Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Re: RE: Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Davy » do 20 okt 2016, 15:15

Wimpie25 schreef:Zoals eerder besproken is het vooral een kwestie van gewenning en is er op technisch vlak weinig noodzaak voor het achtergrondschild op zich.
Hier ben ik het mee eens. Was even wennen in het begin toen Vlaanderen de LED-modellen plaatste zonder achtergrondschild, maar ik mis ze tegenwoordig niet meer. LED is helder en contrastrijk genoeg en de zwartgeel of zwartwit geverfde palen geven ook attentiewaarde genoeg.

Heb het al eens eerder gezegd: een LED-model zonder achtergrondschild is veel beter zichtbaar dan een gloeilampmodel met schilden.

Een ander voordeel van een verkeerslicht zonder achtergrondschild is dat het veel minder windvangers zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » do 20 okt 2016, 15:39

^^
Dat laatste is ook een voorname reden waarom in Vlaanderen schilden geschrapt zijn. Vooral die aan de hoge zweepmasten hingen, waren echte windvangers. Je zag het al eens voorkomen, een zweepmast die bij een storm alle kanten uitzwabberde.

Ik vind zelfs, door schilden enkel op de juiste plaatsen te gebruiken, je de attentiewaarde kan verhogen.

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 20 okt 2016, 16:49

Davy schreef:een LED-model zonder achtergrondschild is veel beter zichtbaar dan een gloeilampmodel met schilden.
Die opmerking heb ik hier al vele malen voorbij zien komen, maar daar is geen discussie over. Vraag is: is een LED-verkeerslicht met achtergrondschild beter zichtbaar dan een LED-verkeerslicht zonder achtergrondschild? Ik zeg volmondig "ja", en volgens mij is dit toch ook niet te ontkennen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 20 okt 2016, 17:00

Uit een blog van 2008:
Verkeerslichten zijn wettelijk vastgelegde verkeerstekens. Toch wordt veelvuldig geëxperimenteerd met het ontwerp. Voorbeelden van wildgroei zijn LED-verlichting en het daarbij verwijderen van de zonnekappen. Dat leek in eerste instantie mogelijk. Echter, bij sneeuwval bleek al snel dat de sneeuw door de geringe warmteontwikkeling van de LED-lampen niet smolt en het verkeerslicht niet meer zichtbaar was met alle gevaarlijke gevolgen van dien. Verder worden her en der achtergrondschilden verwijderd, ook al zijn die volgens de Regeling Verkeerslichten verplicht.
http://verkeerskunde.nl/blog/blog/verke ... 1049.lynkx
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2016, 17:06

Snelwegfreak schreef:Die opmerking heb ik hier al vele malen voorbij zien komen, maar daar is geen discussie over. Vraag is: is een LED-verkeerslicht met achtergrondschild beter zichtbaar dan een LED-verkeerslicht zonder achtergrondschild? Ik zeg volmondig "ja", en volgens mij is dit toch ook niet te ontkennen.
Het zal vast beter zichtbaar zijn. Mijn vraag is dan ook: is het altijd noodzakelijk?

Een van de functies was een verbeterde zichtbaarheid van de lampen toen er nog gloeilampen werden gebruikt. Nu er led wordt gebruikt valt het gloeilampargument weg. Blijft verbeterde zichtbaarheid in het algemeen over, en dan denk ik dat het niet altijd noodzakelijk zal zijn. Net als dat we niet elk verkeersbord op een knalgele achtergrond hoeven te plaatsen om beter zichtbaar te zijn.

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » do 20 okt 2016, 18:12

^^ Want verkeersborden hebben een rand, of dat nou een rode rand is of een witter bies etc. Dat maakt de verkeersborden zichtbaar.

Ik vind dat verkeerslichten nog gewoon achtergrondschilden moeten bevatten. Zo zijn ze beter zichtbaar, vooral in een stad.
Слава Україні

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 20 okt 2016, 19:31

Het is soms maar net wat je gewend bent. In Frankrijk heb ik nog nooit een achtergrondschild gezien.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 20 okt 2016, 21:51

Coen Tunnel schreef:Het zal vast beter zichtbaar zijn. Mijn vraag is dan ook: is het altijd noodzakelijk?
Niet altijd. Voor fiets- en voetgangerslichten niet. Bij de rest wel, vind ik. Waarom zou je iets achterwege laten dat een positief effect heeft op de herkenbaarheid en opvallendheid én sinds jaar en dag gewoon is? Dát lijkt mij totaal onnodig.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 20 okt 2016, 22:27

Kostenplaatje? Iets waar hier zo vaak op word gewezen in andere discussies...

En sinds de achtergrondschilden zijn verdwenen zie ik na een storm tenminste geen hoop gedraaide en dus onzichtbare verkeerslichten meer...

Het is puur wennen, omdat je voorheen nooit anders hebt gekend, was bij mij ook zo.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2016, 23:16

Snelwegfreak schreef:Waarom zou je iets achterwege laten dat een positief effect heeft op de herkenbaarheid en opvallendheid én sinds jaar en dag gewoon is?
Heeft het altijd een positief effect op de herkenbaarheid en opvallendheid? En dat iets sinds jaar en dag gewoon is lijkt me geen argument. Want met zulke argumentatie kun je elke ontwikkeling wel in twijfel trekken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 okt 2016, 23:22

Willem schreef:Het is soms maar net wat je gewend bent. In Frankrijk heb ik nog nooit een achtergrondschild gezien.
Klopt en dan zijn de palen daar - zoals in vrijwel alle landen - niet eens in een opvallend patroon gezet. Alles op terug neer op gewoonte en gebruiken. Zoals hier eerder aangegeven, het is niet omdat iets al sinds jaar en dag een gewoonte is, dat het niet voor interpretatie vatbaar mag zijn.

In de wegcode in België wordt een verkeerslicht trouwens nog steeds als een "ovaal met drie gekleurde lenzen" omschreven. Van het kleurenpatroon op de palen wordt dan weer niet gesproken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 okt 2016, 10:19

Wimpie25 schreef:Klopt en dan zijn de palen daar - zoals in vrijwel alle landen - niet eens in een opvallend patroon gezet.
Inderdaad, en dan experimenteren de Fransen ook nog eens veel meer met het design van de verkeerslichten. Zie bijvoorbeeld deze al wat oudere exemplaren.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 21 okt 2016, 10:36

^^
Voila, aan de ene kant ben ik enorme voorstander van uniformiteit, aan de andere kant mag er ook al eens geëxperimenteerd worden met iets wat een impact heeft op het leven van een gehele samenleving. Buiten de kleuren van de palen was er tot de komst van LED in 2010 al 40 jaar niets meer gewijzigd aan het ontwerp van de verkeerslichten in Vlaanderen.

Behoudens enkele vreemde uitzonderingen natuurlijk,zoals de klassieker op de grens bij Hulst. Nederlandse palen, Vlaams kleurtje, een vreemd soort lantaarns en een raar geel geval aan de Nederlandse kant.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 okt 2016, 11:08

^^ Letterlijk en figuurlijk een grensgevalletje. ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » vr 21 okt 2016, 11:29

^^
De rotonde die er vandaag ligt, zet de traditie trouwens in alle eer verder ;)
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 21 okt 2016, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » vr 21 okt 2016, 13:57

^^ Is dat niet die rotonde waar het Belgisch wegnummer op de Nederlandse handwijzers staat?
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » za 22 okt 2016, 13:20

Schenker schreef:
feitelijk schreef:Goed, ik hoef er niet meer 11 minuten te wachten op een keertje groen, maardit is ook gek:
Link
Ja dat is zeker gek. Heb je dit na dit filmpje nog vaker meegemaakt dat het tweede (achterste) licht rood bleef? Dat wat je gezien hebt, zou op zo'n locatie nooit mogen gebeuren.

Verder ben ik benieuwd of je de afwikkeling van het verkeer op de George Hintzenweg beter vind sinds de wegwerkzaamheden op de Capelseweg klaar zijn.
Ja dit komt vaker voor. Gezien je username ben je daar lokaal wel bekend. De afwikkeling is beter maar ik word nog regelmatig gesneden door die gekke linksaf.
https://www.youtube.com/watch?v=ImlKhoZjbMs
Soms is er wel iemand die een doorgetrokken streep respecteert (2e in 8 jaar al!)
https://www.youtube.com/watch?v=uxavqWX5xuY
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Heavy User
zandpaadje

Duits stoplicht gezien in Nederland

Bericht door Heavy User » zo 23 okt 2016, 15:11

In Maastricht.
Foto volgt.

Aan de linkerrand van het stoplicht loopt een vertikele dunne lichtstreep. Deze verticale strip wordt oranje vlak voor het stoplicht
van rood op groen springt. Het Duitse systeem dus.

Weet iemand of deze stoplichten op meer plaatsen in Nederland staan en/of gaan komen. Ik waardeer het enorm, wanneer ik door Duitsland rijd.
Easy does it!

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Duits stoplicht gezien in Nederland

Bericht door Snelwegfreak » zo 23 okt 2016, 15:16

Niet echt het Duitse systeem, maar een van de varianten van een afteller waarmee ze al jaren in Nederland experimenteren. Het Duitse systeem is het branden van de rode en gele lens tegelijk, voordat de lantaarn groen toont. Wat jij gezien hebt is een wachttijdvoorspeller. In ieder geval in Groningen vind je deze:
Afbeelding

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » zo 23 okt 2016, 17:00

Het is onderdeel van het doseersysteem van Maastricht om het verkeer richting het centrum te kunnen sturen. Het is inderdaad hetzelfde model als bovenstaande foto van Snelwegfreak, toegepast naast de Vialis-VRI's. Ze staan op de belangrijke wegen richting de stad en staan meestal uit. Vanuit de verkeerscentrale in het gemeentehuis van Maastricht wordt dit geregeld.
Je hebt blijkbaar een inschakeling van het systeem gezien waarbij de wachttijdvoorspeller aanspringt en er redelijk lang over doet voordat de VRI weer op groen springt. Als het na een aantal auto's weer rood wordt, springt de wachttijdvoorspeller gewoon meteen aan.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 24 okt 2016, 9:37

Het Antwerpse is volgens mij de enige regio in Vlaanderen waar wachttijdindicatie op een erkentelijke schaal is uitgerold.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De fasen

Afbeelding

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 01 nov 2016, 12:52

Coen Tunnel schreef:Groot voordeel aan verkeerslichten in de VS en Canada is dat ze aan de overzijde van het kruispunt boven de weg hangen. Daardoor kun je ook pal voor de stopstreep het licht zeer goed zien (is in Nederland nog wel eens lastig; in België staat er vrijwel altijd ook een verkeerslicht aan de zijkant maar in Nederland zeker niet) en kun je tevens zien wat de kruisende richtingen hebben, en eventueel daarop anticiperen. Het is in het begin even wennen, maar ik vind het persoonlijk erg fijn.
In Australië heeft men er voor gekozen om op zeker te spelen, daar hangen ze zowel voor als na de kruising. Ik moet zeggen dat ik het erg prettig vind werken; die over de kruising zie je goed als je vooraan staat, die voor de kruising als je wat verder naar achter staat. Het kan echter wel verwarrend werken als de kruising groter is (meerdere rijstroken in meerdere richtingen). Doordat het puntstuk dan verder naar achteren ligt, krijg je het licht voor de overzijde ook vrij expliciet in beeld. Ik trof dat in Cairns niet erg lekker toen ik al zoekende rechtsaf sloeg, in mijn binnenspiegel een politiewagen zag en toen ineens een rood licht voor me opdoemde. Dat ik daardoor van schrik vol op de rem ging, werd me niet bepaald in dank afgenomen.

Voetgangerslichten werken 'down under' trouwens ook net even anders. Ze gaan zeer kort op groen, en vervolgens staan ze nog een tijdje op rood-knipper alvorens naar rood te gaan. Hetzelfde concept als in Nederland: niet meer beginnen met oversteken bij een knipperend licht, alleen is de kleur hier iets explicieter in het brengen van die boodschap. Groen knipper geeft toch een beetje de boodschap 'het kan nog net'.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 02 nov 2016, 2:13

Wimpie25 schreef:^^
Voila, aan de ene kant ben ik enorme voorstander van uniformiteit, aan de andere kant mag er ook al eens geëxperimenteerd worden met iets wat een impact heeft op het leven van een gehele samenleving. Buiten de kleuren van de palen was er tot de komst van LED in 2010 al 40 jaar niets meer gewijzigd aan het ontwerp van de verkeerslichten in Vlaanderen.
En dan? Waarom zou je geforceerd iets willen wijzigen dat goed werkt? Het verwijderen van de kap is een ordinaire besparingsoperatie die in een slechter ontwerp geresulteerd heeft daar er ingeboet is op zichtbaarheid. Dan kan je nog schermen met landen waar het nòg slechter gesteld is met zichtbaarheid, maar doet niets af van het feit dat het een negatieve evolutie betreft.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 23 nov 2016, 10:07

Dat alles in Helmond schots en scheef staat wisten we al. Maar dit slaat alles:
Afbeelding
Svenlo

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 23 nov 2016, 10:56

Een verkeerslicht voor menselijke kanonskogels. :rofl2:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » wo 23 nov 2016, 11:02

Nee joh, Helmonders zijn zulk steeklustig volk dat ze zelfs het verkeerslichtmannetje hebben neergestoken.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » wo 23 nov 2016, 12:11

Afrit13 schreef:Nee joh, Helmonders zijn zulk steeklustig volk dat ze zelfs het verkeerslichtmannetje hebben neergestoken.
Dat is Oss ;)
Helmonders zijn de kattenmeppers.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » wo 23 nov 2016, 13:05

^^ Hebben ze een kat tegen dat verkeerslicht aangemieterd dan? :rofl2:
Svenlo

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » wo 23 nov 2016, 13:08

---
Laatst gewijzigd door Afrit13 op ma 08 mei 2023, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » wo 23 nov 2016, 17:18

Ik ken die benaming bij Ossenaren, maar misschien geldt het voor heel Noord-Brabant ;)
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.