[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Pino » ma 16 apr 2012, 16:08

SnarfFlevoland schreef:Dat doen Zwitsers ook als ze bij Basel in Duitsland komen. Dan gaat het gas erop en houden ze tot Karlsruhe met niemand rekening. Dat geldt natuurlijk niet voor elke Zwitser, maar het is wel het fenomeen waarover veel Duitsers spreken. Zelf heb ik overigens geen rare ervaringen op de A5 / A98 rond Basel gehad... Maar goed, sommige Nederlanders geven net na de grens ook gas als een gek, terwijl ze niet eens gewend zijn bepaalde situaties snel en correct in te schatten. Dat noem ik levensgevaarlijk... Vooral het fenomeen 'Auto even uittesten' en dan met niemand meer rekening houden.
Eens. Hoewel natuurlijk wel een belangrijk verschil is dat de wegen aan de Nederlandse grens het uittesten vaak veel beter kunnen hebben dan de A5 tussen Basel en Karlsruhe. Dat is een snelweg die vrijwel aan zijn tax zit en waar je dus niet veel harder dan 120 km/h moet willen rijden. Op een A3 tussen Bergh en Wesel is het doorgaans zo rustig dat je met 150 km/h niet echt opvalt (om maar niet te beginnen over de testbaan genaamd A31); dat is tussen Basel en Karlsruhe wel anders.

Het verschil in drukte op de wegen in kwestie zal Zwitsers verhoudingsgewijs een veel slechtere reputatie geven dan Nederlanders die direct na de grens ophouden rekening te houden met medeweggebruikers.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 16 apr 2012, 16:22

SnarfFlevoland schreef:
Pino schreef:(en over Italië gesproken, daar gaan ook Zwitsers ineens behoorlijk asociaal rijden)
Dat doen Zwitsers ook als ze bij Basel in Duitsland komen. Dan gaat het gas erop en houden ze tot Karlsruhe met niemand rekening. Dat geldt natuurlijk niet voor elke Zwitser, maar het is wel het fenomeen waarover veel Duitsers spreken.
Dan ben ik dus niet de enige met dat gevoel. In Zwitserland rijden ze gezapig en rustig maar in Duitsland is het net alsof ze denk van "ik ben Zwitserse Superman en iedereen dondert maar op als ik er langs wil, maar als iemand anders mij wilt inhalen dan heeft ie pech."
Duitsers hebben er overigens ook een handje van om in Polen nogal lomp te doen.
Maar goed, sommige Nederlanders geven net na de grens ook gas als een gek, terwijl ze niet eens gewend zijn bepaalde situaties snel en correct in te schatten. Dat noem ik levensgevaarlijk... Vooral het fenomeen 'Auto even uittesten' en dan met niemand meer rekening houden.
Mee eens. Gas geven is niet zo erg maar de grens over rijden om even te testen terwijl je niet aan de snelheid gewend bent en je teveel gefoccussed bent op planken is gewoon link...
In Oostenrijk zelf heb ik nog nooit gereden, maar in de jaren dat ik ben meegereden is me daar niks vreemds opgevallen.

Edit: Ik heb wel in Oostenrijk gereden, maar dat was alleen op het OWN in Vorarlberg tussen Feldkirch en Bregenz. Daar was me ook niks vreemds opgevallen, alhoewel Vorarlberg waarschijnlijk niet het gemiddelde van Oostenrijk zal zijn. Dit jaar zal ik in veel dieper Oostenrijk in rijden, dus ik ben benieuwd...
Nou heb ik in Oostenrijk ook niet verschrikkelijk veel kilometers weggereden maar naar mijn idee halen ze in Oostenrijk op het OWN wilder in als in Zwitserland, houdt men minder rekening met elkaar en heeft men ook wel een handje van bumperkleven (ook als je nummer 500 bent in een hele stoet achter een sleurkeet)...
Op de snelweg had ik ook het idee dat bumperkleven en pogingen tot rechts inhalen (die gewoon echt niet kunnen) vaker voorkomen als in Duitsland. Plus dat ik de nodige apen heb gezien die menen dat de vluchtstrook eigenlijk een privé rijstrook is...

