[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel »

Bij de grensplaatsen zoals Remich en Wasserbillig zie je nog wel eens verschillen, meestal in de orde van grootte van 0,1-0,4 ct/l.

Lukoil was altijd 1 ct/l goedkoper, geen idee of dat nog steeds zo is. Ik vermijd Lukoil sowieso.

Les Tigres in Schengen is de goedkoopste pomp van Luxemburg, zij zitten standaard 1,5 ct/l onder de adviesprijs.

Maar het merendeel van de pompen vraagt inderdaad de adviesprijs.
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

Even wat actualiteit rond de Diddelenger Autobunn:

Bericht van september: wijziging snelheidsregime en aankondiging camera's
https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/2336104.html

Bericht van vandaag: radars geplaatst
https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/a/2349953.html

Korte samenvatting: men heeft per medio september de snelheidslimiet op de A3 buiten de spits verhoogd van 90 naar 110km/h. Dat lijkt me ook wel wat reëler, zeker als je bedenkt dat het in het verleden toen de weg nog smaller was gewoon 130 was. Los van het gegeven dat dat wat mij betreft ook een prima optie was geweest, is 110 in ieder geval al een realistischer compromis dan 90, dat is buiten de spits wel echt een beetje ongeloofwaardig.

Verder heeft men camera's geplaatst die moeten gaan handhaven op het gebruik van de carpoolstrook door bestuurders die alleen in hun auto zitten. Ik vraag me af of dat nu echt een ding is, of dat het vooral symboolpolitiek is. En uiteraard ook of het tot creativiteit gaat leiden; ik heb wel eens gehoord dat er in Nederland ooit mensen met poppen op de bijrijdersstoel rondreden toen de carpoolstrook voor het eerst was geïntroduceerd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Het viel mij op dat de snelheidslimiet op de A6, A1(Gasperich <> Lux-Findel), A7 en A4 verlaagd waren naar 90 km/h. De facto winter limiet?
Coen Tunnel
Voorzitter

De snelheidsverlaging op de A1 en een klein stukje van de A6 rondom de stad is er al een tijdje. In augustus zijn mijn vrouw en ik een dag naar Luxemburg geweest voor de Schueberfouer en toen viel mij die verlaging ook al op. Tussen Gasperich en Findel vind ik het niet zo erg, met Vmax 90 in de tunnels en op de Pont Victor Bodson en 130 op de stukken daartussen was dat sowieso al een vervelende flipperkast qua maximumsnelheden. Ik zag wel dat Google Maps de Vmax 90 op de A6 een stuk verder aangaf, tot ergens bij Mamer, maar dat werd in ieder geval in augustus nog niet met borden ondersteund en het meeste verkeer reed gewoon tegen de 130.

Op de A7 geldt de limiet alleen in de tunnels, maar het grootste deel van de route tussen Mesch en de A1 ligt in tunnels. In ieder geval in augustus was de situatie op de A7 niet anders dan voorheen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://www.lessentiel.lu/de/story/luxe ... -103442991

De B7 bij Schieren-Ettelbruck gaat naar 2x2 rijstroken verbreed worden. Dit is bij de overgang van de A7 naar een enkelbaans weg. Er is nu een aanbesteding uitgeschreven voor de vervanging van een langere brug bij Schieren, met een bouwstart in september 2026 en een bouwtijd van 4 jaar.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Dit is wel een typische route waarbij elke incrementele verbetering leidt tot nog meer verkeer (omdat de as Verviers - Metz aantrekkelijker wordt via deze weg) en derhalve nog meer oponthoud op het volgende knelpunt.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik denk dat dat effect voorlopig te beperkt is gezien de behoorlijke afstand over reguliere wegen en ook de laagwaardige Belgische N62.

Er rijden 26.000 - 31.000 voertuigen per dag over de B7, een verbreding is hoog nodig. Na Diekirch liggen de intensiteiten een stuk lager. Noordelijker wordt bij Hosingen een bypass aangelegd.
Coen Tunnel
Voorzitter

Autostrada schreef: do 30 okt 2025, 20:00 ^^ Dit is wel een typische route waarbij elke incrementele verbetering leidt tot nog meer verkeer (omdat de as Verviers - Metz aantrekkelijker wordt via deze weg) en derhalve nog meer oponthoud op het volgende knelpunt.
De B7 is maar zo'n 6 km lang en ontsluit de regio Diekirch-Ettelbruck, toch een relatief dichtbevolkt stukje Luxemburg. Ten noorden daarvan ligt niks van betekenis meer, maar verdubbeling is hier terecht. Er moet nog heel wat water door de Sûre vloeien voordat dit een route wordt die echt interessant wordt voor grote hoeveelheden doorgaand verkeer.

Van Verviers naar Luxemburg-stad is via de N7 nu al de snelste route, naar bestemmingen ten zuiden van Luxemburg-stad is er wel concurrentie met de route via de doorsteek bij Theux en de E25. Daar kunnen deze upgrades net de doorslag geven dat de route via de N7 meestal sneller zal zijn. Maar dan praten we over heel kleine hoeveelheden doorgaand verkeer - op de E42 ten zuiden van Verviers kun je nu al vaak het spreekwoordelijke kanon afschieten en de E421-route is ook geen drukke weg.

Van Luik naar Luxemburg zal de E25 de snelste route blijven - je bespaart via de N7 namelijk maar 14 km, maar het is een lang stuk OWN. Ook 6 km verdubbeling van de B7 en de rondweg om Hosingen gaan daar geen noemenswaardige verandering in brengen.
Autostrada
autoweg

Coen Tunnel schreef: do 30 okt 2025, 21:27
Van Luik naar Luxemburg zal de E25 de snelste route blijven - je bespaart via de N7 namelijk maar 14 km, maar het is een lang stuk OWN. Ook 6 km verdubbeling van de B7 en de rondweg om Hosingen gaan daar geen noemenswaardige verandering in brengen.
Dan ga je via het centrum van Luik denk ik; via de rondweg van Luik is het bij mijn weten 26 kilometer korter via de B7 dan via de E25. Als je via Verviers rijdt, kun je bij Cheratte al richting oosten, en hoef je dus per definitie niet door Luik.
Uiteraard heb je helemaal gelijk met de OWN component die substantieel is via N62 en de B7, Google Maps geeft op dit moment (21h45 's avonds, dus geen verkeer) zo'n 2h55 voor Maastricht - Metz via de rondweg van Luik en E25, en 2h59 via de B7. Al met al gaan die paar minuutjes expressweg + andere verbeteringen in mijn ogen dus weldegelijk al vrij snel iets doen.
Coen Tunnel
Voorzitter

Autostrada schreef: do 30 okt 2025, 21:42Dan ga je via het centrum van Luik denk ik; via de rondweg van Luik is het bij mijn weten 26 kilometer korter via de B7 dan via de E25.
Klopt, maar dat is op zich irrelevant. Door de stad heen of westelijk eromheen via Loncin, dat is qua tijd vrijwel hetzelfde. Ik heb beide opties erg vaak genomen, ik ben jarenlang vaak naar Luxemburg gereden, het maakt nauwelijks verschil.
Als je via Verviers rijdt, kun je bij Cheratte al richting oosten, en hoef je dus per definitie niet door Luik.
Uiteraard heb je helemaal gelijk met de OWN component die substantieel is via N62 en de B7, Google Maps geeft op dit moment (21h45 's avonds, dus geen verkeer) zo'n 2h55 voor Maastricht - Metz via de rondweg van Luik en E25, en 2h59 via de B7. Al met al gaan die paar minuutjes expressweg + andere verbeteringen in mijn ogen dus weldegelijk al vrij snel iets doen.
De B7 heeft nu een Vmax 90, op de bruggen Vmax 70. Tenzij het met de verdubbeling een volledige autosnelweg wordt zal de Vmax straks 90 of maximaal 110 km/u worden, op die 6 km zul je onder de streep misschien een minuutje sneller zijn. Met de rondweg Hosingen zul je 2-3 minuten besparen. Onder de streep is het, als alles mee zit, potentieel even snel, dat moet ik toegeven. Maar een gamechanger zal het niet zijn, daarvoor is de besparing in kilometers te beperkt, en een besparing in tijd zal er normaal gesproken niet zijn. Hooguit zal de tijd gelijk zijn, zoals je al aangaf. Maar wie gaat voor de lol op een internationale reis van 3 uur een route met zo'n lang stuk OWN pakken als er een net zo snelle, veel comfortabeler snelwegroute beschikbaar is?

De Belgische N62 tussen Sankt-Vith en Wemperhardt is geen heel fijne weg, je hebt op die ongeveer 15 km nauwelijks veilige inhaalmogelijkheden en je loopt het risico achter langzamer verkeer vast te komen te zitten, zeker overdag. En in het donker is de bochtige N62 eveneens geen fijne weg, dat spreekt ook voor de E25 waarbij je gewoon makkelijk met 120 km/u door de Ardennen blaast.

De Luxemburgse N7 is overigens ook een weg waar je nogal eens met langzaam verkeer te maken kan hebben, al zijn daar wel een stuk meer veilige inhaalmogelijkheden. Maar er zijn ook enkele kompassages; Hosingen krijgt weliswaar een rondweg, maar Weiswampach, Heinerscheid en Hoscheid-Dickt blijven, plus daarvoor nog Grüfflingen en Oudler op de Belgische N62.

Ik rij nog steeds wel ongeveer één keer per jaar over de N7, het is wel een route die landschappelijk leuk is (samen met de Belgische E42), maar dan is Luxemburg-stad ook mijn eindbestemming. En terug kies ik dan toch vaak voor het gemak van de E25, zeker als het 's avonds later in het donker is. Rijden we wat eerder bij daglicht terug, dan wil ik ook nog wel eens de N7 nemen, maar dat is toch eerder een uitzondering. Ik doe het vooral omdat ik een Luxemburgliefhebber ben en de route zelf leuk vind, want voor tijdsbesparing hoef je het niet te doen, dan is de E25 toch echt de betere keuze. Maar die is, alhoewel niet slecht, landschappelijk een tikje minder aansprekend.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik vond die B7 sowieso al een vreemde eend in de bijt. Het wegvak is druk genoeg voor een volwaardige autosnelweg, maar lag er nog niet. Mooi om te lezen dat het toch gaat gebeuren (expressweg/autosnelweg)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Dus soort van een eigenlijk zelfde situatie gelijk bij E420/N5; hoogwaardige volwaardige wegverbinding aan Frans/Luxemburgse zijde en aan de Waals, Belgische zijde een minder uitgebouwde wegverbinding.
Coen Tunnel schreef: do 30 okt 2025, 21:59 en Oudler op de Belgische N62.
Bij Oudler, Burg-Reuland is er een Contournement/Rondweg gepland: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... 8#p1343148.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 30 okt 2025, 23:23, 2 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De B7 was ook eerder aangelegd dan de A7. Wellicht was het in de tijdsgeest van de jaren '80 logisch om het niet als autosnelweg aan te leggen.
Egbert
expressweg

Bericht door Egbert »

Coen Tunnel schreef: do 30 okt 2025, 21:27
Van Verviers naar Luxemburg-stad is via de N7 nu al de snelste route, naar bestemmingen ten zuiden van Luxemburg-stad is er wel concurrentie met de route via de doorsteek bij Theux en de E25.
Vrachtwagens mogen niet door Theux (en met goede reden, dat dorp is totaal ongeschikt voor zwaar verkeer), dus als je daar wil doorsteken zul je via Pepinster en de N666 moeten, wat ook een bochtige bergweg is.
Dan lijkt me via Stavelot en Trois Ponts nog beter, maar ook daar moet je een flinke berg over.

