[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 03 nov 2022, 21:44

Chris schreef: vr 28 okt 2022, 13:01 De Staller Sattel gaat op 4 november in de wintersluiting. Het is volgens mij de eerste bergpas in Oostenrijk die in de wintersluiting gaat.

https://www.tirol.gv.at/presse/meldunge ... -sattel-4/

Het is nog vrij warm in de Alpen en er ligt nog geen sneeuw onder de 2500 - 3000 meter. Op de webcam van Antholz is nog helemaal geen sneeuw op de bergen rond het Staller Sattel te zien.
De Timmelsjoch en de Großglockner zijn vanavond in de wintersluiting gegaan. Vannacht wordt sneeuw tot 1000 - 1500 meter verwacht.

De Silvretta is volgens Google Maps gesloten maar volgens hun website nog open.

Asfinag verwacht dat de winterdienst ook op de Brenner Autobahn nodig zal zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 nov 2022, 17:18

Nabij Bregenz is vandaag een nieuwe brug over de Rijn bij Hard geopend, onderdeel van de voormalige B202 (nu L202).

Het is een extradosed brug, een type dat de laatste jaren snel populair is geworden. Het vervangt een brug uit 1972.

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 feb 2023, 16:28

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 16 feb 2023, 16:43

De B180 door Prutz krijgt een 'Unterführung'. Dit is langs de Inn in Tirol, net ten zuiden van Landeck. Ik had er vorig jaar wat foto's van gemaakt. Hier een foto van de overheid van Tirol.

Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 16 feb 2023, 20:05

^^ Dat ziet er niet uit als Prutzwerk. :duck:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 23 feb 2023, 11:29

https://www.tt.com/artikel/30847013/aer ... hrsproblem

Ergernis over de verkeerschaos in het Zillertal. Met name in de wisselweekenden loopt de B169 helemaal vast.

In het artikel worden mogelijke 'oplossingen' genoemd: doseren aan de grens of een waterstoftrein. Of het verleggen van de aansluiting op de A12.

Er wordt ook genoemd dat velen via de Achensee rijden om de chaos op de Duitse A8-A93 te vermijden.

Ergens wel opmerkelijk dat het zo enorm vast loopt, zo massaal zijn de wintersportfaciliteiten toch ook weer niet? Het is niet zoals Franse ski-oorden met grootschalige flats. Mayrhofen, Gerlos, Tux, etc. zijn vrij kleine plaatsen met grote chalets. Maar als iedereen in dezelfde 3 uur vertrekt en aankomt loopt het toch compleet vast.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 23 feb 2023, 12:07

^^
Het Zillertal is wel een dal met de meest populaire skigebieden van Oostenrijk. Om de populaire bestemmingen op te noemen: Fügen, Hochzillertal, Zillertal Arena, Zillertal 3000 en Hintertuxer Gletscher. Er zijn ook vrij veel hotels verdeeld over de dorpen. Wel allemaal meer verdeeld als in Frankrijk, maar toch. Bovendien krijgt het Zillertal ook nog eens vrij veel weekendtouristen uit München en omgeving. En last but not least: Er wonen ook gewoon mensen in het Zillertal met wat bedrijvigheid, daar waar de Franse skioorden puur alleen op wintersportgasten gericht zijn en amper tot geen 'echte' inwoners heeft (lees: spookdorpen in de zomer).

De B169 slibt vooral dicht vanwege de (gelijkvloerse) passage langs Schlitters, Fügen en Uderns, alvoor de B169 ongelijkvloers als autoweg verder richting Mayrhofen verloopt. Plus nog een onhandige rotonde bij Kaltenbach. Dat stopt de zaak flink op. Een volledig ongelijkvloerse B169 tussen de A12 en Mayrhofen zou helpen de zaak te verbeteren.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 feb 2023, 13:51

^^ Ik vind de aansluiting op de A12 (en de Achenpass) bij Wiesing ook bepaald een knelpunt. Maar dat zullen ze in het Zillertal heerlijk vinden, want dan blijft het probleem buiten. Het belangrijkste is in zoverre toch: houd verkeer zoveel mogelijk uit de dorpen. Het goede nieuws: bij Fügen komt een bypass steeds dichterbij. De politieke wil is er, het geld ook, bezwaren zijn steeds door bestuursrechters afgewezen, er schijnt nog iemand tot het bittere einde te strijden, maar die heeft bijna geen instanties meer over. Ook nog zoiets in Schlitters en je komt nog ergens.

Waar Chris het over Franse dalen heeft: de files "omhoog" daar zijn berucht, maar een breed dal als het Zillertal had in Frankrijk gewoon een hoogwaardiger weg gehad zoals de N90 daar. In Tirol zijn er ook meer dan genoeg voorbeelden hoogwaardiger enkelbaans weg dan de B169. Ik denk zo vlug aan de Fernpass en de weg langs Lofer naar Saalbach-Hintenglemm en Zell am See. In plaats daarvan luchtfietserij als een waterstoftrein ... :wall:

Heeft dit alles trouwens wellicht ook te maken met de aloude halve plannen voor een snelweg Venetië-München? Dat men toch verwachtte dat er nog eens een snelweg in het dal zou komen, zodat de Bundesstrasse niet echt de aandacht kreeg?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 26 feb 2023, 19:13

Ik heb in juni 2022 nog wat foto's gemaakt bij de Pitztalbrücke bij Imst. Dit is direct ten zuiden van de aansluiting over de A12, waar de L16 uit het Pitztal aansluit.

De 220 meter lange brug overspant de rivier de Inn. Het is een boogbrug met een maximale overspanning van 169 meter. De brug heeft een pijlerhoogte van 32,5 meter, maar ik weet niet precies hoe hoog het boven de Inn is, wellicht tussen de 40 en 50 meter.

De brug dateert van 1983.

Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 87/10.7567

1. Bovenkant brug en de oude lagere brug, blik richting oosten.
Afbeelding
Pitztalbrücke 01 by European Roads, on Flickr

2. Boogbrug vanaf de oude brug gezien.
Afbeelding
Pitztalbrücke 06 by European Roads, on Flickr

3. De oorspronkelijke brug dateert kennelijk uit 1952, maar de bovenbouw is in 2003 vervangen.
Afbeelding
Pitztalbrücke 07 by European Roads, on Flickr

4. Fietsen kan hier langs de Inn. Lijkt leuk om recreatief te fietsen, stroomafwaarts, niet veel hoogteverschillen, mooi landschap.
Afbeelding
Pitztalbrücke 09 by European Roads, on Flickr

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » vr 03 mar 2023, 14:06

Op de terugweg uit Oostenrijk viel me gisteren het volgende op.
De laatste jaren rijd ik meestal de B311noordwaarts en dan richting St.Johann bij Lofer naar de A12, maar nu weer eens de B311 oostelijk naar de A10
Dat was langs Bischofshofen 2x2 met een dubbele middenstreep, maar nu vanaf de afrit Bischofshofen tot de A10 Knoten Pongau, het tolgedeelte dus, 2x1 omhoog naar de A10 en 1x1 naar beneden vanaf de A10, met een betonnen midden barrière. Een downgrade, vanwege de veiligheid neem ik aan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 04 mar 2023, 18:56

https://goo.gl/maps/SmfQ9FiQTNjrJEYo7

Je kunt dat idd op Streetview ook zien. Ik denk dat de rijstroken iets te smal waren. Ik vraag me af wat A 10 trouwens op dat bord doet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 04 mar 2023, 18:59

https://www.wegenwiki.nl/B311_(Oostenrijk)

De B300-serie wegen zijn eigenlijk tijdelijke nummers in het Oostenrijkse nummeringssysteem, van wegen die gepland waren om een Autobahn of Schnellstraße te worden.

