"Mistkübel" zal wel een typisch Oostenrijkse uitdrukking zijn, heb het zelf ook nog nooit langs zien komen, al had ik meteen geweten wat ermee bedoeld wordt. "Müllplatz" is gewoon Hoogduits, daar is m.i. niks Oostenrijks aan.
Moderator: Moderatoren
Een krat (bier) wordt toch meer een "Bierkasten" of (als je het algemeen hebt over een krat met drank) "Getränkekasten" genoemd. "Kiste" kan wel, maar is niet zo gebruikelijk. "Kiste" heeft overigens ook meerdere betekenissen. Zo betekend "Kiste" ook dat iemand een dikke buik heeft.
In die betekenis ook wel wat bekender geworden door F1-coureur Sebastian Vettel, die vorig jaar over zijn boordradio na een crash met zijn teamgenoot Charles Leclerc riep: Mein Gott, muss dass sein! So ein Bockmist aber auch! Men vond het toen nodig om het woordje Bockmist weg te bliepen, wat weer vragen opleverde aan Vettel wat hij precies had gezegd. Die was uiteraard weer verbaasd dat Bockmist was weggebliept, want er zijn toch wel ergere krachttermen in het Duits te bedenken.SnarfFlevoland schreef: ↑ma 27 jul 2020, 10:11 "Mist" wordt in het Hoogduits ook veel gebruikt als iets fout loopt en je niet meteen "Scheisse" wilt zeggen. "Ah, so ein Mist!"
Müllplatz lijkt mij voor veel meer mensen duidelijk, en had naar mijn mening op die DRIP boven de Autobahn ook prima gebruikt kunnen worden."Mistkübel" zal wel een typisch Oostenrijkse uitdrukking zijn, heb het zelf ook nog nooit langs zien komen, al had ik meteen geweten wat ermee bedoeld wordt. "Müllplatz" is gewoon Hoogduits, daar is m.i. niks Oostenrijks aan.
Kist voor krat wordt in Nederland ook wel gebruikt in Nedersaksische dialecten (in het Twents kun je prima "twee kisten bier" zeggen), tas voor kopje is ook niet vreemd (in Vlaanderen, maar ook bv. in Limburg).Pino schreef: ↑ma 27 jul 2020, 10:37Sowieso kun je tussen Nederlands en Duits wel eens in lichte verwarring raken bij de woorden die omschrijven waar je dingen in doet. Dose voor blik, Kiste voor krat, uiteraard Tasse voor kopje. Daar hebben woorden met dezelfde herkomst in de twee talen een net verschillende betekenis gekregen.
Bij mij idem dito, toen ik een tijdje veel voor werk in Hamburg was waren ze maar wat blij met hoe goed mijn Duits was. Maar meer regionaal taalgebruik blijft altijd lastig, zeker als het niet je moedertaal is.
Kisten wordt ook wel gebruikt voor een stel (leger)laarzen.Coen Tunnel schreef: ↑ma 27 jul 2020, 11:59 Kist voor krat wordt in Nederland ook wel gebruikt in Nedersaksische dialecten (in het Twents kun je prima "twee kisten bier" zeggen), tas voor kopje is ook niet vreemd (in Vlaanderen, maar ook bv. in Limburg).
Formula One Group is zeer precair als het om zulke dingen gaat, want ze krijgen gedoe met hun afnemers (de lokale media met uitzendrechten) als grove taal uiteindelijk tot een boete van de toezichthouder leidt, of nog erger tot algemene ophef. Men moet natuurlijk wel geld kunnen blijven verdienen, dus kiest men liever voor een iets te strenge censuur.Coen Tunnel schreef: ↑ma 27 jul 2020, 11:59 /i] Men vond het toen nodig om het woordje Bockmist weg te bliepen, wat weer vragen opleverde aan Vettel wat hij precies had gezegd. Die was uiteraard weer verbaasd dat Bockmist was weggebliept, want er zijn toch wel ergere krachttermen in het Duits te bedenken.
Op de middelbare school had ik Duits van een Duitser. En ook nog één met behoorlijk wat humor. En daarvan heb ik inderdaad wat leuke krachttermen geleerd.Coen Tunnel schreef: ↑ma 27 jul 2020, 11:59 want er zijn toch wel ergere krachttermen in het Duits te bedenken.![]()
Dat is inderdaad opmerkelijk, in het Duits is dat totaal geen erge krachtterm. Sterker nog: Eigenlijk is "Bockmist" erg netjes. "Scheiße" is daarbij al minder netjes, maar ook nog vrij normaal. Een voordeel: Uit "Scheisse" kan je makkelijk "Scheibenkleister" maken. Dat doe ik ook wel eens als je al met "Schei..." begonnen bent en bij een klant toch nog netjes wilt blijven.Coen Tunnel schreef: ↑ma 27 jul 2020, 11:59 Men vond het toen nodig om het woordje Bockmist weg te bliepen, wat weer vragen opleverde aan Vettel wat hij precies had gezegd. Die was uiteraard weer verbaasd dat Bockmist was weggebliept, want er zijn toch wel ergere krachttermen in het Duits te bedenken.
Dat klopt inderdaad, het 'echte' zuivere Hoogduits hoor je in Duitsland maar betrekkelijk weinig. Elke regio heeft wel z'n eigen begrippen, spreekwoorden, of stopwoordjes (los van echte dialecten) dat alles voor Hoogduits door kan gaan.Coen Tunnel schreef: ↑ma 27 jul 2020, 11:59 Maar meer regionaal taalgebruik blijft altijd lastig, zeker als het niet je moedertaal is.
Ja, ik geloof eerder, dat ik aan m'n Nederlands moet werken.
Ik heb dan een jaar in Zwitserland gewoon in een Engelstalig bedrijf. Heel handig als leeftijdsgenoten dan weer vinden dat je Zwitserduits zou moeten praten. En nu zit ik dan weer in Friesland. Heel goed voor mijn taalvaardigheid: ik kan nu dingen zeggen en schrijven die in alle talen fout zijnPino schreef:Sympathiek, Herr Doktor
![]()
In mijn Heidelbergse jaar (alweer bijna 20 jaar terug) nam ik allerlei woorden van locals over, om er pas later achter te komen dat die sterk regionaal gekleurd waren of eerder spreek- dan schrijftaal. Waar het om echte fouten in mijn Duits ging: het leverde nog wel eens wat „ach Du Holländer“-opmerkingen op. Maar meestal eerder bewondering en je kon in HD wel weer wat potjes breken door te vertellen dat dat het enige is dat Nederlanders en Schwaben met elkaar delen: niet fatsoenlijk Duits kunnen spreken.
Sowieso van de brouwer van het lokale lichte (=Hell) bier.
Tijd voor een tripje naar Frankrijk. Hier bijvoorbeeld. Of deze plaats.Pino schreef: ↑vr 27 nov 2020, 10:22 De horeca, de souvenirwinkels, de supermarkt die vreemde bezoekers krijgt. De wereld kent al met al honderden plaatsen die in een andere taal iets schunnigs betekenen. Ik kon wel lachen om het plaatsje Kut ergens in de Kaukasus. Soms trouwens ook in eigen taal, bijvoorbeeld het Franse Vatan. Nu Fucking “gesneuveld” is, komt er vast wel een nieuw bedevaartsoord voor Engelstaligen op jacht naar een schunnige plaatsnaam.
He’s going to Die is ook wel een klassiekerCoen Tunnel schreef: ↑vr 27 nov 2020, 18:03Tijd voor een tripje naar Frankrijk. Hier bijvoorbeeld.Pino schreef: ↑vr 27 nov 2020, 10:22 De horeca, de souvenirwinkels, de supermarkt die vreemde bezoekers krijgt. De wereld kent al met al honderden plaatsen die in een andere taal iets schunnigs betekenen. Ik kon wel lachen om het plaatsje Kut ergens in de Kaukasus. Soms trouwens ook in eigen taal, bijvoorbeeld het Franse Vatan. Nu Fucking “gesneuveld” is, komt er vast wel een nieuw bedevaartsoord voor Engelstaligen op jacht naar een schunnige plaatsnaam.