Pino schreef:Noorwegen heeft veel enkelbaans OWN, maar weinig snelweg. ... Wellicht zijn al die factoren op de een of andere manier gewogen in de documentaire, in de zin dat ze buiten de statistiek gehouden zijn. Maar het zou me eerlijk gezegd verbazen.
De documentaire had het duidelijk over de snelwegen van Noorwegen in vergelijk met de rest van de wereld. Het OWN werd daarbij niet aangehaald, daarom vond ik het ook zo vreemd. Ik kan je geheel vinden in je verklaring over het OWN, maar waarom het kleine Noorweegse HWN (met Vmax. 100 km/h) zo gevaarlijk is? Dat is de hamvraag!
duikgek89 schreef:Er gaan nogal wat spookverhalen over de Noorse snelheidscontrole, maar in hoeverre is dat echt waar? Als er op tweestrookswegen toch grotere afstanden afgelegd moeten worden zou het mij niks verbazen als er een hoop mensen de teller richting de 120 (of misschien zelfs meer) hebben staan... Het is nogal een verschil of je in Nederland 3km naar de snelweg rijd met 60kmh waar 80 toegestaan of dat je 250km moet rijden zonder iets tegen te komen.. Bij 250km heb je tussen 80kmh en 120kmh, als je dat lang vast kunt houden, toch gauw een uur gewonnen...
Uit mijn omgeving ken ik wel diverse mensen die in Noorwegen op vakantie zijn geweest en volgens hun wordt de Vmax. behoorlijk strikt nageleefd. Over de hoeveelheid aan snelheidscontroles kan ik niks zeggen, maar het lijkt me niet vreemd als dat zo is. Waarom zou men zich anders zo strikt aan de Vmax. houden?
Pino schreef:Je kunt van de Oostenrijkse borden zeggen dat ze eerder op het gebied van lay-out problematisch zijn dan op het gebied van doelenkeuze (ik hoop dat ik daarmee niet de persoonlijke mening van deze of gene raak). Op basis van de theorie als hiervoor omschreven kan het niet anders zijn dan dat die lay-outproblemen niet behulpzaam zijn voor de verkeersveiligheid. Maar het is naar mijn gevoel allemaal weer niet zo erg dat de Oostenrijkse bewegwijzering echt gevaarlijke situaties creëert.
Over lay-out valt qua smaak te twisten, maar soms heeft Oostenrijk inderdaad komische aanduidingen. Desalniettemin is de bewegwijzering in Oostenrijk lang niet slecht c.q. dramatisch genoeg voor de door jou omschreven scenario's:
Pino schreef:Ongelukken door slechte bewegwijzering kan ik me voorstellen in situaties waarin de bewegwijzering zo onduidelijk is dat weggebruikers lang twijfelen en vervolgens toch op het laatste moment het stuur maar omgooien zonder goed op te letten. Een andere, ongetwijfeld kleinere, factor is dat een weggebruiker langer bezig zal zijn om een onduidelijk bord te ontcijferen, waardoor hij langer zijn aandacht niet op de weg zal hebben. Een ultiem duidelijk bord, met de juiste doelen en een feilloze lay-out waardoor de doelen al van verre leesbaar zijn, betekent dat je als weggebruiker maar korter hoeft te kijken en bovendien een grotere tijdspanne beschikbaar hebt om dat kijkmoment in te plannen.
Hiermee ben ik het verder wel mee eens, maar zoals gezegd niet echt van toepassing op Oostenrijk. Dat meer ongelukken gebeuren door de Oostenrijkse bewegwijzering lijkt me eigenlijk een excuus voor slechte rijopleidingen, rijmentaliteit etc. Bovendien heeft Oostenrijk ook nog wel S-wegen met een 2x2 configuratie zonder middenberm, zoals de S31 in het zuidoosten.
Pino schreef:Overigens: praat je over lokale wegen (en daarmee dus ook op je opmerking over Duitsland), dan liggen de snelwegen lager, heeft de weggebruiker de tijd om desnoods uit stilstand te kiezen en zou dus ook de veiligheidsimpact van ontoereikende bewegwijzering een stuk kleiner moeten zijn.
De snelheden liggen weliswaar lager, maar ik denk dat het nog even zo goed gevaarlijk is. Midden op een Landesstrasse maar even stil staan kan ontzettend gevaarlijk en hinderlijk zijn voor achteropkomend verkeer. Vooral omdat je in Duitsland toch al 100 km/h op het OWN mag rijden. Daarbij... Wat gaan mensen doen als ze gaan dwalen? Precies, ze worden minder alert op het verkeer, omstandigheden en gaan wellicht sneller rijden. De aandacht richt zich alleen nog maar puur bij het vinden van de juiste weg. De doelenkeuze is in Duitsland op het lokale OWN soms een totale ramp. Verwijzingen naar een hoofdroute en/of grotere plaats is soms ook erg gebrekkig. Daarbij kan in Duitsland de doelenkeuze op het lokale OWN ineens veranderen, wat ook weer heel verwarrend kan werken. In Oostenrijk vind ik dat beter geregeld. Je kan bijna ieder dorp, toeristische attractie, skigebied, grotere plaats en/of doorgaande route wel vinden. Het staat duidelijk aangegeven en afslagen worden duidelijk aangekondigd. In Duitsland kunnen soms ook belangrijkere afslagen in het niets doen opkomen, zonder aankondiging. Dan staat er ergens een mini bordje in de berm, en verder niks. De argeloze automobilist rijdt er zo aan voorbij. In het Sauerland is dat ook heel erg extreem. Nu ken ik daar inmiddels heel goed de weg, maar in het begin is het soms echt een raadsel om de juiste weg te vinden. Zelfs als je grotere plaatsen wil aanhouden kan je zomaar te ver rijden, omdat het helemaal niet en/of onduidelijk staat aangegeven. Soms staat er alleen een nietszeggend minidorpje op een klein wegwijzerbordje in de berm, dat toevallig ook de weg is naar een doorgaande route, snelweg en/of grotere plaats.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"