[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door sven_engelen »

^^ En die wordt ook ontzettend goed gebruikt!

Not.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Ik heb zelf geen zicht op het gebruik van die strook. Ik weet enkel dat het concept ervan onder invloed van groene Franstalig minister Gilkinet aan de Wegcode is toegevoegd geweest. Want België moest immers toch ook aan covoiturage doen?
sven_engelen
expressweg

^^ Laat ik zeggen dat ik er tot ongeveer 2 jaar geleden regelmatig kwam en nu minder regelmatig maar elke keer als ik er rij zie ik werkelijk niemand op die carpoolstrook rijden omdat er vaak max 2 mensen in een auto zitten.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Wimpie25 schreef: za 22 mar 2025, 9:40
waldo79 schreef: wo 19 mar 2025, 14:54 In Califonia heb ik een aantal keren 3+ gezien, maar 2+ kwam ook daar vaker voor. Op overtreding stond trouwens een pittige boete van $420.
3+ is het regime op de enige carpoolstrook van België. De E411 richting Luxemburg.
Er is toch ook een carpoolstrook richting Brussel?
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ja ook op de E411/A4, bij Wavre/(Ottignies-)Louvain-la-Neuve.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

De omgebouwde vluchtstrook is gewoon leeg, zelfs taxi's rijden liever op de andere rijstroken. Wat daar ook niet helpt: een vmax van 50km/h instellen

Ben daarom ook benieuwd hoe lang het duurt voordat die linker rijstrook voor algemeen verkeer wordt vrijgegeven. Busdiensten op vluchtstrook gebeurt in NL ook (waarbij de bus alleen tijdens de file de vluchtstrook gebruikt) en kan ik nog begrijpen
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Het idee van die maximumsnelheid van 50 km/u is dan ook dat de carpoolstrook op de vluchtstrook enkel tijdens files gebruikt wordt. Het is dus logisch dat hij 99% van de tijd leeg is.
sven_engelen
expressweg

^^ Het gaat nog interessant worden als er een auto met pech op de vluchtstrook staat en men op de carpoolstrook niet oplet daar op de E411...
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Om de zoveel tijd is er een vluchthaven daarvoor aan de E411/A4.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

Chris schreef: vr 21 mar 2025, 21:20 Dit weekend wordt de verbreding tussen het Aire de Berchem en Croix de Gasperich in gebruik genomen.
Het betreffende stuk van 3,5km is vanmorgen opengesteld. Echt een promotie vind ik het niet: de snelheidslimiet is van 130 naar 90km/h gegaan. En alsof dat nog niet absurd genoeg is, gaat het in de brede spits naar 70km/h. Hoe breed, vroeg je? Van 6-11 uur en van 15-20 uur… Maar eerlijk is eerlijk: ze hebben er wel een prachtig debiliserend filmpje bij!
Link
Het gaat dus om een stuk van 3,5km wat van 130 naar 90/70 gaat. Dat doe je met:
- 130 in 97 seconden
- ⁠90 in 140 seconden
- ⁠70 in 180 seconden

Oftewel: de reistijd neemt toe van 97 naar 140 of 180 seconden, wat neerkomt op 44% tot 86% extra. Tax money well spent…
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

RSK schreef: zo 23 mar 2025, 15:57 Dat doe je met:
- 130 in 97 seconden
Ook in de spits?
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
sven_engelen
expressweg

Als die derde rijstrook gewoon voor overig verkeer opengesteld zou worden wel ja. Nu zullen de files niet opgelost worden en de carpoolstrook leeg blijven. Weg belastinggeld…
Joshua schreef: za 22 mar 2025, 23:20 ^^ Om de zoveel tijd is er een vluchthaven daarvoor aan de E411/A4.
Want dát werkt zo goed. Hoe vaak zien we wel niet spitsstroken afgesloten worden vanwege auto’s of nog vaker, vrachtwagens met pech?
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/2289251.html

Gisteren heeft de minister een voorstel naar de Chamber gestuurd voor aanpak van de noordelijke 31,5 kilometer N7. Op dit moment is de weg enkelbaans en op een aantal delen 2+1, waarbij de snelheidslimiet 70 of 90 is, en 110 op die plaatsen waar ingehaald kan worden.

De boodschap is dat uitbouw tot 2x2 niet haalbaar wordt geacht, de focus zal liggen op maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid. Belangrijkste elementen zijn de aanleg van geleiderails om de rijrichtingen te scheiden. De snelheid zou daarbij overal naar 90 gaan, wat m.i. de bruikbaarheid van de inhaalstroken niet bevordert. Ik betwijfel of het verhogen van 70 naar 90 dat nadeel compenseert.

Afgezien van de op dit moment in aanbouw zijnde 2x2/1+1 bypass van Housen/Hosingen is er geen perspectief voor de aanleg van andere rondwegen. De oppositie constateert alvast handenwrijvend dat de inzet van DP en met name CSV bij de verkiezingen van 2023 om de N7 op te waarderen luchtfietserij zijn gebleken. Als ik naar de uitkomst kijk, vraag ik me in alle eerlijkheid af of er überhaupt een serieuze poging is gedaan.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De brug in Bettembourg is vandaag geopend. Rond 19 uur mocht het verkeer er overheen.

Afbeelding
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

Kamervragen van Jeff Engelen (ADR) en de antwoorden van minister Backes over de verlichting op snelwegen en buitenwegen en het effect op de verkeersveiligheid. Vanaf 2013 is in Luxemburg de hoeveelheid verlichting op snelwegen stapsgewijs teruggebracht, in totaal zijn sindsdien 731 lichtmasten met 872 armaturen verwijderd. Het betrof 590 enkele lichtmasten op de A6 in 2014-2015, 49 dubbele masten op de A13 in 2019, 63 dubbele masten op de A1 in 2019 en aldaar nog eens 29 dubbele masten in 2023. Op dit moment staan er nog 7.267 lichtmasten langs Luxemburgse snelwegen. Op buitenwegen is het aantal vrijwel onveranderd gebleven. Op basis van de beschikbare informatie bij de verschillende verkeersdiensten heeft het verwijderen van de verlichting geen merkbaar effect op de verkeersveiligheid gehad.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Volgens https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/22 ... e=twitterx gaat er 28-4 een nieuwe P+R open nabij het vliegveld. Als je daar parkeert en niet met OV gaat dan moet je betalen.
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

De concessie van Aire de Berchem gaat morgen over op Q8 (beide richtingen). Ook de McDonald's zal verdwijnen

https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/2298406.html
martwoutnl
zandpaadje

Bericht door martwoutnl »

Ernie schreef: wo 30 apr 2025, 10:30 De concessie van Aire de Berchem gaat morgen over op Q8 (beide richtingen). Ook de McDonald's zal verdwijnen

https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/2298406.html
Verandert er nog iets inhoudelijks aan Berchem west? McDonalds zit volgens mij toch alleen aan de oostkant? Ik vind persoonlijk de westkant leuker om te stoppen dan de oostkant.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ McDonald's zat inderdaad alleen aan de oostzijde, samen met Starbucks. Er is wel een krappe, donkere voetgangerstunnel tussen beide zijden, al lijken de meest recente Streetviewbeelden erop te duiden dat die is gemoderniseerd. Maar nog steeds krap. Hopelijk nu wel beter verlicht, want de ene keer dat ik eens door die tunnel wilde lopen heb ik maar rechtsomkeert gemaakt, het was erg donker in de tunnel.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Coen Tunnel schreef: di 06 mei 2025, 17:42 ^^ McDonald's zat inderdaad alleen aan de oostzijde, samen met Starbucks. Er is wel een krappe, donkere voetgangerstunnel tussen beide zijden, al lijken de meest recente Streetviewbeelden erop te duiden dat die is gemoderniseerd. Maar nog steeds krap. Hopelijk nu wel beter verlicht, want de ene keer dat ik eens door die tunnel wilde lopen heb ik maar rechtsomkeert gemaakt, het was erg donker in de tunnel.
Ik wist niet dat er een tunnel was voor voetgangers. Nooit opgevallen en ik ben tijdens de vakantie's met regelmaat wel eens aan de westkant gestopt. En dan leer je na zoveel jaren weer iets wat je niet wist.

