[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 jul 2020, 10:11

"Mist" wordt in het Hoogduits ook veel gebruikt als iets fout loopt en je niet meteen "Scheisse" wilt zeggen. "Ah, so ein Mist!" Maar dat wordt zo natuurlijk door de ASFiNAG niet bedoeld, al kan het ook "Mist" zijn, als mensen hun rommel op straat gooien. Een dubbele betekenis dus! :lol:

"Mistkübel" zal wel een typisch Oostenrijkse uitdrukking zijn, heb het zelf ook nog nooit langs zien komen, al had ik meteen geweten wat ermee bedoeld wordt. "Müllplatz" is gewoon Hoogduits, daar is m.i. niks Oostenrijks aan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 jul 2020, 10:37

Het woord Mist kon ik nog wel plaatsen, ja. Ken het inderdaad vooral in de context die je beschreef (meer figuurlijk afval dan letterlijk). Maar de Kübel voor ton had ik niet paraat. Ik ken toch bovenal het woord Tonne daarvoor, en dan weet ik niet of dit eerder dialect is, breed bekend synoniem of toch net iets anders.

Sowieso kun je tussen Nederlands en Duits wel eens in lichte verwarring raken bij de woorden die omschrijven waar je dingen in doet. Dose voor blik, Kiste voor krat, uiteraard Tasse voor kopje. Daar hebben woorden met dezelfde herkomst in de twee talen een net verschillende betekenis gekregen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 jul 2020, 10:51

^^
"Kübel" wordt in het Alemannisch vaak gebruikt voor een emmer of deels (kleine) container / kliko. Maar het klopt inderdaad dat het Nederlands en Duits verradelijk zelfde woorden hebben met een hele andere betekenis. Andere bekende voorbeelden zijn: Doof, Schlimm of een uitdrukking als "Kommen Sie klar?" :lol: In het Duits een hele normale vraag.

Soms denk ik ook wel dat een geheel nieuwe taal leren makkelijker is als een taal die redelijk wat op elkaar lijkt, maar alsnog met geheel andere betekenissen en verschillen.
Pino schreef: ma 27 jul 2020, 10:37Kiste voor krat
Een krat (bier) wordt toch meer een "Bierkasten" of (als je het algemeen hebt over een krat met drank) "Getränkekasten" genoemd. "Kiste" kan wel, maar is niet zo gebruikelijk. "Kiste" heeft overigens ook meerdere betekenissen. Zo betekend "Kiste" ook dat iemand een dikke buik heeft. :lol: Met het woord "Kasten" heb je minder last van dubbele betekenissen.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 27 jul 2020, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 jul 2020, 10:54

^^ Zie je, daar heb je het al. Mijn Duits wordt door Duitsers altijd echt wel geprezen, maar op dit gebied heb ik het altijd moeilijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 jul 2020, 11:17

^^
Dat soort dingen maakt je toch sympatisch. ;) Je zegt in principe niks fouts, maar het komt dan toch soms 'fout' of grappig over. In het begin had ik daar in Duitsland ook vaak last van. En dan komt het uiteraard ook nog een beetje op de regio aan. Sommige Hoogduitse woorden zijn in NRW erg gebruikelijk, maar in BaWü bijv. niet, of juist andersom, zonder het nu over dialecten te hebben. En als je dan met woorden komt die in de betreffende regio niet zo gebruikelijk zijn, al is het in inpricipe correct Duits, dan kan je ook nog wel eens zo hier en daar grappig overkomen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 jul 2020, 11:32

^^ Sympathiek, Herr Doktor 8-)

In mijn Heidelbergse jaar (alweer bijna 20 jaar terug) nam ik allerlei woorden van locals over, om er pas later achter te komen dat die sterk regionaal gekleurd waren of eerder spreek- dan schrijftaal. Waar het om echte fouten in mijn Duits ging: het leverde nog wel eens wat „ach Du Holländer“-opmerkingen op. Maar meestal eerder bewondering en je kon in HD wel weer wat potjes breken door te vertellen dat dat het enige is dat Nederlanders en Schwaben met elkaar delen: niet fatsoenlijk Duits kunnen spreken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jul 2020, 11:59

SnarfFlevoland schreef: ma 27 jul 2020, 10:11 "Mist" wordt in het Hoogduits ook veel gebruikt als iets fout loopt en je niet meteen "Scheisse" wilt zeggen. "Ah, so ein Mist!"
In die betekenis ook wel wat bekender geworden door F1-coureur Sebastian Vettel, die vorig jaar over zijn boordradio na een crash met zijn teamgenoot Charles Leclerc riep: Mein Gott, muss dass sein! So ein Bockmist aber auch! Men vond het toen nodig om het woordje Bockmist weg te bliepen, wat weer vragen opleverde aan Vettel wat hij precies had gezegd. Die was uiteraard weer verbaasd dat Bockmist was weggebliept, want er zijn toch wel ergere krachttermen in het Duits te bedenken. ;)

Een filmpje van het incident, met het geluid van de boordradio erbij (maar met Bockmist dus weggebliept) om het gebruik van dit woord even in een context te zetten:
Link
"Mistkübel" zal wel een typisch Oostenrijkse uitdrukking zijn, heb het zelf ook nog nooit langs zien komen, al had ik meteen geweten wat ermee bedoeld wordt. "Müllplatz" is gewoon Hoogduits, daar is m.i. niks Oostenrijks aan.
Müllplatz lijkt mij voor veel meer mensen duidelijk, en had naar mijn mening op die DRIP boven de Autobahn ook prima gebruikt kunnen worden.
Pino schreef: ma 27 jul 2020, 10:37Sowieso kun je tussen Nederlands en Duits wel eens in lichte verwarring raken bij de woorden die omschrijven waar je dingen in doet. Dose voor blik, Kiste voor krat, uiteraard Tasse voor kopje. Daar hebben woorden met dezelfde herkomst in de twee talen een net verschillende betekenis gekregen.
Kist voor krat wordt in Nederland ook wel gebruikt in Nedersaksische dialecten (in het Twents kun je prima "twee kisten bier" zeggen), tas voor kopje is ook niet vreemd (in Vlaanderen, maar ook bv. in Limburg).
Pino schreef: ma 27 jul 2020, 10:54 ^^ Zie je, daar heb je het al. Mijn Duits wordt door Duitsers altijd echt wel geprezen, maar op dit gebied heb ik het altijd moeilijk.
Bij mij idem dito, toen ik een tijdje veel voor werk in Hamburg was waren ze maar wat blij met hoe goed mijn Duits was. Maar meer regionaal taalgebruik blijft altijd lastig, zeker als het niet je moedertaal is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 jul 2020, 12:15

Coen Tunnel schreef: ma 27 jul 2020, 11:59 Kist voor krat wordt in Nederland ook wel gebruikt in Nedersaksische dialecten (in het Twents kun je prima "twee kisten bier" zeggen), tas voor kopje is ook niet vreemd (in Vlaanderen, maar ook bv. in Limburg).
Kisten wordt ook wel gebruikt voor een stel (leger)laarzen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 27 jul 2020, 12:15

Coen Tunnel schreef: ma 27 jul 2020, 11:59 /i] Men vond het toen nodig om het woordje Bockmist weg te bliepen, wat weer vragen opleverde aan Vettel wat hij precies had gezegd. Die was uiteraard weer verbaasd dat Bockmist was weggebliept, want er zijn toch wel ergere krachttermen in het Duits te bedenken. ;)
Formula One Group is zeer precair als het om zulke dingen gaat, want ze krijgen gedoe met hun afnemers (de lokale media met uitzendrechten) als grove taal uiteindelijk tot een boete van de toezichthouder leidt, of nog erger tot algemene ophef. Men moet natuurlijk wel geld kunnen blijven verdienen, dus kiest men liever voor een iets te strenge censuur.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 27 jul 2020, 12:24

Coen Tunnel schreef: ma 27 jul 2020, 11:59 want er zijn toch wel ergere krachttermen in het Duits te bedenken. ;)
Op de middelbare school had ik Duits van een Duitser. En ook nog één met behoorlijk wat humor. En daarvan heb ik inderdaad wat leuke krachttermen geleerd.

(en hij leerde dan ook weer van ons dat 'kielhalen' hetzelfde is in het Duits en Nederlands toen hij dreigde een hele onrustige klas te kielhalen :) )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 jul 2020, 12:27

Coen Tunnel schreef: ma 27 jul 2020, 11:59 Men vond het toen nodig om het woordje Bockmist weg te bliepen, wat weer vragen opleverde aan Vettel wat hij precies had gezegd. Die was uiteraard weer verbaasd dat Bockmist was weggebliept, want er zijn toch wel ergere krachttermen in het Duits te bedenken.
Dat is inderdaad opmerkelijk, in het Duits is dat totaal geen erge krachtterm. Sterker nog: Eigenlijk is "Bockmist" erg netjes. "Scheiße" is daarbij al minder netjes, maar ook nog vrij normaal. Een voordeel: Uit "Scheisse" kan je makkelijk "Scheibenkleister" maken. Dat doe ik ook wel eens als je al met "Schei..." begonnen bent en bij een klant toch nog netjes wilt blijven. :dyn_hyp:
Coen Tunnel schreef: ma 27 jul 2020, 11:59 Maar meer regionaal taalgebruik blijft altijd lastig, zeker als het niet je moedertaal is.
Dat klopt inderdaad, het 'echte' zuivere Hoogduits hoor je in Duitsland maar betrekkelijk weinig. Elke regio heeft wel z'n eigen begrippen, spreekwoorden, of stopwoordjes (los van echte dialecten) dat alles voor Hoogduits door kan gaan.
Pino schreef: ma 27 jul 2020, 11:32 Sympathiek, Herr Doktor
Ja, ik geloof eerder, dat ik aan m'n Nederlands moet werken. :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 28 jul 2020, 22:45

Pino schreef: ^^ Sympathiek, Herr Doktor 8-)

In mijn Heidelbergse jaar (alweer bijna 20 jaar terug) nam ik allerlei woorden van locals over, om er pas later achter te komen dat die sterk regionaal gekleurd waren of eerder spreek- dan schrijftaal. Waar het om echte fouten in mijn Duits ging: het leverde nog wel eens wat „ach Du Holländer“-opmerkingen op. Maar meestal eerder bewondering en je kon in HD wel weer wat potjes breken door te vertellen dat dat het enige is dat Nederlanders en Schwaben met elkaar delen: niet fatsoenlijk Duits kunnen spreken.
Ik heb dan een jaar in Zwitserland gewoon in een Engelstalig bedrijf. Heel handig als leeftijdsgenoten dan weer vinden dat je Zwitserduits zou moeten praten. En nu zit ik dan weer in Friesland. Heel goed voor mijn taalvaardigheid: ik kan nu dingen zeggen en schrijven die in alle talen fout zijn :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 aug 2020, 16:54

De B179 (Fernpassstraße) gaat ter hoogte van Nassereith volgende week in beide richtingen helemaal dicht vanwege dringend onderhoud aan de tunnel bij Nassereith. De weg is van dinsdag 11 augustus tot en met vrijdag 14 augustus dicht.

https://www.tirol.gv.at/meldungen/meldu ... assereith/

Er is geen geschikte lokale omleiding. Onderstaande foto is de oude passage door Nassereith. Men is nog bezig met het uitwerken van een grootschalige omleiding voor doorgaand verkeer, dat zal minimaal wel via Hahntennjoch of Garmisch-Partenkirchen zijn, met het echte transitverkeer via de A12 naar Kufstein en daar Duitsland in. Om die omleiding in te zetten is echter samenwerking met Duitsland nodig.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 aug 2020, 10:26

De B179 bij Nassereith is sinds vanochtend dicht. Het verkeer wordt via Kufstein omgeleid. Alleen bestemmingsverkeer mag Nassereith in, dit wordt ter plekke gecontroleerd. Iedereen die niet kan aantonen in Nassereith te moeten zijn wordt teruggestuurd en dan mag je dus terugrijden over de Fernpass naar Duitsland.

Bei den Baumaßnahmen wird Material vom Dach der Galerie entfernt, um dieses zu entlasten. Darüber hinaus wird ein Überwachungssystem installiert. Dadurch werden frühzeitig Bewegungen im Bereich der Risse erkennbar, sodass Sofortmaßnahmen eingeleitet werden können. Derzeit ist ein langfristiges Sanierungskonzept des Landes in Arbeit.

Dat klinkt wel serieus...

De tunnel dateert van 1994, zo oud is die dus niet.

Afbeelding

peter51
stadsweg

Bericht door peter51 » di 11 aug 2020, 14:50

De ORF meldde afgelopen weekend al dat de route per direct afgesloten was.
Er was een grote scheur ontdekt in de tunnel/galerij.
Ze gaan nu een bewakingssysteem aanbrengen om te controleren of die scheur groter word.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 13 aug 2020, 11:43

Een paar foto's van de bergpas Staller Sattel, de afdaling naar het Defereggental aan de zuidkant van de Hohe Tauern.

Dat is hier: https://www.openstreetmap.org/?mlat=46. ... 77/12.1999

De weg is aan Oostenrijkse zijde aanzienlijk beter dan aan de Italiaanse zijde. De Italiaanse zijde is dermate smal dat er alternerend verkeer is aan de kant van Südtirol

Afbeelding
Staller Sattel 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Staller Sattel 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Staller Sattel 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Staller Sattel 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Staller Sattel 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Staller Sattel 08 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 sep 2020, 18:28

Asfinag heeft wat cijfers over de reisdagen in de zomer gepubliceerd;

* 10,6% minder verkeer in juli en augustus
* 22% minder verkeer op de A10 (Tauern) en 17% minder op de A9 (Pyhrn) en A13 (Brenner) op zaterdagen
* 10% minder files, grote uitzondering was de A11 voor de Karawankentunnel waar veel meer file stond vanwege de Sloveense grenscontroles.

https://www.asfinag.at/ueber-uns/newsro ... nd-august/

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 23 sep 2020, 8:25

Je zou verwachten dat de afname aan verkeer groter zou zijn.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 27 nov 2020, 9:40

Een algemene Oostenrijk mededeling. Per 1 januari 2021 zal er geen Fucking meer zijn. Het is dan Fugging. De inwoners van het dorp in de buurt van Salzburg zijn het zat dat hun plaatsnaamborden steeds worden gestolen. Het dorp telt ongeveer 100 inwoners en kreeg in de loop der jaren veel aandacht door zijn naam. Geen betekenis in het Duits maar verder zal ik niets meer hoeven zeggen. :p

Om die reden kwamen grote scharen mensen naar het dorp om met een plaatsnaambord op de foto te gaan. In een poging de diefstal van de komborden te voorkomen, probeerde de gemeente eerder de borden te beveiligen door het gebruik van extra schroeven en beton, maar dat mocht niet baten. De geplaagde bevolking drong al jaren aan op een naamswijziging. Die er nu dus komt.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 27 nov 2020, 10:02

Maar veel ondernemers zijn daar juist niet blij mee.

Autosnelwegen.net

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 27 nov 2020, 10:07

^^
Laat me raden: de fabriek van plaatsnaamborden? :dyn_hyp: :duck:
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 27 nov 2020, 10:22

De horeca, de souvenirwinkels, de supermarkt die vreemde bezoekers krijgt. De wereld kent al met al honderden plaatsen die in een andere taal iets schunnigs betekenen. Ik kon wel lachen om het plaatsje Kut ergens in de Kaukasus. Soms trouwens ook in eigen taal, bijvoorbeeld het Franse Vatan. Nu Fucking “gesneuveld” is, komt er vast wel een nieuw bedevaartsoord voor Engelstaligen op jacht naar een schunnige plaatsnaam. Ergens heb je ook wel met deze Oostenrijkers te doen, want het zal niet het leukste soort toeristen zijn dat hier lollig komt doen. Ik begreep dat er ook stelletjes naakt met het plaatsnaambord op de foto gingen; dat wordt op een gegeven moment toch wat hinderlijk in je dagelijkse leven.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 27 nov 2020, 10:23

T-hijs schreef: vr 27 nov 2020, 10:07 Laat me raden: de fabriek van plaatsnaamborden?
Sowieso van de brouwer van het lokale lichte (=Hell) bier.

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 27 nov 2020, 13:57

De S5 bij Krems is gerenoveerd. Dit is een klein stukje 2x2 op wat verder een enkelbaans autoweg is. Er is een brug over de haven van Krems die wel rigoureus aangepakt is, de hele landhoofden zijn kennelijk vervangen. En dat allemaal in 7 maanden tijd.

Afbeelding

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 27 nov 2020, 14:02

^^ De vraag is waarom in vredesnaams een groot deel van het landhoofd vervangen moest worden. Achterstallig onderhoud van de voegen met als gevolg lekkende voegen en strooizout over de betonwand, waardoor strooizout de wapening teveel aangetast heeft, enz?

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » vr 27 nov 2020, 15:24

@ Palance, (als laatste off-topic bericht, gezien we hier op het wegen en verkeer forum zijn): klopt. Alleen het wordt nu in Hartmannsdorf bij Chemnitz in Sachsen gebrouwen. Tussen 2011 en 2013 bij Privatbrauerei Waldhaus gelegen in het Zwarte Woud aan de B500 (Weilheim).

Insider info in het Duits:
SPOILER: TOON

Der Name des Bieres Fucking Hell ist nach der österreichischen Ortschaft Fucking (früher Fugging) benannt. Der Biername setzt sich zusammen aus dem Ort der ursprünglichen Brauerei in Österreich nahe Salzburg und der Bierart Hell (einer Münchner Brauart), was auf englisch allerdings ein echtes Schimpfwort, wie "Verdammte Hölle" hergibt. Deswegen wurde diese Namensgebung auch ürspünglich durch das Europäische Markenamt (HABM) ablehnt. Am 28. März 2010 wurde dieser Biername dann doch genehmigt und damit auch weltweit verkauft. Passend dazu greift auf dem Bier-Etikett ein Engel nach dem Bart des Teufels.
Fucking heette dus vroeger al Fugging. Terug naar toen...

Bron

@Pino: zie ook de foto van Coen Tunnel in de Armenië draad. ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 27 nov 2020, 17:21

GuteFahrt schreef: vr 27 nov 2020, 15:24@Pino: zie ook de foto van Coen Tunnel in de Armenië draad. ;)
ik kwam hier niet zomaar op ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2020, 18:03

Pino schreef: vr 27 nov 2020, 10:22 De horeca, de souvenirwinkels, de supermarkt die vreemde bezoekers krijgt. De wereld kent al met al honderden plaatsen die in een andere taal iets schunnigs betekenen. Ik kon wel lachen om het plaatsje Kut ergens in de Kaukasus. Soms trouwens ook in eigen taal, bijvoorbeeld het Franse Vatan. Nu Fucking “gesneuveld” is, komt er vast wel een nieuw bedevaartsoord voor Engelstaligen op jacht naar een schunnige plaatsnaam.
Tijd voor een tripje naar Frankrijk. Hier bijvoorbeeld. Of deze plaats.

Maar ook in Engelstalig gebied kan men er wat van en kun je naar Shitterton, Cockermouth, Thong, Muff en Cum, alsmede vele andere plaatsen met een schunnige naam. Zelfs op de Orkneys kun je nog terecht in Twatt:

Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 27 nov 2020, 18:30

Coen Tunnel schreef: vr 27 nov 2020, 18:03
Pino schreef: vr 27 nov 2020, 10:22 De horeca, de souvenirwinkels, de supermarkt die vreemde bezoekers krijgt. De wereld kent al met al honderden plaatsen die in een andere taal iets schunnigs betekenen. Ik kon wel lachen om het plaatsje Kut ergens in de Kaukasus. Soms trouwens ook in eigen taal, bijvoorbeeld het Franse Vatan. Nu Fucking “gesneuveld” is, komt er vast wel een nieuw bedevaartsoord voor Engelstaligen op jacht naar een schunnige plaatsnaam.
Tijd voor een tripje naar Frankrijk. Hier bijvoorbeeld.
He’s going to Die is ook wel een klassieker :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2020, 18:47

Deze in Noorwegen blijft ook mooi, het goederendepot op het station van Hell:

Afbeelding