Ik had overigens niet het idee dat Oostenrijkers stapelgek zijn, maar toch wel dat ze gemiddeld iets feller en wilder rijden als Duitsers.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 apr 2012, 17:06

duikgek89 schreef:In Zwitserland rijden ze gezapig en rustig maar in Duitsland is het net alsof ze denk van "ik ben Zwitserse Superman en iedereen dondert maar op als ik er langs wil, maar als iemand anders mij wilt inhalen dan heeft ie pech."
Als je uit een land als Nederland of Zwitserland komt, is de grensovergang naar Duitsland (of een ander land waar relaxter wordt omgesprongen met de maximumsnelheid op de autosnelweg) toch het begin van een soort speelkwartier.

Op het schoolplein genaamd Autobahn weten de meesten zich prima te gedragen. Even een uitlaatklep, maar alles met mate. Voor mijzelf is het rustige stuk A3 tussen Bergh en Oberhausen wel genoeg om te kijken hoe het ook alweer was om 160 km/h te rijden. Wanneer het bij Wesel drukker wordt, is mijn nieuwsgierigheid getemd en kan ik zonder moeite mijn snelheid terugbrengen naar datgene wat bij de verkeerssituatie past. Vaak rijd ik dan nog steeds harder dan in Nederland mag, maar alleen als het verkeer het toelaat. Maar net als op het echte speelplein heb je toch ook altijd de kindjes die de hele wereld om zich heen vergeten. En dat levert dan die "Zwitserse superman"-rijstijl op. Die onder Nederlandse chauffeurs trouwens ook best voorkomt, waarschijnlijk in ongeveer gelijke mate.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 16 apr 2012, 19:07, 2 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 16 apr 2012, 18:22

Mee eens. Engelsen zie je soms ook zo bezig. Toevallig drie landen waar de handhaving nogal streng is en die dus ergens anders een uitlaatklep zoeken. In Oostenrijk is er minder controle en zijn de boetes lager, dus als je daar een keer 160 in plaats van 130 rijd is dat allemaal niet zo'n ramp, als je met zo'n overschrijding in Zwitserland, Engeland of Nederland gepakt wordt dan mag je aardig aftikken...

Eigenlijk zijn er twee dingen die ik persoonlijk onhandig vind:
- Veel harder rijden als wat je gewend bent, als je elke dag op en neer pendelt in de randstad en daar niet boven de 100 komt, dan is 250 in je yuppen-bak wel erg lomp... Als je regelmatig 150 rijd dan valt 180 relatief mee.
- Ten koste van alles willen racen en daarbij vergeten met andere rekening te houden.

Maarja, idioten heb je overal...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 16 apr 2012, 21:47

Toch nog even een reactie op de oorspronkelijke post over de documentaire.
SnarfFlevoland schreef:Laatst was op de Duitse TV een documentaire over de veiligheid van wegen in Europa. Zwitserland kwam daarin voor snelwegen als beste uit de bus en opmerkelijk genoeg Noorwegen als één van de slechtere, terwijl daar slechts een Vmax. geldt van 100 km/h.
Noorwegen heeft veel enkelbaans OWN, maar weinig snelweg. Dat heeft in het algemeen een negatieve impact op verkeersveiligheid. Ook al zijn de snelheden op snelwegen hoger dan op een Noorse rijksweg, die rijksweg kent wel de nodige gevaarsfactoren die boven de gevaarsfactoren van hogere snelheid op een autosnelweg uitkomen. Denk om te beginnen aan botsingen met een tegenligger die een rare inhaalmanoeuvre uithaalt. Is op een snelweg een zeer grote uitzondering (hoe vaak worden in Nederland nog spookrijders gesignaleerd?), maar op een tweebaans weg een belangrijk gevaar. Verder: een autosnelweg is gebouwd met foutmarge. De bochten zijn flauw, er ligt een vluchtstrook en er ligt een vangrail om de kans op een fatale stuurfout te verkleinen. Op een enkelbaans weg is de kans veel groter dat je bij een stuurfout direct tegen een boom aan staat. En dan zijn er ook nog de specifieke Noorse factoren. Sneeuw en ijs werden al genoemd, de donkere winters en vaak laagstaande zon kun je daar nog bijzetten en de grotere afstanden vergroten de kans op ongevallen door vermoeidheid. Tenslotte: elanden.

