[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Vinny »

Concurrentie van goedkopere landen wellicht? In Friesland is het toerisme ook afgenomen; maar dat komt volgens mij omdat prijzen voor een overnachting, een warme maaltijd en van een consumptie op het terras in Nederland de pan uit gerezen zijn, terwijl je in bijv. Duitsland nog voor een redelijke prijs een kopje koffie hebt.

Van de verhalen van mensen op vakantie hoor ik dat Oostenrijk zich nu ook snel uit de markt aan het prijzen is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Sondermaut
verkeersader

Bericht door Sondermaut »

Het prijspeil in Oostenrijk ontloopt dat van Nederland inderdaad niet veel. Van de alledaagse middelen die iedereen gebruikt is alleen benzine in Oostenrijk merkbaar goedkoper dan in Nederland. Daarentegen is uit eten gaan rond lunchtijd in Oostenrijk vaak weer duurder dan in Nederland, omdat veel Oostenrijkse restaurants geen onderscheid maken tussen een lunch- en dinerkaart.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Alcohol en sigaretten zijn er wel eens stukje goedkoper.
ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron »

Met name alcohol (wijn en sterke dranken, bier duur) slaan we daar altijd grootschalig in. Zuivel is veel duurder dan in Nederland maar wel veel beter van kwaliteit en ouderwets van smaak. Vlees ook veel beter en goedkoper. Groenten en fruit duurder.
Prijsverschillen zijn ook lokaal bepaald, Zell am See is nu schreeuwend duur qua restaurant en konditorei, veel rijk gesluierd publiek..
In Rauris, 25km verder, dan bijvoorbeeld nog steeds nauwelijks verhoogde prijzen. Toch ook een toeristisch oord. Alleen de liftprijzen daar eveneens in een steile klim..
NWH
verkeersader

Bericht door NWH »

Plannen voor een privétunnel van 500m. Inmiddels ook goedgekeurd, maar ben heel benieuwd of dit uiteindelijk doorgang zal vinden. Lijkt me dat de publieke opinie hier niet mals over oordeelt en zich de komende tijd flink zal roeren.

https://www.ad.nl/auto/ophef-in-oosten ... ~a2c7fd25/
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Vinny schreef: ma 18 aug 2025, 16:26Van de verhalen van mensen op vakantie hoor ik dat Oostenrijk zich nu ook snel uit de markt aan het prijzen is.
Vanochtend had ik een kleine kop koffie in een bakkerij met zitgelegenheid gedronken in een nogal uitgestorven Ischgl.
Dat kostte 4,20 euro. Zo'n prijs is eigenlijk absurd.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Duitsland heeft de naam dat er veel wegwerkzaamheden zijn maar Oostenrijk doet daar niet voor onder. Op de A12, S16 en A14 was het zo ongeveer elke 10 a 20 kilometer raak.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat was mijn ervaring in juni ook. In een heel ander deel van Oostenrijk (het oosten en het zuiden). Er zijn zeer veel wegwerkzaamheden op de autosnelwegen. Op het onderliggend wegennet daarentegen kwam ik nauwelijks wat tegen en ik heb behoorlijk wat kilometers B-weg gehad. Sommige B-wegen verkeren ook in vrij slechte staat, alhoewel dit lang niet overal zo is. Maar ik kwam wel trajecten tegen met een asfaltkwaliteit die in Nederland al vele jaren eerder onacceptabel zou zijn bevonden.
Sondermaut
verkeersader

Willem schreef: za 13 sep 2025, 15:59 Duitsland heeft de naam dat er veel wegwerkzaamheden zijn maar Oostenrijk doet daar niet voor onder. Op de A12, S16 en A14 was het zo ongeveer elke 10 a 20 kilometer raak.
Deze ervaring deel ik ook. Waar het in Duitsland dit jaar reuze meeviel op de belangrijkste Autobahnen (Een A61 met hooguit zeven Baustelles over het gehele traject van ruim 300 kilometer is hoogst zeldzaam), heb ik op de A14 zeker vier à vijf Baustellen gezien op de ruim 60 kilometer tussen de grens en Bludenz-Montafon. Dat is elke 12-15 kilometer een werkvak.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
En daaraan toegevoegd is het feit dat de snelheid vaak dynamisch beperkt is tot 100km/u over kilometers lange trajecten. Oostenrijk is alles behalve een plezier om door te rijden als je er eerst 500km in Duitsland hebt opzitten.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Dat is hoofdzakelijk op de A12 in het Inntal, elders komt dat niet voor of zijn het korte trajecten.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het is inderdaad die route die ik jaarlijks aandoe ;)
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

De afrit/zijtak van de A10 naar Bischofshofen staat als A10A op de hectometerpaaltjes.

Op het eerste afstandenbord na het verlaten van de A10 staat daarom (vermoedelijk) de A10 als wegnummer i.p.v. B311.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik had er nooit zo over nagedacht dat het aantal kilometers Autobahn in Oostenrijk groter is dan enkel de A-wegen.

Schnellstraßen kunnen namelijk ook Autobahn-status hebben.

Schnellstraßen zijn echter nogal variabel uitgebouwd, met 2 rijstroken, 3 rijstroken, 4 rijstroken zonder rijbaanscheiding, 4 rijstroken met rijbaanscheiding, maar zonder vluchtstroken, of echt 4 rijstroken met Autobahnstatus.

De S7:
Afbeelding

De S36:
Afbeelding

Kaartje met rijstroken:
Afbeelding
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Dat is interessant, ik wist eigenlijk niet dat het in Oostenrijk kon. Aan de andere kant, de S en A vormen een apart netwerk. De A 4 loopt niet over in de S 4.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Chris schreef: za 18 okt 2025, 14:11 Schnellstraßen kunnen namelijk ook Autobahn-status hebben.
Heb ik 14 jaar geleden al eens op het forum geschreven. ;)
SnarfFlevoland schreef: ma 19 dec 2011, 23:15Dat is nu juist het leuke punt van S-wegen in Oostenrijk: Ze kunnen ook gewoon de status hebben van een autosnelweg met een Vmax. van 130 km/h.
De S16, die de meeste Nederlanderse toeristen in Oostenrijk wel zullen kennen, is tegenwoordig ook meteen de slechst uitgebouwde Schnellstrasse van het land. Dat zal echter wel de standaard zijn, waarmee elders verwachtingen aan een S-weg worden gesteld.

Waarom twee systemen parallel naast elkaar gehandhaaft worden is me een beetje een raadsel. Het zal wel historische redenen hebben, omdat S-wegen vroeger vaker meer substandaard waren uitgebouwd. In principe zou ik het echter prettiger vinden als er een enkele HWN-standaard gevonden wordt. Immers mogen A-wegen soms ook enkelbaans zijn, vooral bij tunnels. In Zwitserland wordt voor elke enkelbaanse tunnel heel correct de autosnelwegstatus naar autowegstatus gedegradeerd (zelfs de Gotthardtunnel is een autoweg, al heeft de A22 wat uitzonderingen), maar in Oostenrijk gebeurd dat niet. Zo was vroeger de Pfändertunnel of Roppener Tunnel ook enkelbaans een autosnelweg, en de Landecker Tunnel en Karawankentunnel hebben ook nog steeds een autosnelweg-status.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

SnarfFlevoland schreef: wo 22 okt 2025, 13:13De S16, die de meeste Nederlanderse toeristen in Oostenrijk wel zullen kennen, is tegenwoordig ook meteen de slechst uitgebouwde Schnellstrasse van het land. Dat zal echter wel de standaard zijn, waarmee elders verwachtingen aan een S-weg worden gesteld.
Qua uitbouw is dat toch niet slechter dan pak 'm beet de S3 in het Weinviertel of de S37 van Klagenfurt naar Sankt Veit an der Glan?

De S16 is wel wat meer een afwisseling van verschillende uitbouwstandaarden, maar het is vooral problematisch op drukke dagen. Als het niet druk is dan vind ik de S16 geen vervelende weg, en op zich wel passend bij een rustige hoofdverbinding door de Alpen heen.
Waarom twee systemen parallel naast elkaar gehandhaaft worden is me een beetje een raadsel. Het zal wel historische redenen hebben, omdat S-wegen vroeger vaker meer substandaard waren uitgebouwd. In principe zou ik het echter prettiger vinden als er een enkele HWN-standaard gevonden wordt. Immers mogen A-wegen soms ook enkelbaans zijn, vooral bij tunnels. In Zwitserland wordt voor elke enkelbaanse tunnel heel correct de autosnelwegstatus naar autowegstatus gedegradeerd (zelfs de Gotthardtunnel is een autoweg, al heeft de A22 wat uitzonderingen), maar in Oostenrijk gebeurd dat niet. Zo was vroeger de Pfändertunnel of Roppener Tunnel ook enkelbaans een autosnelweg, en de Landecker Tunnel en Karawankentunnel hebben ook nog steeds een autosnelweg-status.
De A5 rond Drasenhofen is ook zoiets, maar die heeft dan wel autowegstatus. Sluit (nog) niet op de rest van het hoofdwegennet aan en is enkelbaans, maar met vignetplicht (anders zou ik denken: had het de B7a genoemd of zo): https://www.google.com/maps/@48.7341662 ... FQAw%3D%3D

Ook geen echte ruimtereservering voor 2x2, of er moet weer flink gegraven worden als de Tsjechische D52 ooit nog eens wordt doorgetrokken en die snelwegverbinding van Brno naar Wenen er op een dag komt: https://www.google.com/maps/@48.7606184 ... FQAw%3D%3D

Bij de Landecker Tunnel en Karawankentunnel kom je natuurlijk wel onherroepelijk uit op autosnelwegen. Dat is wat anders dan in Zwitserland waar er aan weerzijden van de tunnel aansluitingen zitten en het deel van de A2 tussen Göschenen en Airolo autowegstatus heeft. Op de A11 zit de eerste aansluiting pas enkele kilometers ten noorden van de Karawankentunnel, bij Sankt Jakob im Rosental. Ook aan Sloveense kant blijft het formeel een autosnelweg, al geldt de vignetplicht niet tussen de Karawankentunnel en Jesenice-zahod v.v. Er staan daar slechts borden :J29:.

Het is in die zin niet anders dan wat je in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk wel eens ziet: dat een weg autosnelwegstatus krijgt als je onherroepelijk op de snelweg uitkomt, zelfs als de weg zelf geen volwaardige snelweg is. Voorbeelden in Frankrijk zijn de A645, A641 (deze heeft zelfs nog een afrit ertussen zitten), A13a, A126, en dan heb je ook nog van die rare situaties als de A623 in Toulouse.

Britse voorbeelden zijn de A38(M) in Birmingham, de Walton Summit Motorway die op het knooppunt van de M61 en M65 aansluit maar van geen van beide deel uitmaakt, en de A1077(M) tussen twee rotondes bij Scunthorpe, vermoedelijk alleen autosnelwegstatus omdat de tweede rotonde nog niet op andere wegen aansluit dan de M181 - die zelf onherroepelijk op de M180 uitkomt.

De Zwitserse A22 is in die zin raar dat er een deel met 2x1 rijstroken in zit met autosnelwegstatus. Ik weet niet of dat uniek is voor Zwitserland of dat er meer van zulke wegen zijn. Het stuk zonder gescheiden rijbanen is echter wel netjes als autoweg bewegwijzerd.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 22 okt 2025, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Coen Tunnel schreef: wo 22 okt 2025, 14:52Ook geen echte ruimtereservering voor 2x2, of er moet weer flink gegraven worden als de Tsjechische D52 ooit nog eens wordt doorgetrokken en die snelwegverbinding van Brno naar Wenen er op een dag komt: https://www.google.com/maps/@48.7606184 ... FQAw%3D%3D
Volgens de Tsjechen gaat dit niet lang meer duren, dus kan Oostenrijk maar beter wakker worden. Net zoals ze er te laat achter kwamen dat de Tsjechen de D3 in hoog tempo gingen aanleggen terwijl aan Oostenrijkse zijde de planvorming voor de S10 in slaap gesukkeld was met een cadans van '1 nieuw deel per 10 jaar'.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Coen Tunnel schreef: wo 22 okt 2025, 14:52Op de A11 zit de eerste aansluiting pas enkele kilometers ten noorden van de Karawankentunnel, bij Sankt Jakob im Rosental. Ook aan Sloveense kant blijft het formeel een autosnelweg, al geldt de vignetplicht niet tussen de Karawankentunnel en Jesenice-zahod v.v. Er staan daar slechts borden :J29:.
In Slovenië geldt de vignetplicht ook tussen de tunnel en Jesenice, omdat de achterliggende wet geen uitzonderingen kent.

Richting Oostenrijk en voor de komst van de digitale vignetten werden regelmatig de stickers gecontroleerd door DARS op de plek van de oude grenscontrole/douane of kort voor de tolpoorten van de Karawankentunnel.
Coen Tunnel
Voorzitter

Jablan schreef: do 23 okt 2025, 7:31 In Slovenië geldt de vignetplicht ook tussen de tunnel en Jesenice, omdat de achterliggende wet geen uitzonderingen kent.
Dan begrijp ik blijkbaar deze bordencombinatie verkeerd: https://maps.app.goo.gl/j7Sfoq5FncPipHuL6?g_st=ac

Dat Streetviewbeeld is van 2018, maar ik heb het gebruikt omdat het duidelijker is dan recentere beelden. Maar in 2024 stond dezelfde borden er nog altijd: https://maps.app.goo.gl/q7kgTKvLbgMqZcmb8?g_st=ac

Volgens mij geeft dit aan dat de vignetplicht alleen richting Ljubljana geldt, en niet richting Oostenrijk.
TOEVOEGING
Hier een beter beeld uit 2024: https://www.google.com/maps/@46.4485593 ... FQAw%3D%3D

Op Streetviewbeelden uit 2013 zie ik deze borden nog niet staan, dus wellicht gold hier vroeger wel vignetplicht en is het veranderd tussen 2013 en 2018?
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Coen Tunnel schreef: do 23 okt 2025, 9:24 Volgens mij geeft dit aan dat de vignetplicht alleen richting Ljubljana geldt, en niet richting Oostenrijk.
Smer=Richting, dus ja, ik interpreteer het op dezelfde manier als jij.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Coen Tunnel
Voorzitter

^^ In de Sloveense wet (vertaald naar Engels) die op de website van DARS staat gelinkt staat ook:

(3) The toll road operator, in accordance with the regulations governing traffic signs and traffic equipment on roads, shall mark all toll roads with traffic signs informing toll payers of the obligation to pay the toll.

Dus dan geldt vanaf Jesenice-zahod de vignetplicht alleen richting Ljubljana, en niet richting Karawankentunnel - waarmee de Karawankentunnel dus zonder Sloveens vignet te gebruiken is.

Ik baseerde mijn initiële stelling op basis van de borden bij Jesenice. Maar ik vond op de site van DARS (hier) ook een kaartje waarop te zien is dat de vignetplicht niet geldt voor het stukje A2 tussen Jesenice-zahod en de Karawankentunnel. De H6 bij Koper en de R430 (voormalige H2) door Maribor zijn ook uitgesloten van de vignetplicht. Het kaartje is van 2021, als er wel ooit vignetplicht op dat stukje tussen Jesenice-zahod en de Karawankentunnel is geweest, dan is dat voor 2018 al opgeheven (want de oudste Streetviewbeelden met die borden die dat aangeven bij Jesenice-zahod zijn van 2018).

Afbeelding
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

:surrender: Jullie hebben helemaal gelijk. Ik ging uit van de fysieke controles vlak voor de tunnel en die zijn pas beëindigd per 1.1.2022. Wat weer betekent, dat tussen zomer 2018 en eind 2021 gecontroleerd is op een plek, waar net geen vignettenplicht gold. Op de hoofdrijbaan staat overigens geen bord, dat deze vrije sectie aangeeft.
Coen Tunnel schreef: do 23 okt 2025, 16:42Het kaartje is van 2021, als er wel ooit vignetplicht op dat stukje tussen Jesenice-zahod en de Karawankentunnel is geweest, dan is dat voor 2018 al opgeheven
Nagekeken en sinds invoering is er meer gewijzigd.
In 2013 opsplitsen categorie 2 in a en b, onder druk van de EU lager geprijsd dan gepland.
1 april 2018 start vrachtwagentol zonder te stoppen
1 juli 2018 onder druk van Oostenrijk en de EU de aanpassing bij de Karawankentunnel, omdat er geen andere weg naast ligt, die een tolvrije grenspassage toelaat (zoals bij Spielfeld/Šentilj).
Dit zie je rond meer grensovergangen: EU eist een tolvrije overgang, wat op tolwegen tot 4 stops kan geven: laatste afslag/tolstation, tolvrije weg, dan één of twee grenscontroles, verder tolvrij en bij de eerste afslag na de grens weer een tolstation.
De tolvrije sectie bij Koper is door de gemeente afgedwongen. Met vignetplicht op de H6 staat het hele onderliggende wegennet vast.
In Maribor is de weg door de stad tolvrij sinds de autosnelweg om de stad open is. Sindsdien kom je een stuk sneller door de stad.
1 januari 2022 start digitaal vignet.
EU eist nog een dagvignet voor Slovenië, maar dan zou het jaarvignet veel duurder moeten worden en daarom is het uitgesteld ...

(Misschien deze bijdragen verplaatsen van Oostenrijk naar Slovenië)
Coen Tunnel
Voorzitter

Jablan schreef: vr 24 okt 2025, 7:14Op de hoofdrijbaan staat overigens geen bord, dat deze vrije sectie aangeeft.
Vanuit Ljubljana is dat ook niet relevant, want verkeer dat daar rijdt heeft al een vignet. Voor verkeer vanaf Jesenice-zahod staat het wel goed aangegeven. Vanaf de Karawankentunnel word je er wel op gewezen dat de vignetplicht pas iets verderop ingaat - al had het voor de laatste afrit die je zonder vignet kan verlaten misschien nog wel wat explicieter gemogen: https://www.google.com/maps/@46.44974,1 ... FQAw%3D%3D

Wel kon je in 2019 nog zonder vignet rijden tot de verzorgingsplaats, ik vermoed dat dat ook met de e-vignetten nog steeds geldt zodat mensen daar kunnen stoppen om de aankoop van het vignet te regelen:
https://www.google.com/maps/@46.4425322 ... FQAw%3D%3D
In Maribor is de weg door de stad tolvrij sinds de autosnelweg om de stad open is. Sindsdien kom je een stuk sneller door de stad.
Volgens de Wegenwiki is de voormalige H2 door de stad pas in 2020 tolvrij geworden. Toen lag de A1 om Maribor er al een tijdje.
Jablan
stadsweg

Bericht door Jablan »

Maribor: sinds 2009 werd daar al niet meer gecontroleerd, met het vernummeren van de H2 naar de R430 is dit deel ook officieel niet meer deel van het snelwegennet. De elf jaar er tussen heeft te maken met landelijke politiek versus stad.

Het deel Karawankentunnel - Hrušica is in beide richtingen vrijgesteld van de vignettenplicht. Op dit deel ontbreken de portalen met de camera's en zenders.

Borden zeggen niet alles, de bekende grote borden als je Slovenië binnenrijdt, hebben een verwijzing naar de vignettenplicht. Streetview: Hier een willekeurige grensovergang bij de Kupa; hier het bord na de Karawankentunnel richting Ljubljana. Jouw bord geeft alleen aan, dat over 3 km een verkooppunt is, net zoals een stuk verderop bij de afslag Radovljica
Sondermaut
verkeersader

In ander nieuws wordt het er niet beter op bij de Silvretta Hochalpenstraße. In 2026 blijft de weg ook het hele jaar afgesloten aan de Vorarlberger zijde: https://www.silvretta-bielerhoehe.at/en ... penstrasse
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zo, dat is toch wel een misrekening vergeleken met eerder dit jaar toen het leek dat het binnen een week open zou kunnen.
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Coen Tunnel schreef: wo 22 okt 2025, 14:52 De Zwitserse A22 is in die zin raar dat er een deel met 2x1 rijstroken in zit met autosnelwegstatus. Ik weet niet of dat uniek is voor Zwitserland of dat er meer van zulke wegen zijn. Het stuk zonder gescheiden rijbanen is echter wel netjes als autoweg bewegwijzerd.
Op de A22 was mij dat niet eens opgevallen, verder ken ik alleen de A16 waar de enkelbaans tunnels ook snelweg zijn. Anderzijds is een 2x2 deel bij Biel dan juist geen snelweg omdat er ook fietsers doorheen mogen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

martwout2
dorpsstraat

Bericht door martwout2 »