[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » di 07 mar 2023, 13:36

De bouw van een 2,2 kilometer lange rondweg bij Dippach-Gare begint vandaag. Dit is onderdeel van de N13 ten zuidwesten van Luxembourg. Het omvat een korte tunnel en een ongelijkvloerse spoorkruising.

https://lequotidien.lu/a-la-une/les-tra ... ujourdhui/

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » do 09 mar 2023, 20:21

Vandaag is een korte rondweg van Lorentzweiler van de CR122 geopend, inclusief een ongelijkvloerse spoorkruising.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=49. ... 019/6.1369

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » za 25 mar 2023, 16:50

Ik ben de Wegenwiki aan het updaten voor de artikelen van Luxemburgse N-wegen. Alhoewel er al jaren geen autosnelweg meer is aangelegd,zijn er toch best wel veel kleine bouwprojecten.

Als ik daarbij de historische kaarten en satellietbeelden raadpleeg, zie je dat de sterke groei van Luxemburg nog meer in bedrijvigheid dan bevolking zit. Het duurde van 1910 tot 1981 om met 100.000 inwoners te groeien van 259.000 naar 364.000, maar nadien is dat sterk gegroeid: 644.000 inwoners nu.

De verstedelijking van Luxemburg is op het oog maar relatief beperkt qua woningbouw, en vooral vanwege de vele bedrijventerreinen en kantorenparken. Vanwege de vele frontaliers heeft Luxemburg een veel grotere arbeidsmarkt dan het inwonertal suggereert, met op het oog relatief veel eenvoudige industrie en logistiek (gezien het hoge GDP per capita). Ergens is het wel opvallend, vanwege de hoge inkomens zou je veel dienstverlening verwachten, maar Luxemburg heeft ook veel industrie en logistiek, al lijkt het aantal mega distributiecentra wel minder te zijn dan in Duitsland of Nederland.

Het verbaast mij wel dat je in Luxemburg stad nog voor 1 euro per uur bij het centrum kan parkeren.

Ook wel bijzonder, de Europese school bij Bertrange/Strassen, een enorme greenfield locatie langs de N6.
Afbeelding

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Jeff » za 25 mar 2023, 18:46

Als je de locatie voor parkeren bij het hoofdstation LUX bedoeld: Dan mag je hier ook maar 1 uur staan.
Daarna ligt er een bon onder de voorruit.


Correctie: De streetview beelden laten zien dat deze parking nu volstaat met containerwoningen. Iets verderop is een parking die 2 euro/uur kost
Waar je die 1 euro/uur gespot hebt, is mij even onduidelijk

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door omNOMNOMNOM » zo 26 mar 2023, 11:55

Luxemburg zit met het probleem dat het door de (belasting)wetgeving veel bedrijvigheid aantrekt maar praktisch onbetaalbaar is om te wonen. De woonkosten zijn vergelijkbaar met Londen en Dublin, maar doordat het zo klein is blijft het voorzieningenniveau ook wat achter. Toen ik er woonde klaagden velen dat het oersaai was, met uitzondering van de mensen met kinderen en ouderen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » zo 26 mar 2023, 11:57

Jeff schreef: za 25 mar 2023, 18:46 Waar je die 1 euro/uur gespot hebt, is mij even onduidelijk
Het grote Glacis parkeerterrein aan de noordkant van het centrum kost kennelijk € 1 per uur.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 26 mar 2023, 12:30

^^ En met het gratis OV in Luxemburg hoef je niet eens per se verder te wandelen naar het centrum, maar kun je ook de tram of bus nemen.

Maar de Glacis is ook de plek waar wel eens evenementen worden gehouden, zoals de Schueberfouer (een grote kermis) in augustus, de Glacismaart (een grote markt) acht keer per jaar, en op de nationale feestdag zijn hier concerten. En wellicht zijn er nog wel wat meer evenementen. Dan is de parkeercapaciteit niet beschikbaar. Er zit wel een parkeergarage onder de Glacis, maar die is duurder.

Met het gratis OV zijn wellicht andere grotere gratis parkeerterreinen aan de rand van de stad ook interessanter geworden. Je kunt bijvoorbeeld gratis parkeren bij P+R Luxembourg-Sud bij Howald (net ten noorden van Croix de Gasperich) en P+R Bouillon, aan het einde van de A4. Er zitten nog wel wat meer P+R's verder van het centrum, maar normaal gesproken is er ook dichterbij wel voldoende plek te vinden. Het OV in Luxemburg-stad is best goed en frequent.

