Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » wo 26 aug 2020, 23:43

Volgens het RVV klopt dat. Maar volgens de programmering wil je dat een langzame voetganger bij groen-knipper niet meer aan de oversteek begint. Een snelle voetganger lukt dat nog wel, en die zal dat ook doen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » do 27 aug 2020, 14:26

Seat Ibiza schreef: di 25 aug 2020, 17:17 ^^
Dat is in Nederland nog steeds het geval :idea:
Bij mijn weten is dat nergens in onze wegcode opgenomen. Ik heb ook eens gezocht achter wetgeving rond voetgangersverkeerslichten maar kom previes enkel Nederlandse wetgeving tegen.

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Bart217 » do 27 aug 2020, 18:54

mavas schreef: wo 26 aug 2020, 17:10 En de ontruimingstijd moet dan voldoende lang zijn, zodat die langzame oversteker het einde van de oversteek kan halen zonder overreden te worden.
En de snelle voetganger die tot einde groen knipperen oversteekt, moet de oversteek ook halen uiteraard. Pas bij begin rood begint de ontruimingstijd. De ontruimingstijd is dus eigenlijk berekend op basis van de snellere voetganger, omdat de langzame voetganger tijdens groen knipperen niet meer hoort over te steken. De langzame voetganger heeft dus minimaal de groenknippertijd + de ontruimingstijd de tijd om veilig over te steken.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » ma 07 sep 2020, 22:48

In Sint-Niklaas heb ik dit nieuwe verkeerslicht gespot met oranje knipperlicht voor rechtsafslaand fietsverkeer:
Afbeelding

Met dus een oranje knipperlicht om fietsverkeer legaal rechtsaf te laten slaan bij rood licht. Het lijkt erop dat AWV deze knipperlichten op grote schaal aan het uitrollen is op gewestwegen. In dit geval werd het verkeerslicht speciaal hiervoor aangepast.

Alleen vraag ik me oprecht nog steeds af wat de meerwaarde is tov het gekende bord B23:
Afbeelding

Je zou denken dat dit bord plaatsen veel goedkoper is dan het verkeerslicht uitrusten met zo'n extra knipperlicht. Ik begrijp ook niet waarom men nu twee systemen naast elkaar laat bestaan ipv te kiezen voor 1 duidelijk systeem.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Seat Ibiza » di 08 sep 2020, 10:27

Alfa schreef: ma 07 sep 2020, 22:48 Alleen vraag ik me oprecht nog steeds af wat de meerwaarde is tov het gekende bord B23
In Nederland bestaan vergelijkbare oplossingen. Een 'verschijnlantaarn' en vaste borden die het voor fietsers toestaan legaal door rood rechtsaf te gaan. Het voordeel van de lantaarns is dat deze ook uit kunnen gaan, meestal als kruisende voetgangers groen licht hebben. Fietsers moeten in dat geval wel wachten voor rood licht. Ik neem aan dat hetzelfde gebeurt bij de oranje knipperlichten in België.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » di 08 sep 2020, 11:05

En daarnaast is het Belgische verkeersbord volstrekt onduidelijk voor niet-Belgen. Eigenlijk is dat bord niet intuïtief, dus daar zou je eigenlijk een andere versie van willen zien die meer duidelijkheid geeft.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door boe! » di 08 sep 2020, 11:19

Blijkbaar geldt dat bordje alleen voor baanwielrenners: een racefiets met dichte wielen. Dat verkeerslicht heeft al wat meer weg van een 'normale' fiets.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » di 08 sep 2020, 16:47

mavas schreef: di 08 sep 2020, 11:05 En daarnaast is het Belgische verkeersbord volstrekt onduidelijk voor niet-Belgen. Eigenlijk is dat bord niet intuïtief, dus daar zou je eigenlijk een andere versie van willen zien die meer duidelijkheid geeft.
Het probleem met dit bord is ook dat het bord :B6: een specifieke vorm heeft zodat het van de achterkant af ook herkenbaar is en kruisend verkeer er de voorrangssituatie uit zou kunnen afleiden.

Nu zo'n driehoekig bord met de punt naar beneden voor compleet andere doeleinden gebruikt wordt heb je dat niet meer. Het kan verwarrend werken en de betekenis van het bord is niet in één oogopslag duidelijk. Het is eigenlijk een slecht verkeersbord.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » di 08 sep 2020, 18:36

mavas schreef: di 08 sep 2020, 11:05 En daarnaast is het Belgische verkeersbord volstrekt onduidelijk voor niet-Belgen. Eigenlijk is dat bord niet intuïtief, dus daar zou je eigenlijk een andere versie van willen zien die meer duidelijkheid geeft.
Het bord blijkt ook in Frankrijk te bestaan, ik ben het wel met je eens dat het een volstrekt onduidelijk en verwarrend ontwerp betreft.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » di 08 sep 2020, 20:14

Ik reed zaterdag op de Blaak in Rotterdam en merkte toen pas op dat hier een twee- ipv driekleurig licht staat (er heeft ooit wel een driekleurig licht gestaan). Eigenlijk viel het me pas op doordat het gele licht aansprong net toen ik langsreed (ik rij hier niet zo vaak langs).
Normaal gesproken zie je dit soort lichten in Rotterdam bij bruggen of kruisende trams, maar dat is er niet in deze rijrichting. Wel liep de linksaffer verderop richting Willemsbrug vol, dus ik dacht daarna aan een doseerlicht.
Omdat er (vanuit beide richtingen) ook voor fietsers op het parallellopende fietspad zo’n licht staat zal dat het denk ik niet zijn. Er is wel een zijweg van rechts op die plek vanaf de Binnenrotte, maar ik heb er niet op gelet of daar iemand stond te wachten. Bovendien zou je dan toch een driekleurig licht verwachten dat dus blijkbaar vervangen is door een tweekleurig licht.

(Edit: op Streetview is toch te zien dat vanaf de zijweg toch een driekleurig licht staat).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Mark » di 08 sep 2020, 21:37

Lijkt beetje op een oplossing zoals je die in Duitsland wel vaak ziet. Verkeerslichten bij fiets/voetgangeroversteken die pas activeren als hij/zij op de knop drukt.

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door playertwo » wo 09 sep 2020, 20:08

^^ klopt, maar in Nederland zie je die bijvoorbeeld nog wel eens bij een uitrit voor hulpdiensten langs een provinciale weg.
Voorbeelden zijn de N325 bij Beek of de N227 bij Langbroek.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » wo 09 sep 2020, 23:03

Alfa schreef: di 08 sep 2020, 18:36
mavas schreef: di 08 sep 2020, 11:05 En daarnaast is het Belgische verkeersbord volstrekt onduidelijk voor niet-Belgen. Eigenlijk is dat bord niet intuïtief, dus daar zou je eigenlijk een andere versie van willen zien die meer duidelijkheid geeft.
Het bord blijkt ook in Frankrijk te bestaan, ik ben het wel met je eens dat het een volstrekt onduidelijk en verwarrend ontwerp betreft.
Net om die reden heeft men in Vlaanderen toch altijd geweigerd om het bord in voege te laten treden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » do 10 sep 2020, 14:51

playertwo schreef: wo 09 sep 2020, 20:08 ^^ klopt, maar in Nederland zie je die bijvoorbeeld nog wel eens bij een uitrit voor hulpdiensten langs een provinciale weg.
Voorbeelden zijn de N325 bij Beek of de N227 bij Langbroek.
Niet alleen langs provinciale wegen, maar ook gewoon bibeko. In Zwolle had je het bij de brandweerkazerne aan de Harm Smeengekade (inmiddels verdwenen), en nog steeds bij de brandweerkazernes aan de Middelweg en Marsweg.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » do 10 sep 2020, 14:54

Ik zie zo'n oplossing eigenlijk alleen nog maar bij brandweerkazernes maar ook bij de beweegbare bruggen in Rotterdam. Vandaar dat het me verbaase dit 'midden in de stad' tegen te komen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » do 10 sep 2020, 15:53

Palance schreef: di 08 sep 2020, 20:14 Ik reed zaterdag op de Blaak in Rotterdam en merkte toen pas op dat hier een twee- ipv driekleurig licht staat (er heeft ooit wel een driekleurig licht gestaan). Eigenlijk viel het me pas op doordat het gele licht aansprong net toen ik langsreed (ik rij hier niet zo vaak langs).
Normaal gesproken zie je dit soort lichten in Rotterdam bij bruggen of kruisende trams, maar dat is er niet in deze rijrichting. Wel liep de linksaffer verderop richting Willemsbrug vol, dus ik dacht daarna aan een doseerlicht.
Omdat er (vanuit beide richtingen) ook voor fietsers op het parallellopende fietspad zo’n licht staat zal dat het denk ik niet zijn. Er is wel een zijweg van rechts op die plek vanaf de Binnenrotte, maar ik heb er niet op gelet of daar iemand stond te wachten. Bovendien zou je dan toch een driekleurig licht verwachten dat dus blijkbaar vervangen is door een tweekleurig licht.

(Edit: op Streetview is toch te zien dat vanaf de zijweg toch een driekleurig licht staat).
Hij is zelfs in actie te zien op streetview
Svenlo

Jutter
dorpsstraat
Berichten: 177
Lid geworden op: wo 08 feb 2017, 0:48
Locatie: Den Helder

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Jutter » vr 27 nov 2020, 12:22

Dit kruispunt is onlangs aangepast, je mag er niet meer rechtsaf en er zijn iVRI's geïnstalleerd. Nu hebben de lampen deze vorm, vond het wel een bijzondere vorm.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » vr 27 nov 2020, 12:24

Daar zijn er wel meer van (er zijn/waren er een paar in Spijkenisse), maar voor Nederland is het inderdaad best bijzonder.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » vr 27 nov 2020, 14:11

Jutter schreef: vr 27 nov 2020, 12:22 Dit kruispunt is onlangs aangepast, je mag er niet meer rechtsaf en er zijn iVRI's geïnstalleerd. Nu hebben de lampen deze vorm, vond het wel een bijzondere vorm.

Afbeelding
Dat soort sjablonen zijn verboden in Nederland volgens de Regeling verkeerslichten.
Alternatief is een volle lens.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Hensepens » vr 27 nov 2020, 18:32

^^ dan dat gaarnevook de gemeente Haarlemmermeer melden. Zie hier in Hoofddorp.

https://maps.app.goo.gl/Ggo86cz7pRkpyVr97

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » do 17 dec 2020, 12:07

Ik dacht eerst dat dit een geintje was, maar ik heb later meer van dit soort stickers gezien, dus misschien is de gemeente toch flink aan het plakken geslagen?
Afbeelding

(Jammer alleen dat je deze knoppen vrijwel niet met je elleboog kunt indrukken, want deze steken niet uit)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Davy » do 17 dec 2020, 12:43

In Vlaanderen hangen aan veel verkeerslichten ook dergelijke stickers. Dat dit niet altijd werkt met dikke jas aan op van die drukknoppen die op warmte reageren is een detail natuurlijk [emoji14] .

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Santaarnpaal » do 17 dec 2020, 12:56

Als het officiële stickertjes zijn is de kwaliteit wel bedroevend als de zwarte "inkt" nu al loslaat.
In begin van de corona toen ik nog in Rotterdam woonde geprobeerd dat te doen wat volstrekt onmogelijk was. Gelukkig is met toen daar snel over gegaan naar een systeem wat het drukken op de knopjes niet meer nodig was.
Even niks

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » do 24 dec 2020, 18:02

Santaarnpaal schreef: do 17 dec 2020, 12:56 Gelukkig is met toen daar snel over gegaan naar een systeem wat het drukken op de knopjes niet meer nodig was.
Die stickers zijn er ook nog wel

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart217
verkeersader
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Bart217 » do 24 dec 2020, 18:19

^^ dat zijn ook de officiële stickers. Die elleboogstickers niet...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door MaartenE » do 24 dec 2020, 19:23

Ben wel blij dat ze melden dat het Rotterdamse verkeerslichten zijn.
Heb ik zo vaak, ben ik in Rotterdam, sta ik opeens op een Zoetermeers kruispunt.. /s
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Durashift » zo 03 jan 2021, 0:12

Heb ik van het weekend nu iets unieks gezien?
Een (ik weet de officiële term er niet voor) paal met een drukknop, speciaal voor bromfietsers, om de vri een signaal te geven dat er een gemotoriseerde 2 wielen wacht die maximaal 45 km/h mag rijden op de rijstroken voor motorvoertuigen binnen de bebouwde kom.

https://www.google.nl/maps/@52.9556612, ... 312!8i6656

Overigens ben ik hier finaal, onbewust, als voetganger door rood gelopen. Want tja.. de drukknop voor voetgangers zit zo lekker in het verlengde van het trottoir gemonteerd (niet..). :(

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » zo 03 jan 2021, 10:30

Ik weet niet of het uniek is, maar ik begrijp niet waarom die paal er staat. Normaal gesproken wordt al het verkeer wel gedetecteerd door de lussen onder de klinkers.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » zo 03 jan 2021, 10:34

Voor brommers kende ik 'm nog niet maar voor fietsers is deze in mijn woonplaats een bekende.
Svenlo

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » zo 03 jan 2021, 11:26

mavas schreef: zo 03 jan 2021, 10:30 Ik weet niet of het uniek is, maar ik begrijp niet waarom die paal er staat. Normaal gesproken wordt al het verkeer wel gedetecteerd door de lussen onder de klinkers.
Maar dat werk toch met metalen voorwerpen, dus voertuigen? Veel scooters zijn vooral plastic en ook aluminium fietsen worden niet gedetecteerd. Dacht ik :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie