[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Joshua
autoweg

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Joshua »

MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Die laatste is veel te onoverzichtelijk. Teveel informatie om snel tot je te nemen en er uit te halen wat voor jou relevant is. Het bord is ook niet zo groot. Bij 120 km/u heb je hier weinig aan.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ik heb ooit wel eens een bord ontworpen waarop de verschillende opties voor rechtdoor en op kruisende autosnelwegen keurig op een rijtje onder elkaar stonden als op een afstandenbord. Dat was dan gedacht als eerste voorwegwijzer, beetje zoals je het ook in Groot-Brittannië ziet (onder meer hier). De informatie zo concentreren aan de onderkant van een bord dat al een redelijke informatiedichtheid heeft loopt namelijk op een gegeven moment tegen grenzen aan.

Maar goed, ik twijfel of je zo’n bord nu echt moet willen. Op het overgrote deel van het West-Europese snelwegennet is de dichtheid aan voorzieningen hoog genoeg én voorspelbaar. Met gangbare intervallen tussen de 20 en 40 kilometer (enigszins verschillend per land) praat je over intervallen waar niemand het op aan zal laten komen; wat voor soort fear of missing out roep je dan op met die witte onderbordjes die in het overgrote deel van de gevallen vooral zeggen dat je niet bang hoeft te zijn?

En dan heb je tegenwoordig ook nog navigatiesystemen. Als je het dan toch over schaarse budgetten hebt die beschikbaar zijn voor bewegwijzering: er is veel voor te zeggen om al deze witte strips af te schaffen (“het was leuk verzonnen in een ander tijdperk, lieve Duitsers”) en in plaats daarvan beter te verwijzen naar niet-weggebonden voorzieningen in gebieden waar de weggebonden voorzieningen nog wél schaars zijn. En vervang het witte onderbordje in gevallen met een uitzonderlijk lange interval door een geel onderbord met afstandsvermelding. Want met geel trek je de aandacht van de weggebruiker.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Hier zal ongetwijfeld wat defensief handelen van de wegbeheerder een rol spelen. De tankstations in Wallonië zelf worden met een logo aangeduid, maar in Nederland en Vlaanderen weten ze niet wie de exploitant is. Ik kan me dan wel ergens voorstellen dat als je juist de ver gelegen verzorgingsplaatsen aangeeft als service naar de internationale weggebruiker meteen de exploitanten aan de lijn hangen met 'ja hallo, wij betalen hier een godsvermogen aan licentiekosten om een tankstation te mogen exploiteren en jullie geven alleen de concurrent in Nederland aan'
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tja, als uitbaters logo’s op de bewegwijzering zien als een stuk reclame waar ze recht op hebben, ben je wel een beetje doorgeslagen in hoe bewegwijzering de ter plaatse onbekende moet helpen. De witte strips bij verzorgingsplaatsen, waarop staat welke merken hier vertegenwoordigd zijn, vind ik wat dat betreft al randje. Maar wanneer dat dan ook voor stroomafwaarts moet, ben je echt doorgeslagen. Geloven bewegwijzeraars werkelijk in een keuze tussen Shell en Esso? Is het toegeven aan druk van pachters die heel goedkope reclame willen? (beetje hetzelfde als de toeristische borden)

Reduceer je de boodschap naar een waarschuwing “voorlopig geen weggebonden pompen”, dan horen daar zeker geen merknamen bij. Dan zet je gewoon het pomp-symbooltje neer. Want het gaat niet om het merk of zogenoemde keuzevrijheid, maar om een waarschuwing. En ik zou dan ook zeggen dat het dan ook sneller klaar is met het “mijn Nederlandse concurrent krijgt daar wel een vermelding”. Want uiteindelijk is die vermelding een aansporing om in geval van twijfel hier te tanken en niet bij die Nederlandse concurrent. Waar dichterbij gelegen tankstations misschien zelfs nog wel meer bezoek zullen krijgen omdat verkeer niet het bewegwijzerde tankstation op-ge-nudged wordt.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Mijn vader wilde vroeger alleen bij Shell tanken omdat je daar voor handdoeken kon sparen. Mij (en volgens mij meer mensen van mijn generatie) maakt het geen bal uit, zolang de benzine maar een beetje redelijk geprijsd is. Nou, dan moet je niet naar Nederland rijden als je in Wallonië bent :rofl2:
Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman »

O ja, want handdoeken zijn echt onbetaalbaar inderdaad. Bijvoorbeeld een tv is inderdaad een stuk goedkoper dan een setje gulden vliezen in de linnenkast. :hap:

En het werkt nog steeds, dit soort sigaren uit eigen doos door middel van zegeltjes en spaarpunten. :rofl2:
🇳🇱🇪🇺
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Vinny schreef: do 17 jul 2025, 14:10 Mijn vader wilde vroeger alleen bij Shell tanken omdat je daar voor handdoeken kon sparen. Mij (en volgens mij meer mensen van mijn generatie) maakt het geen bal uit, zolang de benzine maar een beetje redelijk geprijsd is. Nou, dan moet je niet naar Nederland rijden als je in Wallonië bent :rofl2:
Gut ja, die handdoeken. Die hadden wij ook thuis. Maar mijn ouders waren alleen trouw aan de lokale Shell-garage; onderweg was het gewoon tanken waar dat praktisch zo uitkwam. En uiteraard speelde dit ook in een tijd dat de benzineprijs nog vrijwel overal gelijk was
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

Die handdoeken was ik ook alweer bijna vergeten :emo:

Wij waren goed bevriend met de pomphouder in de buurt, dus wij kregen standaard stapels extra zegels en daarmee stapels handdoeken. Op een gegeven moment had de hele familie ze volgens mij :lol:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Mijn vader gaf de voorkeur aan Esso. De dichtstbijzijnde pomp voor ons was een witte pomp, maar volgens mijn vader hadden ze daar slechte brandstof. Ook een Q8 en Mobil zaten dichterbij dan de Esso, die toch binnen de stad zo'n 3 km rijden was. Maar mijn vader kende het personeel daar, hij spaarde de zegeltjes, ik ging vaak mee en kreeg stickers voor mijn plakboek (ze hadden altijd wel stickers ter promotie van een of ander evenement), en de auto ging daar ook door de ouderwetse wasstraat. Ook op reis tankte mijn vader bij Esso als het zo uitkwam, hij was juist niet zo gecharmeerd van Shell. Waarom precies weet ik niet, maar hij vermeed het juist. Ook hield hij na elke tankbeurt het aantal gereden kilometers en het aantal getankte liters bij. Eerst rekende hij zelf altijd het verbruik uit, later in een Excel-spreadsheet. Het zou me niks verbazen als hij dat nog steeds doet. Maar hij zal niet meer bij de Esso tanken, die is verdwenen uit de stad waar hij woont.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Pino schreef: do 17 jul 2025, 16:04 Gut ja, die handdoeken. Die hadden wij ook thuis. Maar mijn ouders waren alleen trouw aan de lokale Shell-garage; onderweg was het gewoon tanken waar dat praktisch zo uitkwam. En uiteraard speelde dit ook in een tijd dat de benzineprijs nog vrijwel overal gelijk was
Dit doet mij denken aan het tanken in Frankrijk ruim 35 jaar geleden. Toen kreeg je bij elke tankbeurt een boekje over een bepaald thema. Dus gingen we toen graag bij ik dacht Total tanken. Jeugdherinnering. :top:
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik ben vandaag bij de Aire de Pontpierre gestopt, de vernieuwde verzorgingsplaats langs de A4. Deze heeft mijn voorkeur omdat hij niet zo druk is als Aire de Capellen of Aire de Berchem. En dat was ook nu zo. Bij Aire de Capellen stond het voorterrein helemaal volgeparkeerd met caravans.

De brandstofprijzen, die nagenoeg overal in Luxemburg vrijwel hetzelfde zijn.
Afbeelding
A4 Aire de Pontpierre by European Roads, on Flickr

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Capellen druk? was altijd direct aan de beurt, maar moet wel zeggen dat de staat wat minder aan het worden is.
Vaak staan er 3 of 4 pompen uit of in storing

Berchem heeft de naam en vaak wel druk. Deze sla ik liever over
Davy
expressweg

Bericht door Davy »

De tijd dat Luxemburg voor benzine echt voordelig was is nu wel voorbij. De onbemande pomp in België is tegenwoordig goedkoper, tot soms al 5 cent.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik ben vanmorgen bij Capellen (richting België) gestopt om te tanken (1,47/liter). Ik was al voorbereid om bij drukte door te rijden en de volgende afrit te nemen om op het OWN te tanken, maar het tankstation was zodanig uitgestorven dat ik me even afvroeg of het wel open was. Ik had keuzestress om een pomp te zoeken, ze waren allemaal vrij :) Ik kon ook op mijn gemak de ramen schoonmaken.

Worden die kassa’s nog wel eens gebruikt trouwens? Ze waren allemaal dicht, betalen ging prima via de automaat.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Die kassa's heb ik nog nooit open gezien. Helaas is het bij Capellen wel de vraag welk betaalautomaat werkt of juist niet (veel storingen)
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Ik herinner me het gebruik wel, maar dan praat je over 20 jaar terug ofzo.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik herinner mij dat ook nog, wel iets minder dan 20 jaar geleden, maar wel meer dan 10 jaar geleden. Je tankte en moest dan rijden naar een kassa met raam met slagboom om te betalen.

Op een beetje reisdag zijn de aire de Capellen en Berchem vaak nogal vol, dus dan tank ik liever ergens zonder wachtrij. Tegenwoordig zijn de brandstofprijzen in België van vrijwel hetzelfde niveau ook, maar in het zuidoosten van België zijn weer amper tankstations langs de E411 / E25.

Je zou zeggen dat het tegenwoordig wel weer rendabel is om een nieuwe VZP met tankstation langs de E411 en E25 dichter bij Luxemburg te exploiteren. Het grote prijsverschil is de reden dat dit niet rendabel was, maar dat verschil is dus verdwenen.

Bij Habay zit wel een Total direct bij de afrit.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

^^ Tussen Luik en Arlon is er maar 1 VZP (Aire de Sprimont) met een tankstation en zelfs die is niet heel erg druk. Jouw suggestie kende ik nog niet
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Bij Sprimont in zuidelijke richting staat ook 135 km vermeld als afstand tot het volgende tankstation (Capellen).
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een VZP met tankstation bij Hondelange is wellicht lastig vanwege de nabijheid van Aire de Capellen (10 kilometer), qua brandstofprijzen langs de snelweg ga je het niet winnen.

Maar je zou denken dat een onbemand tankstation bij een afrit van de E25 of E411 wel te exploiteren moet zijn tegenwoordig. Nu ik er naar kijk zitten er wel een paar tankstations bij afritten dicht bij de E25 ten zuiden van Sprimont, maar die maken geen reclame langs de snelweg (zoals wel langs de E42).
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Langs de E42 ben ik wel eens gestopt bij Kaiserbaracke en Lommersweiler al is die tweede bepaald niet goedkoop.
martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »

Chris schreef: vr 10 okt 2025, 19:11 Een VZP met tankstation bij Hondelange is wellicht lastig vanwege de nabijheid van Aire de Capellen (10 kilometer), qua brandstofprijzen langs de snelweg ga je het niet winnen.
En dan heb je ook nog Martelange in de buurt. Vast adres langs de NZ-route voor ons in beide richtingen. Ik heb wel het idee dat de plaats meer ontdekt wordt.

Wel eens met opmerking dat prijsverschil nu klein is. We gaan in november naar Zuid-Limburg maar gaan dan eens niet naar N-Luxemburg. Voor goedkoop tanken is tankstation net onder Aubel al prima qua prijs.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik kwam vorige maand nog door Martelange. Ik weet niet of ze daar iets veranderd hebben aan de verkeerslichten, maar er was een behoorlijke file door het dorp.

Het is wel korter dan de E25-E411, maar niet sneller. Waardoor navigatiesystemen het niet als alternatief zullen aangeven, je moet het echt kennen, en de groep bestuurders die het 'van vroeger' kent, zal steeds kleiner worden.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Was vorige maand een weekend in Luxemburg en het viel me op dat de benzineprijzen overal hetzelfde waren (althans, in het gebied Arlon - Luxemburg buiten de autosnelweg). Had ik niet eerder door.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat is eigenlijk zo lang als ik mij kan herinneren zo. Autosnelweg of dorp maakt ook geen of hooguit 1 cent verschil. Ik heb wel eens gezien dat Lukoil dan € 0,004 onder de prijs van andere tankstations gaat zitten in poging klanten te trekken.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Chris schreef: zo 12 okt 2025, 10:23 Ik kwam vorige maand nog door Martelange. Ik weet niet of ze daar iets veranderd hebben aan de verkeerslichten, maar er was een behoorlijke file door het dorp.

Het is wel korter dan de E25-E411, maar niet sneller. Waardoor navigatiesystemen het niet als alternatief zullen aangeven, je moet het echt kennen, en de groep bestuurders die het 'van vroeger' kent, zal steeds kleiner worden.
Hmm, vrachtwagens kennen die route absoluut:
https://maps.app.goo.gl/oEVTeKCu6fbuZr4XA

Ik weet niet of ik het zelf snel zou doen, de N 4 staat hier vol met flitspalen en snelheidsbeperkingen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

traveldude schreef: zo 12 okt 2025, 10:43 Was vorige maand een weekend in Luxemburg en het viel me op dat de benzineprijzen overal hetzelfde waren (althans, in het gebied Arlon - Luxemburg buiten de autosnelweg). Had ik niet eerder door.
Dat is anders echt al tientallen jaren zo. Er is een door de staat voorgeschreven maximumprijs en niemand vraagt minder.
traveldude
dorpsstraat

Bericht door traveldude »

Oh ja, dat zal best. Ik had ook zeker niet het gevoel dat het iets nieuws is, maar het was me niet eerder opgevallen (of ik heb het eerder niet goed opgeslagen in mijn hoofd) buiten de snelweg van België naar Frankrijk.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Egbert schreef: zo 12 okt 2025, 18:16
traveldude schreef: zo 12 okt 2025, 10:43 Was vorige maand een weekend in Luxemburg en het viel me op dat de benzineprijzen overal hetzelfde waren (althans, in het gebied Arlon - Luxemburg buiten de autosnelweg). Had ik niet eerder door.
Dat is anders echt al tientallen jaren zo. Er is een door de staat voorgeschreven maximumprijs en niemand vraagt minder.
Prijsvergelijker Carbu is het daar niet mee eens. Alleen heb je het over max 1,5 cent/liter waarvoor je echt goed moet zoeken (Lees: niet de moeite waard)