Als je per se Zwitsers wil, pak dan desnoods Frutiger, wat in ieder geval ontworpen is voor wegwijzers.
Wacht eens even, als ik naar de lower case "a" kijk is het zelfs Arial. Dit meen je niet.

Moderator: Moderatoren
Een lettertype als Comic Sans zou ook prima leesbaar kunnen zijn voor mensen met goede ogen. Toch is het natuurlijk volkomen ongeschikt voor bewegwijzering.paolie schreef: ↑ma 23 okt 2023, 11:30 Nu ben ik het gebied van lettertypen een volkomen leek, dus wars van beroepsdeformatie kan ik hier melden dat ik nog nooit enige problemen ondervonden heb bij het lezen van bewegwijzering in Luxemburg.
Heb ik nu buitengewoon betere ogen dan jullie, of is het lettertype gewoon prima leesbaar?
Problemen is een relatief iets. Als weggebruiker is het zo simpel als: op grote afstand kun je een bord nog niet lezen, en dichterbij wel. Zicht-omstandigheden als regen en licht spelen daarbij natuurlijk ook een rol. En dat is zo ongeveer waar je analyse als simpele weggebruiker ophoudt: als je een bord voor je gevoel maar op tijd hebt kunnen lezen, is het goed genoeg.paolie schreef: ↑ma 23 okt 2023, 11:30 Nu ben ik het gebied van lettertypen een volkomen leek, dus wars van beroepsdeformatie kan ik hier melden dat ik nog nooit enige problemen ondervonden heb bij het lezen van bewegwijzering in Luxemburg.
Heb ik nu buitengewoon betere ogen dan jullie, of is het lettertype gewoon prima leesbaar?
Ik kan me zo geen borden voor de geest halen met SNV en Helvetica op hetzelfde bord. Op oudere borden gebruikte Luxemburg SNV, en het oude Franse cursieve lettertype (ik weet de precieze naam niet). Zie ook hoe de N-nummers hier op z'n Belgisch zijn aangegeven, waarbij het cijfer veel groter is dan de N:
Dit lijkt me niet de plek voor een politieke discussie.
Ik denk dat het budget simpelweg een probleem is. Luxemburg is rijk, maar klein, met weinig inwoners en op alle vlakken goede voorzieningen. Wegverbredingen, zeker als er kunstwerken moeten worden vervangen of aangepast, zijn gewoon een forse uitgave voor zo'n klein land.