En een eventueel onduidelijk bord is niet representatief voor de rest. Zo kan ik namelijk zelf heel goed met 1 voorbeeld tonen dat er met de Oostenrijkse bewegwijzering niks mis is. Zoals met dit bord:marcel schreef:Precies, hier worden vaak losse borden getoond die dan als onduidelijk beschouwd wordenPalance schreef:Het gaat erom dat het werkt als je ter plekke bent. Ter plekke is het toch altijd anders dan als je er zelf rijdt.
[A] Oostenrijk - Austria - Österreich
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x3 autosnelweg
Ook daaraan kan in mijn optiek veel verbeterd worden. Die megapijlen met mini-wegschildjes erboven, de manier waarop die pijlen dwingen tot het gebruik van Engschrift en natuurlijk de Oostenrijkse letter in het algemeen: ik word er allerminst vrolijk van. Al is het natuurlijk lang niet zo erg als de janboel bij Wenen, het blijft een van de mindere bewegwijzeringssystemen van Europa.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind het persoonlijk een verschrikkelijk bord, maar goed, ieder zijn smaakEn een eventueel onduidelijk bord is niet representatief voor de rest. Zo kan ik namelijk zelf heel goed met 1 voorbeeld tonen dat er met de Oostenrijkse bewegwijzering niks mis is. Zoals met dit bord:

Je maakt hier een best interessant punt, wat voor binnenlandse weggebruikers vaak wel kan gelden. Op de Ring Antwerpen is de bewegwijzering soms ook wat chaotisch, maar resp. Gent, Brussel en Breda kun je er gemakkelijk uitfilteren, omdat deze consequent op ongeveer dezelfde positie zit verstopt op de opéénvolgende wegwijzers.Tachi schreef:Leuk en aardig. Zo werkt mijn brein niet en die van jullie zal waarschijnlijk niet veel verschillen. We pikken feilloos de informatie uit die we belangrijk achten. Er staan maar vier velden met woorden op het bord, dus geen 14 objecten. Bijvoorbeeld Budapest met extra informatie met een landenovaaltje H. Toevallig weet ik het, maar er zullen genoeg zijn die het een worst zal wezen en gewoon negeren. Vakje met A4: leuk maar eigenlijk overbodige informatie. Alleen wegnummerfetisjisten geilen erop, maar voor onbekenden overbodige informatie omdat ze maar één doorgaande route naar Budapest zullen kennen. Luchthavensymbootlje als transitreiziger kan je sowieso negeren. Dus over welke brei hebben we het over?
In Oostenrijk (meer specifiek: Wenen) heb je als buitenlander het probleem dat je: alle bestemmingen gaat lezen, en een plaatje probeert te krijgen waar dat dan ook ongeveer is en dat je dan dus niet meer de tijd hebt om te bedenken waar je heen moet. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat bij 80 km/h de bewegwijzering op de A 23 bij knooppunt Kaisermühlen niet meer te lezen valt. Ik heb dat tot dusverre nog in geen enkel ander land gehad, zelfs niet in Turkije of Polen, waar de plaatsnamen door hun moeilijke spelling sowieso veel lastiger leesbaar zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- expressweg
Tja, die wegnummerschildjes wegproppen en het gebruik van Engschrift is ook niet echt wenselijk, plus nog dat het douanebord nauwelijks te lezen is. Ook de veschillen in kapitaalhoogte staat rommelig...Palance schreef: En een eventueel onduidelijk bord is niet representatief voor de rest. Zo kan ik namelijk zelf heel goed met 1 voorbeeld tonen dat er met de Oostenrijkse bewegwijzering niks mis is. Zoals met dit bord:
- SPOILER: TOON
Overigens is tussen de pijlen, al dan niet bovenaan, een beter plaats voor wegnummers:

Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...
-
- 4x3 autosnelweg
Ik vermoed dat het een tolbord is, maar dat is dan ook meteen het probleem in een notendop. Op Oostenrijkse borden staat veel te veel informatie te klein gepresenteerd. Behalve de pijlen, die zijn dan weer zo groot dat het bord er nogal onevenwichtig uit ziet.Mandelsoft schreef:plus nog dat het douanebord nauwelijks te lezen is.
-
- 2x4 autosnelweg
Bovendien zijn de landensymbooltjes juist ingevoerd om het voluit schrijven van de landennamen te voorkomen. Hier kunnen dus of de symbooltjes, of de landennamen weggelaten worden.
-
- Moderator
Voor het Knoten Villach is de bewegwijzering aangepast, omdat deze te onduidelijk was. Er zijn in plaats van 7 wegwijzers nu 10 geïnstalleerd, maar deze bevatten minder informatie onder het motto "weniger ist oft mehr". Uit onderzoek bleek dat de onduidelijke bewegwijzering op drukke zaterdagen voor extra filevorming zorgde. Dit weekend zijn de nieuwe wegwijzers geïnstalleerd. De bedoeling is dat de uitvoegstroken nu beter benut worden. De indeling van het knooppunt is ook enigszins afwijkend, doorgaand verkeer naar Slovenië moet eerst rechtdoor, en daarna rechts uitvoegen.
A 10 TAUERN AUTOBAHN: NEUE SCHILDER FÜR DEN KNOTEN VILLACH
A 10 TAUERN AUTOBAHN: NEUE SCHILDER FÜR DEN KNOTEN VILLACH
-
- expressweg
Toont nog eens aan dat de Oostenrijkse bewegwijzering heel wat verbetering kan gebruiken...
-
- 4x3 autosnelweg
De configuratie wijkt wat af, maar bekeken vanuit het perspectief van de weggebruiker is de situatie niet noemenswaardig anders dan een klaverblad zonder rangeerbaan. Dus plaatsen als Heerenveen, Hoogeveen en Valburg - twee afritten kort achter elkaar, waarbij je in de aanloop naar de eerste afrit al voorwegwijzers wilt hebben voor de tweede. Ik zou dan ook veel liever zien dat Wien werd gepresenteerd als een simpel rechtdoordoel, niet als een linkerafrit. De Karawankentunnel wordt in die benadering het doel van de tweede afrit en niet het rechtdoordoel. Op de situatie kan men vervolgens alle bekende gedachten over knooppunten zonder rangeerbaan en kort opeenvolgende afritten loslaten. Vorkbord met twee afritten boven elkaar weergegeven, een rechtdoorportaal, waarop al is weergegeven dat de tweede afrit nadert. Het is allerminst rocket science of persbericht-waardig.Chris schreef:De indeling van het knooppunt is ook enigszins afwijkend, doorgaand verkeer naar Slovenië moet eerst rechtdoor, en daarna rechts uitvoegen.
Wat wel persbericht-waardig zou zijn, is dat het principe weniger ist oft mehr is doorgedrongen. Ware het niet dat het persbericht me nu niet het idee geeft dat ASFINAG de doelenkeuze in heel Oostenrijk nog eens tegen het licht gaat houden ...
-
- expressweg
Probeer dit maar eens te lezen met 100km/h: https://maps.google.nl/?ll=46.534067,13 ... 7,,0,-2.49
-
- verkeersader
-
- Hoofdmoderator
-
- expressweg
Ja, het linker paneel lijkt mij overduidelijk. Het is het middelste paneel dat mij zorgen baart...Tachi schreef:Villach
EDIT: Deze is al helemaal mooi!
http://goo.gl/maps/XGza
-
- verkeersader
Oooh dat
Dat lees ik niet. Ik ga voorbereid op reis en heb mijn vignet natuurlijk al lang en breed achter mijn voorruit geplakt.

-
- Moderator
Het grensbord van Oostenrijk bij Mittenwald (einde van de Duitse B2)

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet meer wist dat je 100 km/h buiten de kom mag in Oostenrijk. Dat komt omdat ik nog maar drie keer door Oostenrijk heb gereden, allemaal transit op autobahnen, afgezien van een stuk over de Loiblpass (100 = suicidaal daar) en door Bregenz waar je toch maar 50 mag grotendeels. Tijd voor een vakantie in Oostenrijk dus.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet meer wist dat je 100 km/h buiten de kom mag in Oostenrijk. Dat komt omdat ik nog maar drie keer door Oostenrijk heb gereden, allemaal transit op autobahnen, afgezien van een stuk over de Loiblpass (100 = suicidaal daar) en door Bregenz waar je toch maar 50 mag grotendeels. Tijd voor een vakantie in Oostenrijk dus.
-
- 4x3 autosnelweg
Wat dat betreft is de snelheid voor standaardwegen bubeko gelijk aan die van Duitsland.
-
- 2x2 autosnelweg
Vooral in Vorarlberg en Tirol zul je nog wel veel extra beperkingen zien. Zo zijn er toch nog heel wat doorgaande wegen begrensd op 80 km/h. In Steiermark is me echter op gevallen dat daar veel minder met begrenzingen wordt gestrooid en dus meer ruimte is om lekker 100 km/h te rijden. 
Aan de andere kant: BiBeKo heeft Oostenrijk in veel dorpen 30 km/h als maximumsnelheid m.u.v. de voorrangswegen. Dat zie je veel als je een bebouwde kom binnenrijdt. Daar staat dan "Zone 30 km/h Vorrangstraße ausgenommen".

Aan de andere kant: BiBeKo heeft Oostenrijk in veel dorpen 30 km/h als maximumsnelheid m.u.v. de voorrangswegen. Dat zie je veel als je een bebouwde kom binnenrijdt. Daar staat dan "Zone 30 km/h Vorrangstraße ausgenommen".
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Voorzitter

-
- 4x5 autosnelweg
Dat is toch al 20 jaar geleden afgeschaft?Coen Tunnel schreef:Oostenrijk is één van die landen waar echt nog een groot onderscheid bestaat tussen voorrangswegen en andere wegen. Bundesstraßen hebben zelfs een ander schildje als ze geen voorrangsweg zijn: in plaats van een blauw vierkant met het nummer in witte cijfers is het dan een gele cirkel met zwarte cijfers.

-
- expressweg
Wel hopen dat het genoeg gaat opbrengen om de schade die het schandelijke transitverkeer aan de wegen toebrengt te betalennederland24 schreef:Toch zijn dat klant vriendelijke prijzen.

-
- Voorzitter
Je hebt gelijk, al is het niet twintig jaar geleden. Zie Wikipedia.Vinny schreef:Dat is toch al 20 jaar geleden afgeschaft?
Historisch: Bundesstraße ohne Vorrang

Diese Straßenart traf auf die früheren Bundesstraßen B zu, die nicht als Vorrangstraßen verordnet waren (siehe oben, „Straßen mit Vorrang“).
Das zugehörige Verkehrszeichen – kreisrundes Hinweiszeichen auf gelbem Grund mit schwarzer Zahl 25 (§ 53 Abs. 1 Z. 20) – wurde mit der Übertragung der ehemaligen Bundesstraßen in die Landesverwaltung ersatzlos aus der Straßenverkehrsordnung genommen und darf nicht mehr verordnet (ugs.: aufgestellt) werden. Alle bestehenden „Tafeln“ sollten bis zum 31. Dezember 2005 von den Straßen entfernt werden. Dies wurde allerdings noch nicht vollständig umgesetzt, sodass derartige Hinweiszeichen vereinzelt noch zu sehen sind, wie z. B. an der Abzweigung von der B 8 auf die B 8a bei Weikendorf.
De overdracht van de Bundesstraßen was op 1 april 2002. Mijn herinnering aan die gele schildjes dateert van 2000, dus dat is ook al weer een tijd geleden. Feit is dat er nog heel lang zo'n onderscheid heeft bestaan in Oostenrijk.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik denk dat er nog wel een paar zulke borden staan. Ik heb er helaas niet aan gedacht toen ik er twee jaar geleden was.
-
- Moderator
-
- 4x5 autosnelweg
Ja de wegnummers zijn voor de verandering eens wel te lezen... 

-
- 2x4 autosnelweg
Zoiets is een idee voor sommige wegen in Nederland, met name voor die Duitse feestdagen wanneer de parkeerplaatsen voor de grens vollopen.
-
- 4x5 autosnelweg
Coen Tunnel schreef:
Historisch: Bundesstraße ohne Vorrang
Diese Straßenart traf auf die früheren Bundesstraßen B zu, die nicht als Vorrangstraßen verordnet waren (siehe oben, „Straßen mit Vorrang“).
Das zugehörige Verkehrszeichen – kreisrundes Hinweiszeichen auf gelbem Grund mit schwarzer Zahl 25 (§ 53 Abs. 1 Z. 20) – wurde mit der Übertragung der ehemaligen Bundesstraßen in die Landesverwaltung ersatzlos aus der Straßenverkehrsordnung genommen und darf nicht mehr verordnet (ugs.: aufgestellt) werden.
Het is me niet duidelijk wat nummer 25 hier mee te maken heeft. Is dat een wegnummer of, omdat het in die wet staat/stond, had het een andere betekenis?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
-
- 2x2 autosnelweg
Ik heb er wel wat oude foto's van:
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 8485018482
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 6740617618
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 8333038610
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 2000395074
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 6415420930
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 7245561010
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 8485018482
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 6740617618
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 8333038610
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 2000395074
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 6415420930
https://picasaweb.google.com/1074158020 ... 7245561010
-
- Moderator
Elke winter goed voor discussies in Nederland: de daken van vrachtwagens. In Oostenrijk zijn op een aantal plekken zogenaamde "abkehrbühnes" ingericht, vanwaar een chauffeur veilig het dak op kan om sneeuw en ijs te verwijderen.
locaties:
http://gis.asfinag.at/GIS/synserver?pro ... ehrbuehnen

locaties:
http://gis.asfinag.at/GIS/synserver?pro ... ehrbuehnen

-
- Moderator

Ik kreeg eens commentaar van de chef toen ik het dak van mijn Sprinter-bakwagentje sneeuwvrij aan het maken was

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge