Afbeelding

[L] Luxemburg - Luxembourg - Lëtzebuerg

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [L] Luxembourg algemeen

Bericht door Chris » zo 02 mei 2010, 16:03

A7 Luxembourg

Wat foto's van de A7 in noordelijke richting. We beginnen met het stompje bij de A1.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 mei 2010, 16:07

A7 Luxembourg

Deel twee is het langere stuk tussen Lorentzweiler en Ettelbrück.

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

16.
Afbeelding

17.
Afbeelding

18.
Afbeelding

19.
Afbeelding

20.
Afbeelding

21.
Afbeelding

22.
Afbeelding

23.
Afbeelding

24.
Afbeelding

25.
Afbeelding

26.
Afbeelding

27.
Afbeelding

28.
Afbeelding

29.
Afbeelding

30.
Afbeelding

31.
Afbeelding

32.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 mei 2010, 16:12

B7 Luxembourg

De B7 is het nummer van het ongelijkvloerse 2+1 deel door Ettelbrück en langs Diekirch. De weg loopt via een hoog viaduct over Ettelbrück heen. De maximumsnelheid op de viaducten is wat beperkt tot 70 of 90, op de andere 2+1 delen mag je 110 km/uur.

Opvallend is dat het nummer B7 alleen op de afstandsmarkers wordt aangegeven, wegnummers ontbreken volledig op de bewegwijzering, zelfs geen E-nummer (E421).

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » zo 02 mei 2010, 16:45

Chris schreef:B7 Luxembourg
Opvallend is dat het nummer B7 alleen op de afstandsmarkers wordt aangegeven, wegnummers ontbreken volledig op de bewegwijzering, zelfs geen E-nummer (E421).
In zuidelijke richting is er een bord met B7 (Frits serie 107).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 02 mei 2010, 16:46

Is het nou Ettelbruck of Ettelbrück? Ik zie beide varianten staan. Vanaf de A26/E25 (of op de N4) bij Bastogne vind je in ieder geval Ettelbrück terug.

Mooi stuk snelweg geworden, deze A7.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 02 mei 2010, 19:40

Laatste foto van het eerste stompje A7: Echternach is via de E29, niet de E421 :) [gevalletje wegweizer]
Als je Walferdange volgt via de CR126 snijdt je een vervelend stukje door de buitenwijken van Luxembourg af.

>De E421 loopt via de oude route door Diekirch en niet via de B7, althans niet over het deel Ingeldorf-rotonde Fridhaff.
Laatst gewijzigd door waldo79 op zo 02 mei 2010, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 mei 2010, 19:45

De wegnummers van die CR-wegen zijn trouwens op die richtingwegwijzers slecht te lezen. Verder is de Luxemburgse bewegwijzering enigzins inconsistent, maar niet echt slecht. Een beetje het Belgische probleem; soms wordt een doel niet consequent bewegwijzerd, wel op het 1000 m bord, maar niet op het 500 m bord, etc.

De wegen zijn overigens doorgaans in zeer goede staat met een zeer vlak wegoppervlak. Alleen die N7 door de noordelijke wijken en voorsteden van Luxembourg City is niet al te best.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 02 mei 2010, 20:25

Palance schreef:Is het nou Ettelbruck of Ettelbrück?
In het Duits noemen ze het Ettelbrück, in het Frans Ettelbruck en in het Luxemburgs is het Ettelbréck.

@Chris: was er al meer te zien van de aanleg van het ontbrekende stuk in de A7?
De autogordel: een band voor het leven.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 02 mei 2010, 20:25

Wat heeft het eigenlijk voor zin om bij het knooppunt van de A1 naar de A7 en de afslag naar de Kirchberg vanuit zuidelijke richting het centrum van Luxemburg aan te geven? Verkeer voor het centrum uit die richting is allang via een andere route ernaar toe gereden.
Dan heb je de borden de ruimte om de Kirchberg wat prominenter aan te geven, want die valt nu wat weg tussen de overige bestemmingen, terwijl dat toch het belangrijkste doel van deze afslag is (naast de aansluiting op de A7 natuurlijk).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 02 mei 2010, 21:50

^^ De N51 is veruit de best uitgebouwde route die Luxembourg in gaat. Kent zelfs ongelijkvloerse kruisingen en 2x2 rijstroken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 02 mei 2010, 22:33

Palance schreef:Is het nou Ettelbruck of Ettelbrück? Ik zie beide varianten staan. Vanaf de A26/E25 (of op de N4) bij Bastogne vind je in ieder geval Ettelbrück terug.
Ettelbruck is Frans, Ettelbrück is Duits, Ettelbréck is Luxemburgs. Frans voert op de bewegwijzering echter meestal de boventoon. Grappig genoeg staat er Ettelbruck op de Frans geïnspireerde wegwijzers en Ettelbrück op de wegwijzers die meer Duits lijken te zijn.
Chris schreef:^^ De N51 is veruit de best uitgebouwde route die Luxembourg in gaat. Kent zelfs ongelijkvloerse kruisingen en 2x2 rijstroken.
Was eerst een echte inprikker tot over de Pont Grande Duchesse Charlotte (de rode brug), nu wat gedegradeerd met rotondes en meer kruisingen, wat versmald door de aanleg van parallelbanen. Reed vroeger beter door. Dat was nog een restant uit de tijd dat de A1 rond Luxemburg er niet was en je van Trier dus zó het centrum in reed. Dat is hier nog wel te zien op Google Maps. Bij de rotonde bij de aansluiting van de N51 richting de A1 en omgekeerd staan Nederlandse verkeersborden.
Frits schreef:@Chris: was er al meer te zien van de aanleg van het ontbrekende stuk in de A7?
Daar is het nodige van te zien, al een hele tijd, maar blijkbaar schiet het helaas toch niet zo op. Ik kom er begin juni weer langs, ik zal dan nog eens kijken.
waldo79 schreef:Laatste foto van het eerste stompje A7: Echternach is via de E29, niet de E421 :) [gevalletje wegweizer]
Klopt, viel me ook al op. Volgens mij loopt de A7 hier over het tracé van een CR-weg, waar tot de aanleg van de A7 de E29 ook nog een tijdje over werd verwezen. Wel bijzonder, een CR-weg die tegelijkertijd de E29 was. :D
>De E421 loopt via de oude route door Diekirch en niet via de B7, althans niet over het deel Ingeldorf-rotonde Fridhaff.
Lijkt me niet de bedoeling, zal wel een foutje van Google zijn. Sowieso is Luxemburg niet superduidelijk met het aangeven van wegnummering.
Willem schreef:Er zitten op dat stuk nog een aantal tunnels. Dat zal wel de reden zijn dat het allemaal niet zo snel gaat.
Op het deel van de A7 dat al gereed is zitten ook een aantal tunnels en dat was ook geen probleem...
Chris schreef:^^
Voor de diesel hoef je het niet echt te doen. Scheelt maar iets van 12 cent met de onbemande pomp in Nederland. Benzine is wel ongeveer 45 cent goedkoper.
Ik neem nog wel eens een slof sigaretten voor m'n schoonmoeder mee, dat scheelt gewoon 25-30%. :D

Heb je ook nog foto's van de N7 Chris?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 03 mei 2010, 9:27

De E421 loopt via de oude route door Diekirch en niet via de B7, althans niet over het deel Ingeldorf-rotonde Fridhaff.
Lijkt me niet de bedoeling, zal wel een foutje van Google zijn. Sowieso is Luxemburg niet superduidelijk met het aangeven van wegnummering.
Op de rotonde Fridhaff komende vanuit Clervaux/ St. Vith wordt de E421 links geleid richting Diekirch. Rechts staat wel netjes B7 Ettelbruck/Luxembourg ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 03 mei 2010, 20:00

Chris schreef:^^ De N51 is veruit de best uitgebouwde route die Luxembourg in gaat. Kent zelfs ongelijkvloerse kruisingen en 2x2 rijstroken.
Dat gedeelte is zelfs onderdeel van A1 geweest, toen de verbinding tussen de A1 en de A3/A6 ten zuiden van de stad er nog niet lag. De entree naar het centrum, over de Charlottebrug, is een heel mooi begin van de weg.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 05 mei 2010, 22:17

marcel schreef: In zuidelijke richting is er een bord met B7 (Frits serie 107).
Dit is de foto van Frits met het bord waarop de B7 vermeld staat.

Afbeelding

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 07 mei 2010, 12:59

^^ Dat is dan ook gelijk een wegweizer. B7 had wit op blauw moeten staan i.p.v. wit op rood
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 08 mei 2010, 18:22

Mandelsoft schreef:^^ Dat is dan ook gelijk een wegweizer. B7 had wit op blauw moeten staan i.p.v. wit op rood
Nee, het is geen 'auto' of 'autosnelweg'. Volgens mij is het hier dus goed gegaan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 mei 2010, 2:07

Het is wel degelijk een autoweg, 2+1 met ongelijkvloerse aansluitingen en Vmax 110, alhoewel in Luxemburg het autowegbord wellicht niet gebruikt wordt. De B7 is echter wel voor al het langzame verkeer gesloten, iets dat je op Luxemburgse N-wegen verder eigenlijk niet ziet. De Luxemburgse Wikipedia noemt het een Schnellstrooss en iedereen die een beetje Duits begrijpt weet dat dit Schnellstraße, dus autoweg, betekent.

Maar dan zou dit kilometerpaaltje dus verkeerd zijn:

Afbeelding

Probleem is dat dit de enige wat langere B-weg in Luxemburg is en er dus geen vergelijkingsmateriaal is. Er bestaat nog een stukje B3 in het verlengde van de A3, dat staat volgens mij ook wit-op-blauw aangegeven en is ook feitelijk een autoweg. Ik kom er in juni weer, ik zal eens zien of ik dan een foto kan maken. De achtergrondkleurtjes zeggen echter niet iets over de status van de weg. N-wegen en CR-wegen zijn beiden geen auto(snel)wegen en hebben toch verschillende soorten schildjes. Wit-op-rood is gereserveerd voor N-wegen, CR-wegen zijn zwart-op-geel en A-wegen wit-op-blauw. De B7 is een bijzonder geval, maar ik neig er naar dat dit ook wit-op-blauw had moeten zijn aangezien de weg duidelijk bedoeld is als snelle autoweg en dient ter ontlasting van een bestaande N-route. De meerdere wit-op-blauwe kilometerpaaltjes duiden er ook op. De maximumsnelheid van 110 km/u in combinatie met de reeks geslotenverklaringen duidt er op dat dit feitelijk een autoweg is, de enige van Luxemburg. De B7 zal waarschijnlijk ook wel deels voorbereid zijn op een uitbouw tot autosnelweg, of in ieder geval zal het snelwegtracé van de A7 ooit over de B7 lopen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 09 mei 2010, 10:33

Aangezien de nummerloze wegwzijers allemaal zwart-op-geel zijn neig ik er naar dat het kilometerpaaltje fout is. Maar goed, ik kan niet terugvinden op de website van de Luxemburgse wegbeheerder wat het moet zijn:
http://www.pch.public.lu/reseau_routier ... index.html

Het lijkt me overigens dat de B7 geen autoweg is, er staat namelijk een geslotenverklaring voor langzaam verkeer en geen bord autoweg.

Blijft over dat de B een vreemde prefix is. Jammer genoeg hebben ze het verhaal over de wegnummering in Luxemburg van de website gehaald :cry:
Wel staat de verklaring van de prefixen er nog:
  • * E = Route Européenne
    * CR = Chemin Repris
    * N = Route Nationale
    * B = Voie Express
    * A = Autoroute
    * OA = Ouvrage d'Art
    * PC = Piste cyclable

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 09 mei 2010, 10:38

@Vinny: als je via de opritten naar de B7 toerijdt kom je wel degelijk geslotenverklaringen tegen. Dat je ze op de foto's niet ziet komt doordat die foto's uitsluitend de weg zelf betreffen (niet de toeleidende wegen vanaf het OWN).

Voie express=> kun je uitleggen als een snelle route.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 mei 2010, 12:37

Vinny schreef:Het lijkt me overigens dat de B7 geen autoweg is, er staat namelijk een geslotenverklaring voor langzaam verkeer en geen bord autoweg.
Dat correspondeert dan echter niet met de Vmax van 100 km/u. Ik vermoed dat Luxemburg simpelweg het autowegbord en de autowegstatus niet expliciet gebruikt. Maar dat is slechts formeel. In mijn ogen is een 2+1-weg met ongelijkvloerse kruisingen die voor alle langzaam verkeer gesloten is gewoon een autoweg.

De naam Voie Express wordt in Frankrijk ook gebruik voor de semi-snelwegen. In ieder geval, in het Frans is het een Voie Express, in het Luxemburgs een Schnellstrooss, dus ik vermoed dat dit gewoon Luxemburgse autowegen zijn.

Ik zal eens kijken hoe de B3 staat aangegeven als ik er begin juni ben.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 09 mei 2010, 15:07

Van de B3 staat helemaal niets aangegeven. Die weg is maar heel kort, eigenlijk alleen een tunneltje met een stukje weg daarnaar toe.

Een snelheid van 110 km/h hoeft niet aan een autoweg-status gekoppeld te zijn: verder naar het noorden toe heeft de N7 meerdere stukken waar je 110 km/h mag, zonder geslotenverklaring voor fietsers enz.

N342
autoweg

Bericht door N342 » zo 09 mei 2010, 19:44

Ik vraag me af welke bordenboer achter de borden voor de snelheidslimiet van 90 en 70 zit, ze ogen door het gebruik van het ANWB-Ee schrift wel erg Nederlands.
*11-08-2017 L.M.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 mei 2010, 22:51

Willem schreef:Van de B3 staat helemaal niets aangegeven. Die weg is maar heel kort, eigenlijk alleen een tunneltje met een stukje weg daarnaar toe.
Ik twijfel nu of er op de N3 bij de toerit naar de B3 een verwijzing staat. Zou kunnen, er staat me vaag iets van bij... Wellicht staan er ook kilometerpaaltjes? Enfin, ik zal in juni eens kijken.

Edit: het lijkt van niet (foto)
N342 schreef:Ik vraag me af welke bordenboer achter de borden voor de snelheidslimiet van 90 en 70 zit, ze ogen door het gebruik van het ANWB-Ee schrift wel erg Nederlands.
Dat zijn ook Nederlandse borden, die zie je ook bij de rotonde aan het einde van de N51 (toerit richting A1) bij Kirchberg. Daar zijn ook Nederlandse borden 'autosnelweg' en 'zebrapad' te vinden.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 10 mei 2010, 10:28

N342 schreef:
Ik vraag me af welke bordenboer achter de borden voor de snelheidslimiet van 90 en 70 zit, ze ogen door het gebruik van het ANWB-Ee schrift wel erg Nederlands.
Luxemburg is een allegaartje als het gaat om borden. Er wordt vanalles gebruikt van de buurlanden (bijvoorbeeld dat Belgisch ogende vorkbord) en ook nog eens allemaal door elkaar. Er lijkt geen vast systeem in te vinden.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 10 mei 2010, 10:38

Mandelsoft schreef:Er lijkt geen vast systeem in te vinden.
Zeker op snelwegen worden nieuwere borden allemaal volgens een vrij duidelijk systeem geplaatst. Dat wil zeggen: er zit duidelijk systeem in, niet dat dat systeem extreem duidelijk is voor de weggebruiker (afritten voor het eerst aankondigen op 500 meter is extreem laat). Die Belgisch aandoende vorken zijn borden uit de oude stijl die al vrij lang niet meer worden geplaatst. Maar er staan nog wel enkele borden in die stijl langs de Luxemburgse wegen.

Van het Luxemburgse OWN heb ik de laatste jaren niet veel gezien, maar ook daar lijkt een wijziging te zijn doorgevoerd die op nieuwere borden ook consequent wordt uitgevoerd. Ook daar echter nog de nodige oudere borden die nog niet zijn vervangen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 10 mei 2010, 11:49

En juist in Luxemburg rijd ik niet zo gauw verkeerd. In België gebeurt dat wel eens dat op cruciale plekken bewegwijzering ontbreekt op het OWN of dat je de handwegwijzers verkeerd interpreteert :shutup:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 mei 2010, 16:05

Pino schreef:
Mandelsoft schreef:Er lijkt geen vast systeem in te vinden.
Zeker op snelwegen worden nieuwere borden allemaal volgens een vrij duidelijk systeem geplaatst. Dat wil zeggen: er zit duidelijk systeem in, niet dat dat systeem extreem duidelijk is voor de weggebruiker (afritten voor het eerst aankondigen op 500 meter is extreem laat). Die Belgisch aandoende vorken zijn borden uit de oude stijl die al vrij lang niet meer worden geplaatst. Maar er staan nog wel enkele borden in die stijl langs de Luxemburgse wegen.

Van het Luxemburgse OWN heb ik de laatste jaren niet veel gezien, maar ook daar lijkt een wijziging te zijn doorgevoerd die op nieuwere borden ook consequent wordt uitgevoerd. Ook daar echter nog de nodige oudere borden die nog niet zijn vervangen.
Volgens mij is het Belgische vorksysteem gewoon het oude systeem, en het nieuwe systeem het nieuwe systeem. Als je de link volgt die ik geplaatst heb, dan zie je het nieuwe systeem van bewegwijzering gewoon terug. Alleen staat daar dus niet aangegeven hoe B wegen aangegeven dienen te worden. Ik persoonlijk zou B wegen in Luxemburg gewoon afschaffen, het lijkt me een zinloze prefix, en in ruil daarvoor gewoon een N-nummer gebruiken. Wanneer dit doubleert met een ander wegnummer kun ja altijd een 5x nummer gebruiken. Die zijn er voor bedacht een aantal jaar geleden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 10 mei 2010, 22:05

Nee, de N5x-nummers zijn voor het wegennetwerk rond Luxemburg-stad.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 10 mei 2010, 22:12

De 5x nummers zijn kortgeleden geïntroduceerd, met de afwaardering van de "Autoroute du Kirchberg'' tot gewone weg met gescheiden rijbanen. Deze weg heeft toen het wegnummer N51 gekregen en er zijn daarna wat wegen in Luxemburg stad gevolgd; De N58 en de N59 zijn sowieso vrij.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 10 mei 2010, 23:00

De B3 kan sowieso een N5x-nummer krijgen omdat deze alleen in Luxemburg-stad loopt. Daarmee voldoet de weg aan de voorwaarden van de N5x-serie.
De B7 kan niet zomaar in N7 worden vernummerd omdat er naast de B7 nog de oude N7 langs Diekirch loopt. Hier ligt het het meest voor de hand om de B7 in N7 te vernummeren en de huidige N7 via Diekirch het nummer N37 te geven (als dat nummer nog vrij is). De N3x-nummers zijn vrij nieuwe toevoegingen aan het N-wegennet, zodat een N37 prima in die reeks past.