[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

Willem
2x4 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Willem »

^^ Die gedachte komt nog uit de tijd dat de zaterdag nog een werkdag was zoals alle anderen. Of op zijn hoogst dat je enkele uren eerder vrij was.
De vrije zaterdag is ergens in de jaren '60 (?) ingevoerd dus je zou zeggen dat er genoeg tijd is geweest om de definitie van het woord "werkdag" aan te passen.

Wel vraag ik me af hoe een rechter ermee om gaat als je als buitenlander daar op zaterdag een overtreding begaat en als argument aanvoert dat je niet weet dat in Oostenrijk de zaterdag als werkdag geldt.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Wellicht dat dat meegenomen wordt voor een lager boetebedrag, maar in principe zal de rechter zeggen dat ook toeristen de plicht hebben de lokale wet te kennen. En dus ook de definitie van werkdag die daar gebruikt wordt.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

In mijn eigen Keulse geval had ik bezwaar gemaakt met een "ik stond hier op zaterdag en dat is toch geen werkdag?". Dat leidde tot een afwijzing, inclusief keurige uitleg van de term "Werktag". Toen heb ik maar betaald. Had niet het idee dat een rechtsgang over gebrek aan transparantie etc. nou werkelijk zin had.

Nu ik de laatste week de discussie over onze A24-tol lees, denk ik dat ik misschien meer kans had gemaakt met een brief aan de Ombudsman. ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

https://vorarlberg.orf.at/stories/3360893/

In Vorarlberg is politieke steun ontstaan om de maximumsnelheid voor vrachtverkeer 's nachts te verhogen van 60 naar 80 km/h. Op vrij veel trajecten van autosnelwegen in Oostenrijk (maar niet overal) mag vrachtverkeer 's nachts maar 60 km/h. ÖVP en FPÖ zeggen dat deze maatregel verouderd is, ingevoerd in een tijdperk dat technologie nog niet geavanceerd was en dat vrachtwagens veel meer geluid produceren dan tegenwoordig. Ook zijn er nu veel meer geluidschermen. Ook zouden chauffeurs makkelijker in slaap vallen tijdens het rijden en is het snelheidsverschil met autoverkeer dat 130 km/h rijdt te groot.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Pino schreef: ma 29 jun 2026, 14:19 In mijn eigen Keulse geval had ik bezwaar gemaakt met een "ik stond hier op zaterdag en dat is toch geen werkdag?". Dat leidde tot een afwijzing, inclusief keurige uitleg van de term "Werktag". Toen heb ik maar betaald. Had niet het idee dat een rechtsgang over gebrek aan transparantie etc. nou werkelijk zin had.

Nu ik de laatste week de discussie over onze A24-tol lees, denk ik dat ik misschien meer kans had gemaakt met een brief aan de Ombudsman. ;)
Zelf denk ik dat je in Nederland altijd meer kans hebt voor dit soort bezwaren. In Duitsland geven autoriteiten nóóit toe dat regels onduidelijk zijn. Ik heb nu een paar keer "ruzie" gehad met een beambte en dat kwam neer op: "Jij bent hier binnen gekomen dan ga je maar zorgen dat je de regels kent!" (overigens in beide gevallen met een donderpreek afgelopen en geen consequentie).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

De B37a is wellicht de enige B-weg in Oostenrijk waar je 130 km/h mag.

Vroeger was dit de S33, die is verlegd met de nieuwe Donaubrücke Traismauer naar de S5 (zodat de Wiener Außenring ontstond). Deze tak naar Krems an der Donau werd daarna als de B37a genummerd.

Afbeelding
B37a Krems - Traismauer 04 by European Roads, on Flickr