De B311 had de S11 moeten worden, deels is de route daardoor opgewaardeerd, maar de bouw van de S11 is in 1986 al geschrapt.

Volgens mij zijn dit soort wegen als enige van de B-wegen nog in nationaal beheer, maar dat weet ik niet zeker.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 04 mar 2023, 19:40

Een aantal zijn ook al eerder omgenummerd. De Fernpassroute was ooit de B314, maar is tegenwoordig de B179.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 04 mar 2023, 20:48

Chris schreef: do 23 feb 2023, 11:29Ergernis over de verkeerschaos in het Zillertal. Met name in de wisselweekenden loopt de B169 helemaal vast.

In het artikel worden mogelijke 'oplossingen' genoemd: doseren aan de grens of een waterstoftrein. Of het verleggen van de aansluiting op de A12.
De Tirolers hebben boter op hun hoofd. Ze doen moeilijk met uitbreidingen en als er files staan; maar ze willen wel de toeristen die de economie aan het leven houden. En hoe je daar voor een skivakantie zonder auto fatsoenlijk moet geraken met alle zooi, zeker als er ook een stel blagen mee moet, ik zou het niet weten.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 04 mar 2023, 21:03

Chris schreef: do 23 feb 2023, 11:29
Er wordt ook genoemd dat velen via de Achensee rijden om de chaos op de Duitse A8-A93 te vermijden.
De route via Kufstein is erg file gevoelig; allereerst is er het vakantie verkeer wat uit de Oostenrijkse dalen komt. Daarnaast wil men nog wel eens controles uitvoeren aan de Oostenrijks-Duitse grens (voor personen en/of vrachtverkeer), wat het nodige oponthoud kan geven.
Eenmaal in Duitsland kun je op de A93 op de drukke dagen uiteraard direct aanschuiven in de file van de A8 (dreieck Inntal). Vanaf daar richting München is het dan constant stop & go tot je op het 2x3 gedeelte + spitsstrook komt (effectief 2x4 dus), vanaf dat punt rijdt het wel door; iig tot aan de A99.

De route via de Achensee is;
1) korter in afstand
2) voegt in op de BAB8 direct waar de spitsstrook begint
3) is tolvrij (maw: géén tolvignet voor Oostenrijk nodig!)

Met name vanwege puntje 3 heb je veel extra verkeer wat daar binnendoor gaat…

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 04 mar 2023, 21:24

^^ Ook vanochtend gaf Google Maps vanwege de files de route over de Achenpass weer als sneller dan over Kufstein. Dan van de Achenpass overigens niet naar de A8, maar naar de A95. Ook T-hijs postte eerder een tripverslag waar hij door zijn navigatiesysteem op die manier terug naar huis was gestuurd. De route kost vanuit het Zillertal normaal een ruim halfuur meer dan over Kufstein, maar op een wisseldag ben je die zo wel kwijt op de verschillende knelpunten via Kufstein. Van de Achenpass langs de Tegernsee naar de A8 kost bij normaal verkeer maar een kwartier extra, maar dat kwartier winst raak je toch ook met enig gemak weer kwijt op het resterende stuk A8 en A99.

De moeilijke punten op de Kufstein-route liggen met name in Duitsland, dus daar kun je de Oostenrijkers moeilijk een dubbele standaard verwijten: de A8 München Süd-Irschenberg die snel in één grote file verandert, mede omdat de weg op Reichsautobahn-tracé ligt; de A93 met matige zichtlijnen en waar files ontstaan doordat Duitsers plankgas willen waar het niet kan (en ook niets wordt gedaan met dynamische maximumsnelheid of zo); het populistische gedoe voor de CSU-kiezer dat Bayern grenscontroles uitvoert bij Kufstein. Wat Oostenrijk wel kan doen, is de route A12-Zillertal een soort directere lus geven dan nu het geval is. Waardoor verkeer van de A12 niet moet invoegen op verkeer afkomstig van de Achenpass, maar juist verkeer van de A12 geprivilegieerd wordt.

Over noodzakelijke uitbouw in het Zillertal zelf schreef ik al eerder.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » zo 05 mar 2023, 8:34

Pino schreef: za 04 mar 2023, 21:24 ^^ Ook vanochtend gaf Google Maps vanwege de files de route over de Achenpass weer als sneller dan over Kufstein. Dan van de Achenpass overigens niet naar de A8, maar naar de A95. Ook T-hijs postte eerder een tripverslag waar hij door zijn navigatiesysteem op die manier terug naar huis was gestuurd. De route kost vanuit het Zillertal normaal een ruim halfuur meer dan over Kufstein, maar op een wisseldag ben je die zo wel kwijt op de verschillende knelpunten via Kufstein. Van de Achenpass langs de Tegernsee naar de A8 kost bij normaal verkeer maar een kwartier extra, maar dat kwartier winst raak je toch ook met enig gemak weer kwijt op het resterende stuk A8 en A99.

De moeilijke punten op de Kufstein-route liggen met name in Duitsland, dus daar kun je de Oostenrijkers moeilijk een dubbele standaard verwijten: de A8 München Süd-Irschenberg die snel in één grote file verandert, mede omdat de weg op Reichsautobahn-tracé ligt; de A93 met matige zichtlijnen en waar files ontstaan doordat Duitsers plankgas willen waar het niet kan (en ook niets wordt gedaan met dynamische maximumsnelheid of zo); het populistische gedoe voor de CSU-kiezer dat Bayern grenscontroles uitvoert bij Kufstein. Wat Oostenrijk wel kan doen, is de route A12-Zillertal een soort directere lus geven dan nu het geval is. Waardoor verkeer van de A12 niet moet invoegen op verkeer afkomstig van de Achenpass, maar juist verkeer van de A12 geprivilegieerd wordt.

Over noodzakelijke uitbouw in het Zillertal zelf schreef ik al eerder.
De A93 is formeel wel gelimiteerd op vMax 120 km/h dmv bebording; i.e de weg kent dus geen ‘freie fahrt’

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » zo 05 mar 2023, 14:05

Chris schreef: za 04 mar 2023, 18:59 https://www.wegenwiki.nl/B311_(Oostenrijk)

De B300-serie wegen zijn eigenlijk tijdelijke nummers in het Oostenrijkse nummeringssysteem, van wegen die gepland waren om een Autobahn of Schnellstraße te worden.

De B311 had de S11 moeten worden, deels is de route daardoor opgewaardeerd, maar de bouw van de S11 is in 1986 al geschrapt.

Volgens mij zijn dit soort wegen als enige van de B-wegen nog in nationaal beheer, maar dat weet ik niet zeker.
Nog twee opmerkingen inzake de B311 die niet in de Wegenwiki staan v.w.b. het verleden.
Ten eerste was de weg een tijdje ook als S11 genummerd vooruitlopend op de verdere uitbouw.
En uit eigen waarneming weet ik dat het traject Zell naar Lofer in ieder geval in 1964 en 1965 niet 1x2 maar 1x3 was op Franse wijze, dus niet alternerend middels inhaalverboden. Ook op de toenmalige Michelin kaarten was dit aangegeven. Dat traject is nog steeds erg ruim voor een 1x2, dus nooit versmald, behalve een stukje tussen Saalfelden en Lofer dat geheel verlegd is sindsdien, verder westelijk van de bergwand.

janneman
dorpsstraat

Bericht door janneman » di 18 apr 2023, 18:52

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 18 apr 2023, 19:01

Ah, leuk. Mijn aankomende vakantie is nou net in die regio gepland in een van die periodes. :feestjenee:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 18 apr 2023, 19:14

Chris meldde dit in december al in de specifieke topic over de S16:
Chris schreef: wo 07 dec 2022, 11:16 Er is een nieuwe aanbesteding uitgevoerd voor de renovatie van de Arlbergtunnel. De kosten zijn opgelopen naar € 75 miljoen.

De tunnel gaat twee zomerseizoenen dicht, en dat moet je lezen als 'niet winter'. De eerste vollsperrung begint al op 24 april 2023.

https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... ergtunnel/

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 18 apr 2023, 19:42

Toen had ik mijn vakantie nog niet gepland :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 18 apr 2023, 20:52

Ik ben ook wel eens geconfronteerd met zo'n sluiting van de Arlbergtunnel. Gelukkig is de pasroute een makkelijke en vrij vlotte weg.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 apr 2023, 8:58

^^
Inderdaad. Ook als de tunnel geopend is, ga ik er op een rustige dag wel eens overheen. Zoveel langzamer is de bergpas niet en het bespaard dan toch weer die inmiddels €11,50. Nu ben ik normaliter helemaal niet zo'n tolbespaarder, maar als je af en toe toch wat vaker de Arlberg moet passeren, dan loopt elke passage met €11,50 toch wel op. En dat staat bij de Arlberg zeker buiten het winterseizoen niet echt in relatie met de baten.

Een jaarkaart loont zich helaas niet zo, daarvoor moet je dan minimaal 10x de tunnel per jaar gebruiken, of beter gezegd: Vanaf 11x loont zich de jaarkaart echt. Korting op de jaarkaart krijg je pas met een jaarvignet, en daarvoor kom ik evenmin vaak genoeg in Oostenrijk.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 26 apr 2023, 22:54

Asfinag heeft over 2022 een overschot van € 851 miljoen gerealiseerd.

Die ASFINAG erwirtschaftete einen Überschuss von 851 Millionen Euro. Die Eigenkapitalquote konnte erneut auf jetzt mehr als 44 Prozent gesteigert werden. Darüber hinaus leistete das Unternehmen 290 Millionen Euro an Steuern, die vorgeschlagene Dividende beträgt 235 Millionen Euro an die Republik.

https://www.asfinag.at/ueber-uns/presse ... lanz-2022/

Het grote overschot heeft vermoedelijk te maken dat bijna alle wegenprojecten in Oostenrijk zijn gecanceled door de klimaatminister, terwijl de tolinkomsten op peil bleven en zelfs groeiden bij het autoverkeer.

In 2022 had de ASFiNAG de volgende inkomsten uit tol:

* vignetten: € 540 miljoen
* sondermaut: € 226 miljoen
* LKW-maut: € 1.677 miljoen

In 2022 werden er 27,0 miljoen vignetten verkocht, dat is maar iets minder dan recordjaar 2019.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 27 apr 2023, 10:36

Eigenlijk absurd als je je dit bedenkt. De weggebruiker betaalt er behoorlijk voor, maar krijgt er geen betere wegen voor terug.

Dus volgend jaar worden de vignetten fors in prijs verlaagd? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 02 mei 2023, 12:20

Op 18 april is men gestart met het ruimen van de Timmelsjoch, maar het lijkt er op dat deze nog niet open gaat binnenkort. De Hahntennjoch is ook nog dicht. Silvretta-Bielerhöhe is ook nog gesloten.

De Großglockner-Hochalpenstraße is gisteren geopend. Hun website geeft aan dat sneeuwkettingen op dit moment nodig zijn.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 mei 2023, 19:04

Modderverschuiving op de L237 tussen Oetz en Kühtai in Tirol.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 mei 2023, 11:22

De weg over het Hahntennjoch opent vandaag voor het verkeer.

Afbeelding

Afbeelding

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » zo 14 mei 2023, 20:58

Is het bekend wanneer de Silvrettapas open gaat? Ik kan niks vinden op internet. Ik heb in juni in de week van de 12e een aantal dagen vrij en heb het idee om dan ergens heen te gaan. Ik ben drie jaar geleden hier ook heen geweest, toen opende die ook rond die tijd. Het was toen slecht weer dus tijd voor een herkansing.
Touren is rough so you got to be tough