[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 31 mar 2007, 10:05

Wat dingen die me opvallen. Tot 2020 geeft Oostenrijk 13,3 miljard euro uit aan verbetering van het wegennet en 2 miljard om de tunnels veiliger te maken.

Dan enkele details:

-A10: De uitbouw naar twee tunnelbuizen van de Tauerntunnel en de Katschbergtunnel.

-A26: De Westring om Linz.

-S16: tweede en derde tunnelbuis in de Arlbergtunnel na 2013? (Wat is een Ausbaustufe? ;) )

-S16: tweede tunnelbuis in de Dalaasertunnel

-A12: hier wordt knoten Amras genoemd, waar dat bestaat al. Is mij niet duidelijk wat hier bedoeld wordt.

-A12: De Tschirganttunnel die op de A12 gaat aansluiten.

-A12: Tweede tunnelbuis voor de Roppenertunnel, de Perjentunnel en de Flirschertunnel.

-De Brennerbasistunnel gaat er dan toch eindelijk van komen.

-A14: tweede tunnelbuis voor de Pfändertunnel.

-S18: de verbinding tussen de Oostenrijkse A14 en de Zwitserse A13 ten zuiden van Bregenz (na 2013).
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 31 mar 2007, 10:16

Ook intressant is dat er zich een soort ring gaat vormen rond Wenen dmv de S1 en S5/S33.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 31 mar 2007, 11:30

Frits schreef:(Wat is een Ausbaustufe? ;) )
Uitbouw/verbredings-fase?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » za 31 mar 2007, 17:17

DE: Stufe
NL: binnentalud
NL: steile rotswand
NL: glooiing

DE: Ausbau
NL: afbouw
NL: afbouw

:arrow: http://www.mijnwoordenboek.nl/vertalen.php
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » za 31 mar 2007, 21:06

Helaas.. u gaat niet door voor de koelkast.

Stufe heeft wel wat meer betekenissen dan de 3 die jij noemt. Enkele ervan zijn "niveau" / "trede" / "trap" in de zin van voortgang van een project of een tussentoestand.
Bij "Ausbaustufe" is daar sprake van. Ausbau letterlijk (germanisme) vertaald betekent "uitbouw", bij wegen meestal verbreding of extra rijstroken (bijv. 3 spuriger Ausbau), bij een tunnel kan dat verbreding van de tunnelbuis, een extra tunnelbuis, een verhoging van de tunnelbuis of zoiets zijn. Een Ausbaustufe is dus gewoon een tussentoestand van de Ausbau.

In dat document staat er alleen "2. und 3. Ausbaustufe". Er zijn dus blijkbaar meerdere fases voor de Ausbau gedefinieerd (1 buis erbij en dan nog een ofzo, weet ik veel). Wat dat precies inhoudt kun je dus uit dat document niet halen.

Zo uitgebreid genoeg uitgelegd ? ;-)

dgeleyn
dorpsstraat
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 15:31

Bericht door dgeleyn » za 07 apr 2007, 13:04

Rogier schreef:
dgeleyn schreef:Vooral te vermijden in Oostenrijk: de Tauern- en Katschbergtunnel. Niet dat de kwaliteit zo slecht is, zeker niet, maar men is er bezig aan een tweede tunnelbuis voor de Tauerntunnel. Hierdoor staat er elke dag zowat zes uur file. Zelf meegemaakt: 6 uur file met 36° in je nek is niet plezant. Als de tweede tunnelbuis in de Tauerntunnel klaar is, begint men aan één in de Katschbergtunnel.

Omleidingsroutes van http://www.vab.be/:
VAB schreef:Wie een beetje ervaring heeft in het rijden in de bergen kan vanaf Eben in Pongau naar Radstadt en over de Radstädter Tauernpas en Katschberg (B99) rijden. Let op : ook hier kan er filevorming en vertraging optreden. Deze route is NIET geschikt voor wie met een aanhangwagen rijdt.

Een ander alternatief is de autotrein Böckstein-Mallnitz. Verlaat de Tauernautobahn A10 in Bischofshofen en rij via Sankt Johann naar Lend (B311) en via het Gasteinertal (B167) tot Bockstein. Let op : zwerfwagens, auto's met caravan, bussen en vrachtwagens kunnen NIET op de trein.
In de herfst moet de tweede Katschberg tunnel klaar zijn. Dan gaat de bestaande tunnelbuis voor 1 jaar op slot i.v.m. renovatie en verbetering van de lawinegalerij bij de toegangen van beide tunnels. In oktober 2008 is dit knelpunt uit de weg geruimd. De tweede Tauerntunnel wordt medio 2010 opgeleverd. Tijdens de zomervakantie van 2010 zijn beide tunnelbuizen van de Tauerntunnel beschikbaar. Daarna gaat de bestaande tunnelbuis van de Tauerntunnel ook voor renovatie op slot (tot medio 2011). De bouw van de tweede Tauerntunnel duurt langer t.o.t. de Katschbergtunnel, omdat de bouw een jaar later opgestart is en omdat het opblazen van deze tunnel veel langer duurt (2,5 jaar in plaats van 11 maanden).

Overigens staan alleen tijdens de weekenden in de vakanties files voor beide tunnels. Buiten deze periode valt de drukte redelijk mee. Een rustige snelweg in Nederland (A7 over de Afsluitdijk) is drukker.
Inderdaad, later zijn we 's nachts door de tunnels gereden en konden we gewoon doorrijden.
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 11 apr 2007, 15:36

Traditioneel is in Oostenrijk de periode tussen de paasvakantie en de zomervakantie geweid aan allerhande wegenwerken. Ook dit jaar is het niet anders. Een overzicht van de werken vind je op http://oe3.orf.at/verkehr/stories/184760/.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Joostg4
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: di 06 sep 2005, 14:25

A12-A13 Inntal-, brennerautobahn

Bericht door Joostg4 » do 19 jul 2007, 12:22

Heeft iemand foto's van bewegwijzering op de A12 en A13 in Oostenrijk, zoals van knoten Innsbruck?

Ikzelf heb nog een serie foto's van de A14(Rheintalautobahn, Landeck-Bregenz).

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re:

Bericht door vynkce » di 14 aug 2007, 21:39

vynkce schreef:Nieuw rapport voor projecten tot 2013 en later, veel en duidelijke kaartjes:

http://www.bmvit.gv.at/presse/unterlage ... 260307.zip

(8Mb)
Ook hier veel info over projecten in Oostenrijk:
http://www.asfinag.at/index.php?module= ... oad1&pid=2

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Frits » zo 19 aug 2007, 20:36

Een korte video van de B190 en B191 in Feldkirch. Dit is één van de mogelijkheden om van de Oostenrijkse A14 op de Zwitserse A13 te komen.

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/100/ ... dkirch.WMV
De autogordel: een band voor het leven.

Jablan
woonerf
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 11 jun 2007, 15:49

Bericht door Jablan » zo 26 aug 2007, 11:59

dgeleyn schreef:Vooral te vermijden in Oostenrijk: de Tauern- en Katschbergtunnel. Niet dat de kwaliteit zo slecht is, zeker niet, maar men is er bezig aan een tweede tunnelbuis voor de Tauerntunnel. Hierdoor staat er elke dag zowat zes uur file. Zelf meegemaakt: 6 uur file met 36° in je nek is niet plezant. Als de tweede tunnelbuis in de Tauerntunnel klaar is, begint men aan één in de Katschbergtunnel.
Files voor de Tauern- en Katschbergtunnel zijn altijd toeristenfiles. Dit jaar trouwens meer dan ooit tevoren, volgens de Oostenrijkers zelf. Toch is de file voor de tunnel nog steeds beter dan stilstaan in de tunnel. De terugreis in het Hemelvaartsweekeinde is ons dat overkomen.

De vignetten worden wel gecontroleerd. De afgelopen jaren bij de tolstations of bij de landsgrenzen. Laatste keer ook gezien dat iemand zonder vignet van de weg werd geplukt. Let er trouwens op dat je het vignet linksboven op de voorruit plakt, ook een vignet op de verkeerde plaats is ongeldig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Palance » zo 26 aug 2007, 12:03

Ik kan het zelf geen controle aan de grenzen herinneren. Niet vanuit Duitsland, niet vanuit Hongarije en niet vanuit Slovenië. Ik heb slechts 1 controle gezien, dat was bij het binnen rijden van Zwitserland vanuti Italië.

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat 'men' door al die vignetten door de bomen het bos niet meer ziet op de voorruit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: A12-A13 Inntal-, brennerautobahn

Bericht door JeroenF1 » ma 27 aug 2007, 16:17

Joostg4 schreef:Heeft iemand foto's van bewegwijzering op de A12 en A13 in Oostenrijk, zoals van knoten Innsbruck?

Ikzelf heb nog een serie foto's van de A14(Rheintalautobahn, Landeck-Bregenz).
Die heb ik, maar k moet ze nog op een CD'tje zetten, dus dat duurt nog wel even. Het moet wel gezegd worden dat die borden niet echt een geweldig uiterlijk hebben, met al die strepen er doorheen (weet de naam daar niet meer voor).

dgeleyn
dorpsstraat
Berichten: 156
Lid geworden op: zo 14 jan 2007, 15:31

Re:

Bericht door dgeleyn » di 28 aug 2007, 13:50

Jablan schreef:
dgeleyn schreef:Vooral te vermijden in Oostenrijk: de Tauern- en Katschbergtunnel. Niet dat de kwaliteit zo slecht is, zeker niet, maar men is er bezig aan een tweede tunnelbuis voor de Tauerntunnel. Hierdoor staat er elke dag zowat zes uur file. Zelf meegemaakt: 6 uur file met 36° in je nek is niet plezant. Als de tweede tunnelbuis in de Tauerntunnel klaar is, begint men aan één in de Katschbergtunnel.
Files voor de Tauern- en Katschbergtunnel zijn altijd toeristenfiles. Dit jaar trouwens meer dan ooit tevoren, volgens de Oostenrijkers zelf. Toch is de file voor de tunnel nog steeds beter dan stilstaan in de tunnel. De terugreis in het Hemelvaartsweekeinde is ons dat overkomen.

De vignetten worden wel gecontroleerd. De afgelopen jaren bij de tolstations of bij de landsgrenzen. Laatste keer ook gezien dat iemand zonder vignet van de weg werd geplukt. Let er trouwens op dat je het vignet linksboven op de voorruit plakt, ook een vignet op de verkeerde plaats is ongeldig.
Voor de Tauern- en Katschbergtunnel dit jaar geen file gehad. In het heenrijden niet, omdat onze GPS-trut ons langs de Brennerpas stuurde, en in het terugrijden enkel eventjes aan de Mautstelle.

Dit jaar op een parking een vignetcontrole gezien. ASFINAG-busje even langs de kant gezet, en gewoon alle auto's beginnen controleren.
"Thanks to the Interstate Highway System, it is now possible to travel from coast to coast without seeing anything."
- Charles Kuralt

bart1984
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 22 aug 2007, 18:25

Re:

Bericht door bart1984 » di 28 aug 2007, 13:58

Jablan schreef:
dgeleyn schreef:Vooral te vermijden in Oostenrijk: de Tauern- en Katschbergtunnel. Niet dat de kwaliteit zo slecht is, zeker niet, maar men is er bezig aan een tweede tunnelbuis voor de Tauerntunnel. Hierdoor staat er elke dag zowat zes uur file. Zelf meegemaakt: 6 uur file met 36° in je nek is niet plezant. Als de tweede tunnelbuis in de Tauerntunnel klaar is, begint men aan één in de Katschbergtunnel.
Files voor de Tauern- en Katschbergtunnel zijn altijd toeristenfiles. Dit jaar trouwens meer dan ooit tevoren, volgens de Oostenrijkers zelf. Toch is de file voor de tunnel nog steeds beter dan stilstaan in de tunnel. De terugreis in het Hemelvaartsweekeinde is ons dat overkomen.

De vignetten worden wel gecontroleerd. De afgelopen jaren bij de tolstations of bij de landsgrenzen. Laatste keer ook gezien dat iemand zonder vignet van de weg werd geplukt. Let er trouwens op dat je het vignet linksboven op de voorruit plakt, ook een vignet op de verkeerde plaats is ongeldig.
Ter vervollediging: het mag ook centraal bovenaan, bij de achteruitkijkspiegel. In feite staat een klaar en duidelijk figuurtje op het vignet zelf getekend.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Frits » zo 07 sep 2008, 18:34

Wat me in Oostenrijk is opgevallen dat een B-weg voor iedere langere tunnel wordt ge-upgrade met een autowegbordje en na een tunnel weer gedowngrade. Als voor en na een tunnel een ongelijkvloerse kruising zit, krijg je een aaneenschakeling van blauwe en witte borden.

Enkele voorbeelden bij Zell am See. Uit de richting Bischofshofen richting Saalfelden. Blauwe borden want de weg wordt voor de Schmittentunnel ge-upgrade tot autoweg.

Afbeelding

En hier gaat het mis. Rechtdoor komt even later uit op een rotonde. Hier had alleen voor rechtsaf blauwe bewegwijzering gemoeten.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » za 11 okt 2008, 19:17

Hoe komt het eigenlijk dat de Fernpassstrasse tussen de Grenstunnel en Reutte autoweg is? Wat is hiervan de geschiedenis?
Frits schreef:Wat me in Oostenrijk is opgevallen dat een B-weg voor iedere langere tunnel wordt ge-upgrade met een autowegbordje en na een tunnel weer gedowngrade.
Klopt inderdaad! De Felbertauerntunnel is ook ineens een autoweg. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Palance » vr 01 mei 2009, 15:53

In het hoogseizoen zou dat best kunnen, ja. Zolang heb ik het nog nooit meegemaakt (ook niet in de zomer). Ik ga nu in het voorseizoen dus zal het best meevallen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » do 14 mei 2009, 18:04

Het ruimen van de Großglockner Hochalpenstraße:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door tsov » do 14 mei 2009, 19:17

Wow! Mooie foto's!

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » za 16 mei 2009, 10:41

DjIdee schreef:Als je naar de Pyrnautobahn gaat, rij je dan over de BAB3 en de A8 erna toe?
Wij komen vanuit het Noorden, reisplanners sturen mij over Arnhem, en dan inderdaad de BAB3 en dan A8, echter ga ik direct bij Nieuwschans de grens over, en dan BAB31, BAB30, BAB33, stuk OWN, BAB33, BAB44,BAB7,BAB3.. Dat rijdt prettiger in mijn ogen :)

En Pyrnautobahn heeft nog een voordeel: Door Slovenie rijdt je via deze route naar Kroatie over in totaal 16km wegen met tolplicht. Deze zijn redelijk te omzeilen, en dat kost een half uurtje extra, maar spaart je 35,- uit. Is het overwegen waard op rustige dagen en als je geen tijdsdruk hebt.[/quote]
Ah, de route via Bielefeld, Paderborn en Kassel. Een rustige route! :D En de BAB7 is zondermeer een mooie heuvelachtige snelweg. Mocht er overigens nog file staan op de BAB3 bij Würzburg richting Neurenberg dan kan je altijd nog via de BAB70 en de BAB73 rijden. Dan omzeil je een heel stuk BAB3 waar vaak files staan. Maar dat moet je laten afhangen van de file berichten. Er staan ook grote borden langs de BAB7 die je advies geven om de BAB70-BAB73 route te nemen voor de richting München / Regensburg, als er een grote file op de BAB3 staat.

Ik zou zeggen geniet van de prachtige Pyrnautobahn! Eigenlijk wel een van de mooiere en rustige wegen van Oostenrijk! :D

@Chris: Mooie foto's! :) Heerlijk dat winterweer, ik krijg zo weer zin in skiën! :P Zelf de foto's gemaakt?
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » za 06 jun 2009, 11:40

Ik kwam op wikipedia wel een heel opmerkelijke leuke foto tegen:

Afbeelding
Alsof je op zo'n grinpaatje even 100 km/h mag rijden. :lol: :hahaHAHA: :puh2:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door duikgek89 » za 06 jun 2009, 11:41

Als er geen bord staat dan mag dat ja. Alleen in Nederland zetten ze echt overal borden neer, in andere landen kunnen mensen ook zelf wel bedenken dat 100 rijden op zo'n pad niet zo heel verstandig is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Chris » za 06 jun 2009, 11:44

Ik heb eergisteren eens gekeken of die route door Bregenz wat is om de Korridorvignette te omzeilen, ik kwam vanaf St. Margrethen en ging bij Lindau de A96 op. Advies: koop gewoon dat korridorvignet, want de route door Bregenz is druk en schiet niet op.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » za 06 jun 2009, 12:36

Chris schreef:Ik heb eergisteren eens gekeken of die route door Bregenz wat is om de Korridorvignette te omzeilen, ik kwam vanaf St. Margrethen en ging bij Lindau de A96 op. Advies: koop gewoon dat korridorvignet, want de route door Bregenz is druk en schiet niet op.
Zo'n Korridorvignette kost ook maar slechts €2,-. :hypocrite: Helaas wordt de Korridorvignette weer afgeschaft als de Pfändertunnel helemaal klaar is in 2013. :cry:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Vinny » za 06 jun 2009, 21:42

SnarfFlevoland schreef:Ik kwam op wikipedia wel een heel opmerkelijke leuke foto tegen:

http://www.fransbosch.com/wegenforum/oo ... _grind.jpg
Alsof je op zo'n grinpaatje even 100 km/h mag rijden. :lol: :hahaHAHA: :puh2:
Het haalt het niet bij:
Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door Palance » za 06 jun 2009, 21:45

Dat bord doet me heel erg aan Nieuw-Zeeland denken. Grote kans dat die foto dáár is gemaakt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door tsov » za 06 jun 2009, 22:12

Dat dacht ik ook al. Sowieso hebben ze daar ook de neiging na een beperking overal borden 100 te zetten (op een smal, steil, onverhard bergweggetje ofzo ;) )

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door duikgek89 » zo 07 jun 2009, 14:29

Vinny schreef:Het haalt het niet bij:
Afbeelding
Mooi. Daar moet ik eens heen. Daar mag je lekker spelen op het strand. :mrgreen:

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door rene19663 » vr 04 sep 2009, 16:29

SnarfFlevoland schreef:Hoe komt het eigenlijk dat de Fernpassstrasse tussen de Grenstunnel en Reutte autoweg is? Wat is hiervan de geschiedenis?
Ik zat wat oudere reacties te lezen en zag deze. Het gedeelte tussen de grens en Reutte is begin jaren 90 geopend. Eerst allen het stukje omleiding langs Reutte en kort daarna het gedeelte tot de grens en dit moet aan gaan sluiten op de A7 in Duitsland (werd volgens mij deze week geopend). Mocht je ooit de oude route van Reutte naar Kempten rijden dan snap je gelijk waarom dit is aangelegd. Ook bij Lermoos is een lastig stuk in de jaren 90 vervangen door een tunnel. De rest van de pas/route kent best nog wat behoorlijke hellingen waar verkeer wat echt naar boven kruipt behoorlijk oponthoudt geeft. Omdat het gedeelte tussen de grenstunnel en Reutte eigenlijk onderdeel uitmaakt van een autoweg welke ooit gepland was met een aansluiting op de oostenrijkse A12 en voldoet aan de normen voor autoweg is dit stukje vast als autoweg bestempeld.

Plaats reactie