Au Grand-Duché le développement des projets autoroutiers a connu ses débuts à la fin des années 60. La première projetée fut la A6 ralliant Arlon (B) à Strassen, à l’ouest de la Ville de Luxembourg. Sa mise en service était en 1969. Rapidement suivent l’autoroute A4 de Esch à Luxembourg-Ville, la A 3 de la frontière française à Dudelange à Luxembourg-Ville.
Dans les années 90 ouvrent la A1, l’autoroute de Trèves, venant de la frontière allemande à Wasserbillig et se connectant à la A6 en contournant la Ville de Luxembourg au Sud. La dernière réalisée est l’autoroute A13 orientée ouest-est entre la Biff à Bascharage et ralliant à Schengen, la nouvelle autoroute allemande A8.
L’Etat luxembourgeois construit à l’heure actuelle la route du Nord, qui devra dans les années à venir connecter le nord du pays avec la capitale. Différentes parties, comme par exemple le tronçon entre Mersch et Ettelbrück, sont déjà ouvertes aux automobilistes.
Pour la petite histoire :
Chaque pays possède son système de numérotation des routes. Par exemple en France les autoroutes impaires vont du nord au sud et les paires de l’ouest à l’est.
Au Grand-Duché la numérotation des autoroutes est orientée à partir de la numérotation des routes nationales. Les premières routes nationales étaient numérotées selon les aiguilles d’une horloge, en commençant par la route d’Echternach, la RN1, jusqu’à la route vers le Nord RN7. En référence à cette désignation les autoroutes s’appellent A1, autoroute de Trêves et A7, autoroute du Nord. Bron: http://www.pch.public.lu/reseau_routier ... index.html
Vertaling:
In het Groot-Hertogdom begonnen de snelwegprojecten in de jaren '60. Het eerste stukje snelweg dat gereed kwam was de A 6 van Aarlen in Belgie naar Strassen. Deze werd opengesteld in 1969. Snel volgden de A 4 van Luxemburg naar Esch en de A 3 van de Franse grens via Dudelange naar Luxemburg.
In de jaren '90 werd de A 1 opengesteld, de autosnelweg van Trier. Hij komt bij Wasserbillig Luxemburg binnen (uit Duitsland) en loopt om Luxemburg heen om ten zuiden van de stad aan te sluiten op de A 6. De laatste gerealiseerde snelweg is de A 13 die van west naar oost loopt in het zuiden van het land. Deze weg loopt van Biff naar Baschrage en sluit bij Schengen aan op de nieuwe Duitse snelweg, de A 8.
Op dit moment legt de Staat Luxemburg een snelweg aan van het noorden van het land naar de hoofdstad. Verschillende trajecten zijn inmiddels open voor het verkeer (waaronder het stukje Mersch - Ettelbrück).
Leuk om te weten:
Elk land bezit een systeem om tot de nummering van haar wegen en snelwegen te komen. Bijvoorbeeld in Frankrijk (moet dit niet Duitsland zijn? - Vincent) waar oneven nummers van noord naar zuid lopen en even nummers van west naar oost.
In het Groot-Hertogdom zijn de nummers van de snelwegen georienteerd op de Nationale wegnummers. De eerste Nationale wegen werden volgens de richting van de klok genummerd, startend met de N 1 van Luxemburg in oostelijke richting naar Echternach en dan verder tot de N 7 naar het noorden. Zodoende refereert het nummer van de A weg aan deze nationale nummering, de A 1 'autoroute du Treves' en de A 7 'autoroute du Nord'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Pas zag ik bij een Rumelange op de borden een N33 staan. Op de lijst van Erwin komt dit nummer niet voor.
Is er hier een keer een andere weg opgewaardeerd?
Ds79m schreef:De belangrijkste nieuwe snelweg die voor de komende jaren in de planning staat is de A7, die ervoor moet zorgen dat noord-zuid-verkeer in de toekomst niet meer door het centrum van Luxemburg hoeft te rijden. De aanleg van deze snelweg, in combinatie met verbeteringen aan de N7 ten noorden van Ettelbrück kunnen dit tot een interessant alternatief maken voor verkeer van Nederland naar Frankrijk dat door Luxemburg wil. Via deze route is het in de toekomst mogelijk om het deel van de reis over de slechte Waalse wegen (sorry voor de Belgische forummers, maar ik denk dat de Luxemburgse wegen gemiddeld toch een stukje beter zijn) tot een minimum beperkt worden.
maak je geen zorgen, ik geef het toe: de toestand van onze wegen is niet echt schitterend... maar we moeten positief denken want de aanleg van de A7 zou toch een nogal goed effect kunnen hebben door namelijk de E42 inWallonie te ontlasten van een deel van het verkeer die naar Frankrijk rijdt.
xavierob schreef:maar we moeten positief denken want de aanleg van de A7 zou toch een nogal goed effect kunnen hebben door namelijk de E42 in Wallonie te ontlasten van een deel van het verkeer die naar Frankrijk rijdt.
Welk deel E42 bedoel je precies? De A15 lijkt me hier niet aan de orde.
Ik denk eerder aan de E25-A26 waarvoor de route langs Verviers en Sankt-Vith een alternatief is (A27-N62-N7-A7). Maar een slecht alternatief, want me dunkt dat er tussen Sankt-Vith en Diekirch veel tijd verloren wordt, in vergelijking met de route langs Bastogne en Arlon die volledig uit snelweg bestaat.
Is de N7 die weg met Vmax 110/90, afhankelijk van het aantal rijstroken dat je tot je beschikking hebt? Die weg rijdt echt relaxt hoor, alleen vreemd dat er gewoon kleine landweggetjes haaks op uitkomen af en toe...
Maar over het algemeen wordt de automobilist in Luxemburg niet gepest met allerlei flauwe dingetjes. Het rijden daar is heel erg leuk!
Nee, en ik vraag me vaak af waarom. De wegen zijn goed, mij valt ook geen bijzonder weggedrag op, ik zou verwachten dat het vergelijkbaar zou zijn met Zwitserland of Nederland.
Dat is het rare. Ik heb geen flauw idee. Er is binnen de EU een enorm verschil tussen enerzijds landen als Portugal, België en Luxemburg en anderzijds Duitsland, Denemarken en de UK. Als je gaat kijken naar bijvoorbeeld de Vmax, dan kun je daar geen conclusies uit trekken. Een voor de hand liggend ander punt is de wegkwaliteit. Dat lijkt bij België inderdaad op te gaan, maar bij veel andere landen weer niet. Het enige wat ik kan bedenken is de kwaliteit van de rijopleiding. Zo is Ierland van het onveiligste land naar bijna het veiligste land gegaan, toen zij 25 jaar geleden (als het laatste land van Europa ) het rijbewijs verplicht stelde om een auto te besturen en daar zware eisen aan gingen stellen.
Ierland is pas de laatste jaren veel veiliger geworden. Toen ik er ging wonen (in 1997) was het nog heel gevaarlijk.
Overigens kun je met een provisional licence (zonder enige opleiding) rijden, ik geloof wel dat er kort geleden iets veranderd is.
Vinny schreef:Luxemburg heeft één van de hoogste "fatality rates on motorways" van de hele Europese Unie. Zo fijn is het daar dus niet hock:
Ben je er wel eens geweest dan Ik heb niet het idee dat het heel onveilig is in Luxemburg, ook niet met 2+1 alternerend, waarbij de scheiding tussen de weghelften gebeurt met een dubbele doorgetrokken streep. 1+1+1 komt in elk geval niet (meer) voor
Nee, ik heb mijn gegevens van Luxemburg en Ierland uit een rapport dat ik thuis op mijn bureau heb leggen over verkeersveiligheid. Ik zal eens kijken of ik daar na kerst nog een linkje van kan geven. (En inderdaad het rapport heeft betrekking op de gegevens na 1997).
xavierob schreef:maar we moeten positief denken want de aanleg van de A7 zou toch een nogal goed effect kunnen hebben door namelijk de E42 in Wallonie te ontlasten van een deel van het verkeer die naar Frankrijk rijdt.
Welk deel E42 bedoel je precies? De A15 lijkt me hier niet aan de orde.
Ik denk eerder aan de E25-A26 waarvoor de route langs Verviers en Sankt-Vith een alternatief is (A27-N62-N7-A7). Maar een slecht alternatief, want me dunkt dat er tussen Sankt-Vith en Diekirch veel tijd verloren wordt, in vergelijking met de route langs Bastogne en Arlon die volledig uit snelweg bestaat.
ik had geen precies deel in mijn hoofd maar je moet(denk ik) niet veel nadenken om te weten dat als de A7 in Luxemburg voltooid is dan zou het verkeer zich verdelen tusen de verschillende routes en zo de E42 ontlasten van een deel van het verkeer. Wat positief zou zijn voor de slijtage van het wegdek op de E42
Denk het niet. De A7 eindigt straks in midden-Luxemburg in het niets.
Een herverdeling krijg je pas als de A7 zou worden doorgetrokken tot aan de Belgische A27. Maar dat zie ik de komende decennia niet snel gebeuren.
De N7 ten noorden van Ettelbrück rijdt anders lekker door momenteel. De weg is voor het grootste deel 3 rijstroken breed, en heeft vrijwel geen verkeerslichten. Daarmee is het een aardige route voor verkeer richting Nederland dat drukte bij Liège/Herstal wil vermijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
René schreef:Maar niet echt beter dan de route over Trier-Bitburg.
De route door Luxemburg is een prettige afwisseling voor de snelweg, maar zeker een stuk trager. Kijk naar de N62 tussen St. Vith en Wemperhardt. Vrij bochtig en nogal druk. De Luxemburgse N7 doorkruist ook diverse dorpen. Gezien de verder lage intensiteit ten N van Ettelbrück valt daar voorlopig geen autosnelweg te verwachten.
Vgl. route Bitburg-Trier (over de B51 of A60/A1): in afstand iets langer, maar geen bebouwde kom.
Nou (zo sprak hij eigenwijs), als de A7 er eenmaal ligt, dan moet ik het nog zien hoor. Ook de route door Luxemburg heeft dan nauwelijks bebouwde kom, en je rijdt dan meer in rechte lijn naar het noorden, dan de route via Trier/Bitburg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
...Daar heb je een punt. Mijn eigen ervaringen met de N7 N van Ettelbrück zijn positief. Het deel tussen Mersch en Luxemburg vormt nu een missing link. (De N7 met vele VRI's en Vmax 50 kun je omzeilen door de CR101/ 102 te nemen; vervolgens een stukje N12 en bij Mamer de A6 opgaan). Met de route via Bitburg heb ik geen ervaringen.
Tot aan 1839, het jaar van de splijting der Nederlanden, was Luxemburg vele malen groter.
Tot 1649 was het kleine hertogdom zelfs bijna drie keer groter dan dat het nu is.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust.
Eigenlijk word het tijd dat ze het aan Belgie en Duitsland verloren gebied weer gaan opeisen.
Aarlen heeft tenslotte meer banden met Luxemburg dan met Brussel.
Willem schreef:Eigenlijk word het tijd dat ze het aan Belgie en Duitsland verloren gebied weer gaan opeisen.
Aarlen heeft tenslotte meer banden met Luxemburg dan met Brussel.
Zo kan je natuurlijk alles terug in discussie trekken. Ik heb ook meer banden met een Nederlander dan met een waal.
Of moet België ook Nederlands Luxemburg maar terug gaan eisen? En je mag er niet aan denken als Duitsland ook meespeelt en heel polen en Koningsbergen terug wil opeist of Frankrijk dat ook ooit half Europa bezitte (inclusief de Benelux). Je merkt het al, als iedereen gaat claimen wat ooit van hem was komen we er ook niet uit.
Een video van de gehele A7 (afgezien van die 500 m bij de A1)
Link
Ik heb ook foto's gemaakt van de N2 (Remich - Luxembourg) en de A7, die zal ik later posten.