Wellicht zijn al die factoren op de een of andere manier gewogen in de documentaire, in de zin dat ze buiten de statistiek gehouden zijn. Maar het zou me eerlijk gezegd verbazen.
Meer ongelukken door slechte bewegwijzering lijkt me eerlijk gezegd onzin, omdat je daarin al snel in een subjectieve wereld begeeft. Een ieder heeft daarin zo zijn eigen mening en voorkeuren. Bovendien is daar bewijs voor vinden heel moeilijk. Is daar überhaupt al eens officieel onderzoek naar gedaan? En wat vinden de Oostenrijkers zelf van hun eigen bewegwijzering? Zelfs van de in het algemeen zo geliefde Duitse bewegwijzering valt op het lokale OWN genoeg op te merken. Maar ja, de één wil liever meer doelen en de ander liever een rustige layout zonder al te veel poespas. Persoonlijk vind ik dat daarin Zwitserland de juiste verhouding heeft gevonden. Oostenrijk is te druk en Duitsland heeft op de lokale wegen een chronisch tekort aan doelen, waardoor je zomaar kan verdwalen als je de weg niet kent. Maar goed, dat is en blijft een persoonlijke mening... En daarvoor is natuurlijk dit niet het juiste topic. ;)
Ongelukken door slechte bewegwijzering kan ik me voorstellen in situaties waarin de bewegwijzering zo onduidelijk is dat weggebruikers lang twijfelen en vervolgens toch op het laatste moment het stuur maar omgooien zonder goed op te letten. Een andere, ongetwijfeld kleinere, factor is dat een weggebruiker langer bezig zal zijn om een onduidelijk bord te ontcijferen, waardoor hij langer zijn aandacht niet op de weg zal hebben. Een ultiem duidelijk bord, met de juiste doelen en een feilloze lay-out waardoor de doelen al van verre leesbaar zijn, betekent dat je als weggebruiker maar korter hoeft te kijken en bovendien een grotere tijdspanne beschikbaar hebt om dat kijkmoment in te plannen.

Je kunt van de Oostenrijkse borden zeggen dat ze eerder op het gebied van lay-out problematisch zijn dan op het gebied van doelenkeuze (ik hoop dat ik daarmee niet de persoonlijke mening van deze of gene raak). Op basis van de theorie als hiervoor omschreven kan het niet anders zijn dan dat die lay-outproblemen niet behulpzaam zijn voor de verkeersveiligheid. Maar het is naar mijn gevoel allemaal weer niet zo erg dat de Oostenrijkse bewegwijzering echt gevaarlijke situaties creëert.

Overigens: praat je over lokale wegen (en daarmee dus ook op je opmerking over Duitsland), dan liggen de snelwegen lager, heeft de weggebruiker de tijd om desnoods uit stilstand te kiezen en zou dus ook de veiligheidsimpact van ontoereikende bewegwijzering een stuk kleiner moeten zijn.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 16 apr 2012, 22:21

Pino schreef:en de grotere afstanden vergroten de kans op ongevallen door vermoeidheid. Tenslotte: elanden.
Er gaan nogal wat spookverhalen over de Noorse snelheidscontrole, maar in hoeverre is dat echt waar? Als er op tweestrookswegen toch grotere afstanden afgelegd moeten worden zou het mij niks verbazen als er een hoop mensen de teller richting de 120 (of misschien zelfs meer) hebben staan... Het is nogal een verschil of je in Nederland 3km naar de snelweg rijd met 60kmh waar 80 toegestaan of dat je 250km moet rijden zonder iets tegen te komen.. Bij 250km heb je tussen 80kmh en 120kmh, als je dat lang vast kunt houden, toch gauw een uur gewonnen...
Ongelukken door slechte bewegwijzering kan ik me voorstellen in situaties waarin de bewegwijzering zo onduidelijk is dat weggebruikers lang twijfelen en vervolgens toch op het laatste moment het stuur maar omgooien zonder goed op te letten. Een andere, ongetwijfeld kleinere, factor is dat een weggebruiker langer bezig zal zijn om een onduidelijk bord te ontcijferen, waardoor hij langer zijn aandacht niet op de weg zal hebben. Een ultiem duidelijk bord, met de juiste doelen en een feilloze lay-out waardoor de doelen al van verre leesbaar zijn, betekent dat je als weggebruiker maar korter hoeft te kijken en bovendien een grotere tijdspanne beschikbaar hebt om dat kijkmoment in te plannen.
Niet alleen dat kijkmoment, omdat je het vroeg ziet heb je ook nog tijd om te beslissen of dat de goede afslag is of niet. Of om een fatsoenlijk antwoord van degene die de kaart (nee, ik ben nog geen 80...) bekijkt te krijgen.
Je kunt van de Oostenrijkse borden zeggen dat ze eerder op het gebied van lay-out problematisch zijn dan op het gebied van doelenkeuze (ik hoop dat ik daarmee niet de persoonlijke mening van deze of gene raak). Op basis van de theorie als hiervoor omschreven kan het niet anders zijn dan dat die lay-outproblemen niet behulpzaam zijn voor de verkeersveiligheid. Maar het is naar mijn gevoel allemaal weer niet zo erg dat de Oostenrijkse bewegwijzering echt gevaarlijke situaties creëert.
Mee eens. De doelenkeuze in Oostenrijk is voor mij nog geen probleem geweest. Maar hele lijsten zoals Frankrijk en Slovenië zijn ook niet goed, je bent al een uur bezig om het hele bord te lezen.
Overigens: praat je over lokale wegen (en daarmee dus ook op je opmerking over Duitsland), dan liggen de snelwegen lager, heeft de weggebruiker de tijd om desnoods uit stilstand te kiezen en zou dus ook de veiligheidsimpact van ontoereikende bewegwijzering een stuk kleiner moeten zijn.
Tenzij de bewegwijzering onduidelijk is in die zin dat het verkeerd geïnterpreteerd wordt en men later op een gevaarlijke manier gaat omdraaien. Hoewel ik het met je eens ben dat de invloed op de veiligheid niet zo heel groot zou moeten zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 17 apr 2012, 9:44

Pino schreef:Noorwegen heeft veel enkelbaans OWN, maar weinig snelweg. ... Wellicht zijn al die factoren op de een of andere manier gewogen in de documentaire, in de zin dat ze buiten de statistiek gehouden zijn. Maar het zou me eerlijk gezegd verbazen.
De documentaire had het duidelijk over de snelwegen van Noorwegen in vergelijk met de rest van de wereld. Het OWN werd daarbij niet aangehaald, daarom vond ik het ook zo vreemd. Ik kan je geheel vinden in je verklaring over het OWN, maar waarom het kleine Noorweegse HWN (met Vmax. 100 km/h) zo gevaarlijk is? Dat is de hamvraag!
duikgek89 schreef:Er gaan nogal wat spookverhalen over de Noorse snelheidscontrole, maar in hoeverre is dat echt waar? Als er op tweestrookswegen toch grotere afstanden afgelegd moeten worden zou het mij niks verbazen als er een hoop mensen de teller richting de 120 (of misschien zelfs meer) hebben staan... Het is nogal een verschil of je in Nederland 3km naar de snelweg rijd met 60kmh waar 80 toegestaan of dat je 250km moet rijden zonder iets tegen te komen.. Bij 250km heb je tussen 80kmh en 120kmh, als je dat lang vast kunt houden, toch gauw een uur gewonnen...
Uit mijn omgeving ken ik wel diverse mensen die in Noorwegen op vakantie zijn geweest en volgens hun wordt de Vmax. behoorlijk strikt nageleefd. Over de hoeveelheid aan snelheidscontroles kan ik niks zeggen, maar het lijkt me niet vreemd als dat zo is. Waarom zou men zich anders zo strikt aan de Vmax. houden?
Pino schreef:Je kunt van de Oostenrijkse borden zeggen dat ze eerder op het gebied van lay-out problematisch zijn dan op het gebied van doelenkeuze (ik hoop dat ik daarmee niet de persoonlijke mening van deze of gene raak). Op basis van de theorie als hiervoor omschreven kan het niet anders zijn dan dat die lay-outproblemen niet behulpzaam zijn voor de verkeersveiligheid. Maar het is naar mijn gevoel allemaal weer niet zo erg dat de Oostenrijkse bewegwijzering echt gevaarlijke situaties creëert.
Over lay-out valt qua smaak te twisten, maar soms heeft Oostenrijk inderdaad komische aanduidingen. Desalniettemin is de bewegwijzering in Oostenrijk lang niet slecht c.q. dramatisch genoeg voor de door jou omschreven scenario's:
Pino schreef:Ongelukken door slechte bewegwijzering kan ik me voorstellen in situaties waarin de bewegwijzering zo onduidelijk is dat weggebruikers lang twijfelen en vervolgens toch op het laatste moment het stuur maar omgooien zonder goed op te letten. Een andere, ongetwijfeld kleinere, factor is dat een weggebruiker langer bezig zal zijn om een onduidelijk bord te ontcijferen, waardoor hij langer zijn aandacht niet op de weg zal hebben. Een ultiem duidelijk bord, met de juiste doelen en een feilloze lay-out waardoor de doelen al van verre leesbaar zijn, betekent dat je als weggebruiker maar korter hoeft te kijken en bovendien een grotere tijdspanne beschikbaar hebt om dat kijkmoment in te plannen.
Hiermee ben ik het verder wel mee eens, maar zoals gezegd niet echt van toepassing op Oostenrijk. Dat meer ongelukken gebeuren door de Oostenrijkse bewegwijzering lijkt me eigenlijk een excuus voor slechte rijopleidingen, rijmentaliteit etc. Bovendien heeft Oostenrijk ook nog wel S-wegen met een 2x2 configuratie zonder middenberm, zoals de S31 in het zuidoosten.
Pino schreef:Overigens: praat je over lokale wegen (en daarmee dus ook op je opmerking over Duitsland), dan liggen de snelwegen lager, heeft de weggebruiker de tijd om desnoods uit stilstand te kiezen en zou dus ook de veiligheidsimpact van ontoereikende bewegwijzering een stuk kleiner moeten zijn.
De snelheden liggen weliswaar lager, maar ik denk dat het nog even zo goed gevaarlijk is. Midden op een Landesstrasse maar even stil staan kan ontzettend gevaarlijk en hinderlijk zijn voor achteropkomend verkeer. Vooral omdat je in Duitsland toch al 100 km/h op het OWN mag rijden. Daarbij... Wat gaan mensen doen als ze gaan dwalen? Precies, ze worden minder alert op het verkeer, omstandigheden en gaan wellicht sneller rijden. De aandacht richt zich alleen nog maar puur bij het vinden van de juiste weg. De doelenkeuze is in Duitsland op het lokale OWN soms een totale ramp. Verwijzingen naar een hoofdroute en/of grotere plaats is soms ook erg gebrekkig. Daarbij kan in Duitsland de doelenkeuze op het lokale OWN ineens veranderen, wat ook weer heel verwarrend kan werken. In Oostenrijk vind ik dat beter geregeld. Je kan bijna ieder dorp, toeristische attractie, skigebied, grotere plaats en/of doorgaande route wel vinden. Het staat duidelijk aangegeven en afslagen worden duidelijk aangekondigd. In Duitsland kunnen soms ook belangrijkere afslagen in het niets doen opkomen, zonder aankondiging. Dan staat er ergens een mini bordje in de berm, en verder niks. De argeloze automobilist rijdt er zo aan voorbij. In het Sauerland is dat ook heel erg extreem. Nu ken ik daar inmiddels heel goed de weg, maar in het begin is het soms echt een raadsel om de juiste weg te vinden. Zelfs als je grotere plaatsen wil aanhouden kan je zomaar te ver rijden, omdat het helemaal niet en/of onduidelijk staat aangegeven. Soms staat er alleen een nietszeggend minidorpje op een klein wegwijzerbordje in de berm, dat toevallig ook de weg is naar een doorgaande route, snelweg en/of grotere plaats.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 17 apr 2012, 11:51

SnarfFlevoland schreef:De documentaire had het duidelijk over de snelwegen van Noorwegen in vergelijk met de rest van de wereld. Het OWN werd daarbij niet aangehaald, daarom vond ik het ook zo vreemd. Ik kan je geheel vinden in je verklaring over het OWN, maar waarom het kleine Noorweegse HWN (met Vmax. 100 km/h) zo gevaarlijk is? Dat is de hamvraag!
Mogelijk vertekent de kleine schaal de statistiek ook enigszins; soort wet van de grote getallen. Wat ik me verder afvraag is waar je de scheidslijn aanlegt tussen autosnelweg en niet-autosnelweg, met name wanneer je kijkt naar alle vormen van substandaard die voorkomen. Kijk bijvoorbeeld naar dit willekeurige punt op de Noorse E18. Alleen een relatief smalle strook gras zonder vangrail tussen de banen, onbeschermde lantaarnpaal in de middenberm, smalle vluchtstrook en een uiterst lichte vangrail aan de buitenkant. Je kunt het verhoogde risico ten opzichte van een Nederlandse of Duitse autosnelweg uittellen. In mijn optiek is deze vorm van uitbouw gerechtvaardigd door de lage intensiteiten en in absolute getallen zal het aantal ongevallen laag zijn. Maar relatief (ongevallen per miljoen voertuigkilometers) ga je wel omhoog. Je mag vervolgens aannemen dat dit stuk E18 mee is genomen in de vergelijking tussen Noorse snelwegen en snelwegen elders in de EU waarover je schreef, dus dan gaat Noorwegen relatief slecht de statistiek in.

Tenslotte: als sprake was van een scheiding langs de lijn HWN-OWN is denkbaar dat de Noorse E-wegen in hun geheel onder HWN zijn geschaard, dus inclusief de enkelbaans delen. Anyway, hoe de scheiding tussen wegen binnen de statistiek en wegen buiten de statistiek ook precies in aangelegd, je komt al heel snel terecht in een vergelijking van appels en peren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 21 apr 2012, 17:00

Mijn conclusie op basis van grasduinen in de statistieken is dat rijstijl veel bepalender is dan weginrichting.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 25 jun 2012, 21:50

In 2011 had de ASFiNAG de volgende inkomsten uit tol:

* vignetten: € 368 miljoen
* sondermaut: € 131 miljoen (waarvan € 17 miljoen videomaut)
* LKW-maut: € 1.062 miljoen

In 2011 werden er 23,1 miljoen vignetten verkocht.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 jul 2012, 9:16

Bewegwijzeringsfaal in Oostenrijk... Hier moet je dus rechtdoor voor Graz.

Afbeelding

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » do 05 jul 2012, 9:38

En het staat er ook allemaal lekker overzichtelijk B(
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 05 jul 2012, 12:19

Wat een rommelige bende, je moet echt zoeken naar de bestemmingen.

Afbeelding

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 05 jul 2012, 21:34

En die straatnamen horen op die borden al helemaal niet thuis.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 06 jul 2012, 9:23

Dat kan toch zo veel beter:

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 06 jul 2012, 11:55

Tja, alle Oostenrijkse borden kunnen beter. Probleem is, dat ze dat zelf niet inzien.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » vr 06 jul 2012, 15:02

Chris schreef:Wat een rommelige bende, je moet echt zoeken naar de bestemmingen.
Want? Ik wil naar Budapest en zou hier dus de weg kwijtraken? :dontknow:
Chris schreef:Bewegwijzeringsfaal in Oostenrijk... Hier moet je dus rechtdoor voor Graz.
Dit is wel verwarrend ja. Het was beter geweest als het bord breder was gemaakt, waardoor Graz tussen de pijlen valt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 jul 2012, 15:05

Tachi schreef:
Chris schreef:Wat een rommelige bende, je moet echt zoeken naar de bestemmingen.
Want? Ik wil naar Budapest en zou hier dus de weg kwijtraken? :dontknow:
Er staan 14 objecten op dat rechtdoorbord. Dat is echt veel te veel om bij 100 of 120 km/h te kunnen lezen en plaatsen allemaal. In Nederland wordt een maximum van 6 aangehouden.

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » vr 06 jul 2012, 15:24

Kan zijn. Niet alle 14 objecten zijn even interessant voor me. Als ik naar Budapest wil en ik vis daar Budapest uit -woordherkenning heet zo'n fenomeen- dan weet ik genoeg en dan interesseert het me niet meer of ik het landenovaaltje voor Slovenië of een wegnummer wel of niet heb onthouden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 jul 2012, 15:30

Met dat soort argumentatie kan je de slechtste wegwijzers nog wel goedpraten zolang je bestemming er maar op staat. Dit bord is juist een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet; teveel objecten, niet ter zake doende landenschildjes, verschillende kapitaalgroottes, verschillende lettertypen en wegnummers direct bewegwijzerd terwijl die nog kilometers verderop zijn. Niet alles weegt even zwaar, maar bij elkaar is het gewoon een zooitje, zoals je vaker in Oostenrijk ziet.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » vr 06 jul 2012, 17:21

Het probleem zit 'm erin hoe lang je er naar moet zoeken om je bestemming te vinden. Op goed overzichtelijke borden heb je bij wijze van spreken nog geen halve seconde nodig om een willekeurig doen te vinden. Maar op een bende als dit kan dat langer duren en dat kan nadelig zijn voor de verkeersveiligheid. Want de tijd die je nodig hebt om wegwijzers te lezen kan je niet besteden om daadwerkelijk op het verkeer te letten...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 06 jul 2012, 18:21

Compleet los daarvan, het ziet er gewoon niet uit. Als je het nou een beetje zou uitlijnen en gewoon dezelfde lettertypes zou aanhouden was het veel beter...

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » vr 06 jul 2012, 21:41

Leuk en aardig. Zo werkt mijn brein niet en die van jullie zal waarschijnlijk niet veel verschillen. We pikken feilloos de informatie uit die we belangrijk achten. Er staan maar vier velden met woorden op het bord, dus geen 14 objecten. Bijvoorbeeld Budapest met extra informatie met een landenovaaltje H. Toevallig weet ik het, maar er zullen genoeg zijn die het een worst zal wezen en gewoon negeren. Vakje met A4: leuk maar eigenlijk overbodige informatie. Alleen wegnummerfetisjisten geilen erop, maar voor onbekenden overbodige informatie omdat ze maar één doorgaande route naar Budapest zullen kennen. Luchthavensymbootlje als transitreiziger kan je sowieso negeren. Dus over welke brei hebben we het over?
Afbeelding
Dus zo chaotisch zijn Oostenrijkse wegwijzers niet. Soms vind ik ze zelfs duidelijker omdat veelal door de positie van de doelen op het bord ook al gehint wordt waar je je op de weg alvast moet bevinden i.v.m. uitvoegers.

Veel mensen weten niet eens dat E voor Spanje staat maar weten wel dat Barcelona in Spanje is. Zo geldt het ook voor wegnummers. Sommigen rijden misschien puur op wegnummer en zullen dus op de nummertjes concentreren en niet op de plaatsnamen.

Maar goed. Bij een reisvoorbereiding geldt dat je volgens mij eerst de volgorde van plaatsen onthoudt en in mindere mate routenummers. Van veel wegen in NL weet ik niet eens de nummers. De weg van Amersfoor naar Leeuwarden. Geen idee welk nummer: A28 en A.. :dontknow: Maar ik weet wel met zekerheid dat ik onderweg langs Zwolle, Meppel en Heerenveen kom. Dus op die doelen zal ik me concentreren. Waarschijnlijk zal Leeuwarden vrij snel op de borden verschijnen, waardoor de overige plaatsen niet meer belangrijk zullen zijn om te onthouden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 06 jul 2012, 21:49

Het bord staat van links naar rechts en boven naar beneden helemaal vol met bestemmingen, pijlen, wegnummers en symbolen. Waarvan bovendien een groot aantal overbodig zijn, Linz is totaal niet relevant op dit punt, en richting Duitsland (en Linz) kan je beter bij deze afslag keren en terugrijden via Traismauer, want dat is korter; maar vooral sneller want je hoeft niet door Wenen. Ook Italië en Slovenië zijn op dit punt niet relevant (wordt met Graz immers al afgedekt). Ook straatnamen zijn niet relevant omdat het niet om centrumgebieden gaat, straatnamen horen pas op de snelwegbewegwijzering te komen als wijknamen, stadsdelen of genummerde invalswegen niet meer onderscheidend zijn, in voorstedelijk Wenen met een niet al te hoge afritdichtheid is dat nog niet het geval. Het enige voordeel is nog dat het bord geen kleurenkermis is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 06 jul 2012, 22:09

Het gaat erom dat het werkt als je ter plekke bent. Ter plekke is het toch altijd anders dan als je er zelf rijdt. Zo ben ik zelf nog nooit verdwaald of verward door bewegwijzering in Oostenrijk, dus uiteindelijk zal het wel meevallen. Net als de Britse portaalborden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 06 jul 2012, 22:11

^^ Mee eens. Ik vind het Italiaanse systeem eerder verwarrend werken. Familie van mij vond het Oostenrijkse zelfs op het Duitse lijken.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » vr 06 jul 2012, 22:16

Palance schreef:Het gaat erom dat het werkt als je ter plekke bent. Ter plekke is het toch altijd anders dan als je er zelf rijdt.
Precies, hier worden vaak losse borden getoond die dan als onduidelijk beschouwd worden, en als je alleen dat bord ziet lijkt het ook zo, maar je moet ze altijd in de context zien van wat je daarvoor gezien hebt, en ook wat erna komt, en dan is het allemaal toch wel een stuk duidelijker.
Hier overigens alle borden op dit stuk S1 in deze richting:
http://picasaweb.google.com/monterie.at/S1neg

Tachi
verkeersader

Bericht door Tachi » vr 06 jul 2012, 22:19

Mijn betoog is dat het reuze meevalt. Je filtert voor jezelf irrelevante informatie gewoon weg, waardoor het heel snel duidelijk is.

Geen idee of Linz wel of niet relevant is. Maar met zo'n argument verval je in een doelendiscussie waar het hier juist niet om ging, maar over de vermeende chaos. Er is geen regel die bepaalt dat straatnamen niet op de wegwijzers mogen staan evenmin dat alleen wijknamen op mogen staan. Als een (bekende) straatnaam voor de richtinggevendheid (voor de lokaal bekende) duidelijker is, dan doet het bord zijn werk goed.

Zoals Palance al bevestigd. De borden werken, dus zo slecht zullen ze niet zijn.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 06 jul 2012, 22:52

In de basis denk ik dat je gelijk hebt en dat je de onnodige informatie er inderdaad wel uitfiltert. Maar in een ideale wereld met 120 km/h kan die uitfilter-fase gewoon worden overgeslagen, omdat het bord nu eenmaal beperkt is tot maar een paar doelen (de meest relevante uiteraard) en omdat die doelen op optimale wijze op het bord zijn gezet. In Oostenrijk, en rondom Wenen in het bijzonder, kun je helaas allerminst spreken van een ideale wereld. Ook al kom je best op je bestemming aan.

Overigens: die straatnaam is gewoon de naam van de volgende afrit. Hebben we in Nederland inmiddels ook een handje van om die op portalen te zetten. Ik ben tegen het gebruik van de volgende afrit als regel, maar laten we de ketel niet verwijten dat hij zwart ziet.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 06 jul 2012, 23:03

Opzich mogen ze best wel die landenschildjes gebruiken, maar zet ze dan op een vaste plaats op de borden. Als er al een plaatsnaam uit het desbetreffende land op de borden staat, mogen ze het landenschildje wel schrappen. Een uitzondering zijn de kleine plaatsen langs de grens.