[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Bericht door Coen Tunnel »

Ik zie het eerlijk gezegd ook niet, want die uitrit zou hier dan ergens uit de rotsen/vestingmuur moeten komen: https://www.google.nl/maps/@49.6126749, ... FQAw%3D%3D

En waarvoor? De Rue Sosthène Weis is een smalle, onbeduidende weg. De CR218 is ook niet een heel belangrijke weg, en bovendien moet je eerst nog over deze enkelstrooks brug om daar te komen: https://www.google.nl/maps/@49.6133505, ... FQAw%3D%3D

Uiteindelijk kun je via de CR218 wel naar de N1, maar het verkeer dat in oostelijke richting wil zal nooit door de tunnel zijn gegaan, maar al voor de Passerelle de N2 hebben genomen.

Dan zou het hooguit om lokale ontsluiting kunnen gaan, maar dat kan nooit zoveel verkeer zijn dat dat de investering voor een afslag van die tunnel zou rechtvaardigen. Goed, misschien is dat de reden dat het er nooit van gekomen is.
Jeff
expressweg

Bericht door Jeff »

Ik zit even nog te denken als ingang van een (ondergrondse) parkeergarage.
In dit deel van de stad is parkeren wat lastiger
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

^^ Ik zat te denken aan een relatie met het Palais Ducal dat er praktisch boven ligt. Een soort dienstingang en wat dan een beetje heimelijk wordt gepresenteerd als verbinding naar Rue Sosthène Weis.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Wouter N14 schreef: ma 06 jul 2026, 18:16 ^^ Ik zat te denken aan een relatie met het Palais Ducal dat er praktisch boven ligt. Een soort dienstingang en wat dan een beetje heimelijk wordt gepresenteerd als verbinding naar Rue Sosthène Weis.
Hmm, dan zou ik eerder een afrit naar links verwachten. En zo groot is het Palais Grand Ducal ook niet. Het is het werkpaleis van de groothertog, niet waar hij woont. Zeg maar wat Paleis Noordeinde in Den Haag voor Nederland is. Een directe ondergrondse verbinding lijkt me daar meer risico's geven dan dat het zaken oplost.

Bovendien, de aftakking ligt een stuk noordelijker (onder de Rue du Palais de Justice, vlakbij het ministerie van Buitenlandse en Europese Zaken), en de tunnel ligt hier behoorlijk wat dieper dan de bebouwing van de bovenstad, ik denk dat je het zo over enkele tientallen meters verschil hebt.

Dit is een wat rustiger deel van de binnenstad.

Een doorsteek naar de N1 op de Montée de Clausen lijkt op de kaart ook logisch, maar dat hoef je niet te verbloemen door het een verbinding met de Rue Sosthène Weis te noemen. Maar het hoogteverschil maakt zo'n verbinding onmogelijk, en bijzonder nuttig is het ook niet.
Jeff schreef: ma 06 jul 2026, 17:22 Ik zit even nog te denken als ingang van een (ondergrondse) parkeergarage.
In dit deel van de stad is parkeren wat lastiger
Er waren destijds ook al ondergrondse parkeergarages, Knuedler (is er nog steeds) en Aldringen (nu vervangen door een nieuwe, grotere garage Royal Hamilius) zijn ouder dan die tunnel. Het is een vloeiende aftakking, een ondergrondse parkeergarage zou op zich kunnen. Je zit hier weliswaar aan de rustige kant van het centrum, maar ook weer niet zover van de Grand Rue, de belangrijkste winkelstraat. Maar dan is de vraag hoe het verkeer van zo'n parkeergarage dan weer weg zou moeten gaan.

Een directe verbinding naar de bestaande parkeergarage Théatre zou dan nog het meest logisch lijken, maar zo groot is die nu ook weer niet. Maar ook dat zou je gewoon kunnen zeggen, en niet hoeven af te doen als een verbinding naar de Rue Sosthène Weis.