Even wat actueel nieuws (ik plaats het als iemand komend weekeinde 's nachts door Luxemburg gaat). De A3 gaat even dicht tussen Gasperich en Bettembourg zie https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/23 ... e=twitterx
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ De oude situatie aan de westzijde: https://www.google.com/maps/@49.5420461 ... FQAw%3D%3D

Op beelden van vorig jaar is te zien dat de tunnel gemoderniseerd wordt: https://www.google.com/maps/@49.5419558 ... FQAw%3D%3D
https://www.google.com/maps/@49.5418376 ... FQAw%3D%3D

Ik vraag me af of die tunnel überhaupt veel gebruikt werd, ik vond het zelf zo weinig uitnodigend dat ik er niet doorheen gegaan ben, en ik kan me niet voorstellen dat grote hoeveelheden mensen van deze krappe tunnel gebruik hebben gemaakt. Wellicht dat de gemoderniseerde tunnel wat meer volk zal trekken.
Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie »

martwoutnl schreef: di 06 mei 2025, 9:42 Verandert er nog iets inhoudelijks aan Berchem west? McDonalds zit volgens mij toch alleen aan de oostkant? Ik vind persoonlijk de westkant leuker om te stoppen dan de oostkant.
Volgens het artikel veranderd het aan beide kanten van de weg
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Ernie schreef: wo 07 mei 2025, 9:49 Volgens het artikel veranderd het aan beide kanten van de weg
Lees inderdaad via https://www.virgule.lu/luxembourg/le-re ... 14736.html dat er een Panos en Delhaize stop & go komt. Zou nu open moeten zijn.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Coen Tunnel schreef: wo 07 mei 2025, 8:52 ^^ De oude situatie aan de westzijde: https://www.google.com/maps/@49.5420461 ... FQAw%3D%3D
Nu snap ik waarom ik het nooit heb gezien. Als we er kwamen, reden we precies aan de andere kant van het tankstation langs.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Wat foto's van 19 Juni.
https://photos.app.goo.gl/FzoZXGkSKdNJdBJa6

Eerst de A4/B40 naar het noorden. Op de weg zelf zie je nergens het nummer B40.
De borden hier links in beeld zijn wel erg klein.
Afbeelding

De knooppunten hebben geen nummer, maar ze gebruiken wel het afrit(nummer)symbool
Afbeelding

Afbeelding

en op dit bord dan toch per ongeluk een fout nummer
Afbeelding

Hier konden ze beter bestemmingen gebruiken (of A-nummers). De E25 gaat twee kanten op, de E44 ook, maar daar kun je nog raden dat ze de snelweg bedoelen.
Afbeelding

In de andere richting staat wel B40
Afbeelding

Digitale borden: het CR nummer geel, maar de B40 zwart
Afbeelding

Afbeelding

Hier staat de B40 op de voorwegwijzer maar niet bij de oprit. Let ook op het blauwe D nummer.
Afbeelding

Hier staat alleen linksaf het B-nummer. En de E44, terwijl die hier helemaal niet is, en je bovendien voor beide richtingen de andere kant op moet.
Afbeelding
Verder nog opmerkelijk dat ze op dit nieuwe bord geen rekening houden met de doortrekking van de weg rechtdoor die in bouw is.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

marcel schreef: zo 13 jul 2025, 15:30 Hier konden ze beter bestemmingen gebruiken (of A-nummers). De E25 gaat twee kanten op, de E44 ook, maar daar kun je nog raden dat ze de snelweg bedoelen.
Afbeelding
Voor de E25 krijg je tenminste nog te zien dat het 15 óf 21 kilometer is, dus een verwaarloosbaar verschil. Voor weergave van doelen is de ruimte hier beperkt. Voor mijzelf is het dan bovenal een reden dat we in Europa wat minder panisch zouden moeten zijn over het gebruik van windrichtingen.
harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry »

Pino schreef: zo 13 jul 2025, 15:44 dat we in Europa wat minder panisch zouden moeten zijn over het gebruik van windrichtingen.
Onderstaande is inderdaad uniek in Nederland. Zoiets had hier in Luxemburg niet misstaan.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Die was ik alweer vergeten. Jammer dat A4 zuid er niet bij staat…
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Toen dit bord geplaatst was eindigde de A4-Zuid nog bij Delft en was er langs het hele traject geen benzinepomp te vinden. Logisch dus dat ze voor die richting niets vermeld hebben.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Tjonge, dat bord staat er dus al een tijdje. Geen succes blijkbaar, want het is niet landelijk uitgerold. Ik vind het persoonlijk ook wat merkwaardig, denk dat je dit alleen moet aangeven als een volgend tankstation echt best wel ver weg is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.