[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

martwout2
stadsweg

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door martwout2 »

Chris schreef: zo 15 mar 2026, 11:20 De huidige benzineprijs in Luxemburg is € 1,65 per liter. Volgens Carbu zitten de meeste tankstations aan de Belgische kant op € 1,75. In Nederland circa € 2,20.
Dank voor de video. Die ga ik eens bekijken.

Als ik naar prijs in Turnhout en in Weiswampach dan zit Luxemburg nu op € 1,52 en Belgie € 1,69. Nederland was € 2,23. Luxemburg loont dus nog wel mits je dan ook erdoor rijdt.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Martelange is inderdaad eerder een relict. Het zou me niet verwonderen dat veel van die tankstations aan Luxemburgse kant spoedig verdwijnen.

Al hangt het af van wat de Belgische regering nog in petto heeft. Ik zou er ook niet van verschieten dat ze het prijsverschil met Nederland zullen aangrijpen om ook in België de belastingen op brandstof flink te verhogen.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Je bedoelt dat de stations daar zouden verdwijnen, doordat klanten niet meer de extra kilometers willen maken om daar te tanken? Voor een verschil van tien cent per liter kan ik me dat best indenken. Maar als je het kunt combineren met ook goedkoop alcohol en sigaretten inkopen, kan dat je helpen te overleven. Als je Streetview ziet in Martelange, heb je niet het idee dat het daar slecht gaat met de pompstations, ook al bestaat deze situatie met relatief geringe prijsverschillen al een tijdje.

Uiteindelijk is de hele Belgische provincie Luxembourg een gebied waarin voorzieningen als tankstations en supermarkten vrij dun gezaaid zijn, omdat iedereen toch de grens overgaat. Als dat eenmaal in je systeem zit, pak je die tankbeurt ook wel even mee - ook al is het verschil nog maar tien cent.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ In het geval van Martelange is het ook niet echt omrijden. Het verschil met de E25-route is misschien een paar minuten, maar verder hebben die tankstations een ideale locatie direct aan de doorgaande route. Dat maakt het een logische stop voor zowel verkeer op doorreis als uit de regio.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De generatie die Martelange nog kent 'van vroeger' is inmiddels in de 60. De E25 kwam in 1989 gereed daar. Bijna elke bestuurder onder de 40 of 45 zal bijna altijd op een navigatiesysteem daar hebben gereden en de situatie vermoedelijk meestal niet kennen. Een navigatiesysteem zal doorgaand verkeer op de snelweg houden. Wat dat betreft is het inderdaad een relict uit het verleden.

Bovendien kan doorgaand snelwegverkeer ook bij Capellen of Berchem tanken (of Pontpierre op drukkere reisdagen).
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Dat laatste vooral: tankgelegenheden genoeg in Luxemburg, dus waarom zou je jezelf dat stukje N4 aandoen? Ikzelf heb met mijn 48 zeker nog herinneringen aan de ritten over de N4 van toen ik een jaar of acht was, maar door alle mogelijkheden verderop heb ik na opening van de snelweg nooit de behoefte gevoeld om daar nog heen te gaan. En mijn ouders ook niet. Hun vaste tankstop na opening van de snelwegroute werd trouwens een los station in Livange, een kilometer van een A3-afrit verwijderd. Scheelt je de rijen bij de grote stations op drukke reisdagen. Er zelf een paar jaar geleden ook nog geweest ...

Maar goed, ik denk me zo in dat de pompstations in Martelange ook wel redelijk draaien op verkeer uit de regio. Inwoners van Bastogne enzo. En voor hen is er géén vervolg van de trip verder door Luxembourg.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

Door via Martelange te rijden kan je 36 km dichter bij Nederland nog voor Luxemburgse prijzen tanken. Als je die brandstof anders in Nederland koopt scheelt dat 1 euro enkele reis. Lijkt mij totaal niet de moeite waard, dus dan moeten de tankstations het van mensen uit de regio hebben.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Als er bij Cappellen enorme rijen blijken te staan, is het op zich wel handig om te weten dat je via de N4 35 km verderop zonder tijdverlies een hele rij pompen tot je beschikking hebt.

Met het huidige kleine verschil tussen België en Nederland kun je echter waarschijnlijk beter doorrijden en in Visé of vlak voor Hazeldonk je tank nog volgooien.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ach, tussen Luxemburg (waar je ook tankt) en kort voor Hazeldonk rijd je alweer genoeg tank leeg om beide stops interessant te maken. Maar het is natuurlijk ook weer de eeuwige reis-vraag hoe ver je nu wilt gaan voor een paar euro in je portemonnee. Op een gegeven moment gaan mensen zich de ongemakken van de Nordstrooss aanpraten om nog zo laat mogelijk in Luxemburg te kunnen tanken. Ik tank, afhankelijk van mijn route, op één van iets van drie vaste adressen in Luxemburg en dan is het wel een keer klaar met het gereken.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Capellen en Antwerpen/Brecht zijn voor mij nog steeds prima stops. Mocht de Aire een beetje vol staan, pak ik de total pomp onderaan de afrit Capellen

Om in Luxembourg nou tientallen extra km's te pakken voor het later tanken vind ik gewoon onzin (geworden).
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Via de Nordstroos (A7/B7/N7) levert geen extra kilometers op, maar een echt hoogwaardige route is het niet.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ via Martelange richting Luik is in km’s korter en in tijd nauwelijks langer, want grotendeels 2x2 expressweg. Maar inderdaad, alternatieven om te tanken zijn er natuurlijk wel meer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Toen ik er in september passeerde stond er een flinke file in Martelange, schijnbaar door de VRI aan het einde van de afdaling daar. Ik weet niet of dat vaak zo is, maar er was geen indicatie van een aanrijding of zo.
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Het is volgens mij geen gekend knelpunt. Maar je gaat uiteraard wel van een semi-snelweg naar een stadsweg voor dat stukje.

Normaliter zit er in tijd nauwelijks verschil tussen de diverse logische routes die je kan nemen, zeg maar van Maastricht naar Metz. De E25-route, maar dan wel door het centrum van Luik, is waarschijnlijk een paar minuten sneller dan een route over de westring van Luik, langs Martelange, langs Longwy, over de Nordstrooss of langs Bitburg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ In tijd verwaarloosbare verschillen inderdaad. Totdat het door spits ergens totaal vastloopt - dan is het fijn om te kunnen variëren.

Uiteindelijk vind ik het stuk Bastogne-Arlon een nogal uitvergrote versie van de N4 Namur-Bastogne. Het kan allemaal wel uit, is geen slechte weg om te rijden, maar allerhande versmallingen, gelijkvloerse kruisingen en ander grut maken het intensiever rijden. En als het dan gaat om wachtrijen op de snelweg-aires: die vermijd ik wel met tankstations direct naast afritten. Liever twee keer 90 seconden OWN tussen Luxemburgse snelweg en tankstation dan een halfuur N4 langs Martelange.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Actueel is de route via de N 4/Martelange 1 minuut langer rijden, maar ruim 13 kilometer korter ten opzichte van de E 25. Ik zou zeggen dat het nog steeds een prima optie is als je toch moet tanken: het kost je niet noemenswaardig meer reistijd en je bespaart kosten in de vorm van goedkopere brandstof en minder autokilometers.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Pino schreef: ma 16 mar 2026, 16:39 Maar goed, ik denk me zo in dat de pompstations in Martelange ook wel redelijk draaien op verkeer uit de regio. Inwoners van Bastogne enzo. En voor hen is er géén vervolg van de trip verder door Luxembourg.
Ik vermoed dat dit tegenwoordig inderdaad hun primaire klanten zijn. Maar dat is ook niet een hele grote groep potentiële klanten, de streek is vrij dunbevolkt en Bastogne telt ook maar 20.000 inwoners.

Het lijkt mij ook wel dat de hoogtijdagen van het tanktoerisme daar al een tijdje voorbij zijn. Je zou verwachten dat tenminste de ketens die er twee tankstations hebben, er één van sluiten. Maar goed, misschien gaat het enkel om marktaandeel en niet zozeer inkomsten. De goedkopere tabak en alcohol zal nog wel een trekker blijven.

Je vraagt je af of Martelange een rondweg zou hebben gekregen indien daar geen accijnstoerisme zou zijn geweest. Gezien de hoogteverschillen zou dat wel een flinke investering zijn geweest.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Chris schreef: ma 16 mar 2026, 19:57 Je zou verwachten dat tenminste de ketens die er twee tankstations hebben, er één van sluiten. Maar goed, misschien gaat het enkel om marktaandeel en niet zozeer inkomsten. De goedkopere tabak en alcohol zal nog wel een trekker blijven.
Als de tankstations onder franchise opereren, is het ook minder aan het hoofdkantoor om er eentje te sluiten. Die kunnen daar vast wel wat sturing in aanbrengen, maar het eerste initiatief ligt dan bij de franchisenemers - of zij het het waard vinden om daar, tegen een franchise fee, benzine van een bepaald merk te verkopen.
Vinny schreef: ma 16 mar 2026, 19:37 Actueel is de route via de N 4/Martelange 1 minuut langer rijden, maar ruim 13 kilometer korter ten opzichte van de E 25. Ik zou zeggen dat het nog steeds een prima optie is als je toch moet tanken: het kost je niet noemenswaardig meer reistijd en je bespaart kosten in de vorm van goedkopere brandstof en minder autokilometers.
Klinkt als iets dat het in zich heeft om minder op te leveren dan je denkt, door het profiel van de N4 waarop je veel minder constant zult kunnen rijden dan over de snelweg.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Pino schreef: ma 16 mar 2026, 20:34
Klinkt als iets dat het in zich heeft om minder op te leveren dan je denkt, door het profiel van de N4 waarop je veel minder constant zult kunnen rijden dan over de snelweg.
De Tesla routeplanner is normaal gesproken niet vies van een binnendoor weg, zeker als je dat afstand bespaart tegen nauwelijks tijdsverlies. Maar de route via Martelange komt er niet uit; waarschijnlijk veel strafpunten door het vele optrekken en afremmen. 13km is ook een marginale besparing in de beste omstandigheden.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Chris schreef:Je vraagt je af of Martelange een rondweg zou hebben gekregen indien daar geen accijnstoerisme zou zijn geweest. Gezien de hoogteverschillen zou dat wel een flinke investering zijn geweest.
Dat zal vermoed ik de reden zijn om de E 25 wat verder westelijk te traceren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Er zijn kaarten uit de jaren 70 waarop de toen nog geplande E25 niet naar Neufchateau zou lopen, maar directer richting Arlon. Niet langs Martelange, maar toch. In eerdere discussies over die geschiedenis is vooral geldgebrek geduid als de reden dat de E25 toch naar Neufchateau werd geleid. Leverde een groter gemeenschappelijk stuk E25-E411 op, dus minder kilometers om te bouwen, tegen een overzichtelijke omweg tussen Luik en Arlon.

Laatste voordeel was dat de route over Neufchateau feitelijk ook de expresweg tussen Luik en Libramont-Chevigny overbodig maakte, oftewel de E46-route. Alleen zonde dat ze dat E-nummer nooit hebben verlegd.
martwout2
stadsweg

Bericht door martwout2 »

Vinny schreef: ma 16 mar 2026, 19:37 Actueel is de route via de N 4/Martelange 1 minuut langer rijden, maar ruim 13 kilometer korter ten opzichte van de E 25. Ik zou zeggen dat het nog steeds een prima optie is als je toch moet tanken: het kost je niet noemenswaardig meer reistijd en je bespaart kosten in de vorm van goedkopere brandstof en minder autokilometers.
We rijden altijd via Martelang als we naar Frankrijk (of op doorreis Zwitserland via de Elzas) rijden. En dat is zowel voorjaar als in augustus/september (vroeger juli/augustus). Zowel heen als terug. En gezien het doorgaande verkeer zal Martelange ook over 20 jaar nog wel bestaan (even reagerend op de discussie in deze topic).
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Maar jullie rijden die route uit gewoonte en niet omdat de navigatie het vertelt :?:
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

En het hangt natuurlijk ook volledig af van hoe de brandstofprijzen in Luxemburg zich ontwikkelen in verhouding tot de brandstofprijzen in België. Als dat prijsverschil steeds kleiner wordt of Luxemburg zelfs duurder wordt, dan zullen er allicht nog wel tankstations in Martelange blijven, maar zal het gaandeweg wel steeds minder worden. Er zitten nu meer dan 10 tankstations, dat is nogal wat. Daar komt de elektrificatie van het wagenpark nog bij. En het feit dat steeds minder internationale reizigers überhaupt nog het alternatief via Martelange kennen. Vroeger zag je dat op een papieren wegenkaart nog wel, maar tegenwoordig gebruikt bijna niemand die meer. Hoeveel mensen onder de 40 zullen de route via Martelange als alternatief kennen? En over 20 jaar kan ik de vraag stellen: hoeveel mensen onder de 60 zullen de route via Martelange als alternatief nog kennen? Als er dan überhaupt nog veel brandstofauto's rondrijden...
RSK
Penningmeester

Bericht door RSK »

https://www.rtl.lu/mobiliteit/news/test ... 1995565008

De trajectcontrole op de N15 tussen Fuussekaul en Nidderfeelen (ten noordwesten van Ettelbréck) wordt op dit moment getest, met de bedoeling om hem later dit jaar in te schakelen. Over een lengte van 3 kilometer wordt de maximumsnelheid van 90km/h gehandhaafd. Een van de directe aanleidingen was een dodelijk ongeval waarbij vijf personen om het leven kwamen. De nieuwe minister van verkeer geeft aan terughoudend te zijn met nieuwe radars. Er staat er nog eentje nabij de stad gepland die door haar voorganger Bausch al besloten is. Ze sluit nieuwe locaties ook niet uit, maar legt wel duidelijk de link met verkeersveiligheid: alleen als het zin heeft. Nu is dat een rekbaar begrip, maar ik vind het wel een reële en pragmatische benadering.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
martwout2
stadsweg

Bericht door martwout2 »

waldo79 schreef: ma 23 mar 2026, 7:46 Maar jullie rijden die route uit gewoonte en niet omdat de navigatie het vertelt :?:
Inmiddels als gewoonte maar ooit vroeger ontstaan omdat het qua km weinig uitmaakte. En toen we nog de caravan hadden, hebben we 1 keer overnacht in Attert (camping is inmiddels volgens mij weg).