En voor wie wel in het centrum wil parkeren, is er sinds de opening van de nieuwe parkeergarage Royal Hamilius voldoende goede parkeercapaciteit beschikbaar. Deze garage ligt deels op de plek van de vroegere parkeergarage Aldringen, maar is een stuk groter. De parkeergarage Knuedler ligt ook centraal, pal onder het Place Guillaume II, maar deze garage is vaak vol en is oud en donker. Royal Hamilius heeft tegenwoordig mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » ma 27 mar 2023, 19:48

Luxemburg heeft een BBP van $ 135.000 per inwoner. Het is daarmee het rijkste land ter wereld.

Echter het gemiddelde salaris ligt lang niet zo hoog als dat getal suggereert. Een aanzienlijk deel van het Luxemburgse BBP wordt gegenereerd door de frontaliers / grenzgänger, die inmiddels bijna net zo omvangrijk is als het aantal Luxemburgers dat een baan heeft (meer dan 200.000).

Volgens het statistisch bureau ligt de mediaan inkomen op € 3154 per maand. Ik weet niet of 'disposable income' dan ook netto is, maar ik had verwacht dat dit eigenlijk wel een stuk hoger zou liggen. Dit is amper hoger dan Nederland.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » do 06 apr 2023, 20:03

Ten oosten van de stad Luxembourg wordt een trambrug over de A1 gebouwd. Dit is volgens mij het breedste stuk snelweg in Luxemburg, het ligt tussen de N51 en het knooppunt met de A7, waardoor er een parallelstructuur is.

Men verwacht de trambrug eind april of begin mei tijdens weekendafsluitingen in te schuiven.

https://www.lessentiel.lu/fr/story/le-p ... 6795592199

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Km357 » do 06 apr 2023, 20:17

Chris schreef: ma 27 mar 2023, 19:48 Luxemburg heeft een BBP van $ 135.000 per inwoner. Het is daarmee het rijkste land ter wereld.

Echter het gemiddelde salaris ligt lang niet zo hoog als dat getal suggereert. Een aanzienlijk deel van het Luxemburgse BBP wordt gegenereerd door de frontaliers / grenzgänger, die inmiddels bijna net zo omvangrijk is als het aantal Luxemburgers dat een baan heeft (meer dan 200.000).

Volgens het statistisch bureau ligt de mediaan inkomen op € 3154 per maand. Ik weet niet of 'disposable income' dan ook netto is, maar ik had verwacht dat dit eigenlijk wel een stuk hoger zou liggen. Dit is amper hoger dan Nederland.

Afbeelding
Op zich toont het gewoon het verschil tussen extreem rijk, normaal en arm aan. Er is dus een kleine minderheid die zich letterlijk rijk slaapt en een hoop mensen die ooit op dezelfde trein te kunnen inchecken.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door marcel » vr 07 apr 2023, 14:29

Het ligt er toch gewoon aan dat er heel veel mensen daar een baan hebben terwijl ze in het buitenland wonen zoals Chris uitlegt?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » za 08 apr 2023, 17:13

Ik heb door Luxemburg getoerd vandaag. Voor het gevoel is de halve A7 op 90 begrensd. Vanwege de tunnels. Met meerdere trajectcontroles.

Op de N7 zijn nog steeds de inhaalstroken met 110 km/h, maar de B7 is zelfs deels op 70 km/h begrensd.

Het verkeer was lekker rustig vandaag. Maar de N62-N7 van St. Vith tot de A7 bij Ettelbruck duurt toch altijd wel even. Een aantal kompassages zijn ook heringericht.

Flitspalen lijken wel altijd aangegeven te staan.

Later wat foto's.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » za 08 apr 2023, 17:24

Mobiele flitsers staan niet aangekondigd.

Zo was ik ook op de N7 een keer de klos omdat ze zo'n ding direct achter een kombord in een weiland hadden geplaatst. Mijn gedachte om de auto uit te laten rollen tot waar de huizen begonnen was dus een duur idee. :2cents:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » za 08 apr 2023, 19:51

Ik ben via de A13 van oost naar west, en daarna vanaf Pétange via de N5 en N3 gereden, dus via het centrum van Luxemburg, en dan naar Frisange.

Het was om 18 uur heel erg stil op de wegen, vrijwel uitgestorven, zelfs de normaal zeer drukke N3 tussen Luxemburg stad en Hesperange was volledig leeg.