Voor personenwagens is de route via de A60 korter dan via Theux en de A25 (en volgens mijn routeplanner 15 minuten sneller dan via de N7), dus ook daar zullen weinig mensen die route rijden. En vanaf Keulen neem je sowieso de A1.
Coen Tunnel
Voorzitter

Chris schreef: do 30 okt 2025, 22:39 De B7 was ook eerder aangelegd dan de A7. Wellicht was het in de tijdsgeest van de jaren '80 logisch om het niet als autosnelweg aan te leggen.
Er was een hoogwaardige wegverbinding nodig, want de N7 gaat in Ettelbruck en Diekirch over eenrichtingswegen door het stadscentrum. Maar eind jaren '80 was voor deze regio een enkelbaans autoweg al een enorme verbetering, en meer dan voldoende voor de intensiteiten van destijds.
Autostrada
autoweg

Coen Tunnel schreef: do 30 okt 2025, 21:59
De Belgische N62 tussen Sankt-Vith en Wemperhardt is geen heel fijne weg, je hebt op die ongeveer 15 km nauwelijks veilige inhaalmogelijkheden en je loopt het risico achter langzamer verkeer vast te komen te zitten, zeker overdag. En in het donker is de bochtige N62 eveneens geen fijne weg, dat spreekt ook voor de E25 waarbij je gewoon makkelijk met 120 km/u door de Ardennen blaast.

De Luxemburgse N7 is overigens ook een weg waar je nogal eens met langzaam verkeer te maken kan hebben, al zijn daar wel een stuk meer veilige inhaalmogelijkheden. Maar er zijn ook enkele kompassages; Hosingen krijgt weliswaar een rondweg, maar Weiswampach, Heinerscheid en Hoscheid-Dickt blijven, plus daarvoor nog Grüfflingen en Oudler op de Belgische N62.
Mijn punt is niet dat de B7 straks een prettigere route is naar Luxemburg dan de E25, maar als je een verlenging van het express weg gedeelte creëert (zoals hier boven aangeven: dat gaat gebeuren), en daarnaast een rondweg bouwt om Hosingen (dat is gaande), het tracé afsnijdt bij Heinerscheid (dit is gepland) en daarnaast een rondweg bouwt om (het bochtige tracé in) Oudler (zie N62 draadje), dan krijg je dat deze weg minder en minder 'strafpunten' krijgt in de gemiddelde navigatie en steeds meer kan concurreren met de route via de E25. Een routeplanner in een EV zou je prima over de route via de B7 kunnen gaan sturen op reis naar Zuid-Frankrijk; de trade-off voor de EV planner is simpel: minder kilometers (dus minder verbruik), lagere vMax (dus minder verbruik) en amper tijdsverlies. En bij een beetje congestie rond Luik geeft Waze en Google Maps de gemiddelde automobilist misschien nét dat zetje richting de B7. Laat het bij 1 op de 10 automobilisten gebeuren en de druk op de B7 route neemt navenant toe. En dát is mijn punt: de inwoners van een dorp als Grüfflingen (N62), of Weiswampbach (N7) zitten nú al aan hun tax als het gaat om overlast van transit verkeer. Dat kan met incrementele verbeteringen elders op het tracé alleen maar meer worden. En vervolgens zullen die moord en brand schreeuwen om een rondweg; je kunt de vicieuze cirkel dan wel uit tekenen.

Mijn punt is dus: als je begint aan (substantiële) verbeteringen op een tracé wat de kortste route is tussen A en B; terwijl de autosnelweg een omweg maakt, kún je uiteindelijk niet anders dan er integraal 2x2 van maken. De N10 tussen Poitiers en Bordeaux is een mooi voorbeeld. De Belgische N5 idem dito.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Vanuit Zuid-Holland / Randstad gaat de kortste + snelste route naar Luxemburg-stad via Antwerpen - Brussel - Namen.

Dat is een route die vaak vast staat, terwijl de spits van Luik nauwelijks bijzonderheden kent (soms langzaam rollen, stilstaand verkeer gebeurt alleen in een geval van een calamiteit)

Toch kan de N7/B7/A7 een prima alternatief zijn voor de A6 (die veel last heeft van werkzaamheden)
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

We bekijken nu een intern Luxemburgs verkeersproject in relatie tot vakantieverkeer vanuit Nederland :dyn_hyp: voor die verkeersstroom wordt geen verbreding doorgevoerd, die verbreding is bedoeld om een toename aan lokaal verkeer op te vangen :yes: