Eigenlijk wel, in plaats van de oranje fase brandden rood en groen tegelijkertijd. Voor de rest zagen de VRI's er net zo uit als vandaag, inclusief achtergrondschild vanaf de jaren 40. Soms vind je nog van die tweekleurige exemplaren in parkings en op privéterreinen.Wouter N14 schreef:Dus niet zoals we het vandaag kennen. En wat is een balishabaken?
Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
-
- 4x5 autosnelweg
Hier een mooi voorbeeld:Wouter N14 schreef:Dus niet zoals we het vandaag kennen. En wat is een balishabaken?

Tegenwoordig zie je in Nederland ook wel eens ledlampjes op een zebra of om het bord

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg

Knipperbol vind ik er een mooie Nederlandse term voor, we hebben ze hier niet zo lang en op grote schaal gekend als in NL. De meeste drukke voetgangersoversteekplaatsen buiten de kruispunten worden hier uitgerust met een knipperbaken onder de

http://hlnregiophotoprovider0.hln-cdn.b ... ?v=psmLD68
Verder vind ik het niveau nogal wisselend waarop voetgangersoversteekplaatsen in Vlaanderen worden gemarkeerd en gesignaleerd. Op kruispunten gaat het nog, het zijn altijd zebrapaden en men beschikt tegenwoordig vaker en vaker over een oproepknop.
Buiten kruispunten is het dikwijls schabouwelijk gesteld. Soms ziet het eruit zoals op onderstaande. Maar nog vaker betreft het niet meer dan een zebrapad met bijhorend bordje. Vaak nog op de weg aangebracht volgens bibekoproporties.

-
- 4x3 autosnelweg
Persoonlijk lijkt me de laatste afbeelding een tikkeltje te druk.
-
- Voorzitter
Knipperbol is ook gewoon de term die op Wikipedia gebruikt wordt:Wimpie25 schreef:
Knipperbol vind ik er een mooie Nederlandse term voor, we hebben ze hier niet zo lang en op grote schaal gekend als in NL.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Knipperbol
Wat betreft knipperbollen in Nederland:
- Knipperbollen werden in Nederland van 1957 tot 1962 geplaatst. In 1962 werd de Nederlandse wetgeving aangepast, zodat de automobilist voetgangers voor moet laten gaan op een zebra. Daarmee verdween de knipperbol uit het straatbeeld.
-
- Hoofdmoderator
De term "knipperbollen" wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt, ook door professionals. Men bedoelt dan echter voorwaarschuwingsseinen.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 2x4 autosnelweg
Vreemd, volgens de url is deze foto gesitueerd in Bornem. Maar ik ken een identieke situatie in Sint-Niklaas: https://www.google.be/maps/@51.1614751, ... 6656?hl=nlWimpie25 schreef:
-
- Voorzitter
-
- 2x2 autosnelweg
Knipperbollen kom je ook nog tegen in veel voormalige Britse gebieden. Hongkong is geen verrassing gezien die tot 2047 de Britse regelgeving blijven volgen maar bijvoorbeeld Singapore gebruikt ze ook in quasi identieke vorm. In Australië en Nieuw-Zeeland gebruikt men van Knipperbollen afgeleide signalisatie.
-
- Moderator
Ik heb het nog niet eerder gehoord of gelezen als aanduiding voor vws'en...Snelwegfreak schreef:De term "knipperbollen" wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt, ook door professionals. Men bedoelt dan echter voorwaarschuwingsseinen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg

'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 4x5 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Ik reed vandaag in Hilversum, op de Insulindeweg vlakbij het Mediapark. Daar zag ik het volgende verkeerslicht voor linksaf: https://www.google.nl/maps/@52.2341456, ... 312!8i6656
Weet iemand waar het vierde licht voor bedoeld is en wat er getoond wordt? Ik heb dit nog nooit in Nederland gezien.
Weet iemand waar het vierde licht voor bedoeld is en wat er getoond wordt? Ik heb dit nog nooit in Nederland gezien.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- verkeersader
Een afteller (die dan nu defect zou zijn)??
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
- expressweg
Het rechtsaflicht voor de tegenovergestelde richting heeft ook een vierde licht. Beide zijn tegelijkertijd ergens tussen februari 2011 en juli 2014 vervangen. In diezelfde periode is ook de Sumatralaan richting het mediapark verbreed naar 2 rijstroken. Misschien is het een waarschuwing dat beide richtingen groen hebben en dat je dus niet zomaar de andere rijstrook op kan rijden?
-
- 2x5 autosnelweg
Dat zou nog best wel eens een goede aanname kunnen zijn. Misschien brandt er dan een licht met 2 pijlen er in ofzo?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Voorzitter

-
- 2x2 autosnelweg
Een apart licht om te waarschuwen voor deelconflicten, da's toch te zot voor woorden?
-
- Voorzitter