Iedereen was thuis, of in het centrum van Luxemburg stad. Het was bij het station wel heel erg druk. De N3 is daar nu een éénrichtingsweg met trambaan op de andere richting. Het is wel een enorme transportcorridor, met wegverkeer, trambanen, busstation en ook nog busbanen met bushaltes, en dat voor het station van Luxemburg. Alhoewel het geen 'verkeersriool' meer is qua wegverkeer, is het ruimtebeslag van al die OV-infra daar ook niet bepaald gering. Echt een leuk verblijfsgebied is het niet geworden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 apr 2023, 13:05

Chris schreef: za 08 apr 2023, 19:51Het was bij het station wel heel erg druk. De N3 is daar nu een éénrichtingsweg met trambaan op de andere richting. Het is wel een enorme transportcorridor, met wegverkeer, trambanen, busstation en ook nog busbanen met bushaltes, en dat voor het station van Luxemburg. Alhoewel het geen 'verkeersriool' meer is qua wegverkeer, is het ruimtebeslag van al die OV-infra daar ook niet bepaald gering. Echt een leuk verblijfsgebied is het niet geworden.
De N3 had daar ooit 4 rijstroken zuidwaarts en 1 noordwaarts, maar noordwaarts werd bijna niet gebruikt omdat de Pont Adolphe eenrichtingsverkeer van noord naar zuid heeft. Zuid naar noord ging over de Rue de la Gare (N50), maar daar is het eenrichtingsverkeer deels omgekeerd. Vanaf de N3 naar het stadscentrum zal nu (eigenlijk sinds de aanleg van de tram al) over de Rocade de Bonnevoie (B31), Rue de Bonnevoie (CR224), Rue du Laboratoire (CR228), Avenue Charles de Gaulle en Boulevard d'Avranches (N2) gaan om weer op het Viaduc (N50) uit te komen. Dat lijken een hoop wegnummers, maar dat is een aardig gestroomlijnde route langs de achterkant van het station.

Maar ik ben het met je eens, met de tram en nog steeds behoorlijk wat bussen, is de omgeving van het station erg druk. Wel is de grote drukte nu uit de Rue de la Gare, dus dat deel is er wel op vooruitgegaan. De Rue de la Gare was altijd al een winkelstraat maar is nu een stuk prettiger, het is op de looproute van het station naar de binnenstad. En de doorsnijding die de N3 heeft van het gebied ten noorden van het station is gevoelsmatig minder geworden omdat er geen asfaltvlakte van 5 rijstroken breed meer ligt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » zo 09 apr 2023, 17:11

Ik weet niet of iemand dit al eens gezien heeft, maar bij de aansluiting Kirchberg op de A1, komende vanaf de N51, staat een Nederlands model :G1:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » zo 09 apr 2023, 20:32

De nieuwe N90 bij Clervaux. De N90 is een tijdelijk nummer voor de nieuwe N18 die een bypass van Clervaux vormt.

Het heeft een redelijke dalbrug, geopend in juni 2022.

Afbeelding
N90 Clervaux by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90 Clervaux by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90 Clervaux by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90 Clervaux by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 apr 2023, 23:06

Chris schreef: zo 09 apr 2023, 17:11 Ik weet niet of iemand dit al eens gezien heeft, maar bij de aansluiting Kirchberg op de A1, komende vanaf de N51, staat een Nederlands model :G1:

Afbeelding
Die staat er al jaren, vroeger stonden er meer zulke borden rond die aansluiting. Ook Nederlandse maximumsnelheidsborden kwamen voor in Luxemburg, o.a. op de B7. Deze :G1: is nog overgebleven, de meeste Nederlandse borden zijn inmiddels al verdwenen.

djiwie
woonerf
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door djiwie » zo 09 apr 2023, 23:33


Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 apr 2023, 23:47

^^ Dat is er inderdaad ook eentje!

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door sven_engelen » ma 10 apr 2023, 18:12

Moet je voor de lol eens de B7 eens afgaan op streetview in 2009. Toen stond zowat de hele weg vol met RVV1990 borden.
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023, 21:15

De N90 bij Clervaux:

Die knipperlichten waren overigens overdag al bijna verblindend. Vraag mij af hoe dat 's nachts is...
Afbeelding
N90 Clervaux 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90 Clervaux 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90 Clervaux 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90 Clervaux 06 by European Roads, on Flickr

Vanaf de CR339.
Afbeelding
N90 Clervaux 07 by European Roads, on Flickr

Geen N90 vanaf de CR339 richting de N7.
Afbeelding
N90 Clervaux 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
N90 Clervaux 09 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » ma 10 apr 2023, 22:52

Die laatste foto lijkt veel op mijn foto uit 2022. Ik plaats hem hier opnieuw, om de kwaliteit van de fotobewerking te kunnen vergelijken (in het kader van een experimentje van mij).
SPOILER: TOON

Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door sven_engelen » ma 10 apr 2023, 22:57

^^ Bijzonder dat een N weg zo'n hoog nummer heeft
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » ma 10 apr 2023, 23:02

Ja volgens mij is dit een tijdelijk nummer. Als het hele project klaar is, wordt de N18 denk ik verplaatst naar de nieuwe route.

Dat is ook bij de N40 gebeurd. Dat is een tijdelijk nummer tot de hele N3 ook bij Hesperange is omgelegd.

De eigenlijke nummering van de Luxemburgse N-wegen loopt niet verder dan N28, met nog een aantal korte N30-N39 routes die recenter zijn toegevoegd of veranderd. Sommige zijn maar 1 kilometer lang. De N50 nummers in de stad Luxemburg lijken in de meeste gevallen niet aangegeven te staan, ik kon mij alleen de N51 herinneren en dat is meteen ook een veel belangrijkere weg dan de rest.

De N53 is wel vrij belachelijk, dit is een bochtige en smalle straat met 30 km/h in de stad. Ik heb die afgewandeld en het stond nergens aangegeven.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door harry » ma 10 apr 2023, 23:09

Chris schreef: ma 10 apr 2023, 23:02 ik kon mij alleen de N51 herinneren
Dat is inderdaad de enige die prominent staat aangeteven, omdat die aansluit op de autosnelwegen buiten de stad.
Ik ben een paar jaar geleden op zoek geweest naar alle wegnummers in Luxemburg en heb alleen nog N55 en N56 kunnen vinden. Op de grens van, danwel vlak buiten de stad.

Die N40 was trouwens nieuw voor mij.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel » di 11 apr 2023, 6:04

^^ Er is een nieuwe officiële wegenkaart van Luxemburg, waar de N40 ook op staat: https://pch.gouvernement.lu/dam-assets/ ... tional.pdf

De B4 is verdwenen en is deel van de N56 geworden. De B31 in het verlengde van de B3 is ook een nieuw nummer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » di 11 apr 2023, 13:09

Voor de Wegenwiki heb ik wat foto's gemaakt van het Viaduc de Schengen, onderdeel van de Luxemburgse A13 en de Duitse A8.

https://www.wegenwiki.nl/Viaduc_de_Schengen

De brug is uitgevoerd als een stalen kokerbrug met betonnen pijlers en een betonnen brugdek. De brug is 607 meter lang en gelegen in een bocht. Het overspant de Moezel op 23,7 meter.

De brug opende in 2003 als sluitstuk van de verbinding Luxembourg - Saarbrücken, alhoewel dat stukje A13 bij Hellange pas in 2016 opende.

Afbeelding
A13 Viaduc de Schengen 02 by European Roads, on Flickr

Naast de brug ligt de aansluiting op de A13.
Afbeelding
A13 Viaduc de Schengen 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A13 Viaduc de Schengen 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A13 Viaduc de Schengen 06 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Willem » di 11 apr 2023, 16:48

Coen Tunnel schreef: di 11 apr 2023, 6:04 ^^ Er is een nieuwe officiële wegenkaart van Luxemburg, waar de N40 ook op staat: https://pch.gouvernement.lu/dam-assets/ ... tional.pdf

De B4 is verdwenen en is deel van de N56 geworden. De B31 in het verlengde van de B3 is ook een nieuw nummer.
Aangezien de B4 in de stad verdwenen is kan de B40 bij Esch omgenummerd worden in B4.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Chris » wo 12 apr 2023, 13:37

De rotonde bij Wemperhardt, waar de Belgische N62 overgaat in de Luxemburgse N7.

Ik dacht altijd dat de N7 op de Belgische grens bij Wemperhardt eindigde, omdat de E421 die route volgt, maar dat is dus niet zo, de N7 verloopt nog een paar kilometer verder tot het noordpuntje van Luxemburg naar de Belgische N68 richting Vielsalm.

Afbeelding
Wemperhardt 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Wemperhardt 03 by European Roads, on Flickr

Er wordt natuurlijk wat bij gebouwd... Grenslocaties trekken altijd veel commercieel vastgoed aan.
Afbeelding
Wemperhardt 04 by European Roads, on Flickr

De N7 gaat vanaf hier dus nog verder.
Afbeelding
Wemperhardt 05 by European Roads, on Flickr

De N12 naar Wiltz.
Afbeelding
Wemperhardt 06 by European Roads, on Flickr

Dit zie je vrij vaak in Luxemburg, het N-nummer wordt niet aangegeven, maar alleen het E-nummer.
Afbeelding
Wemperhardt 09 by European Roads, on Flickr

De E421 naar St. Vith. Als ik mij goed herinner wordt de E421 in België echter nergens aangegeven.
Afbeelding
Wemperhardt 11 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie