[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

Palance
4x5 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Palance » di 27 nov 2012, 5:35

Toch wel in positieve zin, mag ik wel hopen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 nov 2012, 9:14

^^ Nee, want het nam tijd in beslag en hij vond dat ik gewoon moest gaan rijden...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 27 nov 2012, 20:55

Chris schreef:Elke winter goed voor discussies in Nederland: de daken van vrachtwagens. In Oostenrijk zijn op een aantal plekken zogenaamde "abkehrbühnes" ingericht, vanwaar een chauffeur veilig het dak op kan om sneeuw en ijs te verwijderen.
Ik heb een paar weken geleden de eerste chauffeurs al gezien die nog ijs op hun trailer hadden liggen, wat er tijdens het rijden van af viel. :?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 nov 2012, 17:58

De tolkosten voor de Sondermautstrecken in Oostenrijk worden voor 2013 geïndexeerd met 3,6%. Toltarieven worden op 50 cent afgerond, dus op sommige trajecten blijft de tol gelijk, op andere gaat die 50 cent omhoog. De duurste Sondermautstrecke is de A10 combinatie Tauerntunnel + Katschbergtunnel met € 10. De goedkoopste is de Bosrucktunnel met € 4,50.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 15 dec 2012, 17:31

Het snelwegenplan van de regio Wien/Wenen in 1971.

Interessant genoeg zou hiervoor nauwelijks bebouwing gesloopt hoeven te worden. De westring A20 en A1 zouden verlopen op oude bebouwingsvrije verdedigingslinies van voor 1860, vergelijkbaar met de Boulevard Périphérique in Parijs. Later is hier een deels bovengrondse metrolijn gerealiseerd in de jaren 80. De verlengde A4 dwars door het centrum zou over het Donaukanal lopen (net zoals de rest van de A4 in Wien). Die laatste zou wel een enorme impact op het centrum gehad hebben. Bovendien was er een fikse leegloop van het centrum qua inwonertal van 75.000 naar 17.000 tegenwoordig, dus minder noodzakelijk. Veel kantoren zijn later langs de A22 gerealiseerd in het noorden van de stad.

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 25 feb 2013, 21:23

Vanochtend kwam ik langs de weg "9" tussen Wenen en het vliegveld. Daar zag ik iets opmerkelijks:
https://maps.google.nl/maps?q=48.136171 ... 1&t=h&z=16

Een 1x4 weg waarbij bij kruisingen de weg versmald tot één rijstrook met een enkelstrooksrotonde. Heel vreemd, juist op plaatsen waar je capaciteit echt nodig hebt, wordt dat niet geboden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 26 feb 2013, 19:50

Vroeger was dat de hoofdweg naar het vliegveld en Bratislava en had het zin daar 4 rijstroken te hebben. Nu is de weg minder belangrijk en heeft men er rotondes in aangelegd, de tussenstukken heeft men blijkbaar onveranderd gelaten, en zo kun je toch nog gemakkelijk inhalen op die stukken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 26 feb 2013, 19:56

Ik reisde buiten de echte ochtendspits, maar desalniettemin kon je inderdaad een kanon afschieten op die weg ja. Wanneer is de A 4 eigenlijk aangelegd?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 27 feb 2013, 1:21

^^
Het stuk, dat deze weg ontlast, in 1982.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 15 mar 2013, 15:37

Bouwprogramma 2013

In 2013 wordt € 960 miljoen geïnvesteerd in het Oostenrijkse Autobahn- en Schnellstraßennet, dat in het beheer is van ASFiNAG. Iets meer dan de helft gaat naar onderhoud- en veiligheidsprojecten, namelijk € 500 miljoen.

nieuwe projecten die in 2013 beginnen:

* aanleg A5 Schrick - Poysbrunn 25 km, € 324 miljoen.
* aanleg S7 tussen de A2 en Fürstenfeld 15 km, € 435 miljoen
* aanleg S36 tussen Sankt Georgen ob Judenburg en Scheifling 8 km, € 183 miljoen

Verder wordt er verder gebouwd aan reeds in uitvoering zijnde projecten;

* A9 2e buis Bosrucktunnel
* A14 2e buis Pfändertunnel
* S10 aanleg Unterweitersdorf - Freistadt-Nord

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » za 16 mar 2013, 1:03

Chris schreef:* aanleg S36 tussen Sankt Georgen ob Judenburg en Scheifling 8 km, € 183 miljoen
Dat is behoorlijk zinloos wanneer de S37 voorlopig toch nog niet verder wordt gebouwd. Bovendien moet het stuk tussen Judenburg en Sankt Georg ob Judenburg opnieuw gepland worden, aangezien ze de oorspronkelijke planning in 2010 nog compleet hebben afgeblazen. Het reeds bestaande tracé van de B317 is al behoorlijk uitgebouwd en voor de te ontlasten dorpen was een gewone bypass ook voldoende geweest. Immers, men wil daar nog steeds geen nieuwe transit route. Het enigste kritische stuk tussen beide uiteindes van de S36 en S37 is de dorpspassage van Neumarkt in der Steiermark en de vele bochten tussen Scheifling en Neumarkt. Dat is onderdeel van de S37, maar daarvoor wordt voorlopig nog niks gerealiseerd.

Overigens ben ik benieuwd hoe ze die S36 tussen Sankt Georg ob Judenburg en Scheifling concreet gaan uitbouwen. Het reeds bestaande stuk is substandaard 2x2 uitgebouwd. Het heeft geen eens een autoweg status en behoort nu ook nog tot de B317.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Timmelsjoch
dorpsstraat

Bericht door Timmelsjoch » za 16 mar 2013, 17:05

Ik ben benieuwd wanneer men begint aan de bouw van de Tschirganttunnel (Haiming-Nassereith, Tirol). Volgens sommige sites zouden de bouwwerkzaamheden spoedig moeten beginnen, maar op deze site bijvoorbeeld (http://www.rundschau.at/artikel/2594/Ge ... ganttunnel) lees je weer dat er veel weerstand is. Hoe dan ook, die tunnel zou veel file kunnen besparen.
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!
https://www.youtube.com/channel/UCPyIUn ... loQgvhTVxA
--> Vanaf nu in 1080p50 ;-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 18:24

^^ Het project is voorlopig uitgesteld. Pas in 2017 zullen de plannen opnieuw bekeken worden.

http://tirol.orf.at/news/stories/2527847/

Timmelsjoch
dorpsstraat

Bericht door Timmelsjoch » za 16 mar 2013, 21:44

Jammer, zou toch in de winter weer een uurtje file schelen...
Wegenvideo's uit Europa, op mijn Youtubekanaal 'Out-of-Holland' - Abonneer om niets meer te moeten missen!

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 16 mar 2013, 22:34

^^ Als ik het laatste artikel goed begrijp valt dat juist maar te bezien. De gemaakte verkeersmodellen suggereren dat op drukkere dagen aan weerszijden van de tunnel files zouden ontstaan met behoorlijke lengte en aanzienlijke kans dat er tot in de tunnel file staat. Dat betekent dan Blockabfertigung vóór de tunnel, oftewel weinig meer dan verplaatsing van de file.

De rest van het jaar zou het uiteraard een prettige verlichting van de route aan de zuidkant van de Fernpass vormen.
Laatst gewijzigd door Pino op za 16 mar 2013, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Timmelsjoch
dorpsstraat

Bericht door Timmelsjoch » za 16 mar 2013, 23:10

Daar heb je ook weer gelijk in, het fileprobleem zou toch niet helemaal oplossen. Daarvoor zouden ze het stuk van de grenstunnel bij Füssen tot aan die tunnel 2x2 moeten maken, maar dat kost veel te veel geld. En die Blockabfertigung, daar heb ik eigenlijk niet veel zin in.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 19 mar 2013, 10:09

^^
En dat is precies wat men niet wil. Er was ooit al eens een S14 (Fernpass Schnellstraße) gepland, waarvan tot op heden alleen het stuk tussen Duitsland en Reutte-Süd enkelbaans is uitgebouwd. Rondom Reutte kan men zelfs zien dat er ruimte is gereserveerd voor verdere uitbouw. Men is daar spaans benauwd voor een nieuwe transitroute. Nu rijdt daar al een hoop verkeer voorbij en dat zou door verdere uitbouw (zeker bij een 2x2 autoweg) alleen nog maar toenemen.

Toch bloeit soms nog het idee op om de Fernpass deels verder uit te bouwen, wat weer op veel kritiek stoot. Zo waren er ook al plannen om de Grenztunnel Füssen met een extra tunnelbuis te voorzien om 2x2 rijstroken mogelijk te maken. Dit plan is dan later weer in de ijskast gelegd.

Hoewel een eventuele uitbouw tot S14 voor het doorgaande verkeer een zegen zou zijn, ben ik persoonlijk van mening dat er al een goed alternatief via Bregenz voorhanden is. Zeker nadat aankomende zomer de Pfändertunnel volledig is uitgebouwd. Daarnaast wil men de S16 tussen Bludenz en Landeck ook langzaam maar zeker tot een 2x2 autoweg uitbouwen (m.u.v. Arlbergtunnel), waardoor ik geen reden zie om nu de Fernpass ineens nog verder uit te bouwen, aangezien files veelal alleen in de wintersport periode voorkomen en tijdens de zomerse zwarte zaterdagen. Daarbuiten vergeet men dat de Fernpass eigenlijk nog een tamelijk 'rustige' route is, alhoewel de voltooide A7 wellicht wel meer verkeer aanlokt als voor 2009.

Men zou er toekomstig meer aan moeten doen om het wintersport verkeer vanaf Memmingen van de A7 af te houden door bijvoorbeeld Innsbruck met dynamische borden via de A96 aan te geven. Eventueel met service borden voor de skigebieden en/of waarschuwingen voor de Fernpass. Deels zou het op de S16 een beetje vast kunnen lopen, alhoewel die problemen beduidend kleiner zouden zijn dan de huidige problematiek op de Fernpass. Zeker als de S16 nog verder uitgebouwd zal worden.

Voorts zou een verdere uitbouw van de Scharnitzpass ook niet kunnen schaden. Alleen al een verbetering van de situatie rondom de grensovergang en de passage door Schnarnitz zou al het één en ander kunnen helpen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » di 19 mar 2013, 19:13

SnarfFlevoland schreef:Hoewel een eventuele uitbouw tot S14 voor het doorgaande verkeer een zegen zou zijn, ben ik persoonlijk van mening dat er al een goed alternatief via Bregenz voorhanden is. Zeker nadat aankomende zomer de Pfändertunnel volledig is uitgebouwd.
Dat is wel een enorme omweg, Stuttgart - Innsbruck is zelfs korter via München (en dat is natuurlijk ook het belangrijkste alternatief).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 19 mar 2013, 23:03

^^
Mee eens. Ik had het dan ook over de situatie bij Kreuz Memmingen. Dan is men voor de route via München eigenlijk al te zuidelijk. Het is wellicht een grote omweg, maar wat hebben we anders nog voor zinnige alternatieven? Scharnitzpass is helaas ook geen goed alternatief.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 mar 2013, 8:43

^^ Veel wintersportverkeer dat de Fernpass gebruikt komt niet in Innsbruck, maar heeft een westelijker bestemming. En dat werkt dan weer in het voordeel van de route via Bregenz.

Hoe dan ook lijkt dit te betekenen dat Kreuz Memmingen geen fantastische plek is om te beginnen met een poging om verkeer van de Fernpass af te houden. Die poging moet je kennelijk wagen bij Ulm. En daar primair aangeven wanneer je voor Innsbruck beter via München rijdt. Bij Memmingen praat je niet meer over de reistijden naar bepaalde plaatsen (wellicht Imst?), maar kun me best iets aangeven als "Wachttijd op de Fernpass XX min. Route Bregenz is mogelijk een alternatief."

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 20 mar 2013, 11:31

^^
Het probleem heb je inderdaad al aangegeven: De meeste mensen rijden niet naar Innsbruck, maar gaan naar wintersportplaatsen als Ischgl, Sölden, Serfaus-Fiss-Ladis etc. Dan zou het aangeven van wachttijden ook zeker geen verkeerde optie zijn, alhoewel dergelijke systemen bij Kreuz Memmingen en/of Kreuz Ulm/Elchingen wel de drukte moet kunnen voorspellen. 's Ochtends om 06:30 is de Fernpass nog rustig, maar een half uur later loopt het al langzaam vol op de wisseldagen. Daar moet men natuurlijk op kunnen inspelen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 20 mar 2013, 11:50

Idealiter zou de Duitse A7 gewoon rechtstreeks per autosnelweg worden aangebonden op de Italiaanse A22, via het Oostenrijkse snelwegennet. Dit is een duidelijke ontbrekende schakel in het noord-zuidwegennet van dit deel van Europa. De echte verkeersproblemen komen vooral door wintersporters met een bestemming in Tirol, westelijk van Innsbruck. In de zomer zijn de problemen beperkt tot de drukste reisdagen.

In Oostenrijk is men als de dood dat deze verbinding een nieuwe transitroute wordt voor vrachtverkeer. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar dit beleid om alles te bundelen op één autosnelweg en de alternatieve routes te laten verzinken in congestie is ook niet juist. Op zaterdagen kan het zo 2 uur duren om de Fernpass over te komen.

Om zo'n noord-zuidroute te realiseren is een lange tunnel nodig, circa 12 kilometer, tussen Biberwier en de A12. Die kan zo aansluiten op de tunnelbypass van Lermoos. Zo'n tunnel zou als Sondermautstrecke gefinancierd kunnen worden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 mar 2013, 14:07

Het valt denk ik moeilijk te ontkennen dat Alpendalen hinder ondervinden door transitverkeer. Geluidsoverlast en uitstoot blijven ook sterker hangen dan in vlakker land het geval is, puur als gevolg van het landschap. Tegen die achtergrond kan ik me iets voorstellen bij de weerzin die in de getroffen regio's bestaat tegen transit-verkeer, zeker waar het vrachtverkeer aangaat.

Maar de overlast van auto's voor de getroffen dorpen zou niet meer dan een startpunt moeten zijn. Begin er eens mee dat goederentreinen een veelvoud aan geluidsoverlast veroorzaken. Al die mensen in Reutte en omgeving die transitverkeer op treinen of op de A12 willen hebben, zeggen niets anders dan dat andere dorpen hun problemen maar moeten oplossen. Het gaat maar over een paarduizend man, misschien goed voor één zetel in het Oostenrijkse parlement. Kan die relatief kleine groep de rest van een land (en het Europese transitverkeer, dat nu eenmaal een gegeven is) in gijzeling houden? Ik heb toch sterk het idee dat die discussie op enig moment moet gaan kantelen; het valt electoraal niet langer vol te houden. Je ziet dat nu in Zwitserland al een beetje gebeuren, want in de kantons rond de Gotthard groeit de support voor een tweede tunnelbuis aldaar. Langs de Fernpaß zie je het in zekere zin ook gebeuren. Want de dorpen die ontzien zouden worden door de Tschirgant-tunnel (Tarrenz bijvoorbeeld) voert al jaren actie om de tunnel er nu eindelijk eens te laten komen. Ergens vorig jaar was sprake van een sit-in waardoor de doorgaande weg een dag lang geblokkeerd zou zijn voor een dorps-picknick. Het protest tegen de tunnel komt uit dorpen verder noordelijk, want die zien het verkeer dat zonder enige maatregel tegen hinder langs hun dorpen raast al toenemen.

Je suggereert al met zoveel woorden, Chris, dat de enige echte oplossing ligt in een alomvattender benadering. Alleen ik zou dan niet denken aan een tunnel vanaf Biberwier, maar een goede ombouw van de gehele route Füssen - Imst waar alle belanghebbenden in de regio (min of meer) tevreden mee kunnen zijn. Dat zou wel eens kunnen leiden tot heel veel tunnel of verdiepte aanleg. En dus ook tot hele hoge kosten, maar vroeg of laat bestaat geen alternatief meer en een salami-benadering werkt niet (zo blijkt alleen al uit de oorzaken achter het uitstel van de Tschirgant-tunnel).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 20 mar 2013, 14:56

Pino schreef:Tegen die achtergrond kan ik me iets voorstellen bij de weerzin die in de getroffen regio's bestaat tegen transit-verkeer, zeker waar het vrachtverkeer aangaat.
De Fernpass heeft sinds 2010 al een verbod op doorgaande vrachtwagens boven de 7,5 ton.
Pino schreef:Al die mensen in Reutte en omgeving die transitverkeer op treinen of op de A12 willen hebben, zeggen niets anders dan dat andere dorpen hun problemen maar moeten oplossen.
Precies. En dat zie je eigenlijk overal weer terug waar nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Natuurlijk moeten de voordelen zwaarder wegen dan de eventuele nadelen, maar in het geval van de Fernpass is er natuurlijk behoorlijk potentiaal om de weg fatsoenlijk uit te bouwen.

Persoonlijk had ik aan een 2x2 snelweg gedacht tot Reutte-Süd en daarna aan een 2+1 varriant tot aan de A12 via de nog te bouwen Fernpasstunnel en Tschirganttunnel, welke enkelbaans uitgevoerd kunnen worden om kosten te besparen. Alleen de Grenztunnel Füssen zou dan nog met een tweede tunnelbuis moeten worden voorzien. Op deze manier is de Fernpassstraße m.i. voldoende uitgebouwd. Een complete snelweg heeft alleen zin, wanneer deze compleet wordt doorgetrokken tot de Italiaanse A22, zoals Chris al heeft aangegeven. Of daadwerkelijk ooit een dergelijke snelweg zal komen is natuurlijk zeer de vraag. In de aankomende 30 jaar zal wat dat betreft nog weinig gebeuren.

Het gehele beeld van eigenbelang zie ik voornamelijk terug in Zwitserland, die z'n probleem bij de omringende Alpenlanden neerlegt m.b.t. de Gotthardtunnel. Nu zijn er gelukkig steeds meer Zwitsers voor een tweede tunnelbuis, maar om de extra capaciteit daarvan niet te gebruiken vind ik echt onbegrijpelijk. De dagelijkse congestie en de jaarlijkse grote zomerfiles blijven terugkomen. Wat dat betreft heeft Oostenrijk met de Tauern en de Katschbergtunnel goede zaken gedaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 20 mar 2013, 15:37

SnarfFlevoland schreef:Een complete snelweg heeft alleen zin, wanneer deze compleet wordt doorgetrokken tot de Italiaanse A22, zoals Chris al heeft aangegeven. Of daadwerkelijk ooit een dergelijke snelweg zal komen is natuurlijk zeer de vraag. In de aankomende 30 jaar zal wat dat betreft nog weinig gebeuren.
Zorg voor een snelweg Füssen - Imst en je bent feitelijk al verbonden met de Italiaanse A22, via de Brenner. Natuurlijk kun je nog een verdere verkorting realiseren door een snelweg door het Oetztal, een Timmelsjoch-tunnel en dan langs Merano/Meran naar de A22 bij Bolzano/Bozen, maar met een volledige snelweg over de Fernpaß-route, eventueel met enkelbaanstunnels, kom je denk ik al in een heel mooie situatie terecht die op veel punten overlast kan wegnemen.

Timmelsjoch
dorpsstraat

Bericht door Timmelsjoch » za 23 mar 2013, 23:36

Ik denk niet dat een snelweg door het Ötztal veel nut heeft, slibt namelijk niet zovaak dicht (behalve bij ongelukken, zoals laatst weer eentje) en het verkeer richting Meran is ook niet zo intensief. Een Timmelsjoch-tunnel zou wel mooi zijn, maar ook wel veel kosten en dan wordt de Brennerautobahn weer een aantrekkelijk alternatief.

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » zo 24 mar 2013, 0:36

Ik was daar laatst nog en het is er echt niet druk onder normale omstandigheden. Ze kunnen beter focussen op de snelweg bij Bregenz / Grens met Duitsland want daar sta je in de vakanties gewoon stil 6 km voor de grens.

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » zo 24 mar 2013, 0:48

Afrit13 schreef:Ik was daar laatst nog en het is er echt niet druk onder normale omstandigheden. Ze kunnen beter focussen op de snelweg bij Bregenz / Grens met Duitsland want daar sta je in de vakanties gewoon stil 6 km voor de grens.
Dat moet later dit jaar zijn opgelost als de tweede buis van de Pfändertunnel opengaat.

Timmelsjoch
dorpsstraat

Bericht door Timmelsjoch » zo 24 mar 2013, 0:51

Niet alleen in de vakanties, ik hoorde gisteravond (ik luister geregeld radio Ö3) dat er 3 km voor de Pfändertunnel stond... En dat dan op een vrijdagavond. Maar dan krijg je waarschijnlijk het probleem dat het op de S16 bij Flirsch stropt, maar dat zal nooit zo erg zijn als nu voor die tunnel.

MINI
dorpsstraat

Bericht door MINI » zo 24 mar 2013, 10:18

Timmelsjoch schreef:Niet alleen in de vakanties, ik hoorde gisteravond (ik luister geregeld radio Ö3) dat er 3 km voor de Pfändertunnel stond... En dat dan op een vrijdagavond. Maar dan krijg je waarschijnlijk het probleem dat het op de S16 bij Flirsch stropt, maar dat zal nooit zo erg zijn als nu voor die tunnel.
Buiten de vakanties staat het ook met enige regelmaat vast inderdaad (30 min minstens)
Niet alleen op vrijdag, ook andere dagen staan er wel eens files voor de Pfändertunnel.