Wat foto's van de A7 in noordelijke richting. We beginnen met het stompje bij de A1.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Moderator: Moderatoren
In zuidelijke richting is er een bord met B7 (Frits serie 107).Chris schreef:B7 Luxembourg
Opvallend is dat het nummer B7 alleen op de afstandsmarkers wordt aangegeven, wegnummers ontbreken volledig op de bewegwijzering, zelfs geen E-nummer (E421).
In het Duits noemen ze het Ettelbrück, in het Frans Ettelbruck en in het Luxemburgs is het Ettelbréck.Palance schreef:Is het nou Ettelbruck of Ettelbrück?
Ettelbruck is Frans, Ettelbrück is Duits, Ettelbréck is Luxemburgs. Frans voert op de bewegwijzering echter meestal de boventoon. Grappig genoeg staat er Ettelbruck op de Frans geïnspireerde wegwijzers en Ettelbrück op de wegwijzers die meer Duits lijken te zijn.Palance schreef:Is het nou Ettelbruck of Ettelbrück? Ik zie beide varianten staan. Vanaf de A26/E25 (of op de N4) bij Bastogne vind je in ieder geval Ettelbrück terug.
Was eerst een echte inprikker tot over de Pont Grande Duchesse Charlotte (de rode brug), nu wat gedegradeerd met rotondes en meer kruisingen, wat versmald door de aanleg van parallelbanen. Reed vroeger beter door. Dat was nog een restant uit de tijd dat de A1 rond Luxemburg er niet was en je van Trier dus zó het centrum in reed. Dat is hier nog wel te zien op Google Maps. Bij de rotonde bij de aansluiting van de N51 richting de A1 en omgekeerd staan Nederlandse verkeersborden.Chris schreef:De N51 is veruit de best uitgebouwde route die Luxembourg in gaat. Kent zelfs ongelijkvloerse kruisingen en 2x2 rijstroken.
Daar is het nodige van te zien, al een hele tijd, maar blijkbaar schiet het helaas toch niet zo op. Ik kom er begin juni weer langs, ik zal dan nog eens kijken.Frits schreef:@Chris: was er al meer te zien van de aanleg van het ontbrekende stuk in de A7?
Klopt, viel me ook al op. Volgens mij loopt de A7 hier over het tracé van een CR-weg, waar tot de aanleg van de A7 de E29 ook nog een tijdje over werd verwezen. Wel bijzonder, een CR-weg die tegelijkertijd de E29 was.waldo79 schreef:Laatste foto van het eerste stompje A7: Echternach is via de E29, niet de E421[gevalletje wegweizer]
Lijkt me niet de bedoeling, zal wel een foutje van Google zijn. Sowieso is Luxemburg niet superduidelijk met het aangeven van wegnummering.>De E421 loopt via de oude route door Diekirch en niet via de B7, althans niet over het deel Ingeldorf-rotonde Fridhaff.
Op het deel van de A7 dat al gereed is zitten ook een aantal tunnels en dat was ook geen probleem...Willem schreef:Er zitten op dat stuk nog een aantal tunnels. Dat zal wel de reden zijn dat het allemaal niet zo snel gaat.
Ik neem nog wel eens een slof sigaretten voor m'n schoonmoeder mee, dat scheelt gewoon 25-30%.Chris schreef:
Voor de diesel hoef je het niet echt te doen. Scheelt maar iets van 12 cent met de onbemande pomp in Nederland. Benzine is wel ongeveer 45 cent goedkoper.
Op de rotonde Fridhaff komende vanuit Clervaux/ St. Vith wordt de E421 links geleid richting Diekirch. Rechts staat wel netjes B7 Ettelbruck/LuxembourgLijkt me niet de bedoeling, zal wel een foutje van Google zijn. Sowieso is Luxemburg niet superduidelijk met het aangeven van wegnummering.De E421 loopt via de oude route door Diekirch en niet via de B7, althans niet over het deel Ingeldorf-rotonde Fridhaff.
Dat gedeelte is zelfs onderdeel van A1 geweest, toen de verbinding tussen de A1 en de A3/A6 ten zuiden van de stad er nog niet lag. De entree naar het centrum, over de Charlottebrug, is een heel mooi begin van de weg.Chris schreef:De N51 is veruit de best uitgebouwde route die Luxembourg in gaat. Kent zelfs ongelijkvloerse kruisingen en 2x2 rijstroken.
Dit is de foto van Frits met het bord waarop de B7 vermeld staat.marcel schreef: In zuidelijke richting is er een bord met B7 (Frits serie 107).
Nee, het is geen 'auto' of 'autosnelweg'. Volgens mij is het hier dus goed gegaan.Mandelsoft schreef:Dat is dan ook gelijk een wegweizer. B7 had wit op blauw moeten staan i.p.v. wit op rood
Dat correspondeert dan echter niet met de Vmax van 100 km/u. Ik vermoed dat Luxemburg simpelweg het autowegbord en de autowegstatus niet expliciet gebruikt. Maar dat is slechts formeel. In mijn ogen is een 2+1-weg met ongelijkvloerse kruisingen die voor alle langzaam verkeer gesloten is gewoon een autoweg.Vinny schreef:Het lijkt me overigens dat de B7 geen autoweg is, er staat namelijk een geslotenverklaring voor langzaam verkeer en geen bord autoweg.
Ik vraag me af welke bordenboer achter de borden voor de snelheidslimiet van 90 en 70 zit, ze ogen door het gebruik van het ANWB-Ee schrift wel erg Nederlands.
Ik twijfel nu of er op de N3 bij de toerit naar de B3 een verwijzing staat. Zou kunnen, er staat me vaag iets van bij... Wellicht staan er ook kilometerpaaltjes? Enfin, ik zal in juni eens kijken.Willem schreef:Van de B3 staat helemaal niets aangegeven. Die weg is maar heel kort, eigenlijk alleen een tunneltje met een stukje weg daarnaar toe.
Dat zijn ook Nederlandse borden, die zie je ook bij de rotonde aan het einde van de N51 (toerit richting A1) bij Kirchberg. Daar zijn ook Nederlandse borden 'autosnelweg' en 'zebrapad' te vinden.N342 schreef:Ik vraag me af welke bordenboer achter de borden voor de snelheidslimiet van 90 en 70 zit, ze ogen door het gebruik van het ANWB-Ee schrift wel erg Nederlands.
Luxemburg is een allegaartje als het gaat om borden. Er wordt vanalles gebruikt van de buurlanden (bijvoorbeeld dat Belgisch ogende vorkbord) en ook nog eens allemaal door elkaar. Er lijkt geen vast systeem in te vinden.N342 schreef:Ik vraag me af welke bordenboer achter de borden voor de snelheidslimiet van 90 en 70 zit, ze ogen door het gebruik van het ANWB-Ee schrift wel erg Nederlands.
Zeker op snelwegen worden nieuwere borden allemaal volgens een vrij duidelijk systeem geplaatst. Dat wil zeggen: er zit duidelijk systeem in, niet dat dat systeem extreem duidelijk is voor de weggebruiker (afritten voor het eerst aankondigen op 500 meter is extreem laat). Die Belgisch aandoende vorken zijn borden uit de oude stijl die al vrij lang niet meer worden geplaatst. Maar er staan nog wel enkele borden in die stijl langs de Luxemburgse wegen.Mandelsoft schreef:Er lijkt geen vast systeem in te vinden.
Volgens mij is het Belgische vorksysteem gewoon het oude systeem, en het nieuwe systeem het nieuwe systeem. Als je de link volgt die ik geplaatst heb, dan zie je het nieuwe systeem van bewegwijzering gewoon terug. Alleen staat daar dus niet aangegeven hoe B wegen aangegeven dienen te worden. Ik persoonlijk zou B wegen in Luxemburg gewoon afschaffen, het lijkt me een zinloze prefix, en in ruil daarvoor gewoon een N-nummer gebruiken. Wanneer dit doubleert met een ander wegnummer kun ja altijd een 5x nummer gebruiken. Die zijn er voor bedacht een aantal jaar geleden.Pino schreef:Zeker op snelwegen worden nieuwere borden allemaal volgens een vrij duidelijk systeem geplaatst. Dat wil zeggen: er zit duidelijk systeem in, niet dat dat systeem extreem duidelijk is voor de weggebruiker (afritten voor het eerst aankondigen op 500 meter is extreem laat). Die Belgisch aandoende vorken zijn borden uit de oude stijl die al vrij lang niet meer worden geplaatst. Maar er staan nog wel enkele borden in die stijl langs de Luxemburgse wegen.Mandelsoft schreef:Er lijkt geen vast systeem in te vinden.
Van het Luxemburgse OWN heb ik de laatste jaren niet veel gezien, maar ook daar lijkt een wijziging te zijn doorgevoerd die op nieuwere borden ook consequent wordt uitgevoerd. Ook daar echter nog de nodige oudere borden die nog niet zijn vervangen.