[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg
Nee, dat loont niet.
Het verschil is maximaal 2 cent per liter (bron: carbu.lu), waardoor je het al kwijt bent voordat de brandstof in de tank zit
Het verschil is maximaal 2 cent per liter (bron: carbu.lu), waardoor je het al kwijt bent voordat de brandstof in de tank zit
-
- expressweg
In Luxemburg is een maximum prijs voor brandstof vastgesteld en vrijwel alle tankstations hanteren die prijs. Het is zeer uitzonderlijk dat je een pomp vindt die goedkoper is.
Het meeste bespaar je door zo laat mogelijk te tanken.
Het meeste bespaar je door zo laat mogelijk te tanken.
-
- autoweg
Qua prijs inderdaad niet. Kan, op drukke reisdagen, wel schelen in de wachttijd. Bijvoorbeeld door via de A4-13 te rijden en in Pontpierre te tanken of via de N81 naar Rodange te rijden. Op de Route de Longwy zit een hele rij tankstation.
-
- Moderator
Ik tank inderdaad nooit meer bij de Aire de Capellen of de Aire de Berchem, omdat ik daar telkens een rij auto's voor mij had. Alle toeristen tanken daar.
Die bij Pontpierre is nu weer open, dan kan je via de A4-A13 rijden, wat maar iets langer is dan via Luxemburg (en momenteel vermijdt je daar ook de werkzaamheden op de A3 mee).
Het is in Luxemburg niet zo dat je onvoorbereid elke willekeurige afrit kan nemen en dan een tankstation vindt. Zeker langs de A3-A6 hebben de meeste afritten geen tankstation dicht bij. Alleen in Windhof zit er een tankstation vrij dicht bij de afrit.
Die bij Pontpierre is nu weer open, dan kan je via de A4-A13 rijden, wat maar iets langer is dan via Luxemburg (en momenteel vermijdt je daar ook de werkzaamheden op de A3 mee).
Het is in Luxemburg niet zo dat je onvoorbereid elke willekeurige afrit kan nemen en dan een tankstation vindt. Zeker langs de A3-A6 hebben de meeste afritten geen tankstation dicht bij. Alleen in Windhof zit er een tankstation vrij dicht bij de afrit.
-
- autoweg
-
- verkeersader
Op het onderliggend wegennet is er vaak een tankstation bijna direct tegen de grens aan. In het noorden van het land denk ik dan aan Martelange, Féitsch, Schmëtt, Wemperhardt en Dasburg-Pont. Zoals Egbert al zei, als je daar tankt, heb je zoveel mogelijk goedkope benzine waarmee je weer naar Nederland kunt rijden. 

Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
-
- 4x5 autosnelweg
De oude Belgische N 4 nemen, als je veel tankstations ziet weet je dat je op de grens met Luxemburg rijdt 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x4 autosnelweg
-
- expressweg

Svenlo
-
- Voorzitter

-
- Moderator
Die van Martelange zijn voor toeristen (vooral van vroeger) het meest bekend, maar bij veel grensovergangen zijn zeer veel tankstations.
Bijvoorbeeld in Remich zijn er 6, bij Schengen zijn er 4, bij Frisange zijn er 4, bij Rodange zijn er 6, bij Wasserbillig 8, bij Wemperhardt zijn er 7, etc.
Dit zijn allemaal plaatsen die elders in Europa 1 of 2 tankstations zouden hebben. Of zelfs geen één.
Bijvoorbeeld in Remich zijn er 6, bij Schengen zijn er 4, bij Frisange zijn er 4, bij Rodange zijn er 6, bij Wasserbillig 8, bij Wemperhardt zijn er 7, etc.
Dit zijn allemaal plaatsen die elders in Europa 1 of 2 tankstations zouden hebben. Of zelfs geen één.
-
- 4x3 autosnelweg
Maar zeker in het noorden is het vrij dunbevolkt gebied aan de Belgische en Duitse kant van de grens. Hoeveel buitenlandse voertuigen komen er daadwerkelijk tanken? Of is een combinatie met winkelen, want de megasupermarkten trekken wel bezoekers?
-
- autoweg

-
- Moderator
-
- expressweg
Vier man(wijven) in de auto, € 133 per kilo verschil, € 532 voordeel alleen al aan shag. Daar kun je wel 400 km voor rijden ja. Dan nog 12 sloffen sigaretten, ook al € 200.
En is er controle? Ik heb nog nooit mobiele controle gehad in of bij Luxemburg. Misschien in de winkel, maar dan ga je eerst naar de ene winkel, dan naar de andere en laad je de auto vol.
En is er controle? Ik heb nog nooit mobiele controle gehad in of bij Luxemburg. Misschien in de winkel, maar dan ga je eerst naar de ene winkel, dan naar de andere en laad je de auto vol.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik heb ook wel eens alcoholische versnaperingen de grens mee overgenomen en een enkele slof sigaretten of tabak. Maar als je nog voedsel inslaat, dan verdampt je voordeel al snel.
-
- 4x5 autosnelweg
Tsja, het is maar waar je prioriteiten liggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
Doen we zelf ook. Bij Bastogne de N4 erop en dan in Martelange tanken om bij Arlon weer erop te gaan. Qua reistijd verlies je niets. Qua km zelfs iets korter. En je hoeft niet of nauwelijks te wachten. Keuze zat daar. We pakken zelf meestal de Gulf. Zit ook een schoon sanitair aan vast.
-
- stadsweg
A couple photos of A1 around the city capital, a few lane changes. I driven few months ago.
1/
A1 Luxembourg 01 by FreewayAllan, sur Flickr
2/ Right lane...
A1 Luxembourg 02 by FreewayAllan, sur Flickr
3/ ...Left lane
A1 Luxembourg 03 by FreewayAllan, sur Flickr
4/ Alzette viaduct. I believe this is an only cable suspension motorway bridge in Luxembourg
A1 Luxembourg 04 by FreewayAllan, sur Flickr
5/ End of A1.
A1 Luxembourg 08 by FreewayAllan, sur Flickr
1/

2/ Right lane...

3/ ...Left lane

4/ Alzette viaduct. I believe this is an only cable suspension motorway bridge in Luxembourg

5/ End of A1.

-
- 2x3 autosnelweg
Ik reed gisteren via de A3, A1 en A7 om Luxemburg-stad heen. Bij Mersch worden de oostbuis van de tunnel Gousselerbierg en tunnel Mersch gerenoveerd. Al het verkeer moet door de westbuis met tegenverkeer en maximaal 50. Het verkeer noordwaarts gaat na tunnel Mersch terug naar zijn eigen weghelft. Ik had vrijwel geen vertraging.
Eerder ben ik door de tunnel Safelder en Grouft gekomen. Ertussen ligt een 100 meter lang ecoduct en loopt de weg er iets omhoog, voordat tunnel Grouft bereikt wordt.
Net na dit ecoduct vond de bestuurder van een tanker het nodig een vrachtwagen te gaan inhalen. Die vrachtwagen reed hooguit 60, het betrof een vrachtwagen trailer combinatie en kennelijk vol beladen. Dan hebben we het al gauw over zo'n 45 ton wat daar de helling probeert te beklimmen.
De bestuurder van de tanker kwam zonder richting aan te geven ineens naar links.
Dit zo ongeveer 50 meter voor mij, ik reed 110 ongeveer en was aan het accelereren.
Ik moest vol in de ankers: alarmlichten gingen automatisch aan, de ABS, rembekrachtiger en stabilisatie controle grepen in en op het wegdek staan nu rubberen strepen. Ik miste de achterkant van de tanker op een haar, de bestuurder gooide dat apparaat schielijk terug naar rechts, bijna in aanraking komend met de achterkant van trailer. Dit scheelde alles echt bijzonder weinig...
Ik zat even stevig te vloeken.
In Mersch dus maar even de snelweg af om te tanken, dat moest toch gebeuren, maar ook om even bij te komen. Na de weg weer op te zijn gegaan, passeerde ik eerst de vrachtwagen met aanhanger. En wat reed daar een kilometer verderop? De tanker...
Ik had die chauffeur graag even gesproken, maar hij (of zij, kan natuurlijk ook), zal ook wel geschrokken zijn, gezien de ruk aan het stuur waarmee het voertuig terugging naar rechts.
Desalniettemin: ik vond deze manoeuvre, had die zich in Nederland afgespeelt, een artikel 5 bekeuring waardig en afhankelijk van de verklaring van de bestuurder, ziet hij zijn fout in of niet, had ik hem ook aangemeld voor een EMG. Juist omdat het een beroepschauffeur is, die zou beter moeten weten.
We hebben allemaal geluk gehad, dit was m.i. een "near miss" uit het boekje.
Eerder ben ik door de tunnel Safelder en Grouft gekomen. Ertussen ligt een 100 meter lang ecoduct en loopt de weg er iets omhoog, voordat tunnel Grouft bereikt wordt.
Net na dit ecoduct vond de bestuurder van een tanker het nodig een vrachtwagen te gaan inhalen. Die vrachtwagen reed hooguit 60, het betrof een vrachtwagen trailer combinatie en kennelijk vol beladen. Dan hebben we het al gauw over zo'n 45 ton wat daar de helling probeert te beklimmen.
De bestuurder van de tanker kwam zonder richting aan te geven ineens naar links.

Ik moest vol in de ankers: alarmlichten gingen automatisch aan, de ABS, rembekrachtiger en stabilisatie controle grepen in en op het wegdek staan nu rubberen strepen. Ik miste de achterkant van de tanker op een haar, de bestuurder gooide dat apparaat schielijk terug naar rechts, bijna in aanraking komend met de achterkant van trailer. Dit scheelde alles echt bijzonder weinig...

In Mersch dus maar even de snelweg af om te tanken, dat moest toch gebeuren, maar ook om even bij te komen. Na de weg weer op te zijn gegaan, passeerde ik eerst de vrachtwagen met aanhanger. En wat reed daar een kilometer verderop? De tanker...
Ik had die chauffeur graag even gesproken, maar hij (of zij, kan natuurlijk ook), zal ook wel geschrokken zijn, gezien de ruk aan het stuur waarmee het voertuig terugging naar rechts.
Desalniettemin: ik vond deze manoeuvre, had die zich in Nederland afgespeelt, een artikel 5 bekeuring waardig en afhankelijk van de verklaring van de bestuurder, ziet hij zijn fout in of niet, had ik hem ook aangemeld voor een EMG. Juist omdat het een beroepschauffeur is, die zou beter moeten weten.
We hebben allemaal geluk gehad, dit was m.i. een "near miss" uit het boekje.

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 4x3 autosnelweg
Je maakt van alles mee, maar die Luxemburgse tunnels zijn toch op 90 gelimiteerd?
-
- Voorzitter

-
- Moderator
Er zitten toch trajectcontroles in de tunnels van de A7?
-
- Voorzitter

-
- 2x4 autosnelweg

Er was niemand in die tunnels die 90 reed.
-
- 2x3 autosnelweg
Van een trajectcontrole in die Luxemburgse tunnels is mij niets bekend en ook Flitsmeister gaf niets aan. Officieel geldt er een maximum snelheid van 90 in die tunnels, maar met 100 - 110 werd ik nog ingehaald.
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg

-
- expressweg
Wat houdt je tegen?Coen Tunnel schreef: ↑vr 08 sep 2023, 18:17Dat zou kunnen, maar dan is het iets recents. Ik moet toegeven dat het ook al ruim twee jaar geleden is dat ik daar voor het laatst ben geweest.

-
- woonerf
Klinkt als niet goed gespiegeld door de vrachtwagen, fijn dat het goed afliep, maar wordt daarvoor een art. 5 en EMG geschreven in Nederland? (Moet je natuurlijk maar net hebben dat er politie in de buurt rijdt, maar EMG lijkt me toch meer voor bewuste aso-rijders?)Hajo schreef: ↑vr 08 sep 2023, 17:01 Desalniettemin: ik vond deze manoeuvre, had die zich in Nederland afgespeelt, een artikel 5 bekeuring waardig en afhankelijk van de verklaring van de bestuurder, ziet hij zijn fout in of niet, had ik hem ook aangemeld voor een EMG. Juist omdat het een beroepschauffeur is, die zou beter moeten weten.