoe lang zo'n onderhoudsmoment duurt: Dat loopt soms op tot 3 jaar voor ~25km onderhoud.

Ja, in dat geval gaat het ook op z'n Duits: Echt alles gaat eruit (wordt verwijderd), fundering gecheckt en dan begint men weer met neerleggen.
Wat ook niet echt helpt: Ik kan maar 1 constructiebedrijf bedenken dat het onderhoud voor de wegenbouw doet (SIA Binders), terwijl in NL ik er al 3 ken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 aug 2022, 19:42

Als het wegennet al decennia in zeer slechte staat verkeert, dan is de kans groot dat de fundering naar z'n grootje is of het simpelweg een enkele deklaag op een puinfundering is. Dan is het logisch om ook de hele fundering te vervangen of nieuw aan te leggen volgens de hedendaagse ontwerpstandaarden. Want ook een weg met relatief lage intensiteiten heeft wel een goede fundering, tussenlaag en deklaag nodig om lang mee te gaan.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 07 aug 2022, 21:13

In navolging van het Poolse draadje op SSC en de vrijwilligerskaart op http://ssc.siskom.waw.pl/ heeft RipleyLV versie gemaakt voor Letland:

Afbeelding

Zoom voor de Regio Riga:
Afbeelding

Deze 2 kaartjes maakt het toch een stuk makkelijker om te begrijpen wat de plannen nou echt inhouden, met de info die momenteel beschikbaar is. Het is ook daadwerkelijk de bedoeling dat kaart bijgewerkt wordt zodra er meer bekend is.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 07 aug 2022, 23:23

Chris schreef: zo 07 aug 2022, 19:42 Als het wegennet al decennia in zeer slechte staat verkeert, dan is de kans groot dat de fundering naar z'n grootje is of het simpelweg een enkele deklaag op een puinfundering is. Dan is het logisch om ook de hele fundering te vervangen of nieuw aan te leggen volgens de hedendaagse ontwerpstandaarden. Want ook een weg met relatief lage intensiteiten heeft wel een goede fundering, tussenlaag en deklaag nodig om lang mee te gaan.
Daarom ook dat ik in mijn post aangaf dat men niet zomaar gaten moet dichtkleien.
Dat ziet er 1 jaar leuk uit voor het weer de verkeerde kant op gaat met als resultaat dat je bezig blijft.
Als je daarentegen nu grondig te werk gaat en daar tijd voor neemt, is het onderhoud daarna relatief simpel.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 30 aug 2022, 21:11

NIMBY's: "Sloop het dorp maar, niet ons stukje bos/grond"

Afbeelding

Dit plan is voorlopig in de ijskast geparkeerd -- Te duur en te gecompliceerd om een 2x2 autosnelweg aan te leggen (naast een spoorlijn, die door dezelfde NIMBY's ook werd aangevallen, maar daar valt niets meer te winnen)

bron: https://saulkrasti.lv/jaunumi/pasvaldib ... -autocels/

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 04 sep 2022, 0:33

Jeff schreef: zo 07 aug 2022, 21:13
Deze 2 kaartjes maakt het toch een stuk makkelijker om te begrijpen wat de plannen nou echt inhouden, met de info die momenteel beschikbaar is. Het is ook daadwerkelijk de bedoeling dat kaart bijgewerkt wordt zodra er meer bekend is.
Ik had toch verwacht dat er meer vaart zou zitten in de Via Baltica naar het noorden, maar daar is zo te zien niets gepland.

Sowieso is het in alle Baltische landen wel moeilijk om al te veel infrastructuur te plannen omdat alle drie de landen met een echte demografische neergang zitten. In 2030 zijn er misschien weer een half miljoen minder mensen in je land, dan heb je geen al te uitgebreide infrastructuur meer nodig en zal het nog duurder worden om alles wat er ligt deftig te onderhouden. Ik schrok er onlangs van dat Letland onder de 2 miljoen inwoners gedoken is.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 04 sep 2022, 11:50

Alfa schreef: zo 04 sep 2022, 0:33
Jeff schreef: zo 07 aug 2022, 21:13
Ik had toch verwacht dat er meer vaart zou zitten in de Via Baltica naar het noorden, maar daar is zo te zien niets gepland.

Sowieso is het in alle Baltische landen wel moeilijk om al te veel infrastructuur te plannen omdat alle drie de landen met een echte demografische neergang zitten. In 2030 zijn er misschien weer een half miljoen minder mensen in je land, dan heb je geen al te uitgebreide infrastructuur meer nodig en zal het nog duurder worden om alles wat er ligt deftig te onderhouden. Ik schrok er onlangs van dat Letland onder de 2 miljoen inwoners gedoken is.
1) Alleen Litouwen is serieus bezig om de Via Balticia beter uit te bouwen. Dat komt ook vanwege de lang gekoesterde wens om Klaipèda, Kaunas en Vilnius op het Europese netwerk aan te sluiten en het feit dat de A1 al voor een lange tijd een prima autosnelweg is.