Verschillende uitvoeringen van zo'n knipperlicht:
Zwolle: bord met waarschuwing en knipperlicht bij de voetgangerslichten in het midden; deelconflict met voetgangersoversteekplaats
Zwolle: aparte lamp om te waarschuwen voor deelconflict met voetgangers
Apeldoorn: apart knipperlicht om te waarschuwen voor deelconflict met fietsers en voetgangers
Zwolle: geen knipperlicht maar wel een waarschuwingsbord voor een deelconflict
-
- autoweg
Ik ken ze ook, uit Tilburg. Die waren er al toen ze nog dat model met die hoekige zonnekappen hadden. Die waren echter gecombineerd met een volle lens, en rechts naast het groene licht geplaatst. Volgens mij zijn ze er ook met "Rechtsaf (brom)fietsers vrij". Ik vraag me wel af hoe dat zit met die pijl-lens, ik meende dat die alleen gebruikt mocht worden als die richting daadwerkelijk conflictvrij is. Ik ken namelijk in Eindhoven een plek waarbij een voorsorteervak voor linksaf een volle lens heeft, omdat je daar een conflict hebt. Eindhoven is trouwens een plek waar regelingen met conflicten heel veel voorkomen, doet ook wel enigszins Belgisch aan met de 2x2 gelijkvloerse ringweg met parallelstroken.
-
- Voorzitter

-
- verkeersader
Maar als je een pijl hebt, kan er toch helemaal geen sprake zijn van een deelconflict? In het voorbeeld uit Eindhoven van Coen Tunnel zijn volle lenzen te zien, daar kan het dus wel, maar hier zou het niet moeten mogen.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
- Voorzitter

-
- expressweg
Bij dat voorbeeld van mavas in Hilversum is er ook geen sprake van een deelconflict, maar van een weefvak zonder blokmarkering. Het is dan belangrijk dat verkeer niet direct de andere rijstrook oprijdt, omdat je in elkaar's dode hoek zit.
-
- expressweg

-
- 2x5 autosnelweg
In andere steden hebben ze daar anders maling aan. Daar zie je steeds meer exclusieve regelingen met argumenten als "stimuleren fietsverkeer", "auto ondergeschikt aan fietser", veiligheid voorop, etc. Hierdoor ontstaan vaak files, die er vroeger niet waren.
Er zullen alleen meer deelconflicten bijkomen in Nederlandse steden als de ruimte beperkt blijft en het verkeer sterk gaat toenemen. Dat zie ik in veel steden nog niet zo snel gebeuren.
Er zullen alleen meer deelconflicten bijkomen in Nederlandse steden als de ruimte beperkt blijft en het verkeer sterk gaat toenemen. Dat zie ik in veel steden nog niet zo snel gebeuren.
-
- 4x5 autosnelweg
Sinds een aantal jaar moet in Zwitserland ook een waarschuwingsteken worden aangebracht volgens mij.Coen Tunnel schreef:Vanuit Belgisch oogpunt snap ik die opmerking. En eigenlijk vanuit elk ander oogpunt ook wel, want in de meeste landen zijn deelconflicten de normaalste zaak van de wereld. Maar in Nederland zijn deelconflicten relatief zeldzaam, in veel plaatsen komen ze niet of nauwelijks voor. Ter plekke onbekenden zullen dus lang niet altijd bedacht zijn op deelconflicten. Er is dus wel wat te zeggen voor knipperlichten om te waarschuwen voor deelconflicten.
Verschillende uitvoeringen van zo'n knipperlicht:
Zwolle: bord met waarschuwing en knipperlicht bij de voetgangerslichten in het midden; deelconflict met voetgangersoversteekplaats
Zwolle: aparte lamp om te waarschuwen voor deelconflict met voetgangers
Apeldoorn: apart knipperlicht om te waarschuwen voor deelconflict met fietsers en voetgangers
Zwolle: geen knipperlicht maar wel een waarschuwingsbord voor een deelconflict
-
- expressweg
Rotterdammavas schreef:Dat zie ik in veel steden nog niet zo snel gebeuren.

Svenlo
-
- woonerf
Ik rij daar regelmatig en kan inderdaad bevestigen dat dat extra licht aangeeft dat je tegenliggers kunt verwachten (die ook groen hebben op dat moment).mavas schreef:Ik reed vandaag in Hilversum, op de Insulindeweg vlakbij het Mediapark. Daar zag ik het volgende verkeerslicht voor linksaf: https://www.google.nl/maps/@52.2341456, ... 312!8i6656
-
- 2x2 autosnelweg

Deelconflicten worden in Vlaanderen bijna standaard met een oranje knipperlicht aangeduid. Vroeger werd in zekere zin een deelconflict aangeduid door de fase van de tegenliggers aan te duiden. Het zogenaamde kruislicht.
https://www.google.nl/maps/@51.000797,4 ... 312!8i6656