[A] Oostenrijk - Austria - Österreich
Moderator: Moderatoren
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich
Ten tijde van de Habsburgers lag Wenen wel centraal.
Het huidige Lviv in West-Oekraine is ook onderdeel van het Oostenrijkse keizerrijk geweest.
Het huidige Lviv in West-Oekraine is ook onderdeel van het Oostenrijkse keizerrijk geweest.
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Zo is dat. Verder hoef je voor nog decentraler niet ver te gaan. Bratislava. 
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het is natuurlijk ook een andere doelgroep, je hebt mensen die graag wintersporten en anderen die graat stedentripjes doenAutostrada schreef: wo 10 jun 2026, 21:30 Ondanks dat elk jaar heel veel Nederlanders naar Oostenrijk reizen, komen er relatief weinig in Wenen.
ik heb me altijd verbaasd over hoe decentraal Wenen eigenlijk ligt, in de gebieden waar de Nederlandse toerist doorgaans komt (Tirol) is Wenen ook een ver-van-m'n-bed show.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Chris
- Moderator
Het is ook wel uit de richting voor de groep die een zomervakantie houdt in Karinthië of zo. Ik heb hier in de regio eigenlijk geen Nederlandse kentekens gezien. In Duitsland wel heel wat op de A3 richting Oostenrijk.
-
Sondermaut
- verkeersader
Ik denk dat ik persoonlijk ook niet zo gauw met de auto naar Wenen zou gaan, deels vanwege de afstand, maar ook doordat er een prima verbinding vanuit Nederland is met de dagelijks rijdende nachttrein. En met een stedentrip staat de auto meestal toch alleen maar stil, omdat je met het openbaar vervoer overal kan komen en zeker de metro meestal een stuk sneller is.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Ik ben 11 jaar geleden gevlogen naar Wenen.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Dat beeld zie je al in steden als Graz. Voor veel Nederlanders betekend Oostenrijk vooral Tirol, Salzburg en Kärnten, maar daar houdt het dan wel bij op. Alleen al Vorarlberg is gevoeld al beduidend minder in trek, voor diegenen die er komen is het puur een deelstaat om door te rijden. Laat staan deelstaten als Steiermark ofzo, waar je Nederlanders echt moet zoeken, hoogstens rond toernooien op de Red Bull Ring.Autostrada schreef: wo 10 jun 2026, 21:30 Ondanks dat elk jaar heel veel Nederlanders naar Oostenrijk reizen, komen er relatief weinig in Wenen.
ik heb me altijd verbaasd over hoe decentraal Wenen eigenlijk ligt, in de gebieden waar de Nederlandse toerist doorgaans komt (Tirol) is Wenen ook een ver-van-m'n-bed show.
En eerlijk gezegd vind ik nu ook niet dat Nederlanders in Zwitserse steden opvallen. Natuurlijk is zelfs Zürich maar een provincie stadje in vergelijk met Wenen, maar kent alsnog veel toerisme. Nederlanders vallen daaronder überhaupt niet op.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Wenen ligt ten oosten van Praag, Ljubljana en Zagreb. Wenen is een typische Centraal-Europese stad en heeft ook wel een wat andere vibe. Niet voor niets lagen Niederösterreich, Burgenland, en een deel van Oberösterreich tussen 1945 en 1955 in de Sovjet-bezettingszone, en Wenen was net als Berlijn ook onderverdeeld. In 1955 eindigde dat, en uiteindelijk is geen deel van het huidige Oostenrijk ooit achter het IJzeren Gordijn gekomen, alhoewel dat wel de vrees was die genoemd werd in de bekende speech van Churchill uit 1946:Autostrada schreef: wo 10 jun 2026, 21:30 Ondanks dat elk jaar heel veel Nederlanders naar Oostenrijk reizen, komen er relatief weinig in Wenen.
From Stettin in the Baltic to Trieste in the Adriatic, an Iron Curtain has descended across the Continent. Behind that line lie all the capitals of the ancient states of Central and Eastern Europe. Warsaw, Berlin, Prague, Vienna, Budapest, Belgrade, Bucharest and Sofia, all these famous cities and the populations around them lie in what I must call the Soviet sphere, and all are subject in one form or another, not only to Soviet influence but to a very high and, in some cases, increasing measure of control from Moscow.
Je merkt in Wenen wel dat je wat meer in een grensgebied tussen west en oost zit. En nog steeds ligt het enorm centraal in Europa. Voor bijvoorbeeld de spoorwegen is het nog steeds een enorm belangrijk knooppunt tussen het westen en het oosten van Europa.
Ik ben twee jaar geleden naar Wenen geweest voor een concert, dat uiteindelijk helaas werd afgelast vanwege terreurdreiging. Vanwege de afstand hadden we de reis al in tweeën geknipt: op de heenweg overnachten in Hannover, op de terugweg in Praag. Het is voor mij toch zo'n 1100 km en dat is een heel eind om in één dag te rijden. Het is ongeveer net zo ver weg als Bordeaux of Milaan (Milaan is zelfs nog iets dichterbij).
Ook vanaf Klagenfurt bijvoorbeeld is het nog zo'n 300 km naar Wenen en doe je er zo'n 3,5 uur over. Dat kun je niet als een dagtripje doen. Zelfs vanuit Graz is het nog 200 km. En oostelijk van de A9 is niet meer echt het gebied waar nog veel Nederlandse vakantiegangers naartoe gaan. Het is daar best mooi, maar eerlijk gezegd heb je dichterbij indrukwekkender landschappen: logisch wat dat betreft dat Nederlandse vakantiegangers vooral naar Vorarlberg, Tirol, Salzburg of Karinthië gaan, en niet verder naar het oosten van Oostenrijk.Chris schreef: wo 10 jun 2026, 22:21 Het is ook wel uit de richting voor de groep die een zomervakantie houdt in Karinthië of zo. Ik heb hier in de regio eigenlijk geen Nederlandse kentekens gezien. In Duitsland wel heel wat op de A3 richting Oostenrijk.
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
Omgekeerd gaan Oostenrijkers in mijn beleving vrij weinig naar Nederland.
Mijn observatie op de weg (dat hoeft uiteraard niet juist te zijn) is dat auto's met een kenteken uit Oostenrijk relatief zeldzaam zijn.
Ook logisch: onze kust met het wisselvallige weer is verder dan zonzekere plaatsen in Kroatië ofzo.
Mijn observatie op de weg (dat hoeft uiteraard niet juist te zijn) is dat auto's met een kenteken uit Oostenrijk relatief zeldzaam zijn.
Ook logisch: onze kust met het wisselvallige weer is verder dan zonzekere plaatsen in Kroatië ofzo.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Wenen vind ik overigens wel een schitterende stad. Het kan zich meten met Parijs en Londen.
-
Chris
- Moderator
Asfinag heeft aardig wat van dit soort borden geplaatst:

Baustellen vergehen fortschritt bleibt by European Roads, on Flickr

Baustellen vergehen fortschritt bleibt by European Roads, on Flickr
-
Willem
- 2x4 autosnelweg
-
Ger81
- autoweg
Ik ben benieuwd hoeveel Duitsers daar al in totale vertwijfeling langs zijn gereden.
"Ver... vergehen?"
"Ver... vergehen?"
Ubi volentia est, via est
-
Chris
- Moderator
Wenen is ook te ver om relaxt in een dag heen te rijden. Bij München of zelfs Praag zou dat kunnen, maar Wenen is wel erg veel uren rijden, zeker voor enkel een citytrip. Als je het combineert met een grotere autovakantie is het niet zo heel ver, maar wel nogal uit de buurt van de populaire toeristenregio's van Oostenrijk. Het omliggende Niederösterreich is dat toch bepaald niet. Fietsen langs de Donau is wel populair onder bepaalde doelgroepen.
Vanaf Utrecht en Brussel is Wenen een dikke 1100 kilometer rijden. Waarbij je ook nog door heel Duitsland moet, en dat heeft toch een hoge mate van onvoorspelbaarheid in zich qua files en incidenten. 1100 kilometer vinden velen al erg ver op één dag, en als je dan ook nog files erbij krijgt is het eigenlijk niet meer lekker te doen.
De nachttrein is toch ook wel een niche. De doelgroep die dat aanspreekt is wel klein en dit soort treinen zijn eigenlijk niet rendabel te maken.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Dat gedoe met de lange reis door Duitsland en de vele wegwerkzaamheden was voor mij ook de reden om naar Wenen via Praag te rijden. Op die manier had ik minder last van wegwerkzaamheden. Zeker vanuit het noorden van Nederland is dat geen gekke route. Ook wat minder hectisch terwijl het ongeveer even snel is.
De omgeving van Wenen is inderdaad toeristisch niet het meest interessant, al zijn we in Burgenland nog wel naar een wijnhuis in Trausdorf an der Wulka gegaan om daar wat mooie flesjes te kopen. Daar zie je overigens wel mooi de gedeelde historie van de Donaumonarchie - het wijnhuis waar we waren heet Esterházy, een typisch Hongaarse naam.
De omgeving van Wenen is inderdaad toeristisch niet het meest interessant, al zijn we in Burgenland nog wel naar een wijnhuis in Trausdorf an der Wulka gegaan om daar wat mooie flesjes te kopen. Daar zie je overigens wel mooi de gedeelde historie van de Donaumonarchie - het wijnhuis waar we waren heet Esterházy, een typisch Hongaarse naam.
-
GuteFahrt
- 2x3 autosnelweg
Zelf Wenen bezocht vanuit Znojmo. Daarvoor Praag bezocht. Die route ging dus via Jihlava.
-
Ger81
- autoweg
Paar jaar geleden gedaan, en ik vond het best een leuke ervaring.Chris schreef: vr 12 jun 2026, 20:28 De nachttrein is toch ook wel een niche. De doelgroep die dat aanspreekt is wel klein en dit soort treinen zijn eigenlijk niet rendabel te maken.
En hoe graag ik ook autorijd, het overslaan van die autorit door Duitsland voelde absoluut niet als een gemis.
Ubi volentia est, via est
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Het plan was via Brno en Drasenhofen, maar Google Maps gaf op die route vertraging aan, en gaf aan dat de E59-route op dat moment sneller was. Dus die genomen en in Znojmo wat gegeten. Ons hotel zat ook aan de noordwestkant van Wenen (Döblinger Hauptstraße), dus daar kwamen we makkelijk via de S3, A22 en de Nordbrücke.GuteFahrt schreef: vr 12 jun 2026, 22:37De laatste 'etappe' via Jihlava - Znojmo of Brno - Drasenhofen? Die laatste 35 km langer (maar 10 minuten sneller)...
Zelf Wenen bezocht vanuit Znojmo. Daarvoor Praag bezocht. Die route ging dus via Jihlava.
Terug wilden we wel via Drasenhofen, maar uiteindelijk liep de vertraging toen ook op, door een grenscontrole. Binnendoor gereden via Valtice en Podivín naar de D2, en in Brno over de Sokolova om de file voor de klaverlus naar de D1 te omzeilen.
-
Chris
- Moderator
Ik las ergens dat deze borden met de aanduiding 'werktags' gelden van maandag t/m zaterdag. Alleen als er 'mo-fr' staat, geldt dit niet op zaterdag.

werktags by European Roads, on Flickr

werktags by European Roads, on Flickr
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Volgens de Oostenrijkse overheid hangt het er vanaf in welke context het gebruikt wordt. En bij de verkeerswetgeving valt de zaterdag er dus inderdaad ook onder.
Bron: https://www.oesterreich.gv.at/de/lexicon/W/Seite.991527Werktag
Welche Tage als Werktage gelten, ist in der österreichischen Rechtsordnung nicht einheitlich geregelt. Eine Bestimmung, die definiert, ob auch der Samstag zu den Werktagen zählt, ist nur in manchen Gesetzen vorhanden und je nach Rechtsgebiet unterschiedlich.
So regelt beispielsweise die Straßenverkehrsordnung (StVO) nicht, welche Tage als Werktage gelten. Allerdings hat der Verwaltungsgerichtshof die StVO in mehreren Erkenntnissen so interpretiert, dass Samstage Werktage sind. Dies gilt nur dann nicht, wenn ein Samstag zugleich auch ein gesetzlicher Feiertag ist. Die Feststellung, dass Samstage grundsätzlich Werktage sind, ist z.B. in Bezug auf Halte- und Parkverbote von Bedeutung. Weitere Beispiele sind das Patentgesetz und das Waffenrecht.
Andere österreichische Gesetze wiederum zählen nur die Tage von Montag bis Freitag, nicht aber den Samstag zu den Werktagen. Beispiele sind das Arbeitslosenversicherungsgesetz, das Pensionsgesetz und das Aktiengesetz.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ongelofelijk jammer dat wegbeheerders dan niet de juiste conclusie trekken: dit is verwarrend voor de weggebruiker en dus passen we de borden aan...
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Oostenrijk heeft voor verkeersdeelnemers wel meer vieze addertjes onder het gras zitten. Van agenten die kleine snelheidsovertredingen met het oog mogen schatten tot parkeerschijven die per kwartier ingesteld moeten kunnen worden, dubbele boetes bij IG-L snelheidsovertredingen en zogenaamde Besitzstörungen, waarmee even keren op een privé parkeerplaats of terrein enorm duur kan eindigen. En zo zijn er nog wel een paar meer voorbeelden te noemen.
Niet dat andere landen soms ook vreemde regels hebben, maar Oostenrijk gaat hierin wel ver. En waarom moet "werktags" nu op de borden? Daar snapt een buitenlander ook niks van. Schrijf gewoon "Mo-Sa" erop, dan snapt dat iedereen, óók als je alleen Engels kunt.
Niet dat andere landen soms ook vreemde regels hebben, maar Oostenrijk gaat hierin wel ver. En waarom moet "werktags" nu op de borden? Daar snapt een buitenlander ook niks van. Schrijf gewoon "Mo-Sa" erop, dan snapt dat iedereen, óók als je alleen Engels kunt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
-
verfmeer95
- expressweg
Het is een algemeen ding in de Duitstalige gebieden. En ergens is het ook wel logisch. Op zon- en feestdagen zijn de winkels dicht, dus zijn er andere vervoersstromen. Vrachtverkeer mag ook niet rijden, dus is het minder gevaarlijk harder te rijden. De betreffende overheden willen op die dagen dus zoveel mogelijk vrijheden aan hun burgers geven.
Dat is ook waarom Mo-Sa niet zou werken, omdat dat bord dan op officiële feestdagen nog steeds geldig is.
Dat is ook waarom Mo-Sa niet zou werken, omdat dat bord dan op officiële feestdagen nog steeds geldig is.
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
In België staan officiële feestdagen automatisch gelijk aan zondagen, als je dus beperking hebt die op zondag wel of niet gelden, zijn die bijvoorbeeld ook automatisch van toepassing op Paasmaandag en Kerstdag. Maar dat moet je als buitenlander ook maar weten, dus qua parkeerwetgeving probeer ik me op elk Europees land toch enigzins voor te bereiden. Vooral Oostenrijk staat inderdaad bekend voor van die scheven afwijkingen.
-
SnarfFlevoland
- 2x2 autosnelweg
Nee, dat is dat zeker niet. In Duitsland worden veelal dagen op de onderborden aangegeven. Bijvoorbeeld Mo-Fr of Mo-Sa etc. Het voorbeeld van Pino in Köln is verre van overal te zien. Maar het is wel een goed voorbeeld dat het schijnbaar ook in Duitsland voorkomt. Waarschijnlijk heb ik het zelf niet meer zo voor de geest, want in NRW heb ik het ook wel gezien moeten hebben. Mogelijk is het ook niet in elke deelstaat hetzelfde geregeld.
Aan de andere kant zijn zaterdagen in de Duitse wet wel eenduidig als werkdagen geclassificeerd, en niet zoals in Oostenrijk met verschillende definities. https://www.gesetze-im-internet.de/burlg/__3.html https://www.adac.de/verkehr/recht/verke ... g-werktag/
Daarvoor zie je dan regelmatig onderborden met "ausgenommen Sonn- und Feiertage" of "Feiertage ausgenommen" etc. En ik neem aan dat er bij veel parkeerverboden en snelheidslimieten die uitsluitend met dagen worden aangegeven, gewoon op de koop toegenomen wordt, dat ze ook op eventuele feestdagen gelden.verfmeer95 schreef: ma 29 jun 2026, 8:05 Dat is ook waarom Mo-Sa niet zou werken, omdat dat bord dan op officiële feestdagen nog steeds geldig is.
-
verfmeer95
- expressweg
Heidelberg: https://maps.app.goo.gl/5TYf2PrNzZe48TnX9
München: https://maps.app.goo.gl/37fpF7GZnZoXQTRy9
-
Pino
- 4x4 autosnelweg
Een uitzondering van verboden “op zon- en feestdagen” is ook Nederland niet vreemd. Ik meen me ook wel onderborden te herinneren met die tekst, maar dat is dan van vroeger. En dat zal niet alleen komen doordat er in Nederland op zon- en feestdagen steeds meer open is gegaan. Het communiceert ook simpelweg lastig: niet alleen aan de buitenlandse bezoekers, maar ook aan mensen in het binnenland die de subtiliteiten van bijvoorbeeld een Goede Vrijdag of 5 mei ook niet paraat hebben. Dat je met een verbod ma-za een verbod oplegt voor dagen als Hemelvaart (en de nog wat exotischer feestdagen die Zuid-Duitsland en Oostenrijk rijk zijn), terwijl daar geen noodzaak toe bestaat: sympathiek als het klinkt om ook die dagen vrij te spelen, je praat over maar enkele dagen in het jaar in ruil voor onduidelijkheid het hele jaar door. Dus weet wat je kiest.
Overigens zie ik met betaald parkeren dat je op dagen als Hemelvaart hetzelfde betaalt als op een zondag. Dat loopt goed via apps en staat dan ook uitgelegd op de automaat. Voor een parkeerverbod koop je daar weinig voor; kun je hoogstens de view op nemen dat ze dat ma-za-verbod op Eerste Kerstdag ook niet zullen handhaven.
-
Autostrada
- autoweg
https://maps.app.goo.gl/fVT5NYyjnpqB3K5k8