Voor Litouwen ligt de prio voor de A8, A17 en A10 een heel stuk anders: De planvorming is net begonnen voor de A8 & A10 en de A17 is eigenlijk een mislukte ombouw (deels 2+1 en rotondes, amper mogelijkheid tot inhalen)

2) Estland is heeft Route 4 wel in de planfase zitten, maar daar ligt de focus meer om het deel Tallinn <> Pärnu / Uulu te verbeteren. Deels naar 2+1, deels naar een 2x2 expressweg (mix van gelijkvloers en ongelijkvloerse kruisingen). Vanwege het weinige grensverkeer (3 tot 6K AADT) tussen Uulu en Riga, is men totaal nog niet bezig met de planvorming

3) Kijk ik dan naar Letland, dan zijn de volgende zaken die opvallen:
- Zware focus op Riga, op bijna elk vlak (In NL is het focusgebied veel groter)
- Economische prestatie niveau ligt het laagst in Letland (In de Baltische Staten)
- Economische emigratie neemt toe
- Qua regering is het beleid om schulden zoveel mogelijk te vermijden. Mocht Letland het wegennet een serieuze upgrade willen geven, zal het aangaan van schulden onvermijdelijk zijn
- Vanwege de infrastructuur boost in Polen & Litouwen, kiezen bedrijven eerder een vestiging in Polen en/of Litouwen
- Corruptie is helaas nog een dingetje in Letland

Lang verhaal kort: Omdat de investeringen van zoveel de overheid als bedrijven achter blijven, blijft ook de infra achter.
Eigenlijk zou de EU Letland hierop moeten aanspreken. Qua onderhoud heeft de E67 in Letland wel prio, maar dat is ook echt alles.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 07 sep 2022, 18:29

^^ Litouwen zou echt eens werk moeten maken van de A5/E67.

Ik bedoel hiermee met name het stuk vanaf de Poolse grens tot Mokolai. Dat is een 1x2 weg en die weg is vergeven van de vrachtwagens. In beide richtingen. Twee, drie keer een inhaalactie gezien waarvan mijn nekharen overeind gingen staan. :facepalm:

Pas vanaf Mokolai ligt er een modern ogende autosnelweg, de A5 dus, tot Garliava, net ten zuiden van Kaunas.
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 07 sep 2022, 19:16

Hajo schreef: wo 07 sep 2022, 18:29 ^^ Litouwen zou echt eens werk moeten maken van de A5/E67.

Ik bedoel hiermee met name het stuk vanaf de Poolse grens tot Mokolai. Dat is een 1x2 weg en die weg is vergeven van de vrachtwagens. In beide richtingen. Twee, drie keer een inhaalactie gezien waarvan mijn nekharen overeind gingen staan. :facepalm:

Pas vanaf Mokolai ligt er een modern ogende autosnelweg, de A5 dus, tot Garliava, net ten zuiden van Kaunas.
Lees mijn berichten eens in het Litouwen draadje ;)

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 31 okt 2022, 19:51

Vandaag is meer bekend geworden over de nieuwe combinatiebrug (spoor & weg) over de Daugava:

Afbeelding
The Rail Baltica high-speed line crosses the Daugava River near Salaspils (20 km from Riga). The river is 1,000 m wide at this point. The A4 highway runs parallel to the Rail Baltica high-speed line, and in the near future, it will be extended across the Daugava.

The option to combine the two infrastructures in order to take advantage of synergies in the construction process and to optimize costs had been under consideration since 2018. The rail line will run on the lower level, about 12 meters above the water, and the highway, which will have two lanes in each direction, will run along the upper deck, 22 meters above the river. The bridge will have a total of eight bridge spans, each 150 m long.

Based on a feasibility study by DB Engineering & Consulting, the Latvian Ministry of Transport decided in December 2020 to combine the Rail Baltica bridge with the extension of the A4 highway.

This impressive bridge, which will serve as a landmark, will be one of the most complex engineering structures in the Baltic region and on Rail Baltica. There are only four other bridges in the world that combine a high-speed rail line and highway

https://db-engineering-consulting.com/e ... a-estonia/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 31 okt 2022, 21:39

Een beetje Sovjetstijl ontwerp, maar met gecombineerde weg/spoorbruggen ontkom je niet zo snel aan een vakwerkconstructie.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » do 02 feb 2023, 20:15

Goed.. kleine samenvatting en/of opsomming van de (aankomende) projecten:

1) A7 - Kevaka bypass || in aanleg || Q4 2023 / Q1 2024
2) A4 (volledig) || In procedure || 2025-2027
3) A5 (KP A7 Kevaka <> KP A10 / Babite) || In procedure || 2026-2028
4) A5 (KP A7 Kevaka <> A4 "closing the gap") In procedure || 2027-2029

Lang verhaal kort: Men wil de Riga autosnelwegring volledig beschikbaar voor het verkeer hebben in 2030. Daarnaast zijn voor verschillende stukken van de A7 de procedures gestart (oa omlegging bij Bauska). Ik heb alleen niet de juiste info om ook aan te geven of er überhaupt werkzaamheden zichtbaar zijn in 2030 voor dit deel van de Via Balticia.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 mar 2023, 22:33

Verbetering van het wegennet van Letland. Het aandeel wegen in goede conditie. Oranje = hoofdwegen, geel = secundaire wegen. Het hoofdwegennet is dus verbeterd van 32% in goede staat in 2005 naar 78% in 2022.

Letland liep van oudsher nogal achter op Estland en Litouwen maar dat gat is een stuk kleiner geworden de laatste 10 jaar.

Afbeelding