Ik ben de Wegenwiki aan het updaten voor de artikelen van Luxemburgse N-wegen. Alhoewel er al jaren geen autosnelweg meer is aangelegd,zijn er toch best wel veel kleine bouwprojecten.
Als ik daarbij de historische kaarten en satellietbeelden raadpleeg, zie je dat de sterke groei van Luxemburg nog meer in bedrijvigheid dan bevolking zit. Het duurde van 1910 tot 1981 om met 100.000 inwoners te groeien van 259.000 naar 364.000, maar nadien is dat sterk gegroeid: 644.000 inwoners nu.
De verstedelijking van Luxemburg is op het oog maar relatief beperkt qua woningbouw, en vooral vanwege de vele bedrijventerreinen en kantorenparken. Vanwege de vele frontaliers heeft Luxemburg een veel grotere arbeidsmarkt dan het inwonertal suggereert, met op het oog relatief veel eenvoudige industrie en logistiek (gezien het hoge GDP per capita). Ergens is het wel opvallend, vanwege de hoge inkomens zou je veel dienstverlening verwachten, maar Luxemburg heeft ook veel industrie en logistiek, al lijkt het aantal mega distributiecentra wel minder te zijn dan in Duitsland of Nederland.
Het verbaast mij wel dat je in Luxemburg stad nog voor 1 euro per uur bij het centrum kan parkeren.
Ook wel bijzonder, de Europese school bij Bertrange/Strassen, een enorme greenfield locatie